Limited Last Edition '93, 1.9 TD (edit 17-5-2017)

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door René »

Ha Coen,

Is het zo dat compressie bepaald wordt door de temperatuur van de in stromende brandstof mengsels? Misschien voor een beetje? Naar mijn idee is de bouw vorm van de cilinder kop en de zuiger hier echt bepalend samen met de staat van onderhoud of slijtage op de plaatsen waar je compressie kwijt kunt raken zoals kleppen/zittingen en zuigerveren/cilinderwanden.
De temperatuur bepaald wel dat de hoeveelheid zuurstof in de toegevoerde lucht hoger is omdat koude lucht nu eenmaal meer zuurstof bevat dan warme en met dat surplus aan zuurstof kun je meer diesel verbranden. Als je de koudere lucht dan ook nog gaat samen drukken met een turbo dan is die hoeveelheid nog hoger en kun je er dus nog meer vermogen uithalen.

Of het een naam mag hebben?

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
mischa72
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 okt 2008 16:47
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door mischa72 »

@Coen en Rene:

Op zich zal het met het verschil in de compressie wel meevallen na wat redeneren. Even een fictief voorbeeld: Je hebt 2x dezelfde hoeveelheid lucht, laten we zeggen 1 Liter. Een liter is 20 graden, de andere liter is 200 graden (even extremen opzoeken). De liter van 200 graden is natuurlijk erg uitgezet is, waardoor er minder zuurstof in zit. Hoe minder zuurstof je hebt, hoe minder goed je verbranding is. Hier zal je grootste verlies zitten. Daarnaast kan het zo zijn dat je kop extra opwarmt door de grote hoeveelheid lucht met een hogere temperatuur. De zaak zal thermisch wat meer belast worden.
Groeten,
Mischa


Sorry van de avater, het is even niet anders.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Coen »

Nog een laatste, theoretische vraag: is het niet zo dat de lucht na afgekoeld te zijn door de intercooler net zo veel zuurstof bevat als de warme lucht maar dat koudere lucht meer brandstof kan bevatten? Want waar moet die zuurstof nu ineens vandaan komen???
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door René »

Ha Coen,

Warme lucht zet uit, hete lucht nog meer en en dan zit er van alles dus gewoon minder in 1 liter lucht dus ook zuurstof. Er past dan nog maar 950cc lucht in die liter zeg maar.
Zo werkt het ook als je die liter lucht onder druk gaat zetten, dan krijg je ineens meer lucht in die liter en dus ook meer zuurstof en van dat principe maak je dan gebruik.
De hoeveelheid brandstof hangt af van de hoeveelheid aan zuurstof welke je erin krijgt omdat die hoeveelheid zuurstof bepaald hoeveel brandstof je verbrand krijgt, een teveel aan brandstof komt er onverbrand en bij de diesel als roet er weer mee uit.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Pieter_Boomsma
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 sep 2011 13:40
Locatie: Minnertsga
Contacteer:

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Pieter_Boomsma »

Met "het zal wel meevallen" zeg je dat ik onzin verkoop en daar heb ik een hekel aan maar ik denk dat het juist zo is dat jij geen idee hebt van wat er in de praktijk gebeurd?? Eigenlijk vreemd dat iemand die bezig is met toch redelijk technisch ingewikkelde ombouwzaken zoiets zegt :???:
Nou nou Rene.. Ik zei helemaal niet het zal wel mee vallen. Het is gewoon waarin ik me heb ingelezen. Maar goed; ieder zijn interpretatienatuurlijk. Later stuur je nog een stukje met iets wat je op internet hebt gelezen, ja inderdaad dat artikel vind ik ook als ik zoek op turbolucht temperatuur 500-700 graden, maar dan is het ook zoeken om de info die je graag wilt zien. Als ik zoek op: https://www.google.nl/#q=intercooler+lu ... n&safe=off dan is mijn eerste hit dat ik gelijk heb.

Wat ik wil zeggen, lees eerst even goed en hou even in de midden wie er gelijk heeft. De uitlaatlucht is inderdaad veel warmer en de turbo zal als je het goed doet inderdaad rood gloeiend worden. (ik weet er alles van met de tractorpulling, zoek maar eens op youtube "tractorpulling red attraction".Maar de lucht die door de turbo gaat vanuit de inlaat wordt dan niet per definitie even warm dan de uitlaatlucht daar dat toch wel enigsinds gescheiden zit. Ik heb het uiteraard over een niet opgefokte motor en ik ga er ook vanuit dat daarbij het mengsel een beetje goed is. Ik blijf er dus bij dat het mij een beetje overdreven leek, maar als ik niet gelijk heb sta ik open voor feedback, het was in ieder geval niet een aanval zoals je het leek op te vatten.

Ik lees alleen nu net dat je al iets bijgesteld bent, maar zeg dan in ieder geval niet dat ik me beter in moet lezen want dat komt eigenlijk al over zo van ik weet het beter want ik heb er veel mee gedaan. Misschien zit een ander al jaren in de motorsport en heeft zich er op een andere manier ook al eens in verdiept.

Groetjes Pieter
Groetjes Pieter :)

T3 caravelle 1985
Gebruikersavatar
mischa72
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 okt 2008 16:47
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door mischa72 »

Heren,

Kort samengevat mag ik wel stellen dat de inlaatlucht door de warmte van de turbo en door de compressie van deze lucht opwarmt en dat het voor de hele setup het beste is dat de lucht tussen de turbo en het inlaatspruitstuk zoveel mogelijk afgekoeld wordt.
Groeten,
Mischa


Sorry van de avater, het is even niet anders.
Pieter_Boomsma
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 sep 2011 13:40
Locatie: Minnertsga
Contacteer:

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Pieter_Boomsma »

Mischa,

Dat is correct. De inlaatlucht wordt door de turbo opgewarmd omdat die best warm wordt tijdens het rijden. Warme lucht heeft een kleinere dichtheid waardoor de absolute hoeveelheid zuurstof afneemt. (warme lucht zet uit waardoor per liter het absolute zuurstofgehalte lager is)

Door het met een intercooler af te laten koelen comprimeert de lucht weer en is er meer zuurstof aanwezig per slag.

Correct me if im wrong.

Groet Pieter
Groetjes Pieter :)

T3 caravelle 1985
Gebruikersavatar
mischa72
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 okt 2008 16:47
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door mischa72 »

[[thumbup]]
Groeten,
Mischa


Sorry van de avater, het is even niet anders.
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door JT3 »

Hier ook maar eens een klein update zetten. Eigenlijk t laatste half jaar weinig tot niets aan de bus gedaan vanwege een verbouwing, tot nu. Afgelopen weken bezig geweest met een afstandsbediening in bouwen op de centrale vergrendeling. Werkt prima tot op heden icm de knipperlicht functie. Volgende week gaat de bus een paar daagse logeren om wat cosmetsiche schade te herstellen. Daar krijgt hij een grote beurt en wordt hij langzaam klaar gemaakt voor de vakantie. OW ja en in het kader van de vakantie wil ik ook de koel ventilator nog handmatig kunnen schakelen. Materialen hiervoor staan al in bestelling.

Afbeelding
Een fotootje van hoe de cv mechanisch aan gestuurd wordt door een eenvoudige setje.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
mischa72
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 okt 2008 16:47
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door mischa72 »

Was het niet gemakkelijker om je CV via een afstandsbediening aan te sturen in plaats van nog een mechanische overbrenging?

Gr. Mischa
Groeten,
Mischa


Sorry van de avater, het is even niet anders.
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door JT3 »

Hoi Mischa, in deze niet. Ik wilde graag het oude systeem in tact laten dwz ook via de sleutel kunnen bedienen en dat de andere deuren ook open gaan. Ik heb iemand gesproken die veel sets heeft ingebouwd had en die gaf aan dat oa Mercedes ook veel problemen had om dergelijke setjes in te bouwen en ze het op deze manier oplosten.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door JT3 »

Gisteren avond de bumpers demonteert en bij de bus naar spuiter gebracht. Hij gaat diverse schades herstellen en een roest plek bij werken. Hopelijk komt de bus weer strak en in zijn glorie terug. In de tussen tijd ga ik de bumpers repareren. Een paar scheuren en barsten herstellen, strak maken en proberen te "wrappen".
Zo stond de bus er bij....

Afbeelding

Afbeelding
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door JT3 »

Een sneak previeuw:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

De bumpers wil ik proberen te wrappen en de juiste kleur.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door JT3 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En klaar! De bumpers wil wrappen. Eens kijken of dat wil lukke
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
86crewcab
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:00
Locatie: Antwerpen - België

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door 86crewcab »

Wil niet zeiken Jurgen maar is er niet een groot kleurverschil tussen nieuwe en oude lak? Of is dat enkel op de foto zo?
Groet van Dimitri

1986 Doka met 1.9TD en 5 bak : http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=22502
1980 T3 Westfalia Joker 2.0 CU: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=24786
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door JT3 »

Ja was mij ook al opgevallen. In het valt wel mee maar ja er zit wel 22 jaar weers invloeden tussen.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Plaats reactie