Groene Kombi benzine (DG) van 85

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
T3x
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
Locatie: Assebroek (België )

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door T3x »

Tjeerd schreef:Hey Ruben jij gaat toch zeker niet prutsen aan je bus, toch wel een beetje profi he [[thumbup]] :mrgreen:
Hahaha, Ik zal zeker proberen [[thumbup]]
Theo Postma schreef: Maar als alles mee zit, dan ga je het van mijn DG zien.
Theo
[[thumbup]]
Erik Middel schreef:Mooi project! Fijn dat zo het rijdende erfgoed bewaard kan worden.

Op de vierde foto (het hoekje rechtsachter) kan nog leuk worden, de naad loopt horizontaal niet verder naar beneden, heb je dat al bekeken? Zal wel vol plamuur zitten en dan kan je raden wat daar onder zit.
Van deze kant verwacht ik zeker geen goede nieuws hoor, daar zal ik flink moeten slijpen denk ik :???:
blauw schreef:Ruben,

Wat betreft koelvloeistofcirculatie zit je dan goed. Niet onbelangrijk om de koelvloeistofafdeling van de bus goed op orde te hebben! Bij de eerdere modellen zat het anders en had de rechterkant van de motor meer te lijden.

Wat betreft de uitlaat: kunt zowel nieuwe model bochten als oude (zoals er nu op zit) op een DG motor monteren.

Groeten,
Arjan
Ja ik was zeker van plan om alle koelvloeistofbuizen en slangen goed nachecken.
Wel aan de hand van watersporen en olieverlies, is de rechterkant van mijn motor duidelijk beschadig, dus toch een oudere versie?? :he!!!:
Lievenn schreef:Mooi project. Ziet er in het echt beter uit dan op de foto's.
Thks Lieven! Ook voor de logistieke steun [[thumbup]]
Grts Ruben

T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door blauw »

Ja ik was zeker van plan om alle koelvloeistofbuizen en slangen goed nachecken.
Wel aan de hand van watersporen en olieverlies, is de rechterkant van mijn motor duidelijk beschadig, dus toch een oudere versie?? :he!!!:
De rechterkant schijnt hoe dan ook meer te lijden te hebben. Zal te maken hebben met de ligging van de koelvloeistofpomp misschien. Naar wat ik begrepen heb is dit een reden tot aanpassing van het koelsysteem geweest.
Naar je bevindingen te oordelen, is het nog steeds zo dat rechts meer te lijden heeft. Eerlijk gezegd heb ik geen cijfers van de toestand van rechterkoppen tov linkerkoppen.

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
T3x
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
Locatie: Assebroek (België )

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door T3x »

Aha, goed, in elke geval ga ik hem toch reviseren dus ik zal meer duidelijkheid vinden eens dat de motor open zal zijn
Grts Ruben

T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
Gebruikersavatar
T3x
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
Locatie: Assebroek (België )

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door T3x »

Goed! tijdens de kerstvakantie wat tijd gemaakt om mijn garage grondig opruimen en de bus binnen kunnen rollen. Gezien dat mijn garage redelijk smal is, heb ik ervoor de benzinetank eruitgehaald.

Vandaag een paar uren vrijgemaakt om wat te beginnen aan de carrosserie bij de voorkant: alle demonteerbaar stukken eruit+ Voorruit, hier wat foto's
IMG_3176.jpg
Zoals te verwachten was, onder de vooruit rubber is het wat "crunchy" met extra ventilatie gaten :D
IMG_3172.jpg
IMG_3173.jpg
Zoals te zien is, de dashboard is wat aangetast, eens is het eruit zal ik kijken of te redden is of eventueel een ander zoeken.

Ivm de dashboord, ik heb de vier vijzen aan de ruit en de vier (twee aan elke kant) naast te deuren weg gedaan, maar die wilt nog niet mee komen. Uiteraard de teller is weg, samen ook met de plastiek platen van de verwarming en stuur. Wel aan de stuur zijn er twee "vijzen" met een conisch vorm die via twee kleine profielen naar de carrosserie bevestigd zijn. Hier een foto van de binnenkant:
IMG_3177.jpg
Ik vooronderstel dat deze twee ook weg moeten om de dashboard eruit kunnen halen? Is er een speciaal tool nodig?

Voor de rest ben ik aangenaam verrast met de staat van de bus (behalve van de rotte plekken, wat te verwachten was). Er zit heel veel vernieuwing in de bekabeling en zo te zien, waarschijnlijk profesioneel gedaan. Ook de rest van de front ziet er heel gezond uit, de bumper gedeelte heeft maar een kleine rot plek, de rest is heel netjes!

Voilà, dat is het voorlopig! Als anekdote: er zat een geplooide kaart van Frankrijk achter de handschoenekastje en de eerste dat ik lees:
IMG_3178.jpg
Zaalig! In deze winter dagen is altijd leuk om aan zulke bestemmingen te denken/dromen :D Alhoewel is toen voor de bus eindbestemming geweest zijn, volgens de verkoper zijn de vorige eigenaars in panne gevallen en zuid Frankrijk en dat was het, nadien terug met de takkeldienst naar NL en 5 jaar stil gestaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grts Ruben

T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Goed bezig [[thumbup]]

Zo te zien verveel je je niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Fre
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 dec 2007 16:47
Locatie: Heusden-Zolder België

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door Fre »

Hey ruben, die conische bouten kun je met een vis grip tang loskrijgen...

Veel succes!
Cheers

fre


JX 1600TD camper met 3 h 5bak
Gebruikersavatar
T3x
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
Locatie: Assebroek (België )

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door T3x »

Idd ik verveel me helemaal niet :D jammer dat ik niet meer continu tijd kan vrij maken... maar goed, zo gaat het met de hobby's eh :)

Als de dashboard eruit is, zal ik dan deuren en vensters ook demonteren om mijn eerste "boodschap lijst" te maken voor plaatwerk te kopen. Zal de moeite zijn denk ik :mrgreen:
Grts Ruben

T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
Gebruikersavatar
T3x
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
Locatie: Assebroek (België )

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door T3x »

Fre schreef:Hey ruben, die conische bouten kun je met een vis grip tang loskrijgen...

Veel succes!
Aha! goed, morgen geef ik een poging. Zijn er verder nog wat dingen die los moeten?

grtjs!
Grts Ruben

T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Ziezo, je hebt een mooie winterklus! Ik vermoed dat mijn voorkant er ook zo uit zal zien als ik mijn ruit er uit heb, maar daar ben ik nu nog niet mee bezig. Ben nieuwsgierig hoe je dat netjes gaat oplappen. Misschien kan ik er nog wat van leren.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
T3x
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
Locatie: Assebroek (België )

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door T3x »

Ik zal zeker mijn best doen, ik ben geen pro hoor, dus voor me deze restauratie is ook een al-doende-leren project. We zien waar ik terecht kom! ;-)
Grts Ruben

T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

De laatste 2 maanden verder kunnen werken?
Gebruikersavatar
T3x
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
Locatie: Assebroek (België )

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door T3x »

Hey,

Wat hier en daar maar niet zo veel als ik zou het willen. Toch is de dashboord weg. Ook alle plaatstukken gekocht om binnenkort beginnen te lassen. Epoxyprimer en plamuur is ook gisteren binnengekomen, ik hoop nu in april en mei wat meer kunnen doen!
Grts Ruben

T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
Gebruikersavatar
T3x
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
Locatie: Assebroek (België )

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door T3x »

Goed! het is ondertussen een tijdje geleden! due even een kleine update van de werken. Ik ben ondertussen begonnen met de slijpen van sommige rotte plekken en mijn eerste laservaringen proberen beter en beter te krijgen :roll:
raamsponning binnen.png
raamsponning.png
benzinedop.png
In het begin had de lasapparaat een beetje op gevoel afgesteld en op dezelfde manier beginnen losse plaatjes proberen lassen. na een paar keer proberen ging het niet super (wat logisch is) en Koen is zo vriendelijk geweest om even bij me binnen te springen en wat basics uitgelegd [[thumbup]]
Goed hier nog wat foto's:

Rechtse trede: was de eerste laswerk aan de bus, de eerste keer was niet echt gelukt (door mezelf), dus stuk weg gedaan, opnieuw plaat gemaakt, voorzichtig met een paar laspunten bevestigd en Koen heeft het afgewerkt, merci Koen!
trede.png
Plaatje gemaakt achterkant voorbumper:
voorbumper.png
Vloerplaat eerste poging:
gat vloerplat I.png
vloerplaat I bevestigd.png
Jammer genoeg door mijn onervaren lastechniek is de gat groter geworden. Ik had het proberen te fixen met kliene plaatjes te lassen, maar het was een lelijk puzzel geworden. Dus weeral: weg geslepen en een nieuwe gat en plaat gemaakt [[head]] :
vloerplaat II.png
En deze met laspunten bevestigd:
laspunten vloerplaat II.png
Dus, mijn conclusies: als ik probeer punten te lassen dichtbij de scheidingslijn tussen de twee platen krijg ik heel gemakkelijk gaten, zelfs met constant afkoelen met lucht. Dus mijn beste resultaat is als ik een punt ver genoeg van de scheiding in beide kanten lassen en dan proberen beide punten te verbinden. Nadiel is dan mijn cordon heel dik zal worden? Any tips?
Mijn apparaat is zeker niet te krachtig afgesteld (Koen heeft het ook eens gecheckt).
Ik volg momenteel een automechanica avondcursus en heb advies gevraagd aan de leraar. Hij zegt dat met een plaat van 0,9 normaal is dat ik gaatjes krijg. Hij zou liefst plaatjes maken met een geplooide kanten om overlappingen te krijgen en zo plaat tegen plaat lassen. Maar ja... het moet toch lukken zonder overlappingen zeker? Ik doe voort deze week, dus alle advies zijn zeker welkom! [[thumbup]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grts Ruben

T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
Gebruikersavatar
TheoT3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
Locatie: Leuven

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door TheoT3 »

Dag Ruben
Lassen zonder je plaat te overlappen is zeer moeilijk, vooral voor een beginner. Plaats onder je naad een stuk koper plaat, dat kan een plat geslagen stukje buis zijn bijv.
Dan gaat het beter en heb je geen of weinig ontsierend las materiaal aan de onderkant hangen. Je las plakt namelijk maar heel weinig aan dat ROOD koper.
Eerst oefenen op de werkbank he.
Succes
Theo
Theo

Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door luizenbos »

Ruben [[thumbup]]

Zou je willen adviseren je plaat werk eerst beter schoonmaken lees ruimer is dat stukje grijs wat je erin hebt gezet is dat zincor plaat :?: die bescherm laag even weg halen blank maken anders word het Moeilijker te lassen omdat je dan een hoger spanning nodig hebt om door die laag heen te penetreren

Net wat Theo zegt oefen wat met afval stukjes op de werkbank succses :mrgreen:

zincorplaat gebruik al lang niet meer vanwege die problemen en is ( hard en moeilijker te vormen )

en gebruik deze nossle heb je meteen de goede afstand
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door luizenbos op 29 sep 2016 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
T3x
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
Locatie: Assebroek (België )

Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85

Ongelezen bericht door T3x »

Hey

Theo merci. Koen had me ook over de koper onder te zetten. Ik dacht dat alleen voor gaatjes te vullen was, maar ik zal het ook proberen bij de naad
Frits, het is inderdaad zincor. Dus best de grijs laag weg doen rondom de plaat?
Grts Ruben

T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
Plaats reactie