1.6 td > 1.6d > 1.9d

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Hallo allemaal,

Toen ik mijn T3'tje 5 jaar geleden kocht was deze al van een 'nieuwe' 1.6d motor voorzien, omdat de oude 1.6td de geest had gegeven. Na 5 jaar vrolijk (maar niet al te snel) rond de hebben gereden besloot de 1.6d er een maandje geleden op de terugweg van onze vakantie in Munchen mee op te houden met een heel erg lekke koppakking. (Lang leve Europa-dekking van de ANWB.)

Nu de motor toch aangepakt moet worden wil ik meteen een kleine upgrade doen. Na wat leeswerk op dit forum is mijn plan om er een 1Y motor in te gaan zetten ter vervanging. Ik heb wel wat sleutelervaring maar nog nooit een hele motor vervangen. Als ik het goed begrijp is de 1Y het meest eenvoudig uit te wisselen met de 1.6. Er is ontzettend veel te vinden op dit forum dus daar zal het in ieder geval niet aan liggen 8)

Nu eerst maar op jacht naar een donor-motor. Het liefst eentje die nog rondrijdt. Weet iemand er toevallig nog een te staan?

Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten, Bob Klaver
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Hey Hylke,

Bedankt voor je reactie. Het klopt dat de bak van de JX er nog in zit. Dat zou inderdaad goed uit moeten pakken i.c.m. een 1Y. We gaan het merken!

Ik had overigens gehoopt dat het makkelijk was om een tweedehands golfje op de kop te tikken met deze motor maar tot nu toe valt het tegen... Volgens Wiki kan ik hem ook uit een seat of audi halen (zie onder). Zijn deze motoren ook zo over te lepelen of komt hier meer bij kijken en kan ik dus beter bij een VW blijven?

Groet, Bob

Wiki:
Audi 80 (1Y: 08/89-12/91), SEAT Ibiza Mk2 (1Y: 02/93-06/99), SEAT Cordoba (1Y: 09/93-06/99), SEAT Toledo (1Y: 05/91-03/99), SEAT Inca (1Y: 11/95-06/03), Škoda Felicia (AEF: 10/95-08/01), Volkswagen Golf, Volkswagen Passat B3 (1Y: 05/89-09/93), Volkswagen Polo 6N (1994–2001).
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door marcel w »

in principe zijn die blokken allemaal hetzelfde en passen ze gewoon.uit ervaring weet ik wel dat de gaten in het blok waar de motorsteunen ingeschroefd worden niet altijd voorbereid zijn,niet getapt,dus hou dat even goed in de gaten als je naar een blokje gaat kijken.
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Bedankt voor de tip Marcel! Het valt nog niet mee om een rijdend model van de 1Y te vinden. Ik zie er aardig wat in onze buurlanden te koop maar in NL nog weinig gezien (of ik zoek niet goed genoeg...autoscout, marktplaats, etc.)

Wel een uitgebouwde variant gevonden: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... onderdeel/

Het lijkt me wel wat riskanter om een losse motor te kopen omdat je hem dan niet kan zien en horen lopen. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien handige tips voor het aankopen van een losse 1Y? Waar moet ik op letten en wat is een redelijke prijs?

Groeten, Bob
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Het heeft een tijdje (=understatement) geduurt maar het project loopt weer! Inmiddels een golfje 3 met een goed lopende 1Y op de kop weten te tikken. Het echte werk kan beginnen...

[[thumpsup]]

Bob..

(#naam)
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Jep succes rij nog ff rond in die golf misschien wordt je er wijzer van [[thumbup]]

Golf kenteken bewaren voor rdw om je motor om te zetten willen ze weten wat je ingebouwd heb

En lees je in op het sloop gebeuren .regels zijn veranderd
Ze wegen tegenwoordig bij de sloop
Bouw desnoods die 1600 weer terug in de golf en laat hem dan op pikken :D
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Weet ik niet zeker er zijn nieuwe regels de auto heeft een gewicht en dat moet hij nog hebben
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door JT3 »

Marcel.S schreef:Weet ik niet zeker er zijn nieuwe regels de auto heeft een gewicht en dat moet hij nog hebben

Beetje vaag. Dat zou inhouden dat je als particulier geen auto mag slopen?
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Dat klopt ik heb het ook van horen zeggen hoor
Kenteken met plaatje waar nummer op staat en papieren is niet meer genoeg

Maar daarom zei ik ook kijk het ff na
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door luizenbos »

Marcel en ik dan :mrgreen: het mag wel maar even een andere weg bewandelen moet met een paar weken wel weg zijn
[[thumbup]]

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... drijf.aspx
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
spherius
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:21
Locatie: Zevenaar

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door spherius »

Ik ben gewoon een aantal sloperijen langs gereden met de vraag: wat Geef je voor de auto zonder blok? Willen er niks voor geven, maar een auto zonder blok was geen probleem.

Dus zelf maar auto leeggeroofd en nog voor 400 euro kunnen verkopen. Toen gratis auto laten afhalen en vrijwaring gekregen.

Je mag niet meer particulier slopen, maar het kan dus wel :mrgreen:
Tjoei, Patrick

VW T3 2.0 8V '82 Camper
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Zal wel gevalletje zijn bij pietje nog wel maar bij klaasje te vaak controle dus daar niet meer

Maar genoeg hier over terug naar dat golfje met 1y :D
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door JT3 »

Dit kwam ik van het weekend tegen betreffende in eigen beheer een auto slopen;
Komt van de RDWsite:

"Afhankelijk van het soort voertuig dat u heeft en uw situatie, zijn er verschillende mogelijkheden.

U heeft
-een personenauto,
-een bedrijfsauto onder de 3.500 kg,
-een bromfiets met meer dan twee wielen,
-een quad of trike jonger dan 15 jaar

Deze voertuigen mag u vanaf 1 april 2015 alleen nog bij een erkend sloopbedrijf slopen en niet meer zelf slopen of volledig voor onderdelen gebruiken. Heeft u het voertuig toch zelf gesloopt of voor onderdelen gebruikt? Dan is het afhankelijk van uw situatie wat u kunt doen. Kies hieronder uw situatie.

- U heeft nog een onderdeel van het voertuig waarop het
voertuigidentificatienummer (VIN) staat?

Dan kunt u contact opnemen met een door de RDW erkend demontagebedrijf. Zij kunnen op basis van het VIN de registratie beëindigen.

- U heeft geen onderdeel waarop het Voertuigidentificatienummer (VIN) staat?

- U heeft een verklaring van een niet erkend bedrijf dat het voertuig
heeft gesloopt?

- U heeft geen verklaring van een bedrijf dat het voertuig is gesloopt?

Dan leest u hieronder het proces dat u kunt volgen.
.1.Vul de ‘Verklaring verval tenaamstelling’ pdf, 151 kB volledig in en ondertekent deze;
2.Als u de aanvraag doet voor iemand anders dan moet de geregistreerde eigenaar/houder de verklaring en het gedeelte van de machtiging ook ondertekenen;
3.Stuur de ´verval tenaamstelling’ - en als u dit heeft de verklaring van een niet erkend bedrijf- samen met de documenten die u moet meesturen- naar: RDW, unit VRD, Postbus 30000, 9640 RA Veendam;
4.De RDW beoordeelt uw aanvraag binnen vijf werkdagen en als alles akkoord is wordt de registratie in het kentekenregister beëindigd;
5.De RDW stuurt u een schriftelijke bevestiging van de beëindiging registratie.
6.Als u de bevestiging van de RDW heeft ontvangen, kunt u zelf de verzekering stopzetten. De motorrijtuigenbelasting stopt automatisch en de APK-plicht is vervallen;
7.U bent verplicht om zelf de kentekenplaten te (laten) vernietigen.

.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Super bedankt voor de tips guys! Inderdaad goed om eens naar die nieuwe sloopregels te kijken...

Vandaag het eerste kleine beginnetje gemaakt. Vloeistoffen er uit, slangen en kabels los, uitlaat er af en alles dat te vast zat in de wd40. Volgend weekend hopelijk beide motortjes er uit...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door Marcel.S »

gaafe bloemen . :D
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Hallo allemaal,

Weer even een update. Wat progressie gemaakt dit weekend. Veel verroeste bouten die niet wilden meewerken maar uiteindelijk is het toch allemaal gelukt. Eerst de motor aan de heftruc opgehangen met twee bandjes en alles losgedraaid. Vervolgens motor laten zakken en bak ondersteund met een assensteun. Alles verder losmaken en voorzichtig de motor er onderuit. Het is snel getypt maar niet zo snel in real life :roll:

De bak even opgehangen aan een balk en de bus opzij gezet zodat hij niet in de weg staat. Next on the list is de motor uitbouwen uit de Golf en dingen gaan overzetten. De motorruimte een beetje opknappen en misschien e.e.a. aan de koppeling vervangen nu ik er toch bij kan.

Ik twijfel een beetje of ik de koppakking van de 'nieuwe' motor preventief moet gaan vervangen. De twee meningen die ik over het algemeen hoor;
1. Je kan er nu toch goed bij dus doe het nou maar
2. Hij is toch goed dus waarom zou je
Wat vinden jullie?

Keep you posted...

Groeten, Bob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door klaverb op 07 mei 2016 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Bob
Plaats reactie