A&E's Finse T1 1967 restauratie

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

insomnia schreef: 22 jan 2018 07:39 ik kan het niet goed inschatten maar komen er geen grote krachten op je scharnieren en die eigen constructie te staan?

(is er niets iets te verzinnen aan de buitenkant waarmee je een langere "boom" kunt maken en de gehele constructie minder kwetsbaar maakt?
Er wordt nog gewerkt aan een systeem om dit veilig uit te voeren. :D
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door insomnia »

[[thumbup]]
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Verder met deur-uithouders prototype 4, 5 en 6.
Uiteindelijk wordt het één draaipunt welke vastgeklemd wordt met een zelfborgende moer.
Bij (per ongeluk) te veel kracht op de deur, zal er niets kapot gaan maar verdraait de uithouder gewoon mee.
Alle delen laat ik poedercoaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door Mitch »

Als je een vlindermoer pakt Kun je het makkelijk los en vast draaien.

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Ja die
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Mitch schreef: 29 jan 2018 23:02 Als je een vlindermoer pakt Kun je het makkelijk los en vast draaien.

Groeten michiel
Klopt, maar die kun je ook per ongeluk te strak draaien en dan heb je alsnog schade als het tegen zit.
Met een zelfborgende moer is het een kwestie van afstellen zodat de beugel nog net mee geeft bij te veel kracht en daarna niet meer aan zitten.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Ik bedoelde natuurlijk ja die bakjes op de deur.
Ziet er weer lekker uit
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door koenen »

Geweldig project! [[thumbup]] En stiekem jaloers op je prachtige bus!
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Ik ben inmiddels verder gegaan met het vastklemmen van het Dormobile dak.
Bijna op dezelfde plek als de originele straps heb ik beugels op maat gemaakt, vast te zetten met RVS snelspanners.
Ook al onderdelen voor de laadvloer geregeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door Mitch »

EeVeeWee schreef: 30 jan 2018 15:20 Klopt, maar die kun je ook per ongeluk te strak draaien en dan heb je alsnog schade als het tegen zit.
Met een zelfborgende moer is het een kwestie van afstellen zodat de beugel nog net mee geeft bij te veel kracht en daarna niet meer aan zitten.
Aha nu snap ik je bedoeling, dan kun je ook nog een veer tussen de moer zetten voor een nog mooiere spanning, hoewel het dan ook te los kan gaan zitten misschien. Afijn dit wordt een 'we zien in de praktijk wel hoe het werkt' ding toch?

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Mitch schreef: 31 jan 2018 20:55 Aha nu snap ik je bedoeling, dan kun je ook nog een veer tussen de moer zetten voor een nog mooiere spanning, hoewel het dan ook te los kan gaan zitten misschien. Afijn dit wordt een 'we zien in de praktijk wel hoe het werkt' ding toch?

Groeten Michiel
Ik heb met verschillende veren geëxperimenteerd, maar dit werkte niet zo lekker.
Het beste bleek het aandraaien met een zelfborgende moer, dan blijft de kracht constant voordat het gaat verdraaien.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door kroonhome »

Beste Eric,

Allereerst petje af voor jouw project, volgens mij is iedereen behoorlijk jaloers om niet zelf zoiets onder handen te hebben, incluis mij zelf :roll:
Het is je gegund, maar het is ook met vallen en opstaan en kost veel doorzettingsvermogen wat duidelijk wordt bij het lezen van dit topic.

Een aantal zaken vallen mij op, zoals:
De triplex deurpanelen welke in de blanke lak zijn gezet, helemaal van die tijd wat mij betreft, alleen had ik voor zijde glans gekozen. Nu vallen onregelmatigheden door weerspiegelingen extra op...

Ik zie dat je verwoede pogingen doet de deurtjes door middel van beugels op 90 graden te blokkeren. Maar waarom al die moeite, volgens mij zitten er standaard al riemen die ook zorgen dat de deurtjes niet verder openen dan 90 graden. Waarom niet zorgen dat deze riemen lekker stevig vast zitten, het open houden kan dan met bijvoorbeeld elastieken (zoals de spin die je hebt voor het vastzetten van bagage). Lekker basic.

De snelspanners welke het dormobile dak omlaag houden haken vast aan zelf gemaakte beugels. Ik vraag mij af waarom deze niet recht naar beneden zijn gebogen i.p.v. schuin. Door de krachten kan het zijn dat deze toch enigszins verbuigen waardoor er ruimte ontstaat op de vergrendeling.

Ik geef het toe dat het makkelijk commentaar leveren is langs de zijlijn, maar de meesten met mij willen dat dit project helemaal naar jouw wens gereed komt. [[thumbup]]

Ik blijf het volgen.....

Groetjes,
Arjan
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door kroonhome »

Hoi Eric,

Er staat vandaag een artikel in het AD, Chaos en revolutie na de flower power, 1968 het kanteljaar.
Jouw bus uit 1967 is helemaal van de flower power periode, net voordat King en Kennedy werden vermoord. Tot dan was het een geweldloze revolutie tegen de gevestigde orde.

Wat mij betreft de ultieme flower power bus...... :D

De sfeer van toen zie je terug in deze bus, omdat het zo basic is.

Groetjes,
Arjan
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

kroonhome schreef: 31 jan 2018 22:43 Beste Eric,

Allereerst petje af voor jouw project, volgens mij is iedereen behoorlijk jaloers om niet zelf zoiets onder handen te hebben, incluis mij zelf :roll:
Het is je gegund, maar het is ook met vallen en opstaan en kost veel doorzettingsvermogen wat duidelijk wordt bij het lezen van dit topic.

Een aantal zaken vallen mij op, zoals:
De triplex deurpanelen welke in de blanke lak zijn gezet, helemaal van die tijd wat mij betreft, alleen had ik voor zijde glans gekozen. Nu vallen onregelmatigheden door weerspiegelingen extra op...

Ik zie dat je verwoede pogingen doet de deurtjes door middel van beugels op 90 graden te blokkeren. Maar waarom al die moeite, volgens mij zitten er standaard al riemen die ook zorgen dat de deurtjes niet verder openen dan 90 graden. Waarom niet zorgen dat deze riemen lekker stevig vast zitten, het open houden kan dan met bijvoorbeeld elastieken (zoals de spin die je hebt voor het vastzetten van bagage). Lekker basic.

De snelspanners welke het dormobile dak omlaag houden haken vast aan zelf gemaakte beugels. Ik vraag mij af waarom deze niet recht naar beneden zijn gebogen i.p.v. schuin. Door de krachten kan het zijn dat deze toch enigszins verbuigen waardoor er ruimte ontstaat op de vergrendeling.

Ik geef het toe dat het makkelijk commentaar leveren is langs de zijlijn, maar de meesten met mij willen dat dit project helemaal naar jouw wens gereed komt. [[thumbup]]

Ik blijf het volgen.....

Groetjes,
Arjan
Ik vind opbouwende kritiek helemaal niet erg, integendeel!
Beter dan mensen die alleen maar "kritische" vragen stellen zonder dat ze echt geïnteresseerd zijn, puur om aan te geven dat ze iets niet mooi of goed vinden.
De keuze voor de beugels op de deuren is dat ik van alles geprobeerd heb wat makkelijker leek, maar in de praktijk niet handig is.
Snelbinders/elastiek kun je aan de buitenkant niet makkelijk ergens aan vast maken, want er is geen goede plek om vast te maken of het zit in de weg (voordeur).
Als dit ontwerp klaar is, kun je ze heel eenvoudig plaatsen en weer weghalen, dat vind ik belangrijk voor deze functie.

Je bent de eerste die begint over de hoek van de snelspanner van het dak, ik had al veel meer commentaar verwacht. :wink:
Ik ben namelijk al bezig om deze onder een goede hoek te plaatsen.
De beugel aan het dak kon niet meer naar buiten opschuiven vanwege de uithouders, dus zal er iets met de spanner zelf moeten gebeuren.
Ook dat komt weer goed uiteindelijk. :mrgreen:
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Twee lagen vloer op elkaar gelijmd zodat het één vloerplaat van 11 mm dik is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie

Ongelezen bericht door Roerdomp »

He, toch een aannemerbus geworden? :wink:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie