"Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> stuurbekrachtiging lekt
Ondertussen hebben we weer alle luxe aanwezig in de bus
Nog even ter documentatie:
Dit is de gerepareerde servoslang, dus zonder de knik er in:
Ik heb wel de originele bevestiging aan de carrosserie niet kunnen hergebruiken, met dat dikkere stuk aan de aansluiting. Heb deze dus gewoon vastgemaakt aan de leiding die naar voren loopt. Wellicht zorgt dit ook voor wat extra trilling.
En zo klinkt ze tijdens het sturen:
[BBvideo=560,315]https://www.youtube.com/embed/l9RiK1M5UQ4[/BBvideo]
Alsof er een bijtje in je oor zoemt dus... Niet ideaal, maar het verdwijnt vanaf 40km/h, en werkt voor de rest perfect.
Omdat het ook zeer warm was de afgelopen dagen ben ik vorige week eindelijk naar de airco-specialist gegaan.
Deze kleine zelfstandige had alles in huis om de klus te klaren. Blijkbaar zijn de aansluitingen voor deze airco niet overal meer in gebruik.
Er ging een ongelooflijke 1250 gram R134a gas in!
Om te schetsen hoe veel dat is: in een normale vulsessie bij een gewone auto gaat er gemiddeld zo'n 500g in...
Hij heeft ook de ventieltjes ineens vervangen, zodat er hopelijk minder lekkage volgt.
Vorig weekend een mini-vakantietje in de lage landen gedaan bij wijze van test. Kort tripje Limburg-Amsterdam-Gent-Limburg van 550km.
Fantastisch weer gehad, en de airco kwam dus goed van pas! Werkte perfect nu ze bijgevuld is.
Ook de servo lekt geen drup meer nu, dus buiten de roestige buitenkant rij ik terug met een luxemobiel rond!
Nog even ter documentatie:
Dit is de gerepareerde servoslang, dus zonder de knik er in:
Ik heb wel de originele bevestiging aan de carrosserie niet kunnen hergebruiken, met dat dikkere stuk aan de aansluiting. Heb deze dus gewoon vastgemaakt aan de leiding die naar voren loopt. Wellicht zorgt dit ook voor wat extra trilling.
En zo klinkt ze tijdens het sturen:
[BBvideo=560,315]https://www.youtube.com/embed/l9RiK1M5UQ4[/BBvideo]
Alsof er een bijtje in je oor zoemt dus... Niet ideaal, maar het verdwijnt vanaf 40km/h, en werkt voor de rest perfect.
Omdat het ook zeer warm was de afgelopen dagen ben ik vorige week eindelijk naar de airco-specialist gegaan.
Deze kleine zelfstandige had alles in huis om de klus te klaren. Blijkbaar zijn de aansluitingen voor deze airco niet overal meer in gebruik.
Er ging een ongelooflijke 1250 gram R134a gas in!
Om te schetsen hoe veel dat is: in een normale vulsessie bij een gewone auto gaat er gemiddeld zo'n 500g in...
Hij heeft ook de ventieltjes ineens vervangen, zodat er hopelijk minder lekkage volgt.
Vorig weekend een mini-vakantietje in de lage landen gedaan bij wijze van test. Kort tripje Limburg-Amsterdam-Gent-Limburg van 550km.
Fantastisch weer gehad, en de airco kwam dus goed van pas! Werkte perfect nu ze bijgevuld is.
Ook de servo lekt geen drup meer nu, dus buiten de roestige buitenkant rij ik terug met een luxemobiel rond!
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!
Chique!
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Dennis Caravelle
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!
Ik had de airco zelf ook gevuld maar ben niet verder gegaan dan 860gram ivm de werkdruk en kans op lekkage met die oude leidingen..
Filterdroger ook vervangen? Zit in de linker wielkas achter.
Leuk om weer eens wat te lezen
Filterdroger ook vervangen? Zit in de linker wielkas achter.
Leuk om weer eens wat te lezen
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!
Die vernauwing in de originele slang van je stuurbekrachtiging is een soort reduceerventiel.
Ik heb nu zowel heen als terug slangen ipv stalen leidingen en geen gezoem meer.
Ik heb nu zowel heen als terug slangen ipv stalen leidingen en geen gezoem meer.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!
Geen goed idee, de slang zal dan aan de binnenkant erg slijten omdat je plaatselijk de olieflow enorm verhoogd.
Evt zou een restrictie in een aansluit koppeling nog wel kunnen.
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!
Onder het motto "beter laat antwoord dan nooit"
Ik merk geen verschil in sturen met voorheen. Gaat gewoon goed. Wel merk je dat er iets meer "feedback" op het stuur zit. M.a.w. het trilt een tikkeltje meer dan voorheen, vooral bij lage toeren. Stoort op zich niet, en belangrijk: lekt niet. Ik zie geen reden om er verder mee te prutsen zolang het werkt. Denk dat ik het alleen maar erger kan maken.
Gisteren de bus z'n oliewissel gegeven, dat was ook eens nodig. De olie was net chocoladesaus geworden na 2 jaar. Tjah, als je een jaartje overslaat verlies je de tijd tussen onderhoudsintervals wel eens uit het oog Ik heb overigens toen de olie er af was eens het contact aangezet om te zien of de oliedruk zoemer het deed... niks te horen. Ik meende dat dit vroeger bij m'n diesel wel een geluidssignaal gaf? Is het bij een benzine dan anders? Of zoemt hij enkel wanneer je de sleutel nog verder draait? (dat heb ik niet gedurfd)
Ook een setje originele wieldoppen op de kop kunnen tikken, dus binnenkort eens aan de slag om de oude stalen velgen op te frissen
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!
de zoemer gaat alleen af als bij meer dan 2000rpm de oliedruk te laag is.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!
Bij lage toeren en minder dan 0,3 bar gaat enkel je olielampje knipperen.
De andere is ook leuk. Als je druk te laag is boven 2(150) toeren gaat het lampje knipperen en de zoemer af. Bij de benzine en TD zou dit een 0,9 bar sensor zijn en bij de CS en KY een 1,4 bar sensor......
Dat is wel een idee een 0,9 bar sensor in een zuigdiesel als oplossing voor het oliedruk probleem :-\
De andere is ook leuk. Als je druk te laag is boven 2(150) toeren gaat het lampje knipperen en de zoemer af. Bij de benzine en TD zou dit een 0,9 bar sensor zijn en bij de CS en KY een 1,4 bar sensor......
Dat is wel een idee een 0,9 bar sensor in een zuigdiesel als oplossing voor het oliedruk probleem :-\
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!
Ha perfect, dan is er niks mis Bedankt!
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!
Gisteren wou ik eindelijk het setje veren dat ik had besteld op de bus monteren.
Het gaat om dit setje, dat de originele specs van VW voor de LLE -30mm veren zou moeten benaderen, althans volgens Brickwerks: https://www.brickwerks.co.uk/spring-set ... -30mm.html
De huidige set die de vorige eigenaar er op had gezet was me iets te laag, en vooral ook te stug voor de Belgische wegen.
Met de lage pond en nog voor de brexit leek me dat geen slecht idee om daar een setje te bestellen
Monteren ging wel ok, maar toen merkte ik iets bizar links achter... een filmpje zegt alles:
https://youtu.be/m2jLl6dQ8JE
de onderste veerschaal om de veer op z'n plaats te houden is gewoon volledig doorgeroest!
Nog een geluk dat ik de veren wou vervangen, anders had ik dit niet ontdekt...een echte tikkende tijdbom dus.
Ik wil me niet voorstellen dat die veer bij een putje op de autostrade aan 100km per uur losschiet, en de hele bus links het verkeer in zwenkt
We gaan dus wat creatief moeten nadenken om terug de weg op te raken...
Nu kan je die veerschaal wel apart bestellen, en zelfs relatief eenvoudig vastlassen zonder de draagarm er uit te halen: https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/s ... on-t3.html
https://www.bus-scheune.de/VW-Bus-T3-Er ... :1385.html
Ik zit echter met de volgende vraag:
De bus rijdt op benzine en LPG (tank zit binnen onder de bank). Kan er dan wel veilig aan gelast worden, zonder de benzine en LPG tank volledig uit te bouwen? Zou niet willen dat de hele boel in de fik vliegt... De LPG is een gesloten systeem, maar de benzine heeft verluchtingsgaatjes, wil me niet voorstellen dat er een sintel daar in de buurt komt. De plek is waar ik moet zijn is wel ver van beide tanken, en in principe passeert de stroom niet langs een brandbaar onderdeel, maar ben toch niet 100% op m'n gemak.
Wat denken jullie? Is er iemand die al aan een benzine/LPG wagen heeft gelast zonder uitbouw van de tank? (uiteraard wel de accupool losgekoppeld).
Alvast bedankt weer om mee te denken!
Tom
Het gaat om dit setje, dat de originele specs van VW voor de LLE -30mm veren zou moeten benaderen, althans volgens Brickwerks: https://www.brickwerks.co.uk/spring-set ... -30mm.html
De huidige set die de vorige eigenaar er op had gezet was me iets te laag, en vooral ook te stug voor de Belgische wegen.
Met de lage pond en nog voor de brexit leek me dat geen slecht idee om daar een setje te bestellen
Monteren ging wel ok, maar toen merkte ik iets bizar links achter... een filmpje zegt alles:
https://youtu.be/m2jLl6dQ8JE
de onderste veerschaal om de veer op z'n plaats te houden is gewoon volledig doorgeroest!
Nog een geluk dat ik de veren wou vervangen, anders had ik dit niet ontdekt...een echte tikkende tijdbom dus.
Ik wil me niet voorstellen dat die veer bij een putje op de autostrade aan 100km per uur losschiet, en de hele bus links het verkeer in zwenkt
We gaan dus wat creatief moeten nadenken om terug de weg op te raken...
Nu kan je die veerschaal wel apart bestellen, en zelfs relatief eenvoudig vastlassen zonder de draagarm er uit te halen: https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/s ... on-t3.html
https://www.bus-scheune.de/VW-Bus-T3-Er ... :1385.html
Ik zit echter met de volgende vraag:
De bus rijdt op benzine en LPG (tank zit binnen onder de bank). Kan er dan wel veilig aan gelast worden, zonder de benzine en LPG tank volledig uit te bouwen? Zou niet willen dat de hele boel in de fik vliegt... De LPG is een gesloten systeem, maar de benzine heeft verluchtingsgaatjes, wil me niet voorstellen dat er een sintel daar in de buurt komt. De plek is waar ik moet zijn is wel ver van beide tanken, en in principe passeert de stroom niet langs een brandbaar onderdeel, maar ben toch niet 100% op m'n gemak.
Wat denken jullie? Is er iemand die al aan een benzine/LPG wagen heeft gelast zonder uitbouw van de tank? (uiteraard wel de accupool losgekoppeld).
Alvast bedankt weer om mee te denken!
Tom
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> laswerk nodig, kan dat?
Mijn T3 is een diesel, maar ik heb al wel aan diverse andere benzine en LPG auto's gelast. Ik heb hierbij nog nooit een tank hoeven uitbouwen.
Tenzij je er direct bij in de buurt moet lassen/slijpen zie ik daar ook geen noodzaak toe.
Wel even opletten met waar de benzineleidingen lopen en waar eventuele slijpsputters naartoe vliegen, dat kun je met iets van een vochtige doek afdekken (maar dat geldt natuurlijk ook voor andere leidingen en plaatwerk).
Tenzij je er direct bij in de buurt moet lassen/slijpen zie ik daar ook geen noodzaak toe.
Wel even opletten met waar de benzineleidingen lopen en waar eventuele slijpsputters naartoe vliegen, dat kun je met iets van een vochtige doek afdekken (maar dat geldt natuurlijk ook voor andere leidingen en plaatwerk).
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> laswerk nodig, kan dat?
De Rooie rijd op benzine, en daar is al veel aan gelast.
Met inhoud van de tank er gewoon in.
Theo
Met inhoud van de tank er gewoon in.
Theo
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> laswerk nodig, kan dat?
Ok, super. Dat is al geruststellend. Die vochtige doeken zijn ook een goed idee!
Bedankt!
Ik post het hier als er vooruitgang is
Bedankt!
Ik post het hier als er vooruitgang is
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
- Dennis Caravelle
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> laswerk nodig, kan dat?
De andere kant is ook gewoon zo gelast.. alleen ff de accu afkoppelen..
En als je de veren vervangt vervang dan ook de schokbrekers dit zijn korte schokbrekers
En als je de veren vervangt vervang dan ook de schokbrekers dit zijn korte schokbrekers
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> laswerk nodig, kan dat?
inderdaad net wat Dennis zegt is een reden daar voor dat als de massa door eeeg aan het chassis gaat dat er elektronica daar wel een problemen mee kan hebben en iets stuk kan gaan .
https://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Safepower.htm
https://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Safepower.htm
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> laswerk nodig, kan dat?
Hoezo accu loskoppelen? De accu werkt juist als buffer voor piekspanningen. Zolang ik niet naast de accu las gaat die bij mij niet los. Massa van lastoestel wel zo dicht mogelijk op je laswerk. Ook opletten waar je op aanpikt met de draad of electrode. Het beste doe je dat op het (onder)deel wat verbonden is met de massaklem.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik