Postbus camperbouw!

Deel je werk met het forum,
Zollie
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 21:15

Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door Zollie »

Ha!

Onlangs, na zo'n 8 jaar Passat 32b en 2 jaar oldtimerpauze een T3 hoogdakje gekocht! En hoge deur, want das met 1m96 fijn kamperen :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij mn pa op de oprit, helaas biedt Amsterdam mij weinig ruimte ;)
Afbeelding

Klep al geruild met een open klep. Nu nog erg open, raam erbij maar rubber wordt nog gezocht!
Afbeelding

Al voorzien van voorbereiding voor tweede accu! Was waarschijnlijk van de standkachel, maar die is incompleet dus gaat er waarschijnlijk aan geloven..
Afbeelding

En via marktplaats al een setje bedbankscharnieren gescoord! Voor een knap prijsje, viel me mee.
Afbeelding

Hij heeft een KY en ALD bak. De bus heeft volgens de M-codes nog versterkte vering, voor 1,2t en achter 1,4t.
Dan nog wat onbekende codes: JA7, W29, 212, 745 en 782. Iemand een idee van deze??

Het moet dus langzamerhand een campertje worden! Globaal volgens eenzelfde indeling als de westfalia, ik kijk heel wat rond maar vind nog niet echt een praktischere indeling dan dat! Het bed moet 2m worden, standaard kom je daar niet aan dacht ik. Wat is de slimste manier? Het bedbankscharnier 10cm naar voren, de leuning 10cm hoger maken? En dan wat je nog mist aan de zitting verlengen??
Maar als t scharnier naar voren komt, moet ook het 'wandje' naar voren om de beugels op te steunen van t voeteneind, toch? Op zich verlies je met 10cm nog niet de wereld lijkt me. wat is de standaard lengte van t bed? Beetje puzzelen waar ik de cm's vandaan kan halen :)

Dan nog de schuifdeur, ik denk erover de bovenkant van de hoge deur op een lage deur met ruit te laten lassen. Zal iets kosten, maar dan heb ik en een knappere deur, en een raam! (deze is kaasverrot van onderen..)
Dan nog een camperraampje links, wat open kan voor de keuken (ventilatie en licht). En ik dacht aan een laag schuifraampje, wat je wel eens ziet in hoogdakjes, naast het bed. Ook om t lekker luchtig te houden in de zomer!

Plannen zat, schetsjes ook! Alleen nu nog een boel tijd zien te vinden. Eerst maar eens t motortje tot leven wekken met nieuwe riemen en de boel. Hetzelfde voor remmen, handremkabels, gaskabel etc. Dan keuren!
Groet, Zoltan
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door Roerdomp »

En natuurlijk je berichten afsluiten met je echte voornaam... Leuk project!
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Zollie
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 21:15

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door Zollie »

Roerdomp schreef: 31 aug 2017 18:08 En natuurlijk je berichten afsluiten met je echte voornaam... Leuk project!
Geen idee waar je het over hebt hoor :mrgreen:
Groet, Zoltan
l_apres-midi
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 sep 2017 11:45
Contacteer:

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door l_apres-midi »

Mooie uitdaging en leuk project!
Heb je al enig idee hoe je de binnenwanden gaat bekleden?

Groet,

Jordy
Groet,

Jordy


1990 VW T3 1.7D KY met korte 4-bak.
Sinds 01-2017 in bezit en omgebouwd tot camper

ENG, SCO, IE, BE, LUX, FRA, CH, AU, IT, SL, HR, HU, SK, CZ, PL, DU
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Een bed van 2 meter breed past niet. Tenzij je hem uitbouwt door de zijramen.

Met de standaard bluestar slaapbank heb je een bed van 188 x 155. Dat is met mijn lengte van 1.98 voldoende en goed te doen. Lig ik wel met de voeten over boord en altijd met je hoofd richting de achterklep.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Zollie
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 21:15

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door Zollie »

Bed wordt gewoon 1m20, de 2m gaat uiteraard over de lengte :-) gaat denk ik prima als je de scharnieren 10cm verplaatst en de rugleuninng 10cm hoger maakt, dan de zitting nog 2cm langer dan standaard en je bent er!

De wanden bekleden weet ik nog niet. Dacht eraan om de stijlen gewoon gelijk aan de buitenkant de maken, wordt postgeel. Dan de uitsparingen met 2mm kunststof beplating dichten, gewoon er tegenaan popnagelen!
Groet, Zoltan
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik zie de meerwaarde van 2 meter bed ten opzichte van je ruimteverlies niet. Tenzij je jaarrond in de bus gaat vertoefen. Dan nog zou ik kiezen voor 'leefruimte' omdat je overdag toch wel wat meer beweegt dan met je ogen dicht in de nacht. Ik ervaar de 1,88 meter als comfortabel genoeg. Het enige is de overgang tussen matrasje, zittingen. Die voel je met pech net als daar je 'lig' is. Ook opletten op verschillende hardheid van matras en zittingen en de voorgevormde vormen zoals bij de bluestar bank. Dat kan je merken soms. Verder voor ons, niks zo $#*t als met te weinig plek met zijn allen in de bus zitten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door krisg »

Wij hebben een opdekmatrasje, een centimeter of 7 dik traagschuim. Dat vangt de vormen en naden op en ligt zalig.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door Ewout »

Mijn bed is ook aan de korte kant (ben 1,99 mtr), maar ik schuif de koelkast tegen het voeteneinde en verleng zo het matras.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door Jeltuh »

In de Dehler hebben we een dekmatras van 140*200. Lengte komt van de extra bank.

Scharnier verplaatsen is idd een goed idee.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ik zou de bank nietverder dan de schuifdeur naar voren bouwen. Dan kun je beter de zitting iets verlengen hoef je ook je beugels niet aan te passen.

Over handigere camper intrieuren gesproken ;) ik heb een bak op de motordeksel waar de camping tafel en 2 platte stoeltjes in liggen als je ergens 1 nachtje staat hoef je niet alles in de weg of buiten neer te leggen.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door marcel w »

Leuke post bus,ben zelf ook met een postbus bezig :mrgreen:
een bed van 2m kan prima,gewoon de planken voor je zitting en rugleuning wat groter maken en de scharnieren wat verplaatsen.had ik bij mijn vorige bus ook en slaapt een stuk beter met je voeten binnenboord :buiken: [[thumbup]]
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Zollie
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 21:15

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door Zollie »

Zooo, heb komdende weken wat meer tijd om aan de bus te rommelen, fijn!

Gisteren al wat bezig geweest, schoonmaken! Gewoon vooraan beginnen. Kwam wel een reeds behandeld deel tegen, is dit een bekend T3 kwaaltje?? De vloer bij bestuurder lijkt vervangen? En het gaspedaal is door een beunhaas gerepareerd :D
Afbeelding

Ondertussen iets liefs gekocht, want zelfbouw-interieur vs westfalia... Het scheelt een boel tijd, en ik heb uitgerekend dat ik het zelfs voor dat geld nauwelijks waar zou kunnen maken, dus dan schaf je toch maar wat spulletjes aan :)
Afbeelding
Achterkast, bedbank en kastje naast bank zijn compleet. Keuken is zelfbouw en nog wat losse paneeltjes in kleur.
Kent iemand dat groene uit de T3?? Ik heb t nog nooit gezien!

En de bankhoezen hebben een paar uur in de biotex gestaan, en ff flink uitgespoeld, goh zeg wat was het water zwart! Maar door deze originele hoesjes vervalt alle optie om de bankdelen te verlengen. Ik kan nu evt nog de bank iets naar voren plaatsen, maar dan kan je het zijkastje niet meer tegen het achterkastje aan schroeven...
Afbeelding

Dus nu oplossing 3: Ik bouw gewoon een stukje matras 'voetendrager' wat ik aan de bank kan schuiven, en onder de bank bewaar! Opgelost!! Want dit interieur is heilig!

Enkele vragen:
Er ligt nu een werkvloer in de bus, maar hoe zit westfalia meubilair origineel geplaatst?? Standaard koud op het metaal? Want die vloer gaat toch weg.
Waar koop je plakplastic op RAL? Ik krijg ook bovenkastjes, die wil ik ook mos/oud/olijf-groen zoals de rest!
Kent iemand de kleurcode of eigenschap van dit westfalia groen??

Klopt het dat het schuim (moet vernieuwd) iets groter is dan de planken?
Breed meet ik 110,5 en het schuim komt op 113?
Rugleuning plank 44 en het schuim 45?
Kent iemand de juiste maten om te bestellen? Want in 30 jaar kan het wel wat vervormd zijn
Groet, Zoltan
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Roest op je vloerplaat van voren kan van voornamelijk 2 zaken komen.

Lekkende hoofdremcilinder (remvloeistof)
lekke raamlijst voorraam (doorgeroest achter rubber)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
ernie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2014 09:18
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door ernie »

Ook als het niet doorgeroest is achter het rubber kan er water langs het rubber naar binnen komen heb ik gemerkt uit ervaring, helaas.
Het zou ook via de ruitensproeier, antenne e.d. naar binnen komen. Zou een t3-kwaal zijn heb ik begrepen.
Met vriendelijke groet Arjan

Caravelle camper '85 & kever '65
Zollie
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 21:15

Re: Postbus camperbouw!

Ongelezen bericht door Zollie »

Laadvloer eruit gehaald, wat een hoop bende zat eronder! Een volle emmer zand, en nog een volle stofzuiger :)
Afbeelding

Voor de kenners: De staat van de naden van de wielranden... Lijkt me geen grote ernst, maar vraagt wel om aandacht. Welke aandacht??? Borstelen en behandelen met fertan??
Afbeelding

En nog eentje voor de kenners: Ik weet dat dit een spannend plekje is van de T3, maar hoe spannend ziet dit eruit?
De zijwand heeft 2 gaatjes, dus daar moet sowieso een nieuw onderkantje in. Dit driehoekje is niet volledig door, maar ook niet geweldig.
Wat te doen?
Afbeelding
Groet, Zoltan
Plaats reactie