3T doka verhoogde bak maken.

Deel je werk met het forum,
Erikllc
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2017 09:53

3T doka verhoogde bak maken.

Ongelezen bericht door Erikllc »

Hallo mensen,

ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Erik en voor mijn werk een klussendienst voor jongeren met een beperking heb ik een Doka T3 aangeschaft.
De Doka is helemaal af maar ik wil er erg graag een verhoogde bak op maken van hout zodat wij meer groen e.d. mee kunnen nemen. Is er een forum lid die dit al eerder heeft gedaan?
Ik zou graag een voorbeeld zien hoe de verhoogde rand op de originele bak is gemaakt.

alvast bedankt!!
Erik ten Arve
VW Doka T3 1986
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 3T doka verhoogde bak maken.

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Erik,

Er zijn andere bussen die veel beter geschikt zijn voor wat je wil doen. of hier Laadbakje van een doka heeft niet zoveel volume.... Zelfs een (kippende)aanhanger zal beter werken. Als ik het zo voor mij zie vindt ik het nogal wat om jongeren met een beperking een verhoogde laadbak te laten laden en lossen. Dat is niet meer van deze tijd en zeker niet voor die doelgroep. Op wat voor basis zet je die jongeren aan het werk? Je hebt toch wel een beetje voor ze te zorgen, denk ook aan ergonomie en veiligheid in relatie tot hun beperking.

In regel vindt ik dat een verhoogde laadbak enkel zin heeft als je kan kippen. Anders wordt het een lastig karwei om een volgetaste en aangestampte bak te lossen. Zonder verhoogde borden kan je met enige wil ook hoog laden maar dat is een kwestie van juist opstapelen. Ik leg altijd een paar stroppen of touw dwars onder de lading. Deze aan 1 zijde vast en over de lading heen terug naar de zijde waar deze vast zitten. Trek (rol) je zo de boel eraf. Dit zou je ook in de lengte van de bak kunnen doen maar dan moet je ook bewust stapelen want anders loopt het klem op je borden.

In combinatie met je tweede vraag over dakdragers? Wat wil je met de dakdragers vervoeren? Of zoek je een imperiaal over de volle lengte van je bus? Want als ik lees groen, dakdrager, dan kan een ladder niet ver weg zijn. Besef wel dat arbotechnisch een ladder niet is om vanaf te werken. Denk aan de glazenwassers.

Je kan natuurlijk een universele imperiaal pas maken over heel de bus. Die zou je kunnen laten rusten op staanders voor en achteraan je laadbak waardoor je enkel nog vooraan je dakrand een steun in de goot nodig hebt. Of je trekt de imperiaal door tot op het deformatie element achter je bumper. Dan is die volledig vrijdragend. Tussen de stijlen op de bak kan je dan de verhoogde kleppen hangen/scharnieren. Het laden wordt dan van bovenaf wat lastiger. Ligt eraan of je een volledig imperiaal neemt of enkel een aantal (uitneembare) dragers. Want bij verhoogde borden moet je ook aan stabiliteit denken. Dat kan met een vaste afstandhouder of een ketting om te zorgen dat de borden niet naar buiten toe open buigen.

Ik zie het helemaal voor mij, maar aangezien ik tussen 1993 en 2001 met doka's in het groen gereden heb weet ik ook dat wat je wil niet praktisch gaat zijn. (tenzij je de zeldzame doka kipper uitvoering hebt)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Erikllc
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2017 09:53

Re: 3T doka verhoogde bak maken.

Ongelezen bericht door Erikllc »

Hallo Ronald, bedankt voor je kant tekeningen.
ik zou graag de borden ongeveer 40cm hoger laten worden. ik heb gelukkig geen arbo waar ik rekening mee moet houden. dus dat scheelt.

qua dakdrager daar wil ik inderdaad een ladder bijvoorbeeld meenemen
De manier met de touwen ken ik idd vanuit de scouting erg handig.

mvg Erik
Erik ten Arve
VW Doka T3 1986
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 3T doka verhoogde bak maken.

Ongelezen bericht door RoonT3 »

40 cm hoger kan simpel met twee latten aan weerszijden van het ijzeren bord. Dus de verhoging ingeklemd tussen de latten (eventueel met pasblokje voor de dikte) Vastzetten door je bord heen of met een band over de borden. Ik zou toch met een laddersteun werken in je laadbak. Dan steekt de ladder naar voren over maar je zou ondersteuning genoeg moeten hebben. Aan deze steunen kan je ook de borden bevestigen. Dus zeg maar een kopschot en beugel met ladderrol aan de achterkant.

arbo niet aan de orde? Dat is nieuw, op wat voor basis werk je en wat is je gezagsverhouding naar je cliënten?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: 3T doka verhoogde bak maken.

Ongelezen bericht door Theo Postma »

De arbo wetgeving geld niet voor verstandelijk gehandicapten.
Ze zijn niet in dienst maar ondergaan een activiteit, daar zijn andere regels voor.
(even kort verteld)

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 3T doka verhoogde bak maken.

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Theo, daar kan ik helemaal inkomen. Maar dat laat onverlet dat 'arbo' voor de begeleider wel aan de orde is en dat deze vanuit zijn functie ook een verantwoordelijkheid heeft ten aanzien van cliënten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: 3T doka verhoogde bak maken.

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ja maar dan kom je in een gedeelte van de wet terecht waar je het bestaan niet eens van af wist.
En dit forum is er niet voor om het te beschrijven, maar kern is dat mensen met een verstandelijke beperking geen bescherming krijgen van uit de wet.(de gedachte is dat ze niet werken en ook niet kunnen)
De rol van de begeleider is erg eenvoudig van uit de wet gezien, hij begeleid agogische de mensen en werkt zelf niet mee.
Mocht hij dat wel doen, dan gelden de arbo regels voor hem, niet voor de cliënten.
Was daar, heb het mee gemaakt en je blijft je verbazen over wetgeving in Nederland. :D

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 3T doka verhoogde bak maken.

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Theo, je hebt gelijk dat ik niet 100% de wetboeken ken... wie wel...Het is wel goeie stof om af en toe eens in te duiken. Vooropgesteld dat een ieder het goed voor heeft met de cliënten. Ik persoonlijk zou willen weten wat er geregeld is zodat je bewust aan de juiste kant van dat schimmige lijntje tussen werk/begeleiding kan blijven. Het gebruik van een ladder wordt misschien al als 'arbeid(risico)' gezien? Volgens mij moet er sowieso een arbocatalogus zijn waarin de mogelijke risico's staan beschreven. Ook ten aanzien van begeleiding van cliënten. Los daarvan dat mensen met een beperking dan wellicht geen bescherming genieten, waar ligt de verantwoordelijkheid van de begeleider? Wie zijn nek ligt op het blok als het misgaat met een cliënt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: 3T doka verhoogde bak maken.

Ongelezen bericht door insomnia »

Ik sluit mij hier wel aan bij Ronald hoor..

ik begrijp wel dat er geen (Arbo) wet is welke dit reguleert maar volgens mij moet gezond boeren verstand hier ook wel onderdeel zijn. Als het niet om verstandelijk gehandicapten zou gaan maar gewoon om "groenvoorziening medewerkers zijn er vanuit wetgeving beperkingen. Dit is gedaan om de medewerkers lichamelijk te beschermen. "Vroeger" toen deze wetgeving er nog niet was waren ontelbaar veel mensen de dupe van slechte werkhoudingen... daardoor is er nu wet- en regelgeving.

terug naar het heden... er is geen wet- en regelgeving omdat deze doelgroep niet of niet goed herkend is door de overheid. Is desondanks dan wel verantwoord om de bestaande vereisten (die voor betaalde krachten bestaan) te negeren?

Je zit met een hoogte van 90cm? + 40 cm extra rand? bedenk of dat verantwoord is ongeacht wet- en regelgeving...
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: 3T doka verhoogde bak maken.

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ja het is echt zo, als je wilt dat de wetgeving voor deze groep gaat werken, dan moeten ze in dienst genomen worden.
En een salaris krijgen, en daar wringt zich de schoen :???:
De uitkering stopt, en ik ga nog even wat dieper, voor sommigen kan dat zelfs niet eens!
Een wajong kan gestopt worden, maar als je verstandelijke beperking zo laag is, kom je hier niet eens voor in aanmerking.

Arbo wetgeving is voor alle mensen die in dienst zijn, cq een ander dienst verband hebben.
Bij mijn cliënten is de instelling verantwoordelijk voor de werk omstandigheden van cliënten.
Deze verantwoording is bij de meesten hetzelfde als wat in de arbo is beschreven.
Let wel op dat de arbo een erg eenzijdig verhaal is, veiligheid staat daar voorop.
En het stukje van gedeelde verantwoording, denk aan helm plicht, deze verantwoording kunnen onze cliënten al niet eens zelf dragen.

Wat jij dan doet is in je onderneming dit opnemen, hoe zet je dit weg en hoe liggen de verantwoordelijkheden.
En belangrijk wie betaald de veiligheid voorzieningen.
Zo zie je dat ik voor veel arbo zaken verantwoordelijk ben, betreft de uitvoering.
Het signaleren en bewaken is breder getrokken in de organisatie.
Ook een klachten en ongevallen protocol is opgenomen in de bedrijfs voering.
Al dat zul je rekenschap mee moeten houden als je wat onderneemt met mensen die een verstandelijke beperking hebben.

Theo
Erikllc
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2017 09:53

Re: 3T doka verhoogde bak maken.

Ongelezen bericht door Erikllc »

het maakt genoeg los lees ik al.... inderdaad de arbo geld voor mij niet voor de clienten. wees gerust ik werk voor een grote organisatie waarin dit inderdaad wordt opgenomen.
De keuze is bewust op de T3 gevallen. Wij willen ons onderscheiden en dat begint met een goed verhaal en een karakteristieke visite kaart.
Wat clienten betreft kan ik daar een passende inschatting op maken wat wel en of niet zou kunnen. Zij kunnen vaak meer dan ze denken en dat wordt ook mijn doelstelling de client wordt de "voorkant" van de onderneming.
Erik ten Arve
VW Doka T3 1986
Plaats reactie