Ons '82 Caravelle project...

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik vind hem ook schitterend! En jouw huis ook ben ik bang, als ik dat noors metselverband zo zie. Jaren '30?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Ik moest “Noors metsel verband” even opzoeken maar je hebt gelijk... De voegen zijn zogeheten “knip voegen”, dat wist ik dan wel weer. De woning is van 1935 inderdaad. Moet ook zeggen dat wij er zelf ook erg blij mee zijn, al vergeet je zelf altijd in de waan van de dag om daar ook even bij stil te staan.

Twee jaar geleden hebben wij de tuin volledig aangepakt en toe ook meteen de oprit voorzien van grind... Niet per definitie erg praktisch maar het staat wel goed bij het huis. Nu dus in de zomermaanden ook een T3 om de oprit op te fleuren :mrgreen:
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Weer even een korte update... De bus begint nu echt wel aardig af te raken en wat er rest zijn nog wat details.

Ondanks de begrijpelijke mening alhier dat de bus best prima op de wielen staat toch besloten om hem iets te laten zakken... Ik bleef hem toch gewoon net iets te hoog vinden staan waardoor de proporties voor mij een beetje gek waren. En aangezien ik er in de zomermaanden toch elke dag tegenaan sta te kijken toch maar andere veren besteld. Deze halen hem rondom zo'n 4cm naar beneden. Niks schokkends dus maar ik denk wel net even wat fraaier. Deze komen er komende week onder.

Afbeelding

Verder bezig geweest met het werkblad van de keuken. Het is 18mm massief eiken geworden. Vanwege de grote lades is de gootsteen en kraan in het kleine deel gekomen. Met een koofje in het kastje zijn de leidingen en afvoer netjes uit het zicht weg gewerkt. Ik denk dat ik het werkblad met meubelolie ga behandelen. Ik twijfel nog om een plank boven het raam te maken... Qua aflegruimte wellicht handig maar het neemt wel licht of gevoel van ruimte weg. Even aan kijken of we deze ruimte echt nodig gaan hebben.

Overigens hebben wij de keuze gemaakt "los" te gaan koken. Dus met een los kookstel op propaan/butaan. Op die manier kunnen wij naar wens binnen of buiten koken.

Afbeelding

Op de vloer heb ik nu een hardhouten multiplex plaat over de isolatie zitten. Als afwerking ga ik hier eiken PVC delen op zetten die uiteraard matchen met het werkblad. Deze delen zijn zo'n 3mm dik, slijtvast en mooi op de ondervloer lijmbaar.

Verder de ruimte boven de motorplaat afgewerkt, het voordeel van een Reimo interieur is de extra bergruimte tussen matras en motorruimte. Dit heb ik dus ook zo gehouden/opnieuw gemaakt. Mooie plek om de stoelen, tafel en andere zaken op te bergen. Deze ruimte is zo'n 11cm hoog.

Afbeelding

Wordt vervolgd...
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Mitch »

Heb je ooit aan zo’n vloerverwarmingsmat gedacht voor op de vloer? Is niet te combineren met 3 mm eiken maar wel erg lekker in de lente en herfst ochtenden. Ik heb het zelf nog niet in de bus maar wel in een constructam caravan gevoeld en het is wel heel lekker.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Ik heb wel eens aan vloerverwarming gedacht maar nog nooit in combinatie met de bus... Zou in theorie moeten werken als je dit op een zekere manier goed egaal onder een PVC afdeklaag kan leggen.

Om het daadwerkelijk uit te voeren laat ik graag aan een ander over. :wink:
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Mille4488
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2020 19:48
Locatie: Wijgmaal België

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Mille4488 »

Nog steeds heel erg benieuwd hoe deze er uit ziet op zijn verlaagde veren. Staan ze er al onder? :)
groet Emiel
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door casss »

Ben ook benieuwd!
gr, Cas
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Het is alweer even geleden dat er hier een update is gezet... Heel veel is er ook niet meer te melden aangezien de bus wel behoorlijk af (gereed :wink: ) is. Terechte vraag naar de status van de verlaging.

Persoonlijk ben ik hier erg tevreden over. Effectief is de bus zo'n 3cm gezakt rondom wat niet bijzonder veel is maar hem wel net even wat fraaier maakt naar mijn mening.
Aan de voorzijde merkte ik wel vlot dat de bus bij fors inveren (lees drempels) wel de neiging had aan het eind te komen van de standaard schokbrekers. Dit is nu opgelost door een set rubber endstops te monteren. Nu is het prima.

Afbeelding

Afbeelding

Op de afbeelding is het wellicht wat lastig te zien door de zwarte velgen maar hopelijk geeft het een idee.
Bijkomend voordeel is dat de bus nu net wat comfortabeler in de stallingsplek past.

Tijdens de Pinkster periode zijn wij voor het eerst op pad geweest met de bus. Motorisch liep hij op zich goed maar met het accelereren was er toch nog het gevoel dat hij niet helemaal vrij liep. (net alsof er iemand aan de bumper hing)
Om deze reden hebben wij de carburateurs en het verdere traject nog volledig nagelopen en beter afgesteld.

Afbeelding

Zo merkten wij dat bij 1 carb het acceleratie kanaal ontbrak... Waarschijnlijk bij een eerdere reparatie afgebroken en niet gefixed.
Zonder dit kanaal wordt bij accelereren nog steeds wel extra brandstof "ingespoten" maar niet meer mooi in het midden van de verbrandingskamer.
Hier is weer een nieuw pijpje aan gezet met behulp van een oud stuk koper leiding van een kookplaat.

Tevens bleek de vacuum unit die de ontstekingstiming regelt lek te zijn... Nummer 3 in de manual.

Afbeelding

Dit bleek nog best een lastig onderdeel om te vinden. Nieuw bij de gebruikelijke adressen eigenlijk niet beschikbaar maar uiteindelijk toch een gebruikt exemplaar gevonden.

Afbeelding

Vervolgens is alles goed afgesteld en loopt de bus nu echt mooi soepel... Het blijft een traag ding maar in ieder geval merk je nu dat hij echt een stuk frisser en gezonder loopt, klinkt en reageert op het gaspedaal.
Onlangs zijn wij een week met de bus door NL getrokken en alles werkt prima zonder bijzonderheden. Voorlopig zullen er dus weinig toevoegingen op stapel staan.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 26 jul 2020 09:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Voor de duidelijkheid nog even wat betere foto's geschoten van de verlaging.
De veren zijn van ST Suspension (www.st-suspensions.net) en verlagen en theorie 4 cm. Bij mijn bus meet ik zo rond de 3cm / 3,5cm rondom.
Dit kan op de originele schokdempers al heb ik op de voorzijde dus nog een paar rubber end-stops gezet.

Voorzijde

Afbeelding

En achterzijde

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 26 jul 2020 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door blauw »

Het ziet er vet uit, waanzinnig mooie bus geworden. Ik vind het goed kunnen bij deze bus ook al vind ik iets hoger ook prima.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door hippie »

blauw schreef: 25 jul 2020 21:44 Het ziet er vet uit, waanzinnig mooie bus geworden.

Groeten, Arjan
ben het met Arjan eens . hopelijk krijg ik mijn bus ook zo .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: Ons '82 Caravelle project...

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Dank voor de complimenten... Moet zeggen dat wij er ook erg blij mee zijn.
Het was best veel werk in een relatief korte periode maar ons doel was ook om het een winterproject te laten zijn en te zorgen dat het niet een meer-jaren project zou worden... Met deze bussen kom je snel veel meer werk tegen dan gedacht natuurlijk.

Geluk voor mij was zeker dat mijn vader enorm veel geholpen heeft en ook de tijd, passie en kennis hiervoor heeft. Anders was het zeker niet gelukt. (tevens leuk om zo’n project samen te doen)

Uiteraard ziet hij er op de foto's superstrak uit maar als je er omheen loopt zal je echt wel wat dingen zien. Zo is de schuifdeur zeker niet superstrak. Hiervoor heeft deze deur al teveel gezien in het verleden. Aangezien dit een "oud type" is is het ook erg lastig om aan een goede donordeur te komen dus deze deur is zo goed mogelijk erbij gezet en voorlopig is dit gewoon prima.
Het spuitwerk is in de basis netjes gedaan maar ook hier is met een kritisch oog nog wel een opmerking te plaatsen. (en laat ik nou net best kritisch zijn)

Tevens hebben wij zoveel mogelijk onderdelen getracht her te gebruiken. Dit deels om de kosten beheersbaar te houden maar ook omdat je, naar mijn mening, zo een deel van het karakter bewaard.
Zo zit er als voorbeeld in een achterlichtglas een barst. Wij hebben al deze glazen helemaal gereinigd en dit is verder gewoon prima om weer te gebruiken. (zo'n barstje geeft juist wat leven aan dergelijke delen) Dit gaat ook voor de meeste rubbers in de bus. De beide koplampen zijn dan wel weer vervangen aangezien de lenzen te sterk waren aangetast.

Zoals genoemd zit er voorlopig weinig aan wat nog echt gebeuren moet. De komende periode zal de bus nog thuis op de oprit staan maar hij gaat op tijd naar de winterstalling... Ik moet eens gaan kijken of hij voor de toekomst niet wat vaker binnen zal worden gestald.
Prettige gedachte is zeker dat de bus niet alleen optisch is aangepakt maar dat hij technisch ook volledig is gestript en opnieuw is opgebouwd. Dit merk je echt in het rijden met de bus.

Ook zit ik toch altijd nog wel met een schuin oog te kijken naar een schuin hefdak van Westfalia of Reimo... (deze vind ik eigenlijk net wat fraaier) Als ik weer eens zin heb in een winterproject zou er nog eens een ander dak op kunnen komen... Maar ach... Dit heeft zeker geen urgentie aangezien het huidige dak eigenlijk helemaal gerestaureerd is en voor ons qua ruimte prima volstaat.
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Plaats reactie