De oranje 1900 WBX
Re: De oranje 1900 WBX
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg en de nog duidelijkere foto's! Dat maakt mijn werk alweer een pak makkelijker. De ramen zijn onderweg, een klapraam achter de bestuurder en een dicht raam in de schuifdeur. Deze ramen staan er vooral in om de zichtbaarheid tijdens het rijden te verhogen en de bus ook wat verluchting te geven tijdens het kamperen.
Toch maar voor de kuis-hefbrug gegaan en voorlopig nog helemaal geen spijt van gehad. De bus kan lekker met zen snuit of kont de lucht in en ik kan prima alles kuisen op een krukje in het motor of koeler compartiment. Brug vooral ook gekocht omdat ik nog een 205je heb staan en die gaat natuurlijk makkelijker de lucht in met zo'n brug.
Volgende punten op de waslijst:
- Carburator reviseren (pakkingset onderweg)
- Uitlaat oplassen
- remmen eens bekijken
- Inventaris maken van alle bouten, moeren, pakkingen, slangenklemmen en meer kleine rommel die aan vernieuwing toe zijn.
- Al wat lassen aan de carrosserie
- Elektriciteit wat uitpluizen, vandaar dat het dashboard er uit ligt.
Nog veel werk dus, maar de bus is heel eenvoudig en gestructureerd opgebouwd en ik kan veel bijleren dus ik ben me aan het amuseren!
Toch maar voor de kuis-hefbrug gegaan en voorlopig nog helemaal geen spijt van gehad. De bus kan lekker met zen snuit of kont de lucht in en ik kan prima alles kuisen op een krukje in het motor of koeler compartiment. Brug vooral ook gekocht omdat ik nog een 205je heb staan en die gaat natuurlijk makkelijker de lucht in met zo'n brug.
Volgende punten op de waslijst:
- Carburator reviseren (pakkingset onderweg)
- Uitlaat oplassen
- remmen eens bekijken
- Inventaris maken van alle bouten, moeren, pakkingen, slangenklemmen en meer kleine rommel die aan vernieuwing toe zijn.
- Al wat lassen aan de carrosserie
- Elektriciteit wat uitpluizen, vandaar dat het dashboard er uit ligt.
Nog veel werk dus, maar de bus is heel eenvoudig en gestructureerd opgebouwd en ik kan veel bijleren dus ik ben me aan het amuseren!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet Emiel
Re: De oranje 1900 WBX
Prachtige ouderwetse kapconstructie!
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
Re: De oranje 1900 WBX
Mooi project zo... Dat gaat vast fraai worden!
Gr/Arnold
VW T3 ‘82 luchtkoeler
VW T3 ‘82 luchtkoeler
Re: De oranje 1900 WBX
Op deze regenachtige dagen mezelf wat bezig gehouden met het uittekenen van een elektrisch schema voor de bus.
Online heel wat schema's gevonden van verschillende bussen met verschillende toepassingen en aan de hand daarvan zelf een eerste versie ontworpen.
Dit is het doel:
- De bus zal doorheen de zomer gebruikt worden om mee op vakantie te gaan maar zal een groot deel van zijn leven ook opgeborgen staan. De bedoeling is dus om een relatief eenvoudig systeem ontwerpen met betaalbare componenten. Geen zonnepaneel-installatie, geen 220V nodig wanneer we niet aangesloten zijn op de camping en geen elektrische verwarming/airco.
Het afzekeren van de stroomvoerende geleiders en de veiligheidsschakelaars ontbreken nog, hier ben ik wat op aan het zoeken.
Zien jullie hier al meteen grote problemen mee? Ik denk dat er wel nog wat kan verbeterd/veranderd worden.
Ook ben ik nog niet helemaal thuis in de wereld van de omvormers e.d. Zo stoor ik me bijvoorbeeld aan het feit dat de koelkast op 230V aangestuurd kan worden, maar deze nog steeds op de 12V aangekoppeld is wanneer we aangesloten zijn op de Camping.
Laat maar weten wat jullie denken/zelf doen en dan pas ik het schema aan om zo hopelijk een veilig, correct en betrouwbaar schema te bekomen.
Online heel wat schema's gevonden van verschillende bussen met verschillende toepassingen en aan de hand daarvan zelf een eerste versie ontworpen.
Dit is het doel:
- De bus zal doorheen de zomer gebruikt worden om mee op vakantie te gaan maar zal een groot deel van zijn leven ook opgeborgen staan. De bedoeling is dus om een relatief eenvoudig systeem ontwerpen met betaalbare componenten. Geen zonnepaneel-installatie, geen 220V nodig wanneer we niet aangesloten zijn op de camping en geen elektrische verwarming/airco.
Het afzekeren van de stroomvoerende geleiders en de veiligheidsschakelaars ontbreken nog, hier ben ik wat op aan het zoeken.
Zien jullie hier al meteen grote problemen mee? Ik denk dat er wel nog wat kan verbeterd/veranderd worden.
Ook ben ik nog niet helemaal thuis in de wereld van de omvormers e.d. Zo stoor ik me bijvoorbeeld aan het feit dat de koelkast op 230V aangestuurd kan worden, maar deze nog steeds op de 12V aangekoppeld is wanneer we aangesloten zijn op de Camping.
Laat maar weten wat jullie denken/zelf doen en dan pas ik het schema aan om zo hopelijk een veilig, correct en betrouwbaar schema te bekomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet Emiel
Re: De oranje 1900 WBX
.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De oranje 1900 WBX
Dat klinkt als een erg goede tip! Dit ziet er mij al geen slechte component uit. Tikkeltje prijzig maar dat gaat het wel waard zijn imo.
Als ik het goed begrijp schakelt deze component mee aan met het contactslot of een externe schakelaar? Dan verlies is wel de functionaliteit dat de huishoudaccu pas begint te laden vanaf de startaccu vol is, maar dit is misschien geen probleem.
Hebt u deze staan in een gelijkaardig systeem?
Als ik het goed begrijp schakelt deze component mee aan met het contactslot of een externe schakelaar? Dan verlies is wel de functionaliteit dat de huishoudaccu pas begint te laden vanaf de startaccu vol is, maar dit is misschien geen probleem.
Hebt u deze staan in een gelijkaardig systeem?
groet Emiel
- Lievenn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
- Locatie: Houthulst (België)
Re: De oranje 1900 WBX
Dit kan je doen door een relais te gebruiken i.p.v. een keuzeschakelaar. Op het moment dat er 230V op komt schakelt deze het ene circuit uit en het andere in.
Groeten,
Lieven
T3 1984 1.9 wbx Canadese vanagon
Lieven
T3 1984 1.9 wbx Canadese vanagon
Re: De oranje 1900 WBX
Het is al even geleden maar stap voor stap gaat het de goede kant op met de bus.
Tijdens de zomer de carbu gereviseerd en de remmen opnieuw gedaan.
Dit najaar dan de roest proberen aanpakken. Dit was een hele taak maar voor een eerste keer ben ik toch blij met het resultaat.
Kleur match is zeer goed gelukt en met een klein beetje overspray op het spatbord links achter kan ik leven.
De video: https://www.youtube.com/watch?v=VZZ45LL ... =Milwelder
De plaatjes:
Next up:
- Enkele controles uitvoeren op de motor (compressie, slijtage koppeling, wat nog?) en die dan terug in de bus steken.
- Alles terug monteren tot rijdende bus.
- In het beste geval in het vroege voorjaar de bus gekeurd krijgen.
Tijdens de zomer de carbu gereviseerd en de remmen opnieuw gedaan.
Dit najaar dan de roest proberen aanpakken. Dit was een hele taak maar voor een eerste keer ben ik toch blij met het resultaat.
Kleur match is zeer goed gelukt en met een klein beetje overspray op het spatbord links achter kan ik leven.
De video: https://www.youtube.com/watch?v=VZZ45LL ... =Milwelder
De plaatjes:
Next up:
- Enkele controles uitvoeren op de motor (compressie, slijtage koppeling, wat nog?) en die dan terug in de bus steken.
- Alles terug monteren tot rijdende bus.
- In het beste geval in het vroege voorjaar de bus gekeurd krijgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet Emiel
- Steven V
- Definitief bus verslaafd
- Berichten: 12248
- Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
- Locatie: Zuidhorn
Re: De oranje 1900 WBX
Dat gaat mooi (nog mooier) worden. Chapeau!
groet, Steven
Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: De oranje 1900 WBX
Heel netjes 
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: De oranje 1900 WBX
Mooie bus!
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
Re: De oranje 1900 WBX
Mooi project! Ik zou de motor ook nog grondig controleren op koelvloeistof lekkages en olie lekkages. Nu kun je er goed bij.
En als je de bak toch loshaalt van de motor voor de zekerheid het naaldlagertje in de krukas vervangen.
En als je de bak toch loshaalt van de motor voor de zekerheid het naaldlagertje in de krukas vervangen.
gr, Cas
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: De oranje 1900 WBX
Prachtige kleur! 

Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991