Mijn 16" Syncro | motor terug naar het revisie bedrijf

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Met de 2E? GTI zoals Tijn heeft?
In principe hoeft het niet met de Subaru motor want die hebben ongeveer hetzelfde toerenbereik.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
T3 2.0TD
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 nov 2013 21:15
Locatie: Zweden

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door T3 2.0TD »

Ik heb nog wel een DJ blok liggen voor je hoor Floris.

Je kunt ook een Audi 5E inbouwen http://www.vw-winkler.de/AUDI-5-Zylinde ... -133-136PS
Groet, Rob

T3 Caravelle GL 89 met 5cil. 2.0TD
T3 Magnum DoKa VERKOCHT!
T3 Syncro enkele kabine (hoe zelden is die?)
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5454
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door Roerdomp »

In principe: Een Subaru!!!!! In feite: een simpel VW-blok is eenvoudig, goedkoper... Waarom trek je eerst zelf je motor niet uit elkaar om te kijken wat er allemaal precies mankeert?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Precies, daarna kan ik een advies geven wat de (€)schade is.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
jochemt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 271
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:45
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door jochemt3 »

De 2L 8V benzine blokken van VW zijn erg fijn, misschien is een nog iets modernere versie nog leuker. Weet niet of de t3 bak er dan nog makkelijk op past of dat het bout patroon is aangepast oid. Ik zou me niet veel zorgen maken over de koeling met een sterkere motor. Het koeling circuit van de bus is behoorlijk groter dan nodig en volgens mij is een jongere motor ook nog efficienter en zal minder moeite hebben om krachten te produceren.

Ik kan je tzt wel helpen met een kabelboom, voor stuk minder geld dan 400. Moet ik wel de schema van de donor kunnen bemachtigen.
jochem.
Gebruikersavatar
T3 2.0TD
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 nov 2013 21:15
Locatie: Zweden

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door T3 2.0TD »

Het is mij ook al eens overkomen, de motor liep kort zonder olie. Het zijn dan alleen de lagerschalen die vervangen moeten worden, kost niet veel. En je hebt daarna de tijd om een subaru blok voor te bereiden (of te sparen voor het project)
Groet, Rob

T3 Caravelle GL 89 met 5cil. 2.0TD
T3 Magnum DoKa VERKOCHT!
T3 Syncro enkele kabine (hoe zelden is die?)
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door reindert »

Kabelboom is zelf aan te passen: ja, maar geen enkele kabelboom heeft dezelfde pins en kleuren! Houd hier dus rekening mee. Sommige draadjes veranderen dan ook nog eens in de boom van kleur.

Kabelboom aanpassen kan bij jan seegers voor 250 euro. Echter hebben wij daarna alles nog op maat gemaakt en bepaalde dingen uitgehaald

Bellhouse was volgens mij rond de 900 euro
Uitlaat rvs (met veel herrie) ook zoiets
Nieuwe drukgroep weet ik even niet
Nieuwe riem origineel subaru 79 euro
Nieuwe koppeling weet ik even niet
Motor steun rjes 195 (kan je het eigenlijk echt niet zelf voor maken trouwens)
Nieuwe korte riem (geen airco en cruise) 9
Maar denk ook aan een slangen pakket van 95 euro
Aangepaste koelwater brug van 65
Filters, olie, koelvloeistof etc

Niet elke motorsteun past met elke aangepaste carter pan (die je overigens NIET van Jan mag kopen als hij ze nog heeft). Daarnaast zijn de steunen van de Syncro uiteraard anders dan die van een 2wd.

Dan nog een motor. Zelf zou ik niet voor de 2.5 gaan. Deze heeft kleinere krukaslagers dan de 2.2 en de 2.0. De 2.2 is door middel van andere nokassen aan te passen naar meer offroad/zware bus gebruik. Mocht je wel voor de 2.5 gaan, ga dan voor een met enkele nokassen.

De motor zelf koop je voor 500 – 750 euro soms incl auto. Dat laatste geniet de voorkeur, want dan kan je er nog even in rijden. Het nadeel is dat alle 2.2’s inmiddels wel zo’n beetje op zijn in NL (Geen idee waarom… :mrgreen: )

De ECU komt in de bus zelf, vanaf de achterkant gezien links tegen de motor ruimte aan of onder de bank.

De versnellingsbak hoef je met normaal gebruik niet aan te passen (tenzij je voor de H6 Subbie gaat natuurlijk)

Als je alles gaat vervangen, vervang dan ook de koelwaterbuizen voor rvs, kost ook weer 200 euro, maar dan ben je wel zeker dat je vanaf je radiateur alles nieuw hebt.

Het afdek kapje voor je vliegwiel (subbie onderdeel) moet je wel bij de motor krijgen. Deze moet je echter daarna wel even zo maken dat hij niet in de rijrichting zijn sleuf heeft. Dat kost je weer lagers (heb ik inmiddels na 3 blokken door).

De kabelboom kan je ook weggooien en met een zelf programmeerbare ECU bedienen. Dit is eigenlijk misschien wel de beste oplossing. Vragen daarover kunnen richting japio of drenthe dakar.




Succes he ;)
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door captain slow »

De optie die je nog niet genoemd hebt is een TDI blokje inbouwen, is relatief goedkoper m.i. dan de hiervoor genoemde opties. Dan heb je wel een aanpassing aan de bak nodig. Meer info

Succes met je keuze, Jan [[bye]]
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ha Jan, fijn dat je die optie ook aanbiedt. Alleen is het wegenbelasting idee voor mij een reden om het niet te doen. Daarnaast houd ik wel van het boxer idee.

En Bob, ik weet dat je een liefde hebt voor de audi motoren. Toch doe ik het liever niet vanwege de aanpassingen die je dan moet doen (bijvoorbeeld: http://volksweb.relitech.com/helmut/DECKLID.HTM) Daarnaast een boxer motor heeft toch wel iets.
Weer een gebruikte DJ motor van iemand... bijvoorbeeld van jou Bob, ik had in de wens om zo snel als mogelijk weer te rijden een DJ blok gekocht met het idee dan hang ik die er tijdelijk in. Toen ik de uitlaatspruitstukken los wilde halen omdat die van mijn (niet helemaal) 'vast'gelopen blok beter was braken de bouten af. Zucht. Dus een blok gekocht wat ook niet helemaal lekker is. Misschien is de binnenkant goed, maar ik wil niet zoveel kloten en een blok er in hangen met het risico dat ik hem na een maand, 3 maanden, jaar er weer uit moet halen. Sleutelen is niet mijn hobby.

Michiel... Een moderner VW blok? Moderner dan de DJ bedoel je? Want een Subaru motor die ik op het oog heb (ik rijd nu in de Legacy waar hij in zit) is uit 2.000. Vind ik al redelijk modern ;)

Die DJ motor... uit elkaar halen. Ik kan het proberen. :) Ga ik dan ook doen dus. En dan weer verder besluiten.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door paramike »

Ja, ik bedoel een moderner lijnblok. Eenvoudig en relatief goedkoop in te bouwen omdat de diesels min of meer gelijkgebouwd zijn en je zo goed als de hele opbouw kan hergebruiken. Op het amerikaanse forum lees je dat een hoop mensen een 1.8T uit een Jetta inbouwen, maar die hebben we hier niet of nauwelijks.

Maar, geen boxerroffel inderdaad. Dat vind ik ook een groot nadeel, maar sommige mensen vinden dat niet erg :mrgreen:

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik vind het wel wat hebben :) De boxerroffel.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door paramike »

Ik reed laatst met Pietje, mijn luchtgekoelde, en dat klinkt toch veel leuker dan Kobus, mijn diesel... dus ik begrijp het goed.

Als ik nog een hobby T3 erbij zou kopen zou het denk ik weer een boxer zijn. Daar ga ik dan geen lange ritten mee maken naar verre landen in ieder geval...

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

reindert schreef:Kabelboom is zelf aan te passen: ja, maar geen enkele kabelboom heeft dezelfde pins en kleuren! Houd hier dus rekening mee. Sommige draadjes veranderen dan ook nog eens in de boom van kleur.

Kabelboom aanpassen kan bij jan seegers voor 250 euro. Echter hebben wij daarna alles nog op maat gemaakt en bepaalde dingen uitgehaald
Die Jan Seegers heb ik na jouw draadje niet heel veel vertrouwen in. Als ik ooit een buggy ga maken met een subaru motor dan zal ik bij hem aankloppen, maar met mijn T3 probeer ik wat meer informatie op andere plekken te verzamelen.
Bellhouse was volgens mij rond de 900 euro
Volgens Rjes:
Subaru to VW Bellhousing Kits:
Naturally Aspirated Clutch Bellhousing Kit £ 470.00
http://www.rjes.com/html/prices___ordering.html
Uitlaat rvs (met veel herrie) ook zoiets
Nieuwe drukgroep weet ik even niet
Nieuwe riem origineel subaru 79 euro
Nieuwe koppeling weet ik even niet
Motor steun rjes 195 (kan je het eigenlijk echt niet zelf voor maken trouwens)
Nieuwe korte riem (geen airco en cruise) 9
Maar denk ook aan een slangen pakket van 95 euro
Aangepaste koelwater brug van 65
Filters, olie, koelvloeistof etc
Ah handig lijstje.
Niet elke motorsteun past met elke aangepaste carter pan (die je overigens NIET van Jan mag kopen als hij ze nog heeft). Daarnaast zijn de steunen van de Syncro uiteraard anders dan die van een 2wd.
Ow ja, dat is waar ook. Het hoogte verschil. De motor moet in een Syncro iets lager zitten. Toch? Kom je uit met je tank?
Dan nog een motor. Zelf zou ik niet voor de 2.5 gaan. Deze heeft kleinere krukaslagers dan de 2.2 en de 2.0. De 2.2 is door middel van andere nokassen aan te passen naar meer offroad/zware bus gebruik. Mocht je wel voor de 2.5 gaan, ga dan voor een met enkele nokassen.

De motor zelf koop je voor 500 – 750 euro soms incl auto. Dat laatste geniet de voorkeur, want dan kan je er nog even in rijden. Het nadeel is dat alle 2.2’s inmiddels wel zo’n beetje op zijn in NL (Geen idee waarom… :mrgreen: )
Ik rijd momenteel al een paar duizend kilometer in een Subaru Legacy.
Dat is wel een 2.5L uit 2000 met cruise-control.
legacy copy.png
De ECU komt in de bus zelf, vanaf de achterkant gezien links tegen de motor ruimte aan of onder de bank.
Inderdaad. Als ik een TDI of andere motor met ECU zou hebben zou ik hem ook onder de bank plaatsen. Toch minder risico van nat worden en/of problemen krijgen.
De versnellingsbak hoef je met normaal gebruik niet aan te passen (tenzij je voor de H6 Subbie gaat natuurlijk)
Als je alles gaat vervangen, vervang dan ook de koelwaterbuizen voor rvs, kost ook weer 200 euro, maar dan ben je wel zeker dat je vanaf je radiateur alles nieuw hebt.
De H6.. Nee :P Laten we niet overdrijven. Zo handig ben ik nou ook weer niet.
Mijn koelbuizen zijn van kunststof (vanuit de fabriek al? Bouwjaar 1988) dus dat probleem heb ik niet. Overigens zou ik niet zomaar RVS overwegen na al die discussies over potentialen en of dat juist weer corrosie veroorzaakt in het blok. Ik geloof dat je dit kan voorkomen met het gebruik van de juiste koelvloeistof.
Het afdek kapje voor je vliegwiel (subbie onderdeel) moet je wel bij de motor krijgen. Deze moet je echter daarna wel even zo maken dat hij niet in de rijrichting zijn sleuf heeft. Dat kost je weer lagers (heb ik inmiddels na 3 blokken door).
Dus je bent er uit wat er steeds fout ging? Dat moet fijn zijn!
De kabelboom kan je ook weggooien en met een zelf programmeerbare ECU bedienen. Dit is eigenlijk misschien wel de beste oplossing. Vragen daarover kunnen richting japio of drenthe dakar.
Hm... Kost ook een hoop geld... Ik weet het nog niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Ik ben een beetje een "purist". In een Volkswagen hoort een Volkswagenblok en anders niet! :D

Maar natuurlijk snap ik heel goed dat iemand een Subaru wil inbouwen. Geen enkele ombouw is gratis maar ik kies toch voor de relatieve zekerheid (en goede verkrijgbaarheid) van het 2E blokje.
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door reindert »

Kabelboom van jan was niets mis mee.

Syncro blok hangt lager inderdaad (door de cardanas)

We zijn er uit dat het door te weinig olie kwam (niet kunnen aanzuigen), dus de carterpan. Daarnaast had ik veel zand en ellende bij de koppeling. Dit kwam door het afdekkapje waar de gleuf van de verkeerde kant op zit.

Die andere ecu met eigen kabelboom is ongeveer even duur dacht ik. Ik hoorde dit helaas ook pas achteraf...
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Spotmatic schreef:Ik ben een beetje een "purist". In een Volkswagen hoort een Volkswagenblok en anders niet! :D
Hm... :) Een purist zou ook kunnen zeggen: Er moet een boxer in de T3. ;)
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Plaats reactie