Wit en Bruin

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Allen.
Als je mij vraagt: '' Rob, is het veel schoonmaak werk als je twee jaren lang met een olielekkende versnellingsbak rijdt?''
Dan is mijn antwoord: ''JA !!! '' Het is echt ontzettend veel werk om die motorruimte weer schoon te krijgen. Temeer daar ik er ooit ook allemaal tectyl in rond gespoten heb en geluidswerende foam in de motorruimte geplakt.
Er zit al wel 1 maand werk in het verwijderen van alle vuil, tectyl en lijmresten. Ik heb meerdere schoonmaakmiddelen geprobeerd. Thinner, lijmverwijdereaar en dat soort spul haalt ook de lak weg. Dasty van de Wibra in kombinatie met heet water en nagelborstel en afwasborstel is flink boenen, maar werkt tot nu toe het beste.
Het einde van het kuisen komt in zicht en op enkele plekken ben ik al bezig met aanpakken van roestplekken. Bij mij is het veelal beginnende roest.
Maar aan de bestuurderskant zitten enkele roestgaten, die gelast moeten worden. De witte bus stond weliswaar vooral onder een afdak maar met aan de bestuurderskant een beukenhaag. Daar is het blijkbaar toch langdurig te vochtig geweest.
Na best wel intensieve surfstudie op het internet wat goede produkten tegen roest zijn, hanteer ik nu een werkwijze met de volgende middelen.

1. Ik maak eerst alles met Dasty schoon.
2. Roestplekken krab ik schoon met ijzer- en messing borstels op de boormachine. Tot het geheel roestvrij lijkt of tenminste alle losse roest er af is.
3. Ik ontvet alles met alcohol, spiritus of wasbenzine.
4. Ik kwast het in met Rustyco vloeibaar schuurmiddel, dat vlgs. de oldtimer site 'roest gewoon weg vreet' en spoel het na 30 minuten af met water
en schuur het daarna lichtjes.
5. Ik kwast het 1 a 3 keren in met Owatrol, al naar gelang hoeveel roest er is. Ik laat dat dagen inwerken en veeg het daarna af, zodat de niet
uitgeharde Owatrol op de blanke delen ijzer, wordt weggeveegd, maar op de roestige delen blijft plakken.
6. Ik verf er uiteindelijk 2 a 3 lagen Brantho Korrux op, 3in1 of Nitrofest.

Brantho Korrux schijnt goed spul te zijn, ook volgens de Oldtimer site. En het werkt makkelijk. Alleen gladde lak- en metaallagen dienen licht opgeschuurd te worden, over vliegroest en vaste roest kan het zo heen. Ook hoeft de al aangebrachte Brantho Korrux niet te worden opgeschuurd voor een volgende laag. Brantho Korrux is zelf al een roestomzetter dus eigenlijk hoeft dat Rustyco en daarna Owatrol niet echt. Maar kwaad schijnt het niet te kunnen en Owatrol is bewezen erg goed in penetreren en inkapselen van roest. En de fiksere roestplekken behandel ik zo voor. Op blank metaal gaat meteen Branto Korrux.
BK 3in1 kan niet eens worden geschuurd, dat blijft enigzins zacht en rubberachtig. En deze 3in1 gebruik ik voor alle delen uit zicht, aan de onder- en binnenkant. BK Nitrofest kan wel geschuurd worden en gebruik ik als primer op zichtbare delen. Nitrofest kan daarna prima worden afgelakt, ook met 2k.

7. De minder belangrijke delen, zoals de remtrommels en kap van de radiator doe ik met Hammerite achtige metaallak van de Action.
8. Uiteindelijk worden alle holle ruimtes ingespoten met Owatrotrol en spuit ik er daarna ook nog eens Mike Sanders overheen.


Ik ben benieuwd of het forum van mening is dat ik een goede behandeling uitvoer. Of dat er punten van kritiek of verbeteringen zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi Rob,

Waarom wil je je remtrommels lakken? Ik zou eerder bang zijn dat de laklaag loslaat en je wiel los komt te zitten. Maar dat is mijn overweging.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door RVB »

Ik reageer even op je procedure. En keuze.

Overweging van middelen begrijp ik. Heb/had ik ook. Maar wat losse opmerkingen
Al die lagen owatrol en 3in 1 is dat niet erg overbodig.
Die werkwijze lijkt mij mega arbeidsintensief.
En voor het merendeel van je bus meer dan een overkill. De elasticiteit van de middelen is ook van belang. Roestinsluiters zijn vaak blijvend elastisch. 2k lak daarentegen is hard. De lak wordt zo kwetsbaar bij bijvoorbeeld steensslag. Ik zou die roedtwerende procedures exclusief reserveren voor kritische plekken.
En verder vertrouwen op standaard laksystemen.

Een scherm bijvoorbeeld wat je opnieuw spuit hoeft echt niet al die lagen roestwerende middelen te hebben. Sterker.. licht opschuren is al voldoende voor een nieuwe laklaag. (En goed reinigen voor en na het schuren)

Owatrol droogt op. En veeg je niet weg na dagen. De laag zorgt slechts dat je er van alles op moet doen alvorens je met 2k lak aan de slag kan. Ik zou owatrol exclusief gebruiken voor roest die je niet kan verwijdeten. tussen naden bijvoorbeeld. En idd dan nitrofest of Owatrol CIP mocht je naar 2k lakken toe willen.

Let op de voorbewerking. Dus het Schoonmaken. Gebruik alleen het type middel wat de fabrikant voorschrijft. Soms heb je juist een watergedragen middel nodig.. soms weer iets anders.
Verwacht niet te veel van rusico. Gebruik de gel voor plaatwerk. Vloeibaar is dacht ik om te dompelen. . Ingevreten roest is niet zomaar weg met rustico. Niet ingevreten roest kan je wellicht anders verwijderen. Schuren. En op internet is eea te vinden over het verwijderen van lichte roest. Azijn zou werken en is veelal ook onderdeel van middelen als rustico meen ik. Opvallend dat het effect en de procedure van het aanbrenhen van de dure rustico en van azijn gelijk is. Ook de grijzige aanslag op het metaal na het gebruik. Azijn lost de roest op en eet het metaal niet op.

Mijn indruk (niks meer dan dat) is dat je er zoveel aan wil doen dat het rijden met dd bus op zich laat wachten. Zonde Bussen zijn om te bussen.

Dat je een maand lang een motorruimte wil schoonmaken en ontdoen van middelen die al bescherming geven terwijl er vooronderstel ik slechts op enkele plekken zorgelijke aandachtspunten zijn klinkt(!) als heul veul werk ... en wat win je? Een beetje roest her en der hoeft geen groot probleem te zijn. Op plekkies Likkie smurrie er op . (bijvoorbeeld 3 in 1 ) ... zorgt dat als jou bus ooit op is de motorruimte het nog prima doet.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Rolf en Michiel.
Dank jullie voor de duidelijke tips. Waar de wielen tegen de remtrommels zitten, schuur ik dan weer enigszins op !
De motor en Vbak liggen er nu uit en daarom wil ik die motorruimte meteen maar grondig aanpakken. Het is ook vervelend klussen als alles onder een oliedreklaag zit. Uiteindelijk wil ik de gehele motorruimte en onderkant (voor zover nodig) met BK 3in1 verfen en er verder geen deklaag op doen.
Wellicht wil ik de witte bus waar ik nu aan werk gaan verkopen nadat ik hem weer heb opgelapt. Dus moet ie er netjes uit zien.
De Bruine Bus wil ik in de toekomst zelf gaan rijden, maar ik heb ook nog een T3 Joker Camping D die ik wil oplappen en -knappen voor verkoop.
Ik ben probleemtipe ivm het Coronavirus, ben mijn baan er inmiddels door kwijt en ga nu maar stevig bezig met alle overtollige Busjes die ik rond heb slingeren. Ohja, half jaar geleden heb ik ook nog een VW Golf1 D uit 1982 gekocht. Het meest luxe model, met dubbele koplampen, 5-bak en klokje in het dashboard! Deze Golf wil ik ook zelf gaan rijden zodra die Oldtimer is.
Met al die klussen dit jaar voor de boeg, wil ik het dan ook maar grondig proberen aan te pakken, zodat de roest flinke tijd weg blijft.

Ik heb inmiddels ook al vernomen dat ijzer- en messingborstels op de slijper of boormaschine niet zo goed zou zijn, omdat je daarmee roest in een harde laag op het metaal slijpt. Dus ik ontroest zoveel mogelijk met handmatig en met zo'n scotch brite achtige schijf.
Reinigen voordat er owatrol opgaat moet vlgs. Owatrol met brandalcohol, spiritus dus.
Ik weet nog niet welke reiniger ik moet gebruiken eer ik er Brantho Korrux op verf. Ik heb net toch maar 5 liter isopropanol 99% besteld, maar kan in de BK handleiding niet een gespecificeerde reiniger vinden

Dan hoor ik ook nog over silikonenverwijderaar...
Ik neem aan dat ik oppervlaktes eerst met siliconen verwijderaar moet poetsen en pas daarna mbv isopropanol...?

Goede tip mbt Rustyco en Azijn !

Op bijgaande plaatjes staan mijn handelingswijzen. Standaard verf ik veelal minstens 2 lagen owatrol en minstens 2 lagen Brantho Korrux.
Volgens mijn verfhandelaar kan je beter 1K lak gebruiken dan 2K lak die niet op de juiste wijze en juiste temperaturen wordt aangebracht...


Ik moet ook nog enkele nieuwe stukken in de bus lassen. Wat kan ik daar het beste voor gebruiken?
Ik neem aan dat het 1mm dik moet zijn of...?
Maar moet ik daar nieuwe plaat voor kopen of juist bij de sloop een motorkap of zoiets scoren om dat er in te gaan lassen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door Kire »

En met de ring van een steekringsleutel lukt het ook niet, eventueel met 'verlenging'?

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door luizenbos »

Ankerplaat demonteren en 6 kantig dop liefst geen 12 kant slagmoer kan altijd nog
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Wit en Bruin

Ongelezen bericht door RVB »

Losmaken bouten: zie vorige ideen. een van de stappen is ook flink verhitten. De brander er op.

Plaatstaal van 1mm makkelijkst voor veel plaatwerk idd. Maar bijv. dorpels en balkjes zijn wat dikker.
Je kan er alles in lassen. Rechte roestvrije plaat kan je makkelijker je wil.opleggen. en kost geen drol.

Begrijp je overweging met die tig lagen op die plekken. Die plaat kan idd behoorlijk foesten. Maar volgens mij kun je gerust met minder lagen af.

Naadroest zou ik met name ook aan de binnenkant met owatrol werken. De roest die je daar ziet begon in de naad. Spul moet in de naad trekken. En de andere kant zou ik dus ook wat owatrol er in laten trekken. Om rustyco te gebruiken . Ik weet niet of het nu in je voordeel werkt als het spul in de naad terecht komt en je het niet meer goed af kan spoelen. Rustyco zie ik meer als middel om.het puntje op de i te zetten. Dus net die laatzte dingetjes weg voordat je gaat lakmen. Als je zo'n naad op bovenstaande manier behandeld zou ik idd niet te veel investeren in een duur (2k )laksysteem. Je zal vast af en toe de behandeling moeten herhalen.

Succes Rolf
Plaats reactie