Pagina 3 van 3

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 28 apr 2020 20:11
door Roerdomp
Prachtige ouderwetse kapconstructie!

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 29 apr 2020 10:13
door Arnie82
Mooi project zo... Dat gaat vast fraai worden!

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 02 mei 2020 15:20
door Mille4488
Op deze regenachtige dagen mezelf wat bezig gehouden met het uittekenen van een elektrisch schema voor de bus.

Online heel wat schema's gevonden van verschillende bussen met verschillende toepassingen en aan de hand daarvan zelf een eerste versie ontworpen.

Dit is het doel:

- De bus zal doorheen de zomer gebruikt worden om mee op vakantie te gaan maar zal een groot deel van zijn leven ook opgeborgen staan. De bedoeling is dus om een relatief eenvoudig systeem ontwerpen met betaalbare componenten. Geen zonnepaneel-installatie, geen 220V nodig wanneer we niet aangesloten zijn op de camping en geen elektrische verwarming/airco.
Elektrisch schema V1.png
Het afzekeren van de stroomvoerende geleiders en de veiligheidsschakelaars ontbreken nog, hier ben ik wat op aan het zoeken.
Zien jullie hier al meteen grote problemen mee? Ik denk dat er wel nog wat kan verbeterd/veranderd worden.

Ook ben ik nog niet helemaal thuis in de wereld van de omvormers e.d. Zo stoor ik me bijvoorbeeld aan het feit dat de koelkast op 230V aangestuurd kan worden, maar deze nog steeds op de 12V aangekoppeld is wanneer we aangesloten zijn op de Camping.

Laat maar weten wat jullie denken/zelf doen en dan pas ik het schema aan om zo hopelijk een veilig, correct en betrouwbaar schema te bekomen.

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 02 mei 2020 17:09
door Mille4488
Dat klinkt als een erg goede tip! Dit ziet er mij al geen slechte component uit. Tikkeltje prijzig maar dat gaat het wel waard zijn imo.

Als ik het goed begrijp schakelt deze component mee aan met het contactslot of een externe schakelaar? Dan verlies is wel de functionaliteit dat de huishoudaccu pas begint te laden vanaf de startaccu vol is, maar dit is misschien geen probleem.

Hebt u deze staan in een gelijkaardig systeem?

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 02 mei 2020 17:56
door VoormaligLid19
Mille4488 schreef: 02 mei 2020 15:20 Zo stoor ik me bijvoorbeeld aan het feit dat de koelkast op 230V aangestuurd kan worden, maar deze nog steeds op de 12V aangekoppeld is wanneer we aangesloten zijn op de Camping.
Dit kan je doen door een relais te gebruiken i.p.v. een keuzeschakelaar. Op het moment dat er 230V op komt schakelt deze het ene circuit uit en het andere in.

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 11 nov 2020 20:17
door Mille4488
Het is al even geleden maar stap voor stap gaat het de goede kant op met de bus.

Tijdens de zomer de carbu gereviseerd en de remmen opnieuw gedaan.

Dit najaar dan de roest proberen aanpakken. Dit was een hele taak maar voor een eerste keer ben ik toch blij met het resultaat.
Kleur match is zeer goed gelukt en met een klein beetje overspray op het spatbord links achter kan ik leven.

De video: https://www.youtube.com/watch?v=VZZ45LL ... =Milwelder

De plaatjes:
download.png
IMG_20201109_142855-min.jpg

Next up:

- Enkele controles uitvoeren op de motor (compressie, slijtage koppeling, wat nog?) en die dan terug in de bus steken.
- Alles terug monteren tot rijdende bus.
- In het beste geval in het vroege voorjaar de bus gekeurd krijgen.

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 11 nov 2020 22:54
door BeakerFlo
Heel netjes 🙂

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 12 nov 2020 07:49
door Roerdomp
Mooie bus!

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 12 nov 2020 08:49
door casss
Mooi project! Ik zou de motor ook nog grondig controleren op koelvloeistof lekkages en olie lekkages. Nu kun je er goed bij.
En als je de bak toch loshaalt van de motor voor de zekerheid het naaldlagertje in de krukas vervangen.

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 12 nov 2020 20:52
door Ewout
Prachtige kleur! :mrgreen:

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 10 mei 2021 19:40
door Mille4488
De tijd vliegt, de bus helaas nog niet.

Wel opnieuw een hele berg werk kunnen verrichten maar soms groeit de berg precies sneller dan dat ik hem kan verzetten :)

Dus wat is er gebeurt de laatste maanden (slik, maanden...)

De motor is terug in de bus geplaatst, dat ziet er zo uit:

184425944_504413530682528_835676584828158693_n.jpg

En dat ging zo:


https://www.youtube.com/watch?v=MuApg1t ... =Milwelder


En dan heb ik me nog wat geamuseerd met wat maatwerk, heb zelf draaiende zetels geplaatst uit een honda Prelude. Dit is misschien een beetje een omstreden keuze maar ik ben fan van de looks. Ze krijgen ook nog zeker en vast een nieuwe bekleding om te matchen met de rest van de bus.

184680332_299989501578096_9185549593117607809_n (1).jpg


Daarna ook een set na-aap syncro spiegels gemaakt. Hoewel ze gaandeweg meer en meer zijn gaan afwijken van de syncro-look, kan het eindresultaat me wel smaken. Het was een mooie kans om men Alu-las skills wat te verfijnen.


178862932_144318374315611_1581328250360505429_n.jpg

Ook dat werk is in een filmpje gegoten:


]https://www.youtube.com/watch?v=z---ue_ ... =Milwelder


Een heel deel van het interieur is ook opnieuw geinstalleerd en ook alle motorvoorzieningen (benzinetank, schakelstangen, gas, koeling, etc) zijn geplaatst. Laatste rechte lijn opweg naar de keuring zou je dan denken.

Toch staat er nog een stevig lijstje klaar:

- Motor afstellen, loopt 'oke' in stationair maar valt meteen weg bij gas geven.
=> Volgende vaststellingen gedaan: bobine meet buiten spec, 1 kabel tussen verdeler en bougie heeft een dubbel zo grote weerstand, de verdeler is helemaal open geweest en er lag een stukje plastiek op de bodem, alsook ging het armpje van vacuumvervroeging niet in en uit bij het zuigen op het membraan.
Al deze onderdelen ga ik dus vervangen alvorens ik begin te panikeren. Verder nog Kleppen stellen en timing afregelen.

Als deze onderdelen vervangen zijn hoop ik de Pierburg 2E3 aan de hand van documentatie af te kunnen stellen. Moest dit niet lukken zal ik ten rade moeten gaan bij iemand die hier ervaring mee heeft.

- Pinkers, toeter en achterlichten werken niet

- remmen moeten nog getest en afgesteld worden

- Waterkoeling systeem nog eens helemaal flushen en ontluchten

- dozijn aan kleinigheden

Ik doorblader het forum nog eens op zoek naar advies over afstellen van een 2E3 en verder zal het de vingers kruisen worden voor een lekker brommende bus en een gunstige keuring.

Als we zo ver zijn horen jullie het wel!

Re: De oranje 1900 WBX

Geplaatst: 10 mei 2021 22:16
door sander
mooi projct, word al heel knap, wat een verschil kan een lak maken :D
Moet zeggen dat ik je overkapping zo ook heel mooi vind!