Even tijd voor een update.
Allerlei kleinere klusjes nog gedaan.
Versnellingsbakolie vervangen.
78C9EF29-4242-4C6E-89C8-20C1D3AB9D00.jpeg
103A442A-A4B6-4821-AF2B-3BD781FA882F.jpeg
FFE2D650-7A08-4255-91EA-245054D5CC95.jpeg
C5614085-3603-4FF2-BBF9-F5F1510BBAA6.jpeg
De hoeveelheid slijpsel op de magneet van de pluG van de versnellingsbak vond ik meevallen. Op de foto lijkt t nog wel veel, maar bij uitpluizen bleek t meeste daarvan toch olie te zijn.
Heb een foto gemaakt van t gereedschap dat bij deze klus wel handig is, misschien heeft iemand er wat aan.
Vooral de hevel waarmee ik de olie uit de fles in het blok heb gekregen, was razend handig. Heb ik ooit een keer aangeschaft bij een petroleum kachel. Bedoeld om de petroleum vanuit een jerrycan in het reservoir van de kachel te krijgen. Werkte perfect bij het vullen van de versnellingsbak.
Goeiedag wat stinkt die olie, niet normaal.
Ophangrubber versnellingsbak vervangen
B283114B-5B12-432B-A369-2600BD1DFC50.jpeg
Ontsteking afstellen.
Vorige week is de bus door de apk gekomen.
Ik had de monteur gevraagd om het co te controleren en bij te stellen
Had ik in elk geval een startpunt voor het afstellen van de ontsteking.
Precies alles volgens het officiele Volkswagen garage handboek:
Stekkers van de stationairregeling doorverbonden, draad van stationairregeling naar plus van de bobine los en de vacuumslangen van de gasklep en de luchtverdeler los van de vacuumdoos op de stroomverdeler en afgeklemd.
Met de grote stelschroef op het Gasklephuis had ik het stationair toerental op Ca 1000 tpm gezet. Als je alleen bent loop je kans dat de motor telkens afslaat als je hebt gestart en je weer naar achter loopt om de ontsteking af te stellen, dus daarom maar iets hoger dan de voorgeschreven 850 tpm
Vervolgens met de stroboscoop het ontstekingstijdstip bepalen en proberen dat op t streepje van de 5 graden voorontsteking te krijgen en tegelijk het stationair toerental op 850 tpm te krijgen. Dat vergt een beetje zoeken en afwisselend draaien aan de stroomverdeling en verdraaien van de grote verstelschroef op het gasklephuis. Uiteindelijk lukt t en loopt ie prachtig stationair
Vervolgens alles weer aangesloten, nog een keer gecontroleerd en de stroomverdeling vastgezet.
Hij reageert goed op het gas, maar een testrit moet uitwijzen of hij ook echt vlot in toeren wil klimmen.
Voor het afstellen had ik de motor eerst warm laten draaien. Volgens de boeken moet het afstellen gebeuren bij een motortemp vanaf 80 graden. Dat had ik dus netjes gedaan. Gecontroleerd door de waterslang die vanaf het thermostaathuis naar de radiateur loopt te voelen. Als die warm wordt, opent de thermostaat en moet de temp goed zijn. Daarna de afstelprocedure voor de ontsteking doorlopen, zoals ik hiervoor beschreven heb.
Tijdens dat warmlopen viel me op dat er een doffe tik in het blok zat.
Ik vermoedde een hydraulische stoter die niet goed gevuld werd.
Even een videootje gemaakt en naar René Vis geappt.
Die kwam tot dezelfde conclusie.
Dus: de eerste langere tocht met het gereviseerde blok gaat richting Texel.
Met een beetje geluk eind volgende week.
Wordt vervolgd.