Pagina 2 van 3

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 23 apr 2020 13:14
door krisg
Wat die brug betreft, ik denk niet dat je met 1500kg hefvermogen (dat dan nog eens afhankelijk is van wat je boormachine aankan) toekomt voor een hele opgebouwde bus.

Met de ramen kan ik je niet helpen, maar ik stel me wel (alweer) de vraag waarom iemand een panelvan koopt als je ramen wil ? (niks persoonlijks, gewoon algemeen hoor).

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 23 apr 2020 14:57
door Arnie82
Mille4488 schreef: 23 apr 2020 10:28
En dan rest er mij helaas ook de grote ramen-in-een-panelvan kwestie. Ik zou erg graag 2 schuif/klap ramen in mijn bus zetten (in schuifdeur en boven keuken) en uit het topic van Arnie82 kan ik meteen afleiden dat dit niet de eenvoudigste klus is.
Als ik het goed voorheb is er in een panel van geen raamvorm 'uitgeponsd' in de panelen waardoor de zelfgeplaatste ramen verder naar buiten zullen steken en er complicaties optreden met de standaard raamrubbers?

Als iemand mij op weg kan zetten met welk type ramen en welk type rubbers ik geholpen ben (als die er dan al zijn) dan zou dit fantastisch zijn. Voorbeelden van Alternatieven of interessante topics zijn ook erg welkom!
Dit is inderdaad een lastige... Aan de keuken kant kom je wel weg met het plaatsen van de ruit in het enkele plaatmateriaal.
Hebben wij ook gedaan en dit zit gewoon prima.

Voor de schuifdeur schijnen wel rubbers te bestaan maar ik heb ze niet gevonden. Ik weet dat er bussen zijn die het zo hebben maar details heb ik niet kunnen achterhalen. Komt ook dat een vorige eigenaar bij mijn bus de binnenzijde van de schuifdeur al verder had "toegetakeld" zodat wij zowieso creatief moesten zijn. Als je een "nieuw type" bus hebt (wat volgens mij het geval is) zou je een andere schuifdeur met sponningen kunnen zoeken. Bij een "oud type" zoals ik heb is dat niet zo eenvoudig omdat deze schuifdeuren vrij zeldzaam zijn. Vandaar dat wij zelf creatief geworden zijn.

Zal vanavond wel even wat plaatjes plaatsen. Het achterraam heb ik vooralsnog dicht gelaten omdat ik dus nog niet het juiste rubber heb gevonden. Wellicht dat dit in de toekomst nog een keer gedaan wordt.

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 23 apr 2020 20:22
door VoormaligLid19
Mooi werk maar ik vind een aantal zaken vreemd:
- je schrijft dat je de compressie zal testen maar je hebt de motor al voor 3/4 gedemonteerd: had je beter al gedaan toen de motor in de bus lag zodat je bij slecht resultaat onnodig werk kon vermijden
- in mijn ogen maak je de "fout" die velen maken nl. teveel demonteren in 1 keer bv als je de onderkant wil behandelen dan moet het dashbord er nog niet uit.

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 24 apr 2020 09:10
door Arnie82
Arnie82 schreef: 23 apr 2020 14:57 Zal vanavond wel even wat plaatjes plaatsen. Het achterraam heb ik vooralsnog dicht gelaten omdat ik dus nog niet het juiste rubber heb gevonden. Wellicht dat dit in de toekomst nog een keer gedaan wordt.
Zoals je merkt is dit dus niet gelukt... Probeer het komend weekend even te doen!

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 24 apr 2020 09:36
door John met 'n buske
Mooi verslag en leuke filmpjes met - niet onbelangrijk - heerljke deuntjes ;-)
Succes!

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 26 apr 2020 10:42
door hippie
Hoi Emiel .
Bij onze panel-van zijn ook naderhand ramen ingebouwd.
Hier een paar foto's .
23142.jpeg
23140.jpeg

Rubber voor de binnenkant .
23141.jpeg
Achter de bestuurder zit een schuifraam , maar die is anders geplaatst dan de andere 3 ramen .

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 26 apr 2020 20:08
door Arnie82
hippie schreef: 26 apr 2020 10:42 Hoi Emiel .
Bij onze panel-van zijn ook naderhand ramen ingebouwd.
Hier een paar foto's .
Dit zijn duidelijke foto's zeg! Nu snap ik eindelijk een beetje hoe dit gedaan wordt. :D

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 26 apr 2020 20:17
door Arnie82
Emiel,

Bijgevoegd zoals de ramen nu bij mijn bus zitten... Het keukenraam zit gewoon in het buitenpaneel en deze is aan de binnenzijde bekleed tot achter het rubber. (het werkblad moet er nog in)

Afbeelding

Afbeelding

Zoals gezegd hebben wij de schuifdeur dicht gelast tussen binnen en buitenpaneel. Deze twee plaatdelen komen dus strak aan elkaar en hier komt het rubber overheen. (dit is dus niet het geval bij jouw bus)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het achterste raam hebben wij vooralsnog niet gemaakt (paneel is aan de buitenzijde dus gewoon nog dicht) aangezien ik nog geen gevoel had hoe deze netjes te maken... Nu ik het gebruikte rubber van hippie zie is dat wel een idee... Zou ik altijd nog eens kunnen doen.

Momenteel heb ik hier een paneel in gemaakt, deze zit met sterke magneten vast in de rand van de sponning die aan de binnenkant aanwezig is.

Afbeelding

Hopelijk heb je hier wat aan!

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 26 apr 2020 20:28
door hippie
Mooi en netjes gedaan [[thumbup]] .
Ik zou graag de achterramen weer "dicht" hebben ivm isolatie en wat donkerder met slapen .

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 26 apr 2020 21:03
door luizenbos
Netjes mooi hoor [[toast]]

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 26 apr 2020 21:21
door Ewout
hippie schreef: 26 apr 2020 20:28 Mooi en netjes gedaan [[thumbup]] .
Ik zou graag de achterramen weer "dicht" hebben ivm isolatie en wat donkerder met slapen .
Precies! Ik heb een kastenwagen (geen achterste achterramen) en mis ze ook totaal niet. Linksachter staat sowieso de hoge westfalia kast voor en rechts heb ik meer dan voldoende aan het raam in de schuifdeur ( zowel bij rechtsaf slaan of als we achterin de bus zitten). Slapen is lekker donker en stil en meer dan genoeg ventilatie van de overige ramen en daktent.

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 26 apr 2020 21:36
door Arnie82
Vanuit praktisch oogpunt is het dichthouden van het achterste raam aan de passagiers kant ook voor mij geen punt. Isolatie is inderdaad wel een tikkie beter met het paneel dicht. Voor mij een reden om hem alsnog open te maken in de toekomst is dat ik het van de buitenkant fraaier vind staan... Daarmee wordt de bus meer camper en minder bus in mijn ogen.

Voorwaarde voor mij zou wel zijn om de binnenzijde netjes te kunnen afwerken.

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 26 apr 2020 21:37
door Arnie82
Ewout schreef: 26 apr 2020 21:21 Ik heb een kastenwagen (geen achterste achterramen)
Een kastenwagen... Da’s een pracht benaming! :D

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 26 apr 2020 21:39
door RoonT3
Ewout schreef: 26 apr 2020 21:21 Precies! Ik heb een kastenwagen (geen achterste achterramen)
Een Halb-Kasten dus. Kastenwagen is zonder enkele ruit tussen B en C stijl. Halb-kasten heeft éen of twee ramen tussen B en C stijl.

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 26 apr 2020 23:25
door Ewout
Dank Ronald, weer wat geleerd [[thumbup]]

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 28 apr 2020 19:18
door Mille4488
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg en de nog duidelijkere foto's! Dat maakt mijn werk alweer een pak makkelijker. De ramen zijn onderweg, een klapraam achter de bestuurder en een dicht raam in de schuifdeur. Deze ramen staan er vooral in om de zichtbaarheid tijdens het rijden te verhogen en de bus ook wat verluchting te geven tijdens het kamperen.

Toch maar voor de kuis-hefbrug gegaan en voorlopig nog helemaal geen spijt van gehad. De bus kan lekker met zen snuit of kont de lucht in en ik kan prima alles kuisen op een krukje in het motor of koeler compartiment. Brug vooral ook gekocht omdat ik nog een 205je heb staan en die gaat natuurlijk makkelijker de lucht in met zo'n brug.
95070423_542351726471701_5367784443605942272_n.jpg
Volgende punten op de waslijst:
- Carburator reviseren (pakkingset onderweg)
- Uitlaat oplassen
- remmen eens bekijken
- Inventaris maken van alle bouten, moeren, pakkingen, slangenklemmen en meer kleine rommel die aan vernieuwing toe zijn.
- Al wat lassen aan de carrosserie
- Elektriciteit wat uitpluizen, vandaar dat het dashboard er uit ligt.

Nog veel werk dus, maar de bus is heel eenvoudig en gestructureerd opgebouwd en ik kan veel bijleren dus ik ben me aan het amuseren!