V8 project

Deel je werk met het forum,
stingray
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2017 21:53

V8 project

Ongelezen bericht door stingray »

Aan dit verhaal hoort een uitleg vooraf.
Met mijn vrouw Netty hebben we ruim 20 jaar amerikaanse auto's gereden en verzameld.
Muscle cars zoals Corvette's, Camaro's en Cuda's. Alle met 7000 cc + motoren en 500+ pk's.
Veel op meetings geweest en daar veel vrienden aan over gehouden.
Netty is verleden jaar getroffen door een herseninfarct met als gevolg een linkszijdige verlamming.
Leeft in een rolstoel en kan eigenlijk vrij weinig meer.
Ik verzorg haar sindsdien 24 uur per dag. Zo gaat het leven soms en dat nemen we dan ook maar zo.
Ze kan echter niet meer in een van de amerikanen zitten. Veel te laag van instap en daardoor te pijnlijk
om erin en eruit getild worden.
We hebben daarom besloten om ze te verkopen en het amerikanen tijdperk te beeindigen.
Gelukkig heb ik 4 jaar geleden een T3 caravelle carat aangeschaft die ik na de aanschaf deels heb laten restaureren.
Gezien Netty uitsluitend in haar rolstoel vervoerd kan worden heb ik het (prachtige) interieur eruit gehaald en de bus geschikt gemaakt voor rolstoeltransport. Zo, we kunnen weer weg en in stijl want we hebben best bekijks met de "rolstoelbus".
Echter, het kind in mij komt weer boven en gezien ik we straks geen V8 speeltjes meer hebben kreeg ik het idee om wat met de T3 te doen. Ik ben overigens bijzonder tevreden met de DJ motor die menig achter zich laat. Bij T3-Dezent in Havelberg Duitsland worden T3's omgebouwd met de oudere type Audi S8 motor. De 4.2 L, 40 ventieler V8 met standaard 360pk.
Deze is gekoppeld aan een 5 traps tiptronic automaat. De motor komt in het midden van de bus en de bak is dan op de plaats waar normaal de motor ligt. Het geheel wordt in een speciaal vervaardigt frame gemonteerd wat aan de vloer en spanten vastgelast wordt. Eveneens worden wielophanging en remsysteem vervangen voor de S8 delen. Er wordt eerst naar een schade S8 gezocht die als slachtauto gaat dienen. Motor, bak, draadboom, remsyteem, wielophanging (deels) en het stuurconsole worden hiervan gebruikt. Ik wil echter een nieuwe motor en automaatbak. Deze moeten speciaal bij Audi besteld worden.
De motor moet zelfs samengesteld worden gezien het een model is van 2002- 2003.
Aan het uiterlijk van de bus zal weinig veranderen. Hij wordt wat lager en krijgt iets bredere velgen en banden. Het uitlaatsysteem gaat "fluisteren" en zal aan de achterzijde met twee bescheiden eindstukken te zien zijn.
Als alles gereed is zijn de prestaties best wel leuk. Met wat besparen op gewicht kan met deze aandrijving de tijd naar 100kmh in ruim 6 sec worden afgelegd. De topsnelheid zal gezien de besturing van Audi op 250kmh begrensd zijn. Wat wel zo veilig is!
Motor en bak zijn dus in bestelling en het wachten is nu op het bericht dat ik de bus naar Havelberg kan brengen.
Ik laat wel weten als er nieuws is.
Vragen zijn welkom.
Groet,
Bert
paul1976
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:13

Re: V8 project

Ongelezen bericht door paul1976 »

Heel vet dat je dit gaat oppakken. Ook al bij RDW geinformeerd of dit nog steeds onder de 40% meer vermogen valt?

In ieder geval veel succes en ik volg het met veel interesse!

Gr. Paul
Groeten,
Paul

"gangisallus"

'83-er T3 pick up met nog steeds wat werk.....
stingray
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2017 21:53

Re: V8 project

Ongelezen bericht door stingray »

Hoi Paul,
ik heb RDW gevraagd hoe of wat.
In eerste instantie staat men er negatief tegenover maar na wat doorvragen blijkt het best wel mogelijk te zijn.
Belangrijk is dat bij de keuring voor kentekenaanpassing de herkomst van motor ed. bekend is.
Er moeten dus dokumenten bij waaruit blijkt dat de motor gebruikt wordt voor een auto en het type auto vermeld staat.
Verder moet alles in verhouding zijn met het vermogen van de motor. Zoals remmen, wielen, banden, en wielophanging.
Het bedrijf T3-Dezent heeft een TÜV goedkeuring voor het motorframe en de inbouw van dit type motor met bak.
Met deze bescheiden gaan we het avontuur maar in. In het slechtste geval moet er een typekeuring ondergaan worden.
Voordeel is dat de bus ouder dan 30 jaar is en al een nederlands kenteken heeft.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: V8 project

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php?t=10770

Frits is met zo'n ombouw bezig zie laatste pagina's je remmen zijn nu goed voor 170kmph en uit verhalen heb ik gehoord dat ze dat niet heel erg leuk vinden voor lange tijd. Persoonlijk vind ik een midden motor in een bus zonde van de bus een doka daarintegen vind ik wel gaaf :) kun je die motor niet aan een un1 bak hangen en inbouwen op de plek waar die hoort? 😉
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
paul1976
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:13

Re: V8 project

Ongelezen bericht door paul1976 »

Hoi Bert,

Ik ben bekend met de ombouw regels, maar dan vanuit een "mildere" versie: een golf3 gti motor in mijn t3 pick up. Maar ondertussen gaat het weer jeuken, en dan is een v6 of v8 een heel mooi project, zeker in de midden motor opstelling. En omdat je best wel wat moet aanpassen aan het chassis ben ik opzoek naar andere die eenzelfde ombouw van plan zijn om te leren hoe zij het aanpakken en waar je op moet letten bij het rdw, want soms veranderen er weer bepaalde regeltjes.

Gr. Paul
Groeten,
Paul

"gangisallus"

'83-er T3 pick up met nog steeds wat werk.....
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: V8 project

Ongelezen bericht door luizenbos »

Bert welkom [[thumbup]]

Enne veel foto's daar zijn we dol op :mrgreen: te beginnen met de bus die je nu zo hebt .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
stingray
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2017 21:53

Re: V8 project

Ongelezen bericht door stingray »

Dag Frits,
Dank,voor je reactie.
Foto's wordt aan gewerkt.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: V8 project

Ongelezen bericht door reindert »

Gaaf!
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: V8 project

Ongelezen bericht door kroonhome »

Beste Bert en Netty,
Best wel moedig om het oude tijdperk 'de amerikanen' af te sluiten en met de T3 verder te gaan. Ik hoop dat jullie in deze opzet gaan slagen en er natuurlijk veel plezier aan gaan beleven.
Wat ik mij wel afvraag is of de beoogde configuratie met midden motor niet te veel te kosten gaat van de binnenruimte zodat de bus minder praktisch wordt als 'rolstoelbus'. Verder zou het mooi zijn als Netty met haar rolstoel op de bijrijders plek kan staan voor optimaal rijplezier :D
Ik neem aan dat de bus (caravelle carat) nu airco heeft en dat je deze in stand wil houden met de middenmotor :shock:

Nogmaals veel respect dat jullie er weer wat van gaan maken, ik ga dit zeker volgen op het forum..... [[thumbup]]
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: V8 project

Ongelezen bericht door luizenbos »

Arjan

Valt mee de voorkant van de motor is bijna gelijk met de voorkant van je plankje van de bank van de schuine heling onderkant gemeten nog geen 30 cm de v8 zou iet langer kunnen of moeten zijn . [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: V8 project

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Heeeeeel vet project hoor en ik ga dit draadje natuurlijk volgen.
Ik hou erg van modificaties en zeker uw projectje :lol: [[thumbup]] [[thumbup]]
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
stingray
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2017 21:53

Re: V8 project

Ongelezen bericht door stingray »

Dank voor jullie sympathie,
de reden van de middenmotor is het bedrijf, T3-Dezent, welke de ombouw doet.
Zij hebben een TUV licentie voor deze motor met frame. Hebben er al zo'n 80 omgebouwd met zowel de 4.2L V8 als de W12. Deze laatste werd mij afgeraden door de chef van de firma, gezien mijn Carat geen airco heeft. De W12 ontwikkeld veel warmte in de auto en is bijna niet te rijden zonder airco. De V8 komt ongeveer gelijk met de achterstijl van de schuifdeur. De vloer blijft dus volledig over voor de rolstoel. Ik heb al veel gemeten en berekend. Ook i.v.m. het vergrendelen van de rolstoel. volgende week krijg ik al reeds het nieuwe verenset met schokbrekers. Door het "leegmaken" van de Carat is er nu al 300kg uit. Hij staat daardoor hoog op de "poten" en is niet lekker te rijden. Officieel is er een wachttijd van een jaar voordat de motorombouw plaats vind. Gezien onze situatie wordt er voor ons een speciale planning gemaakt waardoor we zo kort mogelijk zonder bus zijn. Het zal echter nog wel een paar maanden duren voordat het zover is.
Wordt vervolgt,
Groet van Netty en Bert
infineonz
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2015 14:35

Re: V8 project

Ongelezen bericht door infineonz »

Mooi project, ben benieuwd naar de voortgang.
Groet Michel
paul1976
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:13

Re: V8 project

Ongelezen bericht door paul1976 »

Houdt het ook in dat de bus dan eerst in Duitsland gekeurd gaat worden, vanwege de tuv? Of wordt het tuv certificaat hier geaccepteerd
Groeten,
Paul

"gangisallus"

'83-er T3 pick up met nog steeds wat werk.....
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: V8 project

Ongelezen bericht door kroonhome »

Hoi Bert en Netty,

Even ter inspiratie wat ik destijds in Keulen heb gezien....
Het is dan geen V8 maar wel een vette V6.....
CIMG3939 klein.jpg
CIMG3940 klein.jpg
CIMG3941 klein.jpg
Met een audi RS4 2,7l biturbo V6 ook genoeg power, 450 pk 606 nm koppel Porsche 6 bak & remmen, R8 wielen :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
stingray
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2017 21:53

Re: V8 project

Ongelezen bericht door stingray »

Het TUV certificaat helpt, meer niet. Het geeft geen garantie voor goedkeuring.
Belangrijk is dat herkomst van de motor is bijgevoegd en het geheel er goed uit ziet natuurlijk.
Ik ga het avontuur wel in.

Die V6 is ook heftig, ziet er goed uit en op de originele plaats.
Nou ja, misschien bij een volgende keer.
Dank voor de foto's!
Groet,
Bert
Plaats reactie