paarse tover bus
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 mar 2015 09:34
- Locatie: Zoetermeer
Re: paarse tover bus
Gisteren niet heel veel gedaan maar wel veel bereikt, de stoel uit de passat zit op de bijrijdersplaats en de zuigers zitten in het blok voor de rest word de kop gereviseerd in ruil voor het onderblok van de te heet geworden motor
De carter en een nieuwe waterpomp zitten op het blok en er zijn een aantal cadeautjes bezorgt vandaag een intercooler en een oliekoeler met thermostaat en accesoires, gisteravond heb ik een radiateur inclusief ven gekocht op mp voor niet te veel en het bouwjaar is 2009 en is in zuid Afrika gemaakt.
De carter en een nieuwe waterpomp zitten op het blok en er zijn een aantal cadeautjes bezorgt vandaag een intercooler en een oliekoeler met thermostaat en accesoires, gisteravond heb ik een radiateur inclusief ven gekocht op mp voor niet te veel en het bouwjaar is 2009 en is in zuid Afrika gemaakt.
Grtz, Nico
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 mar 2015 09:34
- Locatie: Zoetermeer
Re: paarse tover bus
Zo we zijn weer wat verder, de motor zit weer bijna in elkaar en ik heb een versnellingsbak gevonden bij Wilko uit Schagen.
We hebben donderdag de originele versnellingsbak onder de t3 vandaan gehaald waaruit bleek dat het een ABF bak is en dus moest er echt een andere bak komen, gezocht en gezocht maar er was niks behalve in engeland en dat is toch iets teveel moeite dus verder zoeken en op marktplaats uiteindelijk toch nog een versnellingsbak gevonden een ABN inclusief de schakelstangen en pook, we gaan dus 5 keren schakelen.
We hebben een goede ruil gedaan het onderblok voor een gereviseerde kop en die is ook klaar, voor de rest werkt Eelco mijn zwager echt keihard door aan de motor en die zit dan ook wel weer bijna in elkaar.
We hebben donderdag de originele versnellingsbak onder de t3 vandaan gehaald waaruit bleek dat het een ABF bak is en dus moest er echt een andere bak komen, gezocht en gezocht maar er was niks behalve in engeland en dat is toch iets teveel moeite dus verder zoeken en op marktplaats uiteindelijk toch nog een versnellingsbak gevonden een ABN inclusief de schakelstangen en pook, we gaan dus 5 keren schakelen.
We hebben een goede ruil gedaan het onderblok voor een gereviseerde kop en die is ook klaar, voor de rest werkt Eelco mijn zwager echt keihard door aan de motor en die zit dan ook wel weer bijna in elkaar.
Grtz, Nico
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 mar 2015 09:34
- Locatie: Zoetermeer
Re: paarse tover bus
De vorderingen van de paarse toverbus, de oliekoeler hebben we geïnstalleerd en de bijbehorende slangen hebben we onder de bus naar de motorruimte laten lopen, we hebben het koppelingshuis verwisseld, die van de abf naar de abn en andersom.
De abn versnellingsbak heb ik zaterdag opgehaald bij Wilko uit Schagen(een bekende van Floris van Enter) die wist me te vertellen dat deze abf bak maar 120000km had gedraaid en hij kwam inclusief de schakelstangen en pook en dus geheel compleet.
De abf bak was niet zo netjes aangezien er wat metalen deeltjes en een kogeltje van een kogellager op het magnetische gedeelte van de aftapplug zat dus deze gaat voor revisie verkocht worden denk ik.
De abn bak zag er een stuk beter uit en we hebben ook de versnellingspook en stangen verwisseld met die bij een 5 versnellingsbak horen
We hebben de prise as ingekort aangezien we niet het gereedschap hadden om die te verwisselen en 9 liter versnellingsbak olie in een jerrycan gegoten.
Morgen gaat mijn zwager Eelco samen met zijn broer de versnellingsbak aan de motor koppelen zodat hij de timing goed kan zetten van de distributieriem en dan ben ik er zaterdag weer.
Heeft iemand nog tips over de intercooler waar we die het beste kunnen monteren?
Wij weten zo snel niet waar we die moeten laten zonder dat hij door modder en regen helemaal overspoelt gaat worden.
De abn versnellingsbak heb ik zaterdag opgehaald bij Wilko uit Schagen(een bekende van Floris van Enter) die wist me te vertellen dat deze abf bak maar 120000km had gedraaid en hij kwam inclusief de schakelstangen en pook en dus geheel compleet.
De abf bak was niet zo netjes aangezien er wat metalen deeltjes en een kogeltje van een kogellager op het magnetische gedeelte van de aftapplug zat dus deze gaat voor revisie verkocht worden denk ik.
De abn bak zag er een stuk beter uit en we hebben ook de versnellingspook en stangen verwisseld met die bij een 5 versnellingsbak horen
We hebben de prise as ingekort aangezien we niet het gereedschap hadden om die te verwisselen en 9 liter versnellingsbak olie in een jerrycan gegoten.
Morgen gaat mijn zwager Eelco samen met zijn broer de versnellingsbak aan de motor koppelen zodat hij de timing goed kan zetten van de distributieriem en dan ben ik er zaterdag weer.
Heeft iemand nog tips over de intercooler waar we die het beste kunnen monteren?
Wij weten zo snel niet waar we die moeten laten zonder dat hij door modder en regen helemaal overspoelt gaat worden.
Grtz, Nico
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: paarse tover bus
9 liter versnellings bak olie?
Heb je dat wel goed?
Theo
Heb je dat wel goed?
Theo
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 mar 2015 09:34
- Locatie: Zoetermeer
Re: paarse tover bus
Gisteren heeft mijn zwager de versnellingsbak aan de motor gekoppeld en alles weer in de bus gehangen en hij heeft zelfs even gedraaid alleen zat de verstuiver van de tweede cilinder niet goed vast waardoor hij niet lekker liep en omdat die tweede verstuiver op een onhandige plek zit moet de distributie eraf en de brandstofpomp, waarschijnlijk krijgen we hem komend weekend wel goed draaiend.
Heeft iemand nog ervaring met het plaatsen van een intercooler in het linker gat waardoor de luchthapper aan de zijkant lucht aanvoert?
Nieuw speelgoed:
Versnellingsbak en motor aan elkaar:
En weer waar ze horen te zitten:
Heeft iemand nog ervaring met het plaatsen van een intercooler in het linker gat waardoor de luchthapper aan de zijkant lucht aanvoert?
Nieuw speelgoed:
Versnellingsbak en motor aan elkaar:
En weer waar ze horen te zitten:
Grtz, Nico
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 mar 2015 09:34
- Locatie: Zoetermeer
Re: paarse tover bus
Vandaag weer geklust aan de bus en na flink wat tegenslag loopt de motor als een zonnetje.
Ten eerste deed de Brandstofpomp het niet die er op zat dus moest de distributie etc. er weer af en het aandrijftandwiel van de Brandstofpomp zat zo vast dat we hem er letterlijk af hebben geslagen, daarna kregen we 4 inbusbouten niet los, ook die hebben we eraf geslagen
Na deze tegenslagen gingen we maar wat eten en na het eten hebben we een andere Brandstofpomp erop gezet en na veel gemor met het op tijd zetten van de pomp liep hij eindelijk netjes.
Morgen gaan we hem denk ik wel rijdend krijgen maar we moeten nog veel doen.
Morgen ga ik proberen wat meer foto's te maken
Ten eerste deed de Brandstofpomp het niet die er op zat dus moest de distributie etc. er weer af en het aandrijftandwiel van de Brandstofpomp zat zo vast dat we hem er letterlijk af hebben geslagen, daarna kregen we 4 inbusbouten niet los, ook die hebben we eraf geslagen
Na deze tegenslagen gingen we maar wat eten en na het eten hebben we een andere Brandstofpomp erop gezet en na veel gemor met het op tijd zetten van de pomp liep hij eindelijk netjes.
Morgen gaan we hem denk ik wel rijdend krijgen maar we moeten nog veel doen.
Morgen ga ik proberen wat meer foto's te maken
Grtz, Nico
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 mar 2015 09:34
- Locatie: Zoetermeer
Re: paarse tover bus
Als het tegenzit zit het ook goed tegen, de koppelingscilinder is kapot, het nippeltje zit er niet op en was dus afgebroken en dus heb ik een nieuwe nodig!
We blijven gewoon doorgaan, vandaag dus niet rijden met de bus maar we gaan wel de schakelstangen en de aandrijvassen monteren.
We blijven gewoon doorgaan, vandaag dus niet rijden met de bus maar we gaan wel de schakelstangen en de aandrijvassen monteren.
Grtz, Nico
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: paarse tover bus
als ik je project zo door lees komt het allemaal veeeeeeel te bekend voor,het gaat allemaal nooit zo soepel als je denkt maar zoveel mooier is straks de eerste rit na al het werk
voor wat betreft de intercooler,het is vrij lastig om hem zo op te hangen dat ie genoeg rij wind pakt.de oplossing die ik straks bij mijn bus ga gebruiken is om er een ventilator aan te plakken die zodra de bus op contact staat gaat draaien en voor de koeling zorgt.
groet marcel
voor wat betreft de intercooler,het is vrij lastig om hem zo op te hangen dat ie genoeg rij wind pakt.de oplossing die ik straks bij mijn bus ga gebruiken is om er een ventilator aan te plakken die zodra de bus op contact staat gaat draaien en voor de koeling zorgt.
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 mar 2015 09:34
- Locatie: Zoetermeer
Re: paarse tover bus
Ach ja dan is het allemaal maar gedaan hè, wat betreft de intercooler hebben we vandaag gekeken maar de 1.9tdi intercooler gaat niet passen tenzij je drastische maatregelen gaat toepassen en dat willen we niet.
Ik ben nu aan het kijken naar een Smart intercooler die zijn 24x28cm en dus iets kleiner dan de tdi intercooler en die willen we dan in het linker gat voor het linker achterlicht monteren en dan zodat hij de rijwind aanvoert vanuit de luchthapper aan de zijkant.
Vandaag hebben we toch de schakelstangen en de uitlaat gemonteerd en hij schakelt prima, wel een beetje vreemd vind ik wel dat je de schakelpook naar beneden moet duwen om hem in z´n 1 te zetten, voor de achteruit ken ik dat wel maar nog nooit voor een eerste versnelling, dit moet je trouwens ook voor de achteruit doen.
Komende week kan ik niet veel doen want ik ben maar 1 dag vrij in de komende 7 dagen, maar mijn zwager werkt gewoon door als ik er niet ben en hij vrij is, dus het zou best kunnen dat hij hem komende week rijdend krijgt als ik er niet ben.
Ik ben nu aan het kijken naar een Smart intercooler die zijn 24x28cm en dus iets kleiner dan de tdi intercooler en die willen we dan in het linker gat voor het linker achterlicht monteren en dan zodat hij de rijwind aanvoert vanuit de luchthapper aan de zijkant.
Vandaag hebben we toch de schakelstangen en de uitlaat gemonteerd en hij schakelt prima, wel een beetje vreemd vind ik wel dat je de schakelpook naar beneden moet duwen om hem in z´n 1 te zetten, voor de achteruit ken ik dat wel maar nog nooit voor een eerste versnelling, dit moet je trouwens ook voor de achteruit doen.
Komende week kan ik niet veel doen want ik ben maar 1 dag vrij in de komende 7 dagen, maar mijn zwager werkt gewoon door als ik er niet ben en hij vrij is, dus het zou best kunnen dat hij hem komende week rijdend krijgt als ik er niet ben.
Grtz, Nico
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: paarse tover bus
smart intercooler is een mooie oplossing,vraag me alleen af of zo'n kleine ic genoeg kan koelen voor de 1,6td zou mooi zijn als je dat eens zou kunnen meten als straks de boel loopt.
om naar zijn 1 te schakelen hoef je normaal gesproken de pook niet naar beneden te drukken,heb je wel een schakelbakje voor een vijfbak(dat stalen bakje onder de pook?)als je namelijk die van een vierbak hebt krijg je idd datje de pook in moet duwen!
groet marcel
om naar zijn 1 te schakelen hoef je normaal gesproken de pook niet naar beneden te drukken,heb je wel een schakelbakje voor een vijfbak(dat stalen bakje onder de pook?)als je namelijk die van een vierbak hebt krijg je idd datje de pook in moet duwen!
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: paarse tover bus
Je kunt de blokkering voor de eerste versnelling uit het schakel bakje weghalen.
Even kijken terwijl je de 1 inschakelt wat er in de weg zit
Even kijken terwijl je de 1 inschakelt wat er in de weg zit
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 mar 2015 09:34
- Locatie: Zoetermeer
Re: paarse tover bus
Aha, nou volgens Wilko van wie ik de bak en schakelsysteem had gekocht behoort het allemaal bij elkaar maar je weet maar nooit natuurlijk, zal eens gaan kijken in het bakje, bedankt mannen
@Marcel: we hebben de kleine turbo gebruikt omdat hij wat sneller oppakt dan de grote turbo, de smart ic is ook voor een kleine turbo ontworpen maar het kan natuurlijk dat hij iets te kort komt maar een beetje koeling is altijd beter dan geen koeling en we zijn aan het passen en meten dus wie weet zagen we nog wel ergens een gat zodat de 1.9TDI of wel past maar we gaan het allemaal beleven.
@Marcel: we hebben de kleine turbo gebruikt omdat hij wat sneller oppakt dan de grote turbo, de smart ic is ook voor een kleine turbo ontworpen maar het kan natuurlijk dat hij iets te kort komt maar een beetje koeling is altijd beter dan geen koeling en we zijn aan het passen en meten dus wie weet zagen we nog wel ergens een gat zodat de 1.9TDI of wel past maar we gaan het allemaal beleven.
Grtz, Nico
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 25 mar 2015 09:34
- Locatie: Zoetermeer
Re: paarse tover bus
Vandaag heeft mijn t3 voor het eerst een rondje gereden met de gereviseerde motor en andere versnellingsbak. Zag er allemaal goed uit, de details en foto's en filmpjes volgen later.
Maar wat was ik blij
Maar wat was ik blij
Grtz, Nico