Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi,

Ik heb ooit de beslissing genomen om de 1.6d CS, de net niet meest trage variant ooit geleverd in de bus, te vervangen. Ik ben toen gegaan voor een 1.8 PL uit een golf GTI. Daar had ik mijn redenen voor:

Multipoint injectie, het blok mag dus scheef hangen
PL is gecatalyseerd, dus uitzicht op een umweltplakette en alle beetjes helpen om de natuur te behuiden
16V, meer kleppen is beter [[thumbup]] . 16v blokken geven hun koppel later af dan de 8v broertjes, de versnellingsbak is al 'op toeren' dus hoop ik langer met de bak mee te kunnen
Nu een diesel die hoogtoerig is dus om mijn top te halen moet ik iets hoogtoerigs terugzetten, benzine dus!
Ik snap niets van diesels en heb effe geen zin om dit te leren (luiheid [[toast]] )
1a.jpg
Dat ik ooit (overigens juni 2008 :he!!!: ) dit besloten heb heeft een langlopender project gegeven dan ik gehoopt had. Waarom dan nu een topic aanmaken? Ach, er was er nog geen over een 1.8 16v ombouw, en ik ben weer begonnen! Ik heb nl niet 5 jaar stilgezeten maar iets te hard gewerkt eerst als freelancer en later als carriere eikel :buiken: . Tussendoor trouwen en een kleine gekregen en je bent zomaar 5 jaar verder.

Wat heb ik gekocht? Een blok, plus uitlaat, alle aanbouwdelen muv de versnellingsbak en de kabelboom, computers en tellerbak.
2a.jpg
Wat is er wel gebeurd in de afgelopen tijd? Nou het dieselblok is er uit, en ook gelijk weg (ik weet niet of iemand zich nog de 'pink panther' kan herinneren?). Het dieselblok is een donatie geweest, ik heb het blok er goed rijdend uitgehaald en dacht dat iemand er nog iets mee zou kunnen, geen idee of het iets was overigens. Nooit meer iets van gehoord helaas. Blokdelen die ik nodig had van de CS op de PL gezet en de bak eraan geschroefd. Ik dacht dat het een mooi plan zou zijn om de kabelboom van de golf te gebruiken en die heb ik verlengd waar dat moest en toen de delen ingekort die korter konden zijn, pas gemaakt dus!.

Nou had ik verteld dat het allemaal niet zo snel ging, de kabelboom er in en het blok en bak er weer in duurde tot 2011... Daarna kwam de uitlaat puzzel. Ik wilde de katalysator behouden en een tussendemper plus einddemper hebben. Ik wilde wat rust in de bus. Nu had ik bedacht dat het best zo kon zijn dat de katalysator naast de versnellingsbak kon hangen dus dat de uitlaat eerst zou lopen van de achterkant naar de voorkant en dan weer terug. De tussendemper hangt dan naast het achterwiel en de einddemper overdwars. Zo gezegd zo gelast :D . Nadat deze hing ben ik de kabelboom gaan aansluiten. Dat leek redelijk snel te lukken dus dat was positief! Inmiddels was het alweer eind 2011 dus de tijd begon te dringen :buiken: . Zouden we 2012 kunnen kamperen???? Inmiddels ook een klapdak gekocht dus die moest er dan ook 'even' op. Dus begin 2012 begonnen met de aanbouwdelen van het blok een plaatsje te geven. Brandstofpomp, spinnenkop, computers, koolstoffilter, koelvloeistof reservoir enz enz enz. Dat ging redelijk soepel moet ik zeggen dus op naar de eerste start! Maart 2012, alles aangesloten, sleutel omdraaien en ja hoor, de startmotor draait, verder niets. Hmmm wat nu, hebben we een vonkje? Effe checken en: nee, dus dat eerst oplossen. Bobine stuk, ander er in. Fijn een vonkje dus weer vol goede moed starten, hmmm weer niets. Dan kijken of er benzine komt, ook niet, wat een topspul heb ik toch gekocht. Bleek de luchtweger muurvast te zitten, even geweld gebruiken en hopla het gaat goed zo. Uiteindelijk start de motor!!!! Wat was dat stoer, hij loopt, je kunt gasgeven en stationair gaat ook goed. Super, maar er klopt iets niet helemaal nog. Motor uitgezet en ik loop langs het achterwiel. Komen daar de vlammen achter vandaan. What the f, bus in de hens. Gek genoeg denk ik in eerste instantie aan de simca naast de bus, die is veel zeldzamer dus moet niet in de fik vliegen. Uit de schuur duwen gaat niet omdat er een BMW 2002 in de weg staat (op blokken). Dus blussen, een paar haartjes minder en wat vel opgeofferd maar het is uit. Pfffrt, bus afgeschreven maar geen verdere schade.
3a.jpg
Eerst even goed balen en nadenken. Toch besloten om de bus te gaan opbouwen, alleen ook de bus te spuiten omdat er wat lak was verdwenen... Verder de kabelboom afgefikt dus die moet ook vernieuwd worden. De kabelboom heb ik vrij snel gevonden en die wordt uit de bus gehaald. Nu maar het blok aan de bus kabelboom knopen, moet ook kunnen denk ik zo.
4a.jpg
5a.jpg

En dan kom je een beetje roest tegen... Dus uitslijpen en lassen en in de primer zetten. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar 2k lak voor een scherpe prijs. Die heb ik gevonden met als enige nadeel, alleen RAL kleuren en niet alle RAL kleuren. Maar goed, ik wil een bus met een kleurtje, ik ga hem niet strak maken ofzo, wanneer ik de bus in de straat zet zit er toch binnen een dag een kras op. Ik heb gekozen voor hemelsblauw en de binnenkant wit (5015 en 9010)
Ik heb besloten de bus in delen te spuiten, ik moet nl de bus ook als opslag gebruiken...
6a.jpg
7a.jpg
Ik hoop dat het nu allemaal sneller gaat dan de afgelopen paar jaar dus wellicht komen er de komende tijd meer updates!

Groeten Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mitch op 10 jun 2017 08:57, 3 keer totaal gewijzigd.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Wat een verhaal ! Succes met je 'nieuwe' poging . :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Je maakt wat mee met oude auto's :D
Maar waardoor kwam nu de fik, dat heb ik niet goed begrepen.

Theo
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Nou de fik kwam door denk ik kortsluiting of iets anders maar ik heb niet echt kunnen vinden (buiten veel verkoolde draden) wat er anders de fik zou zijn gestart. Theoretisch zou de plek van de katalysator verkeerd kunnen zijn waardoor eea in de fik vliegt maar ik denk niet dat een kat zo heet kan worden (iemand?).

Dus ik hou het voorlopig op kortsluiting.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door servicebus »

Veel succes met de wederopbouw [[thumbup]]
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Inmiddels weer iets gedaan aan de bus, maar niet veel spannends.

Afbeelding

klepje over de schuifdeurrail gespoten aan 1 kant

Afbeelding

En de bijrijders deur is ook blauw.

Verder een tapijt gekocht (volgens verkoper heel vies enzo maar ook goedkoop dus iig een mal), en een paar gordijnen. En een accuafsluitklep, heb ik er iig 1 (en een voorbeeld voor het geval ik het makkelijk kan namaken).

Maar goed er zit weer een beetje schot in en morgen hopelijk iets aan de kabelboom gaan pluizen.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Tja dat virus... blijft maar kruipen en kruipen. Daarbij was ik al van plan de inrichting aan te pakken (alleen niet nu...). Ach ja straks een redelijk roestvrij busje en een fris kleurtje er op. Heb iig eens mogen proeven aan het spuiten van een auto, had ik nog nooit gedaan :-)

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Op zich niet veel zichtbaars aan de bus gedaan maar toch iets verder. Ik heb de kabelboom van een na '85 bus bemachtigd incl zekeringkast. De zekeringkast is identiek aan die van de Golf 2 waar mijn PL blok uit komt. Daarmee kan ik eenvoudiger de boel aan elkaar knopen zoals dat heet om een werkend geheel te krijgen. Dus ik heb een aantal draden in het blokje voor de motor kabelboom erbij gestoken, voor de zekerheid nog 6 extra draden erbij laten lopen en die je altijd nodig schijnt te hebben (oa olie druk en olie temp). Toen de kabelboom gaan leggen. Dat was al een niet te prettig klusje moet ik zeggen. Vier maal opnieuw begonnen omdat ik niet meer wist hoe het precies liep en ik de eerste drie keer niet tevreden was. Toen het eindelijk lag de kabelboom aan het chassis verbonden. Was toch een heerlijk uurtje onder de bus kroelen.

Daarna kreeg ik het idee om de tank te gaan ophangen. Nou de guppekop bij de ingenieurs afdeling van VW die het systeem van onze tank heeft bedacht mag van mij alsnog met terugwerkende kracht worden ontslagen. Wat een systeem is dat zeg! Ben 2,5 uur aan het vrij-worstelen geweest met de tank terwijl ik nog steeds op mij rug lag onder de bus. Om even de 'full-experience' te krijgen ook nog de tank op mijn kop gehad dus nu een beurse kop met iets minder vel er op. [[head]] [[feuer]] Ben er nog steeds niet klaar mee, hij moet nog vast en daarna moeten de slangen nog worden verbonden. Wie heeft er armen met een diameter van 4 cm en een lengte 1,5 mtr met 3 ellebogen ipv 1? Denk dat je dan wel iets kan bevestigen maar ik heb er een hard hoofd in dat me dat gaat lukken zonder een zoals dat heet 'onvertogen woord te slaken'. :oops:

Maar goed ook dit klusje zal uiteindelijk gaan lukken. Wanneer dat klaar is kan de bestuurdersdeur worden geschuurd, gelast, geplamuurd en gespoten. Het zelfde voor de schuifdeur en de achterklep en dan gaten in het dak zagen voor het klapdak. Dan zal het wel februari zijn :mrgreen:

Volgende keer weer foto's maken en dan hopelijk wat meer resultaat dan dat ik in de afgelopen tijd heb behaald.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Fred_G »

Over die tank....zorg ervoor dat de bus hoog staat.....en knijp de lipjes aan een kant van de beugel(ik meen de achterkant) plat...trek je de beugel eruit zonder dat die haaks naar onder moet...tipje voor de volgende maal.... :mrgreen:

Oh ja...en doe een muts o.i.d op...scheelt schade en viezigheid [[head]] :buiken:
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
86crewcab
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:00
Locatie: Antwerpen - België

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door 86crewcab »

Je komt van ver en ik moet zeggen dat ik niet zou weten of ik er nu nog aan zou beginnen na een brand maarrrr....

Gij zijt goed bezig ! [[thumbup]] (en foto's mogen altijd :mrgreen: [[toast]] )
Groet van Dimitri

1986 Doka met 1.9TD en 5 bak : http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=22502
1980 T3 Westfalia Joker 2.0 CU: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=24786
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Dank voor de reacties. Tja ik weet nu eenmaal wat ik aan deze bus heb qua staat dus ik ga lekker door :-).

Heb nog wel een vraag: mag je 12 volt kabels zonder extra mantel onder de auto mag laten lopen? Of moet er een soort extra mantel om zodat je de vrolijke kleurtjes niet ziet.

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
keesf
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 200
Lid geworden op: 14 nov 2010 22:14
Locatie: Veenendaal

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door keesf »

denk wel dat het mag, als je ze netjes bevestigd. maar voor de netheid en de slijtage zou ik ze door een mantel laten lopen
grtz,
Kees

Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Tja, ik was er nog even over aan het nadenken en bedacht toen dat bij iedereen die een accu voorin heeft de kabel naar de startmotor ook bloot loopt (volgens mij). Dus het mag denk ik dan. Voor de veiligheid zit er een gevlochten mantel omheen maar ik weet niet of dat heel veel doet (3 laags).

Verder ben ik naar de sloop geweest en heb daar uit een pontiac 2 fantastische stoelen gekocht. Ik was op zoek naar 2 voorstoelen het liefst met een armleuning en schrok een beetje van de prijzen. Ik bedoel het zal het allemaal best waard wezen maar ik vind 300+ voor 2 stoelen best veel geld. Ik had het afgeschreven iig om fijne stoelen te hebben en dacht ik heb nog een clio met een interieur dat ik niet nodig heb ik ga dat gebruiken. Maar op de sloop stond een pontiac Transport met 2 voorstoelen in een lichte kleur en beide met armleuning. Ik ga ze maandag incl. de gordels ophalen en ben zo blij als een kind! Zodra ik ze heb zal ik een plaatje posten. Ik moet natuurlijk wel het onderstel aanpassen maar dat heb ik eerder gedaan met een recaro stoel dus dat gaat wel lukken.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik heb de stoelen even los in de bus gezet en gekeken. Nog een frame onder zetten en klaar is het weer. Ik ben er heel erg content mee moet ik zeggen!

Afbeelding

Heb inmiddels de tank er ook onderhangen inclusief alle slangen aangesloten, nog wat aan de bedrading gedaan, heb nu 90% in de zekeringkast goed zitten. En maar eens langzaam op zoek naar een goed scheidings relais. Voordeel van zo'n langdurig project is dat je veel tijd hebt om te zoeken naar goede deals. Ik heb nu ook een beetje een idee van de inrichting dus het komt allemaal wel goed denk ik.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Voor wie het wil weten, de stoelen komen uit een Pontiac Trans Sport (of Transport geen idee). Modeljaar weet ik niet maar het was iig een vrij lelijke kar :buiken:

Groeten Michiel
Laatst gewijzigd door Mitch op 10 jun 2017 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Robin I. »

Dat ziet er erg comfortabel uit!
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Plaats reactie