"Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ

Ongelezen bericht door tdn »

Zo, Michelle heeft er haar eerste Belgische meeting op zitten, en ook meteen het eerste avontuur!

Zo'n 130km van huis, vlak bij Namen ging ineens het batterijlampje branden.
Nu, ik moet zeggen dat de bus wat last heeft van een elektrische storing hier en daar, waarschijnlijk door slecht massacontact, dus ik maakte me niet meteen zorgen.
Na 30 seconden begon echter ook de temperatuur snel te stijgen en het koelvloeistoflampje te branden!
Ruben, die achter me reed, begon ook al met z'n lichten te seinen, dus er was iets goed mis...

Ik heb niet geaarzeld (zelfs niet tot aan de afrit 1km verder), en heb me meteen op de pechstrook gezet en de motor stil gelegd.
Dit werd gevolgd door een grote witte rookpluim vanuit het motorruim en een grote plas koelwater onder de bus en op de uitlaat :he!!!:
Allerlei doemscenario's kwamen meteen in me op: lekke koppakking, waterpomp kapot, kop gescheurd, expansievat ontploft, ...
In ieder geval meeting voorbij dacht ik, en een hoop centen kwijt. [[sad]]

Na even een half metertje berm uitschoppen uit frustratie dan maar eens gekeken samen met Ruben, die ook gestopt was.
Observatie: V-riem van de waterpomp en alternator in stukken vaneen gescheurd. Deze was zelfs onder de riem van de servopomp terecht geraakt.
Expansievat was halfleeg (of halfvol, te zien hoe je het bekijkt). (Blijkbaar had de hitte van de motor zonder draaiende waterpomp het overdrukventiel doen opengaan heeft Olivier me later verteld)

Afbeelding

Dan herinnerde ik mij dat ik een extra riem had zien liggen onder de bestuurdersstoel. Blijkbaar handig om mee te hebben moet Dennis gedacht hebben...en terecht!

Met de hulp van Ruben dus op een 45-tal minuutjes rustig de andere riemen losgehaald, vervangriem geplaatst, alles terug vastgezet, mineraalwater bijgevuld (had geen koelvloeistof bij) en eens gestart. De riem van de airco heb ik er veiligheidshalve maar afgelaten om de motor niet te veel te belasten. Alles bleek mooi recht te lopen, er gingen geen lampjes branden, en er kwam zelfs geen lucht in het expansievat!

Dan maar de bus eerst in veiligheid gebracht aan de afrit, en ook na een km rijden en 10 minuutjes draaien leek alles nog ok.
Sterker nog, we besloten zelfs door te rijden naar Anseremme, waar ik G12+ heb bijgevuld i.p.v. het water (dat nog niet eens opgezogen was), en we zijn nadien ook naar de camping doorgegaan.
De bus heeft ons verder een probleemloze meeting en terugrit gegeven. Best robuuste motor dus, zo'n DJ! [[thumbup]]

Sfeerbeeld:
Afbeelding
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
DGio
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 489
Lid geworden op: 07 apr 2009 21:38
Locatie: Mesen

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ

Ongelezen bericht door DGio »

Damn zeg... Gelukkig geen schade!
Giovanni
Gebruikersavatar
T3x
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
Locatie: Assebroek (België )

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ

Ongelezen bericht door T3x »

Was idd eventjes spannend! maar goed dat je zo een compleet toolbak had en vooral de riem zelf!! super dat je verder kon rijden!! ;-)
Grts Ruben

T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
multirood
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 okt 2012 22:37
Locatie: Antwerpen Belgie

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ

Ongelezen bericht door multirood »

misschien toch nog ontluchten op de voorgeschreven manier ( ben je zeker)
Groeten Steven
Gebruikersavatar
86crewcab
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:00
Locatie: Antwerpen - België

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ

Ongelezen bericht door 86crewcab »

Ik zou'm ook nog ontluchten. Verders een leuke bus hoor !
Groet van Dimitri

1986 Doka met 1.9TD en 5 bak : http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=22502
1980 T3 Westfalia Joker 2.0 CU: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=24786
Gebruikersavatar
Dennis Caravelle
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ

Ongelezen bericht door Dennis Caravelle »

Met een oude bus is het altijd handig om wat op reserve te hebben liggen.. :wink:
Ff ontluchten is idd niet verkeerd maar denk niet dat er in dit geval lucht in is gekomen..
Wat heb je voor electra problemen?

Pas op met water bijvullen..! Je weet wat mij allemaal is gebeurd daardoor.. :|

Dus ff ontluchten..

Afbeelding
Groetsels T3 loze Dennis

EX..! VW T3 2.1i WBX Caravelle Lpg burner klik !

A.M.O. Aircooled Meeting Oost klik !
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ

Ongelezen bericht door tdn »

Dennis Caravelle schreef: Wat heb je voor electra problemen?
Oh niks ernstig. Gewoon dat groene lampje bij het pinken, en het klokje dat af en toe spanning lijkt te verliezen.
Ben vrij zeker dat eens een massakroontje schoonmaken/vervangen wonderen zal doen :-)

Tom
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
Dennis Caravelle
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ

Ongelezen bericht door Dennis Caravelle »

Daar moet je niet zoeken.. Stekker achter de toerenteller van het instrumentenpaneel zit er dan niet helemaal lekker op..
Heeft niets met de massa te maken die is bij mij weten helemaal oké..
Groetsels T3 loze Dennis

EX..! VW T3 2.1i WBX Caravelle Lpg burner klik !

A.M.O. Aircooled Meeting Oost klik !
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ

Ongelezen bericht door tdn »

Zo, gisteren eindelijk de V-riemen voor de alternator/waterpomp en airco vervangen door splinternieuwe exemplaren, en de oude als reserve in de bus gelegd :-)
Riem van de servo heb ik nog even teruggestoken omdat ik het koelbuisje waar die rond loopt niet los kreeg zonder verwarming (geen elektriciteit in de garage), maar de nieuwe ligt al klaar ;-)

Ondertussen nieuwe probleempjes ontdekt na de bus voor de eerste keer sinds begin mei te starten.
Er leek een lelijke tik in de motor te zitten, veel feller dan toen ik de bus net had. Net alsof hij op 3 cilinders liep ofzo.
Ik dacht dat het misschien met lang stilstaan te maken had, en dat hij gewoon wat moest warmlopen, dus even laten draaien, maar het leek niet weg te gaan. Hmm.

Voor ik echter goed kon onderzoeken wat er scheelde, merkte ik dat er benzine van onder de bus drupte ter hoogte van de schuifdeur.
De plek waar hij lekt is vlak achter de benzinefilter, waar een dunnen leiding in een dikkere zit met een klemmetje. Zie foto:
Afbeelding

Deze constructie lekt op een punt waar de 2 leidingen in elkaar schuiven, weliswaar enkel bij lopende motor.
Van zodra ik de motor stillegde, stopte het lek, en ook bij terug starten om de bus terug in de garage te rijden leek hij niet meteen te lekken.
Vreemd :???:

Nu ja, ik wil in ieder geval preventief de benzinefilter en de leidingen vervangen, want lekkende benzine en een hete motor er achter is niet bepaald veilig te noemen, zelfs al rijd ik 95% van de tijd op LPG...
Ik vroeg me af, is deze constructie met die dikke en dunne leiding de normale situatie bij een WBX/DJ? Of moet dat 1 dikke/dunne leiding zijn origineel?

Dit ringetje waar de leiding losjes doorloopt doet in elk geval vermoeden dat hier iets ontbreekt:
Afbeelding

Misschien kan iemand anders met een DJ/WBX eens een foto maken van hoe het bij hem/haar in elkaar zit?
Alvast bedankt!
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
waro-in
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 394
Lid geworden op: 10 mei 2012 21:08
Locatie: Nij Altoenae

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> benzinelek

Ongelezen bericht door waro-in »

Ik heb geen DJ/WBX maar het dunne in dikke slang bij het benzine filter is mij niet vreemd.
Er ligt bij mij 'n CT benzine blok in en heeft zo'n zelfde slang aansluiting bij het filter, denk dus dat het zo hoort.

Hoi
Robert.
1,6 liter CT 4 cylinder luchtgekoeld van februari 1980
als het rammelen stopt mis je iets, maar zolang het rammelt heb je het nog.
goed kijken is de kracht van het zelf doen.
Gebruikersavatar
Dennis Caravelle
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> benzinelek

Ongelezen bericht door Dennis Caravelle »

Tik in de motor? Zal denk ik een hydrostoter zijn.. Motor warm rijden en dan ff 10min laten staan daarna is het weg..

Benzine leidingen heb ik nooit vervangen.. Filter wel..
Groetsels T3 loze Dennis

EX..! VW T3 2.1i WBX Caravelle Lpg burner klik !

A.M.O. Aircooled Meeting Oost klik !
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> benzinelek

Ongelezen bericht door tdn »

Zo, het bezinelek is tijdelijk gerepareerd.
Bleek een klein barstje te zijn in de dunne slang vlak voor de dikkere slang.
Heb er nu een langer stuk dikke slang over gedaan en een extra spanbandje, en dat lijkt na een dikke 300 km toch te houden.
Binnenkort me dan maar eens zetten aan het vervangen van de volledige leiding, als ik wat meer tijd heb.

Lelijke tik in de motor is inderdaad weg nu, dus zal wel die hydrostoter geweest zijn.
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> benzinelek

Ongelezen bericht door tdn »

Zo zo, al even geleden sinds mijn laatste update... van 2015 al, wow! Maar bij de T3'tjes is geen nieuws meestal goed nieuws :lol:

In 2016 eigenlijk geen problemen meer gehad met de bus. Ik heb wel nog veiligheidshalve de benzineleidingen volledig laten vervangen, zo voel ik me een pak beter als ik met de bus rij. Ook ineens wat koelslangetjes die wat ouderdomsverschijnselen begonnen te krijgen preventief laten vervangen en de servo terug aan laten sluiten.

Dan in 2017 een jaar naar Australië gegaan en de bus heel het jaar gestald, behalve tijdens onze korte "vakantie" in België in juli. Toen 2 weken met de bus gereden, en terug in de garage gezet. Ik was er echt verbaasd van, maar in geen één van de twee gevallen echt een probleem gehad om terug te vertrekken! Eerste keer 5 maand stil gestaan, en de tweede keer zelfs 8 maand, maar niks van te merken. Zelfs de bandenspanning was nog goed na 8 maand :he!!!:

Er zijn natuurlijk wel weer wat kleine zaken waar ik hulp bij kan gebruiken van het forum :-)

1. De stuurbekrachtiging deed het tot voor kort goed, maar ik heb deze week gemerkt dat er een lekje is in wat ik aanneem dat de leiding naar de stuur behuizing is. Het is moeilijk te identificeren door alle andere slangen die daar lopen, o.a. van de LPG.
IMG_20180412_152203.jpg
Op de volgende foto zie je het beter, het lek lijkt van ergens boven die aansluiting te komen. Dus ik vermoed dat je die aansluiting met sleutel 17 en 19 gewoon kan losdraaien en vervangen? Of doe je dat anders?
IMG_20180412_152213.jpg
Voorlopig heb ik de riem van de servo gewoon log gemaakt, zodat het niet verder lekt en/of de pomp beschadigt.
Gelukkig doet er iemand op facebook momenteel een pomp + leidingen weg.

2. De airco deed het vorige zomer niet meer, en het reservoir lijkt leeg te zijn. Heeft iemand een idee wat voor vloeistof daar bij de T3 in gaat?

3. Bij het inspecteren van de contactpunten (moeten vervangen worden), kwam ik deze kabel tegen. Kan iemand me vertellen waar die voor dient? Het is uit nieuwsgierigheid :-)
IMG_20180412_154323.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> stuurbekrachtiging lekt

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

De onbekende kabel is om het bovenste dode punt uit te lezen.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> stuurbekrachtiging lekt

Ongelezen bericht door RoonT3 »

De wartels van je stuurbekrachtiging kan je strakker draaien, is een conische verbinding. Dan schoonmaken en kijken of die blijft lekken.

Airco kan je niet zelf bijvullen. Daar is ook goed te kijken of je compressor geschikt is voor de nieuwe koelmiddelen. Misschien ook meer onderdelen te vervangen voor moderne vulling.

En die 'plug' is dat niet de primitieve uitlees stekker? (edit: voor de bovenste dode punt [[head]] )
http://www.ratwell.com/technical/TDCMarker.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> stuurbekrachtiging lekt

Ongelezen bericht door Coen »

Bij mij zat er een scheur in de slang, vlak achter de nippel. Daar zat een beschermhoes om heen waardoor niet gelijk duidelijk was waar het lekte.
Ik heb toen een nieuwe slang door een hydrauliekboer laten zetten op de bestaande nippels. Daardoor was ik wel de terugslagklep kwijt die in de originele slang zit. Dit maakt dat er een brommend geluid is bij volle uitslag. Ik heb inmiddels een originele slang liggen maar de verkoper kon niet garanderen dat deze lekvrij is. Is tenslotte allemaal ouwe zooi hè
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Plaats reactie