Koeling Tries heeft hulp nodig!

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Hi,

Van de zomer reed ik met mijn T3 1.6TD uit 86 de alpen in, maar daar bezweek het koelsysteem. Door teveel druk op het koelvloeistof vaatje knalde de koelvloeistoftemperatuursmeter eruit. Er kwam wat rook de kabine in dus heb ik haar meteen aan de kant gezet.
Bij de (franse renault) garage is er een nieuwe temperatuursmeter ingedraaid, maar toch blijft de koeling het niet goed doen. Rest van de 3 weken dus met de verwarming vol aan gereden (terwijl het buiten 30 graden was), om toch de motor een beetje koel te houden.

Ik heb nu het idee dat de koelvin bij de radiator niet aan gaat. Kan zijn dat dit het ook niet is. Heeft een van jullie alsjeblieft tips voor me?

Ik hoor het graag, BEDANKT!!
VW T3 1.6TD 1986
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door krisg »

Je bedoelt waarschijnlijk de ventilator die niet aan gaat. Dat zou kunnen.

Wordt de radiator warm ? en zo ja, wordt hij helemaal warm ?
Is er voldoende koelwater in ? Is er deftig ontlucht ?
Zijn er lekken ?
Werkt de overdrukdop naar het expansievat nog ?
Wat bedoel je met koelvloeistoftermperatuursmeter ? is dat de sensor in het vaat je achteraan of het wijzertje op je dashboard ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Meten is weten.

Als je radiateur verstopt is kan de druk en temperatuur oplopen en de koeling bergafwaarts gaan. Het kan ook aan andere zaken liggen. Je vragen en aangedragen informatie geven aan dat je weinig tot geen voertuigkennis hebt. Het is misschien handig om met een doorgewinterde busser er naar te kijken om je op het goede spoor te zetten. Ik zit in ZW NL.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben inderdaad een groentje betreft kennis over m’n motor. Ik ben van plan om ermee naar een garage te gaan waar ze bekend zijn met de bus (vorige eigenaar kwam hier), zodra de winter is afgelopen.
Toch hoopte ik zelf wat checks te doen, en het nodige zelf te kunnen fixxen. Om de garagekosten iets terug te kunnen dringen haha.
Ik heb alleen geen idee waar ik zou moeten beginnen.
De warmte in radiator dus voelen als de motor al even draait? Waar zou ik nog meer kunnen checken?

Bedankt voor de hulp.
Groetjes, Wouter
VW T3 1.6TD 1986
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door krisg »

Google bracht mij dit:

http://www.vielfrass-engineering.de/ind ... Itemid=248

Misschien raak je er daarmee al wat wijzer uit.
Als je radiator niet warm wordt, kan het ook de thermostaat zijn.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ga naar de garage. Niet lullig bedoeld, maar dat kan je een hoop ellende besparen. Zeker de JX vraagt een 100% goed functionerend koelsysteem.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door krisg »

Als je het gevoel hebt dat je er iets van kan bijleren, vraag dan aan je garagist of je mag meekijken/bijleren...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Thanks voor jullie reacties. Ik ga denk toch maar naar de garage dan. Handen kriebelen alleen nogal nu mn bus geschorst in de stalling staat.

Ik wil sowieso een schakelaartje in mn dashboard zetten waarmee ik manueel de koelvin op zn hoogste stand aan kan zetten. Handig voor in de file/bergen. Iemand hier ervaring mee?

Groetjes,
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door RoonT3 »

WouterGroot schreef: 24 dec 2019 16:19 Ik wil sowieso een schakelaartje in mn dashboard zetten waarmee ik manueel de koelvin op zn hoogste stand aan kan zetten. Handig voor in de file/bergen. Iemand hier ervaring mee?

Groetjes,
Wouter
Ondanks dat dit kan is het meer symptoombestrijding dan een oplossing. De oplossing moet je echt zoeken in een 100% en beter functionerend koelsysteem. Al dan niet aangevuld met extra oliekoeler of een intercooler. En zeker je rijeigenschappen aanpassen in de bergen en bij warm weer. Rijstijl is dan gewoon anders dan bij een moderne wagen. Als het dan nog niet werkt zet je de kachels vol open :-)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De Zuid-Afrika versie van de radiateur heeft ook iets meer koeling. Is nog een overweging...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door Kire »

Bij mijn bus, met een WBX benzinemotor, waren mijn 'koelproblemen' terug te voeren tot de overdrukdop op het expansievaatje. Met een nieuwe dop (en nieuw vaatje, dat achteraf niet nodig was geweest) liep de druk in het koelsysteem minder hoog op en daardoor had ik geen lekkages meer.
En de ventilator hoor ik eigenlijk alleen af en toe draaien bij stilstand en met stationair draaiende motor (dan staat de temperatuurmeter ook iets hoger).

Groet,

Erik.
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door rick »

Normaal geeproken zal een goed gemonteerde vloeistofniveaumeter in het koelvloeistofoverdrukvat niet uit het vat gedrukt kunnen worden.
De variaties in druk worden namelijk opgevangen door de blauwe dop die bij te hoge druk vloeistof loost in het overloopvaatje achter de klep waardoor de druk afneemt.
Bij afkoeling (drukverlaging) wordt via de blauwe dop weer vloeistof aangezogen uit het overloopvaatjel.
Dit is een proces dat binnen een bepaalde bandbreedte altijd optreedt bij opwarming en afkoeling van de motor.
Een niet opende blauwe dop kan dus zorgen voor te hoge druk.
Een lekkende koppakking kan ook de oorzaak zijn. Zie archief.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door Theo Postma »

en zo veel druk staat er nu ook weer niet op het systeem.

Theo
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Super bedankt voor al jullie reacties.
Ik zal de drukregelende dop eens checken.
M’n motor is inderdaad een beetje nat aan de onderkant en druppelt heel licht. Had van de zomer gelezen dat dit niet heel erg was, zolang de vloeistof peilen maar oké bleven. Ik wist niet dat hierdoor de temperatuur ook flink op kon lopen.
Ik wilde dit sowieso gaan laten bekijken door de garage na de winter.
Als de door jullie genoemde oorzaken allemaal zijn aangepakt zal ik d’r maar eens even goed testen. Morgen ga ik maar weer eens langs bij de stalling om dr weer eens te starten.
Super bedankt, leuk om deel uit te maken van deze (handige) community :)!

Groetjes,
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

wat dat starten aangaat; tenzij je van plan bent gelijk een kilometer of 30 te gaan rijden zou ik dat niet doen.
echt heel slecht voor zo'n beetje alles.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Koeling Tries heeft hulp nodig!

Ongelezen bericht door Kire »

Een enkele keer start ik mijn bus ook wel eens 's winters, en dan blijft ie ook gewoon op de plek staan.
Alleen draait de motor dan wel een kwartier zodat de temperatuurmeter oploopt tot normaal. En op een gegeven moment begint de elektrische fan te blazen....
En dan zal de motorolie nog wel niet op temperatuur zijn, maar dan moet je echt een heel stuk rijden.

Groet,

Erik.
Plaats reactie