'The Yellow Van' Project

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Erik Middel schreef: 30 mei 2018 09:57 Mooi voorbeeld Eric! Bij die laatste foto is het niet tot op het laatste gaatje dichtgelast. Is het dan voldoende om de rest af te werken met een dun laagje Alsi / plamuur. Tot nu toe probeerde ik het altijd tot op het laatste gaatje dicht te lassen.
Ik heb ook zoveel mogelijk dicht gelast, maar inderdaad Alsi 12 plamuur voor de holletjes is prima.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door servicebus »

Als de lip niet vast zat is dit het gevolg van te lage stroom en of niet schoon genoeg.Je kunt nu evt nog gaatjes boren door de lip heen, en dan alsnog proplassen.
Stroom niet te laag met dit soort proplassen.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Het is weer even stil geweest van mijn kant, maar met een goede reden want op 3 juli is onze tweede dochter geboren! Daar moest natuurlijk een leuk bord voor gefabriceerd worden (weg tijd voor de bus...)

Afbeelding

Bedankt voor de toffe adviezen van hierboven @Frits / @Eric, super handig! Ga ik mee aan de slag.
Ik heb ondertussen van het raam bestuurderskant achter een stuk van het nieuwe frame erin gelast:

Afbeelding

Afbeelding

De losse lasjes ben ik nu aan beide kanten zoveel mogelijk dicht aan het maken. Vanavond de bocht reconstrueren. Ik zal het daarna glad maken met de stiftslijper en dan tijdelijk in de primer totdat ik het glad af kan werken met een laagje plamuur.

Wat betreft de voorkant, ik heb er nog eens naar gekeken en ben bang dat ik het los moet maken. Er is geen C-klem die groot genoeg is om het op elkaar te klemmen en een lijmklem past ook niet. Ik denk dat ik dat bumper deel misschien maar moet stralen ofzo en dan inderdaad in de inox. De reden waarom ik er Brantho Korrux op had gezet is dat opnieuw doorroesten wilde voorkomen.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door luizenbos »

Van harte gefeliciteerd Erik dat word even niet klussen [[toast]] :mrgreen:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Vanavond het hoekje van het kozijn achter gereconstrueerd en zit er in. Even tijdelijk in de primer, slijp het later vlak en zal het dan vermoedelijk strak maken met eerst een laagje Alsi en dan gewone plamuur.

Afbeelding

Ik ben tevreden over de eerste hechtlasjes, maar als ik het vervolgens aflas wordt het wat prutswerk. Althans vindt ik als perfectionist.

Iemand trouwens ervaring met Anti Corrosiplamuur? https://www.vocor.nl/plamuur/1766-anti- ... 96121.html
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Tijd voor de dakgoot. Deze heeft zijn beste tijd gehad door dikke lagen kit en een te zwaar zonnescherm wat er destijds aan hing, met als gevolg roest. De reparatie is nog niet helemaal klaar, maar het meeste verse staal zit erin. Hierbij de plaatjes:

De schade, de hele goot zag er ongeveer zo uit.
Afbeelding

Die luchtbeitel is mijn grootste held met dit soort klussen!
Afbeelding

Al die stukjes pas maken kostte nog het meeste tijd.
Afbeelding

Puntlassen en daarna de rest vastzetten.
Afbeelding

Het resultaat, weer een rechte roestvrije goot :)
Afbeelding

Nu alle rupsen nog glad afwerken en het zal wel een beetje plamuur nodig hebben. Moet nog een paar stukjes doen, zoals de hoek voor. Daar heb ik nog een klein donorstukje voor. Gelukkig is de andere kant op een klein plekje na helemaal goed, dat scheelt flink wat werk.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door luizenbos »

Erik

je krijgt ervaring ziet er goed uit man [[thumbup]] een steviger roester die auto van je :mrgreen: komt er al een eindje aan ?
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Frits,

Bedankt voor je compliment man! Ik ben erachter dat het klopt dat door heel veel doen je het restaureren een beetje door kan krijgen. Soms lijkt er geen eind aan te komen maar heb ook veel klussen tussendoor gedaan (zoals: https://youtu.be/gDatpVEb-VU) maar heb nu veel meer tijd om verder te werken. Super leuk!

Iemand ervaring met de spullen van HBM? Het ligt niet bij mij om de hoek maar wil er misschien een keertje gaan kijken.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door luizenbos »

leuke video Erik dochters kan trots op je zijn zijn ,maar voor je het weet groeien ze er al uit :mrgreen:

Nu Hbm wat wil je weten :?: heb er zelf al zaag machine met langs geleider gekocht [[thumbup]] 4 x Groote lijm klemmen gekocht flut spul alleen de klemmen dan :!: maar voor dat geld kan ik zelf niet absoluut niet maken :buiken: en het werkt prima en nog heel wat andere zaken .

Nadeel ook de kleinere dingen kosten de verzendkosten 8 euro afgerond das beetje een minpuntje dus effe wat meer kopen als je het toch van plan was voor de rest prima spul hoor :lol:

krijg de nieuws brief regelmatig is net luilekkerland kijk uit .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Onheil....!! Althans, dit is wat mij al bekend was:

Afbeelding

Het is niet wat het lijkt...., nadat ik met het uitboren van de puntlassen en met dank aan de luchtbeitel pas echt goed achter de geleiderail kon kijken:

Afbeelding
AAhhhhh!! Hoe lang zat dat daar al [[feuer]]

Ofwel, aan de bak en weg met die zooi. Hierbij de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fijn zo'n vers stukje staal, op maat gemaakt met de bocht en hoek er weer in. Nog een beetje afwerken, dan de geleiderail behandelen (is flink verroest) en er weer terug op plaatsen. Deze is niet te vervangen dus de staalborstel zal ik erop zetten en daarna denk ik in de Brantho Korrux.

Afgelopen vrijdag was ik jarig en weer mooi verwend! O.a. de lascursus bij Rustbuster die nog op mijn lijstje stond en een toffe pneumatische 50mm schuurmachine :D
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Vandaag even een iets mindere dag als ik het volgende aanschouw. Wat moet ik hier nu weer mee. Had wel een donorstukje maar die was minstens zo verrot. Eruit slijpen lijkt mij de beste optie, maar zelf uit metaal kloppen gaat me niet lukken in deze vorm denk ik. Is er niets te koop?

Weet iemand of er ook hoekjes van gootjes zijn in de markt? Ik heb een oude hergebruikt maar wordt tot op heden echt niet mooi. En deze zijn ook redelijk krokant.

Afbeelding

Hier is het nog duidelijker te zien, zitten gaatjes in. Ik werd nog verrast door een getal in de goot (zie rode cirkel) wat is dit?!

Afbeelding

Ook de gaten van die vage drukknopen in de deuren vandaag even dicht gelast. Dat was dan wel weer prima gelukt, maar de rest was prut vanmiddag.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door servicebus »

De gootjes kun je bestellen bij de firma Boelm in Steenwijk.
Zowel het oude type als het nieuwe type goot is leverbaar als reparatie deel
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door luizenbos »

Erik

Kan het op afstand het niet beoordelen maar ik zou zeggen niet uit slijpen :!: maar alles vertinnen dus lood smeren dan gaan de gaatje ook dicht . je brengt dus metaal annex lood op wat goed schuur baar is

Het is dus een oude techniek . heel lang in het verleden zelf nog wel een gedaan :mrgreen: toen werd het veel meer gedaan

rustbuster verkoopt het materiaal https://youtu.be/XtyXUEN8lf0 moet je wwweeeeer wat leren [[thumpsup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

servicebus schreef: 19 okt 2018 20:15 De gootjes kun je bestellen bij de firma Boelm in Steenwijk.
Zowel het oude type als het nieuwe type goot is leverbaar als reparatie deel
Die heb ik inderdaad gebruikt voor de rechte delen. Werkt prima en wordt weer netjes. Nu alleen de hoekjes van de goten (aan de uiteinden), eentje is echt rot.

Vertinnen, dan roest het eronder toch gewoon verder? Niet uitslijpen klinkt mij als muziek in de oren. Op zich zou ik er ook met Alsi plamuur (alternatief voor vertinnen) over kunnen, maar ook dan zal het waarschijnlijk verder roesten? Of zou dit een oplossing zijn. Vertinnen leren zou ook geen straf zijn, maar als het makkelijker kan ;)
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Je zou een straalketel kunnen huren en het staal zo schoonmogelijk maken. Dan de gaatjes dichtlassen of zo min mogelijk staal vervangen om zo niet de de lastige hoek na te hoeven maken. Voor zowel vertinnen als plamuren zul je alle roest moeten verwijderen. Wat voor een dak komt er terug op?
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Plaats reactie