Limited Last Edition '93, 1.9 TD (edit 17-5-2017)

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Limited Last Edition '93, 1.9 TD (edit 17-5-2017)

Ongelezen bericht door JT3 »

BWat ging eraan vooraf:

Juni 2010 kwam ik deze bus tegen op MP. Hij stond te koop in Belgie met Duitse papieren. De eigenaar had de bus in 2008 in Duitsland gekocht en naar Belgie gehaald. Vervolgens heft hij daar 2 jaar binnen gestaan. Door omstandigheden wilde de beste man de bus verkopen. Met 111.000km op de teller en in uitstekende staat heb ik de bus toen gekocht. Alles nagekeken en vervangen wat vervangen moest worden en rijden maar. Totdat er in November van dat jaar een v-snaar brak en de tussen de distributie riem kwam waar door de motor van slag was.
Ergens in februari van 2011 begon de ellende met het JX-blokje. Door onbekende reden is er een randje van klepstoter “afstelkommetjes” af gebroken. Ook dit was redelijk goed te repareren maar…… Twee weken voor we op vakantie gingen begon het blok veel olie te verbruiken, lang verhaar kort; op de vakantie naar Italie, zo’n 2500km, heb ik 12 liter olie verbruikt.
Januari 2012; een “nieuwe” motor werd ingebouw, een AAZ welt te verstaan. Wat een verschil aan vermogen. Motortje liep goed maar de pomp lekte wat diesel. Uiteindelijk is er een gekietelde, nieuwe dieselpomp op gekomen, turbo druk verhoogd (turbo was inmiddels ook al gereviseerd) en zo rond de 90pk achterin.
Zomervakantie 2012: Na 600 km gereden te hebben kreeg ik de v-bak niet meer uit z’n 4. In noord Duitsland een andere bak (ASS) geregeld en in laten bouwen.
Mei 2013: Nog een paar keringen laten vervangen aan de motor vanweg olie lekkages. Het blok loopt echt fantastisch en verbruikt geen olie of water. Kort daarna kon ik een gereviseerde 3H bak overnemen met een verlengde 5e versnelling. De bak gekocht (was nog niet ingebouwd geweest na revisie) en in laten bouwen. Wat een verschil!
Zomervakantie 2013: Naar Italie heeft de bus het super gedaan. Wel een paar keer warm geworden tijdens het klimmen maar kleinigheidjes blijf je houden en daar kan ik mee leven. Wel worden er nog dingen aangepast zodat ik meer controlle over de koeling krijg.

Ow ja; In de winter van 2010/2011 heeft de bus een schuiver gemaakt waardoor hij links voor een schade heft opgelopen.

Wat ik nog wil doen aan de bus;

- schade links voor herstellen
- de inmiddels onstaane roestplekjes bewerken
- Intercooler monteren,
- ventilator handmatig kunnen schakelen

Zullen vast nog wel meer dingen zijn maar dat zal ik hier dan wel melden

Hier nog een paar fotootjes;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Snelheid / toeren met nieuwe v-bak.
Laatst gewijzigd door JT3 op 17 mei 2017 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door servicebus »

Ha Jurgen, weet je al wat voor interkoeler je gaat monteren?
Ik heb ook de intentie om een koeler toe te passen, maar de gene die ik heb liggen is van een Golf (3 of 4?) en daar weet ik zo 123 nog geen plek voor te bedenken.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door JT3 »

Hey Douwe, omdat ik een 1.9 heb is mij geadviseerd ook IC van een 1.9 te plaatsen. Ik heb Smart IC liggen die wel zou moeten passen op een 1.6 maar dat durf ik niet aan. Meest logische plaats lijkt mij links naast de bak. Maar dat kan pas definitief bepalen als ik een passende IC heb.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door JT3 »

Van het weekend voor de eerste keer op pad geweest met de bustent.

Afbeelding

Afbeelding
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Ben benieuwd waarom je een ic wilt inbouwen of geadviseerd hebt gekregen dit te doen.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door JT3 »

Ik heb dit niet geadviseerd gekregen Dirk. De reden hiervoor is dat een IC simpelweg warmte afvoerd. Bijkomstigheid is dat je meer vermogen krijgt/zuiniger gaat lopen. Hoe je het ook uitlegd is het een positieve bijdrage voor je motor.
Ik heb aan verschillende personen advies gevraagd en ben tot de conclusie gekomen dat ik het graag wil inbouwen. Tevens wil ik de verstuivers aflaten stellen op 165 bar. Vraag me niet waarom want dat ben ik vergeten.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Fred_G »

Waarom ben je het vergeten dan?.... :buiken:
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Zorgt een ic er niet alleen voor dat je lucht die in de motor komt meer zuurstof bevat ? Ik heb nog niet eerder gehoord dat een ic ook warmte afvoert. Volgens mij en ik kan me vergissen, werkt een ic alleen ( of optimaal ) als je daarna alles laat afstellen zoals de dieselpomp anders is je verhouding niet naar behore.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Coen »

Koelere lucht van ic houdt de kop koeler, maar het mengsel moet aangepast omdat de dichtheid van de lucht groter is.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door René »

Ha Dirk, waarom denk je dat dat ding interCOOLER heet? Het is een koeler waarin de erg hete lucht uit de turbo afgekoeld wordt van een paar honderd graden tot iets van 50 graden en dat is dus best effectief.
Koele lucht laat zich beter comprimeren en bevat meer zuurstof daardoor waardoor er meer diesel verbrand zou kunnen worden maar dat is een keuze!! Je kunt de intercooler gebruiken om meer diesel te kunnen verbranden voor extra vermogen maar je kunt ook alles laten zoals het is en de motor de extra koeling geven. Op het moment dat je gaat tunen loopt de temperatuur ook weer op in de motor door de verhoogde turbodruk en is het koelende effect verdwenen als je er ongeveer 20 a 25 pk extra uit haalt (bij de jx en de aaz unie der geval.)
De AAZ is de motor waar ik de meeste thermische problemen mee heb gehad en deze was erg blij met de intercooler en niet het uiterste aan tuning.

Het formaat bepaald het rendement dus een " smart" intercooler welke kleiner is doet dan ook minder, hoe meer koeling hoe beter. Ik heb een watergekoelde intercooler ingebouwd welke bij gelijk formaat net iets meer rendement en met het grote voordeel dat je hem nagenoeg overal kunt plaatsen.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Coen »

Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Dat ding heet een intercooler omdat hij warme lucht afkoeld. Hij is nooit gemaakt om ervoor te zorgen dat de temperatuur van de motor daalt maar puur om de hierbovenstaande reden: beter verbranding, meer opbrengst. Als je meer vermogen wilt en een IC dus wilt gaan gebruiken waar hij voor bedoeld is dan zul je de dieselpomp ook moeten afstellen. Het zou een interessante case zijn om te kijken of je zonder afstellen dieselpomp dus een daadwerkelijke lagere temperatuur in je blok krijgt.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door René »

Hee eigenwijs Dirkje, dat ding is wel gemaakt om de motortemperatuur te laten dalen, wat ik hierboven schrijf klopt allemaal als een bus :wink:
Als je de turbodruk op gaat voeren om meer lucht in je cilinders te krijgen dan werkt dat prima zodat je daarmee meer zuurstof erin perst om meer diesel te kunnen verbranden maar als neveneffect ontstaat er veel meer hitte en wat was de oplossing? inderdaad die intercooler. Dan kun je wel beweren dat die intercooler daar niet voor gemaakt is maar het is toch echt het enige waarvoor hij dient.

Een intercooler zorgt in helemaal niets voor een betere verbranding, een diesel loopt bij de gratie van een zuurstofoverschot zonder te roeten en door meer zuurstof erin te persen kun je hoeveelheid ingespoten diesel verhogen voor meer vermogen. Spuit je meer diesel in zonder extra zuurstof dan zal je diesel gaan roeten. Het is dus kunnen en niet moeten!!
Bij een AAZ welke een behoorlijke heethoofd is is de keuze voor een intercooler vooral zinvol als het het koelende vermogen van de intercooler gebruikt voor koeling van je motor in plaats van tuning voor wat extra vermogen.

Veel duidelijker kan ik het echt niet uitleggen [[sad]]

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Coen »

Bedoelde deze
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

laat ik het dan anders zeggen Rene, een IC is ontworpen voor meer vermogen en niet om een motor af te koelen die te heet is geworden. Het feit dat het een heethoofd is is alleen een probleem omdat wij hem achterin in onze busje proppen. ( inclusief ikzelf ) :mrgreen:
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: Limited Last Edition '93, 1.9 TD(I)

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

oh daar moet ik mezelf toch even op de vingers tikken. Ik heb even 0900-volkswagen gebeld en die gaven wel degelijk minder thermische belasting van de motor als voordeel aan. Op mijn vraag waarom die dan niet standaard op een aaz waren gebouwd kreeg ik geen anwtoord.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Plaats reactie