Ik heb ook zoveel mogelijk dicht gelast, maar inderdaad Alsi 12 plamuur voor de holletjes is prima.Erik Middel schreef: ↑30 mei 2018 09:57 Mooi voorbeeld Eric! Bij die laatste foto is het niet tot op het laatste gaatje dichtgelast. Is het dan voldoende om de rest af te werken met een dun laagje Alsi / plamuur. Tot nu toe probeerde ik het altijd tot op het laatste gaatje dicht te lassen.
'The Yellow Van' Project
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: 'The Yellow Van' Project
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: 'The Yellow Van' Project
Als de lip niet vast zat is dit het gevolg van te lage stroom en of niet schoon genoeg.Je kunt nu evt nog gaatjes boren door de lip heen, en dan alsnog proplassen.
Stroom niet te laag met dit soort proplassen.
Stroom niet te laag met dit soort proplassen.
- Erik Middel
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
- Locatie: Kampen
Re: 'The Yellow Van' Project
Het is weer even stil geweest van mijn kant, maar met een goede reden want op 3 juli is onze tweede dochter geboren! Daar moest natuurlijk een leuk bord voor gefabriceerd worden (weg tijd voor de bus...)
Bedankt voor de toffe adviezen van hierboven @Frits / @Eric, super handig! Ga ik mee aan de slag.
Ik heb ondertussen van het raam bestuurderskant achter een stuk van het nieuwe frame erin gelast:
De losse lasjes ben ik nu aan beide kanten zoveel mogelijk dicht aan het maken. Vanavond de bocht reconstrueren. Ik zal het daarna glad maken met de stiftslijper en dan tijdelijk in de primer totdat ik het glad af kan werken met een laagje plamuur.
Wat betreft de voorkant, ik heb er nog eens naar gekeken en ben bang dat ik het los moet maken. Er is geen C-klem die groot genoeg is om het op elkaar te klemmen en een lijmklem past ook niet. Ik denk dat ik dat bumper deel misschien maar moet stralen ofzo en dan inderdaad in de inox. De reden waarom ik er Brantho Korrux op had gezet is dat opnieuw doorroesten wilde voorkomen.
Bedankt voor de toffe adviezen van hierboven @Frits / @Eric, super handig! Ga ik mee aan de slag.
Ik heb ondertussen van het raam bestuurderskant achter een stuk van het nieuwe frame erin gelast:
De losse lasjes ben ik nu aan beide kanten zoveel mogelijk dicht aan het maken. Vanavond de bocht reconstrueren. Ik zal het daarna glad maken met de stiftslijper en dan tijdelijk in de primer totdat ik het glad af kan werken met een laagje plamuur.
Wat betreft de voorkant, ik heb er nog eens naar gekeken en ben bang dat ik het los moet maken. Er is geen C-klem die groot genoeg is om het op elkaar te klemmen en een lijmklem past ook niet. Ik denk dat ik dat bumper deel misschien maar moet stralen ofzo en dan inderdaad in de inox. De reden waarom ik er Brantho Korrux op had gezet is dat opnieuw doorroesten wilde voorkomen.
Groeten,
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: 'The Yellow Van' Project
Gefeliciteerd!
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: 'The Yellow Van' Project
Van harte gefeliciteerd Erik dat word even niet klussen
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- Erik Middel
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
- Locatie: Kampen
Re: 'The Yellow Van' Project
Vanavond het hoekje van het kozijn achter gereconstrueerd en zit er in. Even tijdelijk in de primer, slijp het later vlak en zal het dan vermoedelijk strak maken met eerst een laagje Alsi en dan gewone plamuur.
Ik ben tevreden over de eerste hechtlasjes, maar als ik het vervolgens aflas wordt het wat prutswerk. Althans vindt ik als perfectionist.
Iemand trouwens ervaring met Anti Corrosiplamuur? https://www.vocor.nl/plamuur/1766-anti- ... 96121.html
Ik ben tevreden over de eerste hechtlasjes, maar als ik het vervolgens aflas wordt het wat prutswerk. Althans vindt ik als perfectionist.
Iemand trouwens ervaring met Anti Corrosiplamuur? https://www.vocor.nl/plamuur/1766-anti- ... 96121.html
Groeten,
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
- Erik Middel
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
- Locatie: Kampen
Re: 'The Yellow Van' Project
Tijd voor de dakgoot. Deze heeft zijn beste tijd gehad door dikke lagen kit en een te zwaar zonnescherm wat er destijds aan hing, met als gevolg roest. De reparatie is nog niet helemaal klaar, maar het meeste verse staal zit erin. Hierbij de plaatjes:
De schade, de hele goot zag er ongeveer zo uit.
Die luchtbeitel is mijn grootste held met dit soort klussen!
Al die stukjes pas maken kostte nog het meeste tijd.
Puntlassen en daarna de rest vastzetten.
Het resultaat, weer een rechte roestvrije goot
Nu alle rupsen nog glad afwerken en het zal wel een beetje plamuur nodig hebben. Moet nog een paar stukjes doen, zoals de hoek voor. Daar heb ik nog een klein donorstukje voor. Gelukkig is de andere kant op een klein plekje na helemaal goed, dat scheelt flink wat werk.
De schade, de hele goot zag er ongeveer zo uit.
Die luchtbeitel is mijn grootste held met dit soort klussen!
Al die stukjes pas maken kostte nog het meeste tijd.
Puntlassen en daarna de rest vastzetten.
Het resultaat, weer een rechte roestvrije goot
Nu alle rupsen nog glad afwerken en het zal wel een beetje plamuur nodig hebben. Moet nog een paar stukjes doen, zoals de hoek voor. Daar heb ik nog een klein donorstukje voor. Gelukkig is de andere kant op een klein plekje na helemaal goed, dat scheelt flink wat werk.
Groeten,
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: 'The Yellow Van' Project
Erik
je krijgt ervaring ziet er goed uit man een steviger roester die auto van je komt er al een eindje aan ?
je krijgt ervaring ziet er goed uit man een steviger roester die auto van je komt er al een eindje aan ?
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- Erik Middel
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
- Locatie: Kampen
Re: 'The Yellow Van' Project
Frits,
Bedankt voor je compliment man! Ik ben erachter dat het klopt dat door heel veel doen je het restaureren een beetje door kan krijgen. Soms lijkt er geen eind aan te komen maar heb ook veel klussen tussendoor gedaan (zoals: https://youtu.be/gDatpVEb-VU) maar heb nu veel meer tijd om verder te werken. Super leuk!
Iemand ervaring met de spullen van HBM? Het ligt niet bij mij om de hoek maar wil er misschien een keertje gaan kijken.
Bedankt voor je compliment man! Ik ben erachter dat het klopt dat door heel veel doen je het restaureren een beetje door kan krijgen. Soms lijkt er geen eind aan te komen maar heb ook veel klussen tussendoor gedaan (zoals: https://youtu.be/gDatpVEb-VU) maar heb nu veel meer tijd om verder te werken. Super leuk!
Iemand ervaring met de spullen van HBM? Het ligt niet bij mij om de hoek maar wil er misschien een keertje gaan kijken.
Groeten,
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: 'The Yellow Van' Project
leuke video Erik dochters kan trots op je zijn zijn ,maar voor je het weet groeien ze er al uit
Nu Hbm wat wil je weten heb er zelf al zaag machine met langs geleider gekocht 4 x Groote lijm klemmen gekocht flut spul alleen de klemmen dan maar voor dat geld kan ik zelf niet absoluut niet maken en het werkt prima en nog heel wat andere zaken .
Nadeel ook de kleinere dingen kosten de verzendkosten 8 euro afgerond das beetje een minpuntje dus effe wat meer kopen als je het toch van plan was voor de rest prima spul hoor
krijg de nieuws brief regelmatig is net luilekkerland kijk uit .
Nu Hbm wat wil je weten heb er zelf al zaag machine met langs geleider gekocht 4 x Groote lijm klemmen gekocht flut spul alleen de klemmen dan maar voor dat geld kan ik zelf niet absoluut niet maken en het werkt prima en nog heel wat andere zaken .
Nadeel ook de kleinere dingen kosten de verzendkosten 8 euro afgerond das beetje een minpuntje dus effe wat meer kopen als je het toch van plan was voor de rest prima spul hoor
krijg de nieuws brief regelmatig is net luilekkerland kijk uit .
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- Erik Middel
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
- Locatie: Kampen
Re: 'The Yellow Van' Project
Onheil....!! Althans, dit is wat mij al bekend was:
Het is niet wat het lijkt...., nadat ik met het uitboren van de puntlassen en met dank aan de luchtbeitel pas echt goed achter de geleiderail kon kijken:
AAhhhhh!! Hoe lang zat dat daar al
Ofwel, aan de bak en weg met die zooi. Hierbij de foto's.
Fijn zo'n vers stukje staal, op maat gemaakt met de bocht en hoek er weer in. Nog een beetje afwerken, dan de geleiderail behandelen (is flink verroest) en er weer terug op plaatsen. Deze is niet te vervangen dus de staalborstel zal ik erop zetten en daarna denk ik in de Brantho Korrux.
Afgelopen vrijdag was ik jarig en weer mooi verwend! O.a. de lascursus bij Rustbuster die nog op mijn lijstje stond en een toffe pneumatische 50mm schuurmachine
Het is niet wat het lijkt...., nadat ik met het uitboren van de puntlassen en met dank aan de luchtbeitel pas echt goed achter de geleiderail kon kijken:
AAhhhhh!! Hoe lang zat dat daar al
Ofwel, aan de bak en weg met die zooi. Hierbij de foto's.
Fijn zo'n vers stukje staal, op maat gemaakt met de bocht en hoek er weer in. Nog een beetje afwerken, dan de geleiderail behandelen (is flink verroest) en er weer terug op plaatsen. Deze is niet te vervangen dus de staalborstel zal ik erop zetten en daarna denk ik in de Brantho Korrux.
Afgelopen vrijdag was ik jarig en weer mooi verwend! O.a. de lascursus bij Rustbuster die nog op mijn lijstje stond en een toffe pneumatische 50mm schuurmachine
Groeten,
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
- Erik Middel
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
- Locatie: Kampen
Re: 'The Yellow Van' Project
Vandaag even een iets mindere dag als ik het volgende aanschouw. Wat moet ik hier nu weer mee. Had wel een donorstukje maar die was minstens zo verrot. Eruit slijpen lijkt mij de beste optie, maar zelf uit metaal kloppen gaat me niet lukken in deze vorm denk ik. Is er niets te koop?
Weet iemand of er ook hoekjes van gootjes zijn in de markt? Ik heb een oude hergebruikt maar wordt tot op heden echt niet mooi. En deze zijn ook redelijk krokant.
Hier is het nog duidelijker te zien, zitten gaatjes in. Ik werd nog verrast door een getal in de goot (zie rode cirkel) wat is dit?!
Ook de gaten van die vage drukknopen in de deuren vandaag even dicht gelast. Dat was dan wel weer prima gelukt, maar de rest was prut vanmiddag.
Weet iemand of er ook hoekjes van gootjes zijn in de markt? Ik heb een oude hergebruikt maar wordt tot op heden echt niet mooi. En deze zijn ook redelijk krokant.
Hier is het nog duidelijker te zien, zitten gaatjes in. Ik werd nog verrast door een getal in de goot (zie rode cirkel) wat is dit?!
Ook de gaten van die vage drukknopen in de deuren vandaag even dicht gelast. Dat was dan wel weer prima gelukt, maar de rest was prut vanmiddag.
Groeten,
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: 'The Yellow Van' Project
De gootjes kun je bestellen bij de firma Boelm in Steenwijk.
Zowel het oude type als het nieuwe type goot is leverbaar als reparatie deel
Zowel het oude type als het nieuwe type goot is leverbaar als reparatie deel
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: 'The Yellow Van' Project
Erik
Kan het op afstand het niet beoordelen maar ik zou zeggen niet uit slijpen maar alles vertinnen dus lood smeren dan gaan de gaatje ook dicht . je brengt dus metaal annex lood op wat goed schuur baar is
Het is dus een oude techniek . heel lang in het verleden zelf nog wel een gedaan toen werd het veel meer gedaan
rustbuster verkoopt het materiaal https://youtu.be/XtyXUEN8lf0 moet je wwweeeeer wat leren
Kan het op afstand het niet beoordelen maar ik zou zeggen niet uit slijpen maar alles vertinnen dus lood smeren dan gaan de gaatje ook dicht . je brengt dus metaal annex lood op wat goed schuur baar is
Het is dus een oude techniek . heel lang in het verleden zelf nog wel een gedaan toen werd het veel meer gedaan
rustbuster verkoopt het materiaal https://youtu.be/XtyXUEN8lf0 moet je wwweeeeer wat leren
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- Erik Middel
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
- Locatie: Kampen
Re: 'The Yellow Van' Project
Die heb ik inderdaad gebruikt voor de rechte delen. Werkt prima en wordt weer netjes. Nu alleen de hoekjes van de goten (aan de uiteinden), eentje is echt rot.servicebus schreef: ↑19 okt 2018 20:15 De gootjes kun je bestellen bij de firma Boelm in Steenwijk.
Zowel het oude type als het nieuwe type goot is leverbaar als reparatie deel
Vertinnen, dan roest het eronder toch gewoon verder? Niet uitslijpen klinkt mij als muziek in de oren. Op zich zou ik er ook met Alsi plamuur (alternatief voor vertinnen) over kunnen, maar ook dan zal het waarschijnlijk verder roesten? Of zou dit een oplossing zijn. Vertinnen leren zou ook geen straf zijn, maar als het makkelijker kan
Groeten,
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: 'The Yellow Van' Project
Je zou een straalketel kunnen huren en het staal zo schoonmogelijk maken. Dan de gaatjes dichtlassen of zo min mogelijk staal vervangen om zo niet de de lastige hoek na te hoeven maken. Voor zowel vertinnen als plamuren zul je alle roest moeten verwijderen. Wat voor een dak komt er terug op?
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"