Ons '82 Caravelle project...

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Bij deze toch maar eens een topic starten over ons bus project.

Ik en mijn vrouw waren al een tijd op zoek naar een mooie T3 bus... Enkele keren hebben wij al vakanties gedaan met een (gehuurde) compacte buscamper en deze manier bevalt ons wel.
Ikzelf ben best een auto liefhebber en in deze hoedanigheid altijd wel een zwak gehad voor oudere VW busjes.

Enfin... Recent de mogelijkheid gehad om (voor ons) de juiste bus aan te schaffen, een VW T3 (van oorsprong Caravelle) uit 1982 (mijn persoonlijke bouwjaar) met een tweeliter benzine luchtkoeler, Reimo inbouw een SCA hefdak(je).

Afbeelding

In de basis een bus met veel potentie maar die er momenteel wel wat somber bij staat... Carrosserie is redelijk hard en motorisch lijkt het ook allemaal goed te lopen.
Nu is het goed te melden dat ik zeer waardevolle hulp beschikbaar heb in een vader die gepensioneerd automonteur is, gezegend met een proactieve houding, voorliefde voor oude auto's en een flink paar rechterhanden.

Goed... De bus staat op naam en in de garage, in dit topic zal ik proberen de werkzaamheden een beetje bij te houden.
Hopenlijk kan ik uit de ervaringen van het forum putten om de bus weer in volle glorie te brengen.

Grofweg hebben wij de volgende zaken op stapel staan tussen nu en pakweg eind Maart 2020:

- Strippen van de bus en carrosserie herstellen waar nodig
- Spuiten van de bus in Medium Blue (zowel van binnen en buiten)
- Bus motorisch en technisch in orde maken (voornamelijk afstelwerk en preventief onderhoud)
- Interieur opnieuw opbouwen en indelen
- Opnieuw isoleren en wand / hemel bekleding vernieuwen
- Stoelen en kussens opnieuw bekleden (wellicht nog andere stoelen)
- Beide zijruiten vervangen voor de originele glas exemplaren en extra ruit rechtsachter
- Doek hefdak opnieuw laten maken
- Dashboard demonteren, herstellen en weer monteren
- Audio installeren (ook belangrijk)
- ARB luifel en fietsdrager monteren
- En vast nog wel wat zaken die wij onderweg gaan tegenkomen

Hartelijke groet van Arnold
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 24 mar 2020 08:32, 7 keer totaal gewijzigd.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Meteen even de eerste update...

De afgelopen weken is besteed om de bus beter in beeld te brengen en de beste manier is om gewoon alles er maar uit te trekken. :D

Afbeelding

Hier kwamen uiteraard wel wat krokante plekken te voorschijn maar het had volgens mij een stuk erger kunnen zijn. Wij zullen her en der wat delen moeten inlassen maar constructief is alles hard en in orde. Dat valt weer mee.

Qua kleur zal de bus een transformatie ondergaan. De keuze is gevallen op "Medium Blue" wat een originele VW kleur is die in '82 op de T3 beschikbaar was. Afbeeldingen geven altijd een vertekenend beeld maar onderstaand komt goed in de richting.

Afbeelding

Het dak (zowel het stalen dak als het hef) zal weer in een witte kleur gespoten worden.
Momenteel zijn de voorportieren en achterklep al strak gemaakt, in de primer gezet en de binnenzijde hiervan is al voorzien van de nieuwe kleur.

Afbeelding

De komende weken gaan wij ons bezig houden met de verdere carrosserie en zal ik een plan gaan maken voor het interieur en de nieuwe indeling van het meubel etc.

Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 24 mar 2020 08:49, 4 keer totaal gewijzigd.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Mooi kleurtje, lekker fris.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Even een korte update...

Het interieur is in één stuk uitgehaald en deze staat klaar om opnieuw opgebouwd te worden

Afbeelding

Hiervoor tevens een nieuwe koelkast gekocht, (nu al nodig voor de maatvoering) het is een Dometic CombiCool RF60 absorptie kast geworden.

Afbeelding

Verder gaat het werk aan het plaatwerk rustig door... Wij liepen tegen het werk van een "luie plaatwerker" wat resulteerde in een volle centimeter plamuur aan de onderzijde achter de schuifdeur.

Afbeelding

Dit was lekker gaan werken en wij vreesden dat hier nog wel wat ellende (roest) achter vandaan zou komen.
Uiteindelijk viel dit reuze mee en is alles weer netjes strak gezet en afgewerkt.

Afbeelding

Verder met het paneel achter het wiel... Hier zat roestwerk in de naden en waren naden dicht geplamuurd.

Afbeelding

Ook hier viel de daadwerkelijke rottigheid alles mee en was het een kwestie van de naden weer openwerken, eerdere herstelwerkzaamheden netter afwerken en strak trekken.

Afbeelding

De rechterzijde is nu zo goed als strak getrokken (op de schuifdeur na) en staat op de herstelde delen in een voorzichtige laag primer.
Vervolgens ook nog even de voorruit en dash gedemonteerd... Hier uiteraard de bekende plekken waar nog wat laswerk zit.

Afbeelding

Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 24 mar 2020 08:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Lekker bezig!
Jammer dat niet alle foto's te zien zijn.
Schermafbeelding 2019-11-18 om 10.46.04.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Hoi Eric,

Volgens mij is dit afhankelijk van je browser... In Chrome laat hij alles prima zien meen ik.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Ziet er netjes uit. Is er een rede dat je voor een absorptie koelkast hebt gekozen? De meeste kiezen tegenwoordig voor een compressor koelkast.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

De voornamelijke reden was het stille karakter van een absorptie kast. (niks zo vervelend als een aanslaande koelkast tijdens het slapen) Daarnaast zijn wij geen mensen om naar extreem warme oorden te gaan en daardoor zal de koel capaciteit van een absorptie kast voldoende zijn voor ons.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Arnie82 schreef: 18 nov 2019 11:35 Hoi Eric,

Volgens mij is dit afhankelijk van je browser... In Chrome laat hij alles prima zien meen ik.
Nee, het is een link naar Google user content, volgens mij kan het zijn dat men het alleen kan zien als we er rechten op hebben. Ligt dus niet aan de browser.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Arnie82 schreef: 18 nov 2019 15:37 De voornamelijke reden was het stille karakter van een absorptie kast. (niks zo vervelend als een aanslaande koelkast tijdens het slapen) Daarnaast zijn wij geen mensen om naar extreem warme oorden te gaan en daardoor zal de koel capaciteit van een absorptie kast voldoende zijn voor ons.
Dat snap ik wel....
Toch kies ik voor een compressor, maar die zijn ook weer duurder. Allebei dus zo zijn voor en nadelen. Ik snap de herrie inderdaad wel :) Wij losten dat op door 's nachts de koelkast uit te zetten. Hij warmde namelijk niet zo vreselijk snel op.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Aanslaan van de koelkast is af en toe wel even vervelend maar persoonlijk went het voor mij vrij snel waardoor ik het niet meer hoor.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

VW_Sk8r schreef: 18 nov 2019 16:40 Aanslaan van de koelkast is af en toe wel even vervelend maar persoonlijk went het voor mij vrij snel waardoor ik het niet meer hoor.
Dat geloof ik best ja... Ach er moest een keuze gemaakt worden en dit is hem geworden :mrgreen:
Ik kan over een jaar denk ik wel vertellen of het een verstandige keuze was of niet.

Overigens goed op te merken dat ik geen gas meer in de bus wil zetten en dat de koeling dus louter op 12V en 220V zal gaan.
Koken gaan wij doen op een losse gasunit of eventueel een losse electra unit. Op die manier kunnen we buiten de bus koken zodra het weer dat toelaat.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door luizenbos »

Netje mijn complimenten [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Toch maar weer even een update na een lange tijd... Ik had al aangegeven dat het bijhouden van een project niet echt mijn sterke kant is en wederom stel ik niet teleur in voorspellend vermogen. :D

Echter is er met de bus echt veel gebeurd. Ik zal onderstaand even een beknopte update geven.

Carrosserie:

Hier is tussen eind November en pakweg eind Januari de meeste tijd aan besteed... Op de bekende punten was de bus wat krokant en dus vele uren las en plamuurwerk om dit weer strak te maken.
Daarnaast was er in het oude interieur veel met popnagels vastgezet. Aangezien ik veel metalen elementen in het zicht wil laten zijn ook al deze gaten weer dichtgelast en afgewerkt.
Eind Januari kon de bus richting de spuitcabine... Voorafgaand was het interieur al in eigen beheer (maar wel met hoogwaardige lak) in de juiste kleur gespoten. De binnenzijde is gespoten in 2K medium blue... De buitenzijde is identiek gespoten maar dan met 2 lagen aan blanke lak als afwerking. Het dak is in een witte kleur gespoten.

Hier is de bus klaar voor de transformatie aan de binnenkant.

Afbeelding

De binnenzijde in een mooie laag Medium Blue.

Afbeelding

Op eigen vermogen richting de spuitcabine... [[thumbup]]

Afbeelding

Afbeelding

En een impressie van het resultaat nadat er al weer wat spullen zijn opgebouwd. Het lijkt hier of er wat kleurverschil tussen binnen- en buitenzijde is maar dat is absoluut niet het geval.

Afbeelding

Interieur:

Toen ik de bus kocht zaten er vrij lompe piloten stoelen in... Ik was er al vrij snel uit dat ik deze niet wou laten zitten.
Deze stoelen heb ik verkocht en via marktplaats heb ik een mooie set stoelen uit een Porsche 944 weten te vinden. Deze zijn nog voorzien van de originele stoffen bekleding. Aangezien deze stoelen uit dezelfde periode komen als de bus "klopt" het gevoel en het ontwerp van de knoppen wel bij de rest van de bus... Een mooie combi!
Aangezien mijn bus vanuit zijn arbeiderstijd nog is voorzien van een metalen schot achter de bestuurdersstoel (en wij deze laten zitten) gaat alleen de bijrrijdersstoel draaibaar zijn. Ik heb hiervoor een universeel draaiplateau aangeschaft welke bijna zonder aanpassingen te gebruiken is.

Afbeelding

Even een proefpassing van de bijrijdersstoel... Mooi detail is dat de stoelen deels electrisch verstelbaar zijn wat uiteraard weer netjes aangesloten gaat worden. Verder gaan wij de zitkussens van de bank qua kleur en stof afstemmen op de voorstoelen.

Afbeelding

Verder ben ik bezig met het opnieuw opbouwen van het meubel. De bus had een Reimo interieur dat ik nu als basis/mal gebruik. De indeling doen wij iets anders en het nieuwe meubel wordt opgetrokken uit 12mm Populieren multiplex plaatmateriaal. Uiteindelijk zal het meubel mat wit afgewerkt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Isolatie:

Okay... Na het spuiten heb je een volledig kale bus ter beschikking. Mooie kans om hem meteen piekfijn te isoleren.
Hier heb ik producten van Dodo gebruikt.

Om te beginnen zijn alle panelen (incl. het dak) beplakt met silent coat matten om geluid en dreunen van plaatwerk te verwijderen.
Vervolgens alle panelen (incl. het dak) volgeplat met 7mm thermo liner isolatie en als laatste de holle ruimtes met thermo fleece vol gestopt.

De vloer in het middengedeelte samen met het schuine deel van de achterste wielkasten beplakt met van liner isolatie om ook hier isolatie en geluidsdemping te krijgen. Op de vloer heb ik vervolgens 12mm multiplex geschroefd als ondervloer en het schuine deel afgewerkt door hier de naaldvilt bekleding op te plakken die ook in de rest van de bus gebruikt wordt.

Uiteindelijk is het mijn plan om de vloer af te werken met PVC vloerdelen. Makkelijk te plakken op de ondervloer, dun, in goede kwaliteit te krijgen en een slijtvaste afwerking.

Afbeelding

Afbeelding

Interieur afwerking:

de afwerking van de bus gaat bestaan uit delen van de carrosserie die in het zicht blijft en delen die ik met antraciet stretch naaldvilt beplak. Dit naaldvilt is volgens mij een veel gebruikte bekleding en ik moet zeggen dat dit echt super materiaal is om mee te werken. Hier heb ik nog niet echt veel foto's van maar bijgevoegd even de afwerking van het dak. Voor de hemelbekleding heb ik overigens een dunne (3mm) laag multiplex tegen de isolatie geplakt om weer een gladde basis te krijgen voor de naaldvilt afwerking.

Afbeelding

Afbeelding

Overige zaken:

Tja... En wat is er verder gedaan. Uiteraard is de techniek al helemaal nagekeken.
Dus uiteraard schone olie en bougies maar ook is de motor opnieuw afgesteld, is de lekkage bij de benzinepomp verholpen en is de volledige bekabeling nagekeken en aangepakt waar nodig. De remmen zijn herzien, afgesteld en gesmeerd.
De complete kachelinrichting is uit elkaar gehaald, schoongemaakt en alle bedieningskabels zijn gesmeerd... Dat werkt weer goed.
Wielophanging is gecontroleerd en stuurhoezen vervangen.

Zit nog te overwegen dus bus nog 4cm te laten zakken qua veren. Toen ik de bus kocht vond ik hem aardig "hoog op de poten" staan.
Verder zit er nog wat speling/ruimte op het schakelmechaniek... Hier moet nog even naar gekeken worden.

Tevens zijn beide zijramen vervangen voor glazen ramen van de originele afmeting. (hier zaten kunstof universele caravan ramen in) Dit was voor de keuken kant een kwestie van het groter maken van de uitsnede van het raam.
Helaas ging het met de schuifdeur niet zo simpel. Mijn bus is van origine een panelvan en daardoor is er geen sponning aanwezig.
Nu zou een simpele manier zijn om de schuifdeur te vervangen voor een sponning model... Helaas/gelukkig is mijn bus een oud type en zijn deze deuren vrij schaars. Daarnaast was de schuifdeur constructief goed.

Het heeft ons een flinke tijd gekost maar uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om de ruimte tussen binnen en buiten plaatwerk op te vullen met plaatwerk. Dit was een flink klusje maar het is uiteindelijk met zorgvuldig laswerk en plamuur een erg fraai resultaat geworden!
Onderstaand even een "in progress" afbeelding hiervan.

Afbeelding

Beetje lastig te zien maar onderstaand het resultaat van de schuifdeur nu hij gespoten is... Ook zitten hier de beklede panelen al op de volledig geisoleerde schuifdeur.

Afbeelding

Wat nog te doen:

Momenteel ben ik druk bezig met het opbouwen... Elk schroefje en elke sluiting etc. krijgt eerst een grondige schoonmaakbeurt alvorens deze weer terug gaat in de bus. Hiermee hou je alles origineel en krijg je een mooi clean geheel. Voor mij hoeft echt niet alles nieuw te zijn en mogen onderdelen best een beetje geleefd zijn. Op deze manier hou je het karakter van de bus in balans.

Het tentdoek van het hefdak is inmiddels door een lokale zeilmakerij opnieuw gemaakt en deze kan eerdaags dus ook gemonteerd worden. De kleur van het hefdoek is gematched met het doek van de ARB luifel die aan de bus gaat komen.

Verder zal de elektra volledig nieuw worden geïnstalleerd en aangezien ik ook wel een muziek liefhebber ben komt er nog een combinatie in van een Alpine DAB+ headunit met Focal luidsprekers. Een 13cm componentenset in de portieren en een set 16cm coaxiaal onder in de bank.

Afbeelding

Dat is hem even voor nu... De komende periode zijn er nog genoeg zaken te doen en met de huidige situatie kan ik mij hier nog goed mee vermaken. Hopelijk is de bus straks klaar als alles weer een beetje vlot is getrokken en kunnen wij gaan genieten van de Caravelle!
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 24 mar 2020 14:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Niet al je foto's kan ik zien. Ze staan bij Google?

Code: Selecteer alles

https://lh3.googleusercontent.com/CczfuWDRaht9x-hzfmul39zIBgZhcSekrYPYVGqibee5Zc5-iyQunqC7nO2J_VW3fp8xfds17FPXpZ729MO1KVrfid9Zc_z52pYf75-5Pe_D0dylV776MH755u9A3Krpqi8OlqkpCPoqha-4X9v_a5ACa0h7DN9SAqu5CWRJYau-vJvJyus96bU9blcS6Q7-aGeXzAshV2-rmxb176dC9OLLdxmlqqd4dNx-uYzQoo49WZ3Kp5TUDf-aQnOMe2zvAmyAK9-IM_oqBSCD0ksHhFTFF9wcy2GJYDP5l123i4yrslVPPNDvxlcizIU3VGBa30QNbeQh0rffkOOnWoJ7rgs8-8JEdsDJN6Nf9vHrk8LfpgfHkfeU1eO6OgdZlTwOl4znmztISjtHzLDnmWk2urFgDK6jZ7p3aMdVUcmhQsOAP3JDdmUh44ZiEzyqKfiW_nGEgFRfzH5iyjE6OnJsOMGKk3VPkhPGGeF_9kPpgtA0gepRKRpPSOFeLn1Wi17GjM6wVTqWI8F7nl_P8-nNUlnFnm8sDZu5eGT4goDYUiZBpqggZD_n1Yt6koICscL-t1XHowvGf4uN_ZNleiD18Qh23BD55wjvUHrWRL0QLFuhdzbgMTpiFhvc-5UhErvmDcpbGvmQ3MVi4ksT8CWpTJV6NQoin89GlLpSU2d_mT9GQueV2-uaDZZ8PfJZ3qHv1AM=s1250-w1250-h937-no
Mogelijk heb ik geen rechten om deze foto's te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik zie de grijs rode binnenkant, een blauwe met afgeplakte binnenkant achter de gril en de speaker.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Plaats reactie