VW t3 camper opsmukken

Deel je werk met het forum,
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2776
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door krisg »

Als je bus niet aan de paal hangt, dan heb je ook geen 220V in de bus.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door jvl »

Steven V schreef: 28 jan 2018 15:53 Maar heeft hij wel gemeten met lopende motor? Als er cellen van de accu kapot zijn, bijvoorbeeld door de vorming van zwavelbruggen, kan dit Voltage wel degelijk.
Daadwerkelijk gemeten zonder draaiende motor en met draaiende motor... betreft hier de hhaccu.
krisg schreef: 28 jan 2018 19:19 Als je bus niet aan de paal hangt, dan heb je ook geen 220V in de bus.
Aha, goed om weten. Speel met de gedachte om een zonnepaneel in mijn bagagedak te bouwen. Moet ik dus gelijk even denken aan een 12v-220 omvormer.
Groeten,
Jannes
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door jvl »

Vandaag even wielen afgehaald om de remschijven te bekijken. Als bij wonder zie je dus niets van enige kromming.
Tot zover mijn kennis dus. Na wat inspecteren en lummelen toch tot de constatatie gekomen dat dit geen onmogelijke klus is.
Nieuwe remschijven voor L en R alsook nieuwe blokken, het zekere voor het onzekere, een goede start.

Prachtig weer vandaag om een toertje te maken en de bus weer warm te rijden. Ik heb nadien even tijd genomen om eens naar de gastank te kijken.
Onderdelen en functies gevonden en proberen begrijpen. Maar toch nog een vraag, of twee...

phpBB/viewtopic.php?f=23&t=5628 Hier las ik dat er een nippel is, die je een signaal geeft wanneer je tank vol is.
Vullen is waar die grote top zit bij mij, denkik, links van mijn metertje. Maar waar zit die nippel precies?
Ik heb ook geen afdekkapje meer, universele t25 kap kopen dan?
(heb dit ook allemaal even opgepoetst, zodat het weer wat duidelijker is)
Dien ik ook zo een verloopstukje te kopen om er in te vijzen, alvorens ik kan vullen?
IMG_2300.JPG
IMG_2301.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Jannes
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4955
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Links van de vuldop zit een klein dopje (kan ik op de foto net niet zien qua licht, maar lijkt tussen wijzer en overdrukventiel te zitten). Deze schroef je open. Vullen tot hier vloeibaar gas uitkomt. Druk van de vulslang halen en alles dicht draaien. Meer is het niet. Afdekkapje op je overdrukventiel is netjes maar niet essentieel. Zo lang hij maar in goede staat van onderhoud (geen roest) blijft.
En je hebt een verloopje van Belgie naar Duitsland LPG vulnippel nodig. De standaard vulnippel kin je in Duitsland zo gebruiken bij een tankstation.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1368
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

dat ding links van je metertje is een overdruk/veiligheidsventiel, ik zou niet proberen om daarlangs te vullen. :???:
er hoort ook een rood afdekkapje op te zitten wat voorkomt dat er vuil in komt.
de vulnippel is rechts van dat metertje. afgesloten met die grote dop.
op jouw foto's kan ik het ontluchtingsnippeltje niet zien en ik kan ook niet zien of er al een 80% vul veiligheid is ingebouwd.

als ik jou was zou ik me een keertje goed laten voorlichten bij een inbouwstation o.i.d. voor ik er zelfs maar over zou gaan denken de installatie in gebruik te nemen.
gas kan best gevaarlijk zijn [[feuer]]
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2776
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door krisg »

Mij is verteld dat dat rode kapje er niet mag opzitten omdat het een ongeleid projectiel wordt als het overdrukventiel open gaat.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door jvl »

w.m.weemhoff schreef: 22 feb 2018 00:00 dat ding links van je metertje is een overdruk/veiligheidsventiel, ik zou niet proberen om daarlangs te vullen. :???:
er hoort ook een rood afdekkapje op te zitten wat voorkomt dat er vuil in komt.
de vulnippel is rechts van dat metertje. afgesloten met die grote dop.
op jouw foto's kan ik het ontluchtingsnippeltje niet zien en ik kan ook niet zien of er al een 80% vul veiligheid is ingebouwd.

als ik jou was zou ik me een keertje goed laten voorlichten bij een inbouwstation o.i.d. voor ik er zelfs maar over zou gaan denken de installatie in gebruik te nemen.
gas kan best gevaarlijk zijn [[feuer]]
Vandaar mijn vragen, dat ik geen rijdende bom creëer.
Maar dus links van mijn meter kan ik het overdrukventiel vinden, daar zit effectief een rood kapje in. Op de foto is dat wat vuil van het spatten. Heb gisteren dat kapje er uit gehaald en dan zie ik het goudgele gedeelte.
Draai ik rechts open dan hoor ik een sissend geluid, heb dat dan ook weer direct gesloten. Daar kan ik dus vullen.
Het kleine stokje uiterst links is een aansluitpuntje voor bv een extern fornuisje dan?
Ik ga dit verder oppoetsen en misschien best een nieuwe kap opplaatsen, dat dit netjes en proper blijft.
Groeten,
Jannes
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12234
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door Steven V »

krisg schreef: 22 feb 2018 06:12 Mij is verteld dat dat rode kapje er niet mag opzitten omdat het een ongeleid projectiel wordt als het overdrukventiel open gaat.
die is toch van dun plastic?
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2776
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door krisg »

klopt, maar ook plastic aan een behoorlijke snelheid komt aan...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2776
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door krisg »

Ik heb er wart info bij gezet:
IMG_2300.JPG
IMG_2301.JPG
De vuldop is om te vullen.
De meter om te zien hoeveel je gevuld hebt (of hoeveel er nog in zit)
Het overdrukventiel als beveiliging
De hoofdkraan om alles dicht te zetten
De Eis-Ex is om te verwarmen als het heel errug koud is, er zou in je bus ergens een schakelaar voor moeten zijn.
De ontspanner zorgt voor de juiste druk, standaard 50mbar in je bus, nu meestal 30mbar voor de meeste toestellen, let daarop bij externe toestellen.
De buitenaansluiting is voor bvb een kookvuur of een BBQ (wij hebben er een Cadac voor bvb) of voor een externe gasfles.
Daar hoort een kraan bij om de buiten aansluiting al dan niet van gas te voorzien.

De bijkomende kraan is om een externe gasfles te gebruiken voor ofwel je toestellen in je bus ofwel om je gastank te vullen vanuit de externe gasfles.

Het is best een complete systeem met veel mogelijkheden, maar ik moet er voor alle kraanstanden ook altijd het boekje bij nemen.

Het stuk links van de ontspanner ziet er niet 'standaard westfalia' uit.

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12234
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door Steven V »

bij gaskranen is het toch zo dat als ze dwars op de leiding staan dat ze dicht zijn en als ze parallel aan de leiding staan ze open zijn?
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2776
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door krisg »

ohja, ik heb het topic nog eens doorgelezen, ik heb ondertussen mijn LED paneeltje gerepareerd, de solderingen van de aan/uit schakelaar zaten los. Opnieuw gesoldeerd en klaar.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1328
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door wouth »

Steven V schreef: 22 feb 2018 10:12 die is toch van dun plastic?
Liever een plastic ongeleid projectiel, dan een overdrukklep (wat JVL het goudgele gedeelte noemt) die t.g.v. vervuiling en corrosie niet meer wil werken. Ik neem tenminste aan dat de plastic dop bedoelt is om dat te voorkomen?
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4955
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik kan de foto's op de computer nu wat beter bekijken als op mijn telefoon, maar op alle foto's mis ik een kraantje wat ik bij mijn eigen (originele) Westfaliatank open moet draaien om de 80% vulling te bepalen. Hoe werkt dat bij deze tanks? Is daar een upgrade voor gekomen door de jaren heen, zodat dit automatisch ging? (Niet onlogisch, gelet op de gemiddelde onwetendheid van de buseigenaren).
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2776
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door krisg »

Hoofdkraan dicht en vullen. Meer is er niet aan.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: VW t3 camper opsmukken

Ongelezen bericht door jvl »

krisg schreef: 22 feb 2018 10:31 Ik heb er wart info bij gezet:
IMG_2300.JPG
IMG_2301.JPG
De vuldop is om te vullen.
De meter om te zien hoeveel je gevuld hebt (of hoeveel er nog in zit)
Het overdrukventiel als beveiliging
De hoofdkraan om alles dicht te zetten
De Eis-Ex is om te verwarmen als het heel errug koud is, er zou in je bus ergens een schakelaar voor moeten zijn.
De ontspanner zorgt voor de juiste druk, standaard 50mbar in je bus, nu meestal 30mbar voor de meeste toestellen, let daarop bij externe toestellen.
De buitenaansluiting is voor bvb een kookvuur of een BBQ (wij hebben er een Cadac voor bvb) of voor een externe gasfles.
Daar hoort een kraan bij om de buiten aansluiting al dan niet van gas te voorzien.

De bijkomende kraan is om een externe gasfles te gebruiken voor ofwel je toestellen in je bus ofwel om je gastank te vullen vanuit de externe gasfles.

Het is best een complete systeem met veel mogelijkheden, maar ik moet er voor alle kraanstanden ook altijd het boekje bij nemen.

Het stuk links van de ontspanner ziet er niet 'standaard westfalia' uit.

Afbeelding
Nou kijk dat is handig!! Dit weet ik ten zeerste te apprecieren. Ik ga graag zelf op onderzoek, maar met gas... [[feuer]]
Hoef ik me enkel nog zo een verloopje te bestellen. Iemand hier goede ervaring mee waar deze kwalitatief doch niet te prijzig zijn?
Deze misschien ? http://campervanculture.com/shop/vw-t25 ... twin-pack/
Ga daar toch een kleine bestelling plaatsen van 3 stukken.
Roerdomp schreef: 22 feb 2018 12:13 Ik kan de foto's op de computer nu wat beter bekijken als op mijn telefoon, maar op alle foto's mis ik een kraantje wat ik bij mijn eigen (originele) Westfaliatank open moet draaien om de 80% vulling te bepalen. Hoe werkt dat bij deze tanks? Is daar een upgrade voor gekomen door de jaren heen, zodat dit automatisch ging? (Niet onlogisch, gelet op de gemiddelde onwetendheid van de buseigenaren).
Deze bus is van 1982.
krisg schreef: 22 feb 2018 10:55 ohja, ik heb het topic nog eens doorgelezen, ik heb ondertussen mijn LED paneeltje gerepareerd, de solderingen van de aan/uit schakelaar zaten los. Opnieuw gesoldeerd en klaar.
Dat zal ik dan ook maar eens beslissen om te doen.
Groeten,
Jannes
Plaats reactie