Ons '82 Caravelle project...

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Steven V schreef: 26 mar 2020 13:32 afgezien van dat het er netjes uitziet en knap gedaan is, vind ik het niet mooi (mening he!) in een T3. Het verandert de typische jaren 80 uitstraling. Ikzelf hou het liever bij het originele spul of iets wat daar op lijkt.

Maar ik kan me natuurlijk voorstellen dat iemand hier, om welke reden dan ook, toch voor kiest [[thumbup]]

NB: niet naar bedoeld dus, Arnold! Je bus is prachtig in een mooie kleur.
Hi Steven!

No offense taken en dank voor het kleur compliment..! Dit was bij ons ook een keus die binnen enkele minuten was gemaakt toen de conclusie kwam dat de bus sowieso gespoten moest gaan worden. Moet zeggen dat ik jou volledig begrijp en ik normaliter ook een aanhanger van originaliteit ben.

Nu wil het wel dat deze bus eigenlijk nooit een originele basis heeft gehad. Het is geen oorspronkelijke Westfalia met origineel interieur etc.
De basis was goed maar eerlijkheid gebiedt wel dat het een "samenraapsel" van een Panel Van (bouwbussie) icm met een Reimo interieur en een ACS hefdak is. Toch gekocht vanwege goed gevoel, luchtkoeler, benzine, prijs, bouwjaar etc.

Om deze reden was het voor mij wat makkelijker om bepaalde zaken dan opnieuw aan te pakken en naar eigen hand te zetten. (als voorbeeld ook de Porsche stoelen) Overigens probeer ik wel de balans over de hele linie in orde te houden en probeer ik alles zo "schoon" mogelijk en zonder constructieve ingrepen te doen. Daarom heb ik bijvoorbeeld juist het tussenschot achter de bestuurder stoel laten zitten... Hoort voor mijn gevoel bij de bus.
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 26 mar 2020 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door krisg »

Steven,
Ik had ook zoiets van 'mooi stukje huisvlijt, en mooi gedaan, wil ik ook kunnen'
maar 'mag ik het lelijk vinden ?'
Ieder z'n smaak, maar het blijft mooi gedaan en daar ben ik dan wel jaloers op :)
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Speciaal voor Steven en Kris nog even een update van de deurpanelen... :wink:

Voor de bus heb ik bij Boelm alle panelen nieuw besteld met het idee om deze ook te bekleden met het naaldvilt.
Yes, dit is niet zoals het origineel is geweest maar het geeft toch wel een fraai resultaat in combinatie met de verdere afwerking van de bus.

Afbeelding

De luidsprekers in de portieren zijn van Focal. De ISU-130 en dus met een 13cm woofer onderin het portier en een bijhorende tweeter (TWU-1.5) die vlak in het paneel is gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

De portieren zelf zijn uitvoerig gedempt met de Dodo silent coat matten en de woofers hebben in de portieren hun eigen "behuizing". Dit laatste deels om ze te beschermen tegen vocht maar toch ook om de akoestiek nog iets te verbeteren... Voor zover dat nut heeft in een busje natuurlijk. :???:

Als radio heb ik even overwogen om de Blaupunkt Bremen 975DAB te nemen maar het is uiteindelijk toch een Alpine UTE-204DAB geworden. Reden hiervoor is de goede ervaring (uit het verleden) met Alpine en het feit dat Blaupunkt toch wel een erg stevige premium vraagt voor deze jaren 80 revival. In de basis heb je eigenlijk alleen DAB en Bluetooth streaming nodig. Mocht je echt een super originele bus hebben dan is die Blaupunkt wel een erg mooie optie.

Oh... En verder zijn de 944 stoelen gemonteerd.

Afbeelding

De passagiersstoel staat op een draaiplateau terwijl de bestuurdersstoel vast gemonteerd is.
Beide stoelen zijn voorzien van een deels elektrische verstelling die uiteraard weer aangesloten is en draait op de reguliere accu en via het contact staat geschakeld.
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 31 mar 2020 13:38, 4 keer totaal gewijzigd.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

hylkeanne schreef: 31 mar 2020 15:14 Focal, goede keus [[thumbup]]. Gebruik ik professioneel in de muziekstudio. Kwaliteitsproduct uit Frankrijk.

Hylke
Dank! In het landschap van "schreeuwende" car audio merken is Focal ook een fijne afwisseling met de focus op kwaliteit i.p.v. het aantal db's.
Qua prijs zitten ze zeker niet aan de instap van de markt maar deze lijn is toch nog best acceptabel.

Voor de achterzijde heb ik een set Focal ISU-165 coaxiaal speakers aangeschaft. Deze komen in de (nog nieuw te maken) bank.
Zolang de motor niet draait geeft dit een best mooi en zuiver geluid... Zodra je de motor aanzet maakt het allemaal niet zoveel meer uit. :mrgreen:

De radio/bekabeling is voorzien van een schakeling waarin je kan schakelen via het contact zodat de radio meeloopt op het contact van de bus, of een stand waarin de radio op de huishoudaccu draait en je hem los van de hoofdaccu gebruiken kan.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Inmiddels ook progressie aan het boeken op het meubel...

Het hoofddeel heb ik een paar weken geleden al grotendeels afgerond en zal bestaan uit een Dometic CombiCool RF60 absorptie koelkast, 2 forse lades van de IKEA die ik heb aangepast en een kastje ernaast.

Afbeelding

Het achterste deel is nu ook in opbouw. Zoals gezegd gebruik ik het originele Reimo meubel als blueprint en bouw ik hierop voort.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de elektra maak ik een dubbele wand in de eerste kast. Hier komen de verschillende elektra zaken in zodat deze toch nog enigzins bereikbaar blijven. De bodem van de eerste kast is zo gemaakt dat ik altijd makkelijk bij de waterpomp kan indien nodig.

Het schakel/bedieningspaneel en het 220V wandcontact komt aan de buitenzijde van deze kast.

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd...
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door luizenbos »

Mooooooi hoor [[toast]] leuk he dat hout bouw :mrgreen: tapijt ziet er ook strak uit [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Een nieuwe week... Een nieuwe update...

Een groot voordeel in deze tijd is dat er A. extra tijd beschikbaar is vanwege het wegvallen van veel verplichtingen en B. deze tijd goed besteed kan worden aan het project. Ik hoef mij nog niet te vervelen. :D

De afgelopen week voornamelijk bezig geweest met het afronden van het meubel. Nog even voor de volledigheid, deze is geheel opgtrokken uit 12mm populieren multiplex en voorzien van een helder witte beits laag. De kopse kanten heb ik weer afgeschuurd om deze mooi vlak en contrasterend te krijgen. Vervolgens deze opgeladen en (heel) voorzichtig richting de bus gereden.

Afbeelding

Eenmaal in de bus eerst de elektra zaken aangesloten en netjes/solide weggebouwd in de bus. De "stoppenkast" blijkt een goede plek om alles netjes uit het zicht weg te zetten maar toch makkelijke bereikbaar te houden indien nodig.

Afbeelding

En het meubel op zijn definitieve plek. De koelkast is een Dometic RF60 absorptie kast, deze kan op 12V, 220V en gas werken maar aangezien wij geen vaste gas opstelling installeren gaat hij dus alleen op de stroom opties koelen.
De deurtjes zitten allemaal met een magneet sluiting op zijn plek en van wat ik nu voel zal dit ook voldoende zijn om ze op hun plek te houden tijdens transport. Voor de scharnieren heb ik RVS pianoscharnieren gebruikt. De beide lades komen van de IKEA. In het hoge gedeelte heb ik nog een LED strip verwerkt voor wat indirect sfeerlicht in het interieur.

Afbeelding

Vervolgens nog even de oude bank opstelling gepast. Deze ga ik nu uit nieuw materiaal optrekken.

Afbeelding

Verder nog wat random zaken... Nieuwe Reimo beugels (en spanbanden) binnen gekregen voor het hefdak.

Afbeelding

Nieuwe hemelbekleding van het hefdak. (en meteen even een oog in het midden gelijmd)

Afbeelding

En nog een mooie plek gevonden voor de stroomaansluiting van de trekhaak. De trekhaak behouden leek ons toch wel een verstandige keus... De kogel zelf valt best netjes achter de bumper maar die stekkeraansluiting blijft een lelijk ding om te zien. Aangezien de trekhaak waarschijnlijk amper gebruikt gaat worden gekozen om de stekker aansluiting aan de linkerzijde aan het chassis te zetten. Op deze manier zit hij dus volledig uit het zicht. Ik maak even een verlengkabel die hier dan weer in kan. Niet praktisch, wel fraai! :mrgreen:

Afbeelding

Wordt vervolgd...
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
Gvandaal
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 okt 2019 20:47

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Gvandaal »

Nice work! Erg netjes
groet,
Geert

1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Ewout »

Sjiek!
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Een nieuwe week, een nieuwe update.

Afgelopen week in de avonduren de onderbouw van de bank (en de bank zelf) opnieuw opgetrokken.
Ook hiervoor heb ik populieren multiplex gebruikt. 18mm aan de voorzijde van de onderbouw en de zitgedeelten en 12mm voor de zij- en onderwanden. Het verschil in gewicht tussen de nieuwe en oude elementen is echt wel significant... Al heb ik het verschil niet op de weegschaal gezet.

Hier de onderbouw in constructie. Voor de luidsprekers heb ik twee enclosures gemaakt waarin ze spelen. Dit om de luidsprekers te beschermen voor alles wat in de ruimte wordt gelegd maar ook om de akoestiek nog wat te verbeteren. De binnenzijde is gedempt en aan de onderzijde kunnen ze ademen. De luidsprekerkabels komen vanaf de zijkant de ruimte binnen zodat ze niet in de opbergruimte liggen. De beugels van de slaapbank komen in "slaap" stand op de bovenzijde van het schot te rusten. Om het hout te ontlasten heb ik nog een alu profiel op de bovenzijde verlijmd. (niet op de foto)

Afbeelding

De onderbouw heb ik vervolgens volledig met naaldvilt bekleed... Dit was nog best een lastig klusje vanwege alle krappe hoekjes maar het resultaat is erg netjes geworden. (wij van WC eend) Ook de binnenzijde van de bak is nu volledig bekleed wat tevens voorkomt dat het een lawaai/rammel bak gaat worden. Als luidsprekers heb ik hier Focal ISU-165 gebruikt, dit is een 2-weg coaxiaal speaker van 16,5cm welke (net als in de portieren) achter blanke/naamloze roosters zit.

Afbeelding

Vervolgens de bus voor het eerst sinds tijden even naar buiten gereden om er eens goed omheen te lopen. Fijn gevoel dat het eind van het vele werk in zicht komt. Uiteraard ben je nooit echt klaar maar de grote klappen zijn gedaan. Wat nu nog rest is de laatste zaken in het interieur afronden en het hefdak installeren. Daarnaast moet de bus nog even op een brug gezet worden voor detail afwerking aan de onderzijde. Tenslotte heb ik nog een ARB Touring luifel klaarliggen en komt er nog een Fiamma fietsdrager op de achterklep.

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met de nieuwe kleur van de bus... Staat hem lekker fris! Ik zit overigens nog te dubben of ik hem nog 4cm ga laten zakken in de veren, wat denken jullie?

Afbeelding

Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 20 apr 2020 10:47, 4 keer totaal gewijzigd.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door krisg »

Mooi laten staan zoals hij is.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

krisg schreef: 20 apr 2020 10:21 Mooi laten staan zoals hij is.
Ja ik neig daar nu ook wel naar inderdaad... De reden voor verlaging is ook deels van praktische aard.
Deze 4cm kon nog wel eens net het verschil zijn tussen relaxed in de garage passen of toch net niet. :mrgreen:
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door insomnia »

Als.hij nu past.. zou ik em lekker zo laten.... deze hoogte staat em goed hoor.. lager is wel stoerder maar niet nodig
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Afgelopen zaterdag is het dak gemonteerd en dus is de bus "weg bestendig" :D
Het doek monteren ging eigenlijk best vlot en met het juiste nietpistool ook goed te doen.

Het doek op spanning zetten was nog wel wat lastig. Bij een schuin hefdak druk je het dak volgens mij in een vergrendeling zodat hij maximaal blijft staan... Bij het pop dak dat ik heb drukt de veerspanning het dak maximaal maar zodra je het doek echt op spanning zet trek je het dak als het ware weer wat naar beneden.
Daarnaast is het doek wat nu gebruikt is ook best stug geloof ik, dit geeft dat het doek best mooi zit maar niet een enorm gespannen uiterlijk heeft en ook het inklappen (en hierbij het doek oprollen) geeft dat het wel een "gekreukt" uiterlijk blijft houden... Hebben meer mensen hier last van?

Volgens mij heb ik hem zo goed mogelijk opgespannen nu... (zie laatste foto) Kan hem tzt altijd nog een keer naspannen indien nodig.

Er moeten verder nog wel een paar zaken gebeuren maar parallel ook maar eens wat kilometers maken om eens te kijken of er nog zaken aan het licht komen.

Toen wij de bus kochten had hij al een flinke tijd stil gestaan en ook de afgelopen maanden is er weinig beweging geweest. Wij hebben alle technische zaken wel los gehad en aangepakt en ook alle vloeistoffen zijn vervangen. Met name de olie in het blok was echt wel aan een verversing toe en na het verversen en goed afstellen liep hij al een stuk beter. Er is nu ook even een additief toegevoegd om de hydro stoters te reinigen... Dus nu even wat Km's en temperatuur in het blok kan geen kwaad. De eerste indruk is dat hij gewoon goed over de weg gaat en het effect van goed isoleren is qua geluidsniveau ook goed te merken.

Onderstaand even wat foto's om het bericht wat op te leuken 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig is het in onze regio nog wel goed de rust op te zoeken... Een plekkie in het bos voor lunch was dus zo gevonden.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 26 apr 2020 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Ewout »

Ik vind het een prachtige bus geworden, lekker basic (dat bedoel ik positief) en mooie werkpaard kleur [[thumbup]]
Heb er melkboer associaties mee (terwijl dat toch ver voor mijn tijd was).veel plezier ermee!
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door insomnia »

Heel heel gaaf...

Donkere velgen staan em goed, dakje mooi, luifel mooi, fietsendrager netjes..

Ik zeg [[thumbup]] [[thumbup]] [[thumbup]]
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Plaats reactie