Mijn 79' T3 Project 2.0

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
thijs1718
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2020 21:28
Locatie: Harderwijk

Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door thijs1718 »

Goedemorgen allen,

Ik heb mij inmiddels al voorgesteld op dit forum middels een bericht omtrent mijn bus, die op een autoambulance stond... Inmiddels is de versnellingsbak vervangen en schakelt weer als een zonnetje! Nu wil ik langzamerhand meerdere onderdelen gaan vervangen/aanpakken, maar ben qua technische kennis nog een leek. Gelukkig heb ik al veel kunnen lezen op dit forum en de diverse Facebook pagina's. Zodoende ben ik ook snel geholpen aan een nieuwe versnellingsbak!

Onderstaand een aantal foto's van het wisselen van de versnellingsbak, meteen een goed beeld kunnen krijgen van de onderkant van de bus aangezien deze op een brug stond.
3588c65d-6a8d-4388-b059-45c59caf4a43.jpeg
16df454a-f1ef-4241-9385-78d34c4f89a8.jpeg
b4ceccc3-d50b-4d6b-b3c0-c9ae282dba59.jpeg
De garage gaf aan dat de schokbrekers aan de voorkant helemaal verrot zijn, dus hier begint mijn project! Ik heb wel wat informatie gewonnen omtrent de achterste schokbrekers, maar aan de voorkant viel het tegen. Ik ben benieuwd waar ik naar moet kijken wat betreft de onderdelen die ik nodig heb, wil eigelijk meteen de rubbers vervangen van de draagarm, de draagarm netjes met een staalborstel bewerken, dan een primer erop en een anti roest middel. De veren lijken mij in orde, hoor graag jullie mening! Welke schokbrekers, primer, antiroestverf(spuitbus), rubbers raden jullie aan?

Ik hoop dat ik middels deze weg veel kennis rijker wordt! Bij voorbaat dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Thijs

T3 1979 2.0 CU
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door blauw »

Dag Thijs,

Fijn dat de bus weer rijdt.
Over schokbrekers weet ik niet veel. Tik het in het zoekvenster in zou ik zeggen.
Voor roestvlekken gebruik ik Owatrol C.I.P. (onze bus is inmiddels behoorlijk roodoranje aan het kleuren). Per roestvlek verschilt de aanpak. Daarover is veel kennis op dit forum te vinden. Ook via de zoekfunctie te vinden. Veel leesplezier, en succes met het onderhoud van je bus.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Qua schokbrekers kun je de standaard gebruiken, omdat je bus niet verlaagd is. Qua merk heeft ieder een al dan niet onderbouwde voorkeur. Ik heb Koni's. Die voldoen mij prima. Sachs is ook goed (levert o.a. affabriek aan Volvo) en over Monroe was ik ooit onder een ander voertuig minder te spreken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
thijs1718
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2020 21:28
Locatie: Harderwijk

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door thijs1718 »

Eindelijk was het zover, ik heb mijn onderdelen binnen gekregen en ga enthousiast aan de slag :D . Helaas kom ik na een 6-tal bouten/moeren een 3-tal zeer taaie bouten tegen.

Eentje heb ik uiteindelijk wel losgekregen, de rest hoeft de strijd dus niet te winnen, er is een voorbeeld aanwezig.
WhatsApp Image 2020-05-11 at 17.17.17 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-05-11 at 17.17.17.jpeg
Ik heb voordat deze de slijptol ondervonden hevig geprobeerd met een hefboom, WD-40 Kruipolie variant en met het branden door een creme brulee brander. Niks werkt tot dusver, toen overgegaan op het slijpen en tot slot dan maar uitboren. Echter wint de bout het van heel veel boortjes. Zelfs een slagpin verliest de strijd...

Nu vraag ik mij af, welke methode het dan moet worden om deze strijd te winnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Thijs

T3 1979 2.0 CU
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door casss »

Ben er zelf niet super handig mee, dus persoonlijk zou ik iemand zoeken die goed kan lassen.
Eerst nog een dag regelmatig wd40 spuiten en een aantal keer tikken met een hamer op de kern van de bout in de hoop dat de draad een beetje loskomt. En dan een grote moer op het restant lassen.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat heeft mij ook al eens gered. De warmte van het lassen doet een groot deel van de truc. Maar zoek een goede lasser die dit vaker heeft gedaan.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door casss »

Ohja en toptip; plak het omliggende metaal af met iets van tape zodat de moer niet per ongeluk aan de draagarm wordt gelast. Ik zag eerder in een filmpje dat iemand daar schilderstape voor gebruikte.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Gvandaal
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 okt 2019 20:47

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door Gvandaal »

Warmstoken lijkt me idd het beste, eventueel groter geschut dan een creme brule brandertje
groet,
Geert

1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Wat bij mij meerdere keren goed geholpen heeft, is een grote moer er aan vast lassen.
Wel met hoge stroomsterkte om goede hechting te krijgen.
Daarna laten afkoelen en met steeksleutel losdraaien.
Project3030.jpg
Project730.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door Kire »

EeVeeWee schreef: 11 mei 2020 20:09 Wat bij mij meerdere keren goed geholpen heeft, is een grote moer er aan vast lassen.
Precies, ik heb wel eens drie keer een moer ergens op moeten lassen, omdat de moer er simpelweg weer af brak, misschien door iets te gehaast losdraaien (onvoldoende afgekoeld).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Hoi Thijs vervelend, dat het niet lukt. Zo te zien kun je als je de laatste bout afslijpt en de fuseekogel los hebt het gedeelte met de restanten bout op de werkbank onderhanden nemen. Dat werk meestal toch prettiger dan op straat. Wat betreft boren, boorolie is en niet te veel toeren schelen meestal al wel wat. Persoonlijk zou ik in dit geval denk ik ook voor de las optie gaan. De hitte van het lassen zorgt er vaak voor dat het los komt. Al kun je ook even kijken voor een kwaliteit uitboor of linkse tappen setje. Hierbij hoef je maar een klein gaatje te boren in het midden van de bout om en beschadig je de draad ook niet. Succes in ieder geval [[thumbup]]
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door casss »

Toptip die ik laatst proefondervindelijk heb geleerd over linkse tappen; lijkt heel handig, maar als iets écht vastzit riskeer je dat de tap in het gat afbreekt. Als dat gebeurt (en ja dat gebeurt) Dan ben je nog verder van huis.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door Roerdomp »

En dat gaat gebeuren in dit geval...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door Mitch »

Zit er niet heel veel spanning doordat de veer er nog op zit?

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
thijs1718
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2020 21:28
Locatie: Harderwijk

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door thijs1718 »

Goedemorgen, even een kleine update mbt de gezellige boutjes. Het is mij tot dusver ook niet met een inductor van een garage gelukt. Het lasapparaat wat ik kon lenen is verstopt, het lasdraad haalt het uiteinde dus niet. Inmiddels besloten om een garage de bouten te laten vervangen, bezorgt mij meer kopzorgen.
Mitch schreef: 16 mei 2020 08:34 Zit er niet heel veel spanning doordat de veer er nog op zit?

Groeten Michiel
@Michiel, ik heb met een krik eronder ook diverse dingen geprobeerd, zonder resultaat, dank voor het meedenken!
casss schreef: 13 mei 2020 12:59 Toptip die ik laatst proefondervindelijk heb geleerd over linkse tappen; lijkt heel handig, maar als iets écht vastzit riskeer je dat de tap in het gat afbreekt. Als dat gebeurt (en ja dat gebeurt) Dan ben je nog verder van huis.
@Cass heb inderdaad een setje gekocht bij de bouwmarkt, zonder enig resultaat, geen enkele mogelijkheid om deze erin te krijgen
Roerdomp schreef: 11 mei 2020 18:40 Dat heeft mij ook al eens gered. De warmte van het lassen doet een groot deel van de truc. Maar zoek een goede lasser die dit vaker heeft gedaan.
@Roerdomp dat is misschien nog een mogelijkheid, rijdend naar een lasser gaan, hem daar neer te zetten en het door een ervaren lasser te doen.

Zoals jullie lezen en begrijpen ga ik het eerst bij een lasser proberen alvorens ik naar een garage ga, zij zullen uiteindelijk met hetzelfde idee komen verwacht ik.
Met vriendelijke groet,
Thijs

T3 1979 2.0 CU
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Mijn 79' T3 Project 2.0

Ongelezen bericht door Kire »

thijs1718 schreef: 18 mei 2020 10:31Het lasapparaat wat ik kon lenen is verstopt, het lasdraad haalt het uiteinde dus niet.
En als je het koperen uiteinde uit de lastoorts draait, wil het dan nog niet? Het komt voor dat de lasdraad 'vastbrand' in de koperen tip.
De scherpe kantjes van het uiteinde van de lasdraad na afknippen iets afvijlen helpt ook om de draad makkelijker te laten lopen.
Wanneer het vastgebrandde stukje draad niet uit het tipje te krijgen is, dan een nieuw koperen tipje opschroeven, nadat de draad helemaal uit de lastoorts steekt.
Zoiets:
Schermafbeelding 2020-05-18 om 13.04.54.png
Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie