tip voor goede spuiter?

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Dali Hest
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 mei 2020 11:28

tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door Dali Hest »

Hallo, ik heb al even gezocht en gelezen maar zie door de bomen het bos niet. Veel berichten over het al dan niet laten spuiten van je bus. Maar ik ben eigenijk op zoek naar een tip voor een goede spuiter, bvk in het zuiden van het land. Die kom ik niet tegen... Hebben jullie die?

Ons idee is om het grondig aan te pakken, dus helemaal strippen, de roest weg, naden (of lassen?) uit laten krabben, dan spuiten, nieuwe rubbers en bestickering etc etc. Maar goed, zelf niet handig en dus op zoek naar iemand die dat voor ons kan doen. Een eerlijk iemand. We horen graag.
Laatst gewijzigd door Dali Hest op 20 mei 2020 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet Helen
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Helaas heb ik in het zuiden van het land geen adres voor je.
Maar als je het geheel professioneel laat doen, schrik dan niet van prijzen van tien- tot vijftienduizend Euro, uiteraard afhankelijk van hoeveel laswerk er moet gebeuren.
Het mooiste is een oldtimer-/medeliefhebber te vinden die het lassen van delen voor een schappelijke prijs kan doen en dat geldt ook voor het plaatwerk strak maken. In de praktijk gaat daar in verhouding heel veel tijd in zitten.
Succes met de zoektocht!
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door insomnia »

Hier sluit ik mij geheel bij aan (zie zowel het topic van Eric als het mijne, hierin kun je ook goed zien in de verslaglegging dat in herstel en strak maken en opbouw heel veel tijd ga zitten (en het professionele spuitwerk in cabine slechts enkele dagen)

Zonder goede en gedegen voorbereiding geen mooi resultaat.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door insomnia »

Weet wel een professionele spuiter in Zeeland die een spuitklare bus kan spuiten in professionele cabine.

Voorwerk heeft hij helaas geen ruimte voor. Indien je zelf ruimte hebt dan zijn er mogelijk meer mogelijkheden. Zie mijn topic in handtekening voor indruk van werk en uitvoering :roll:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Een spuitklare bus?
Dat kan mijn broer ook in een uur tijd doen, das dan 58 euro en 300 euro aan lak.

Theo
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door insomnia »

Succes met een bus in een uur spuiten.

Dit gaat niet over ff een laagje erop zetten.

Mijn bus heeft los van de grond/onder laag meerdere lagen wit en meerdere geel en dan ook nog uitpolijsten of weet ik hoe dat heet. Het spuitwerk van mijn bus heeft ook absoluut effect op de waarde die bij de taxatie is toegekend.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Kijk en zo komt er weer werk bij, spuitklaar moet dus ook omschreven worden van wat je verwacht wat spuitklaar is.
Is het alleen maar de afwerklaag of wil je ook al de andere lagen?
En wie gaat die lagen schuren?
Jij of laat je dit ook doen?
Dan red je dit in 1 uur absoluut niet.

Theo
Gebruikersavatar
Dali Hest
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 mei 2020 11:28

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door Dali Hest »

Dank voor het meedenken zover. Nee hij is niet spuitklaar... gaat dus echt om de hele klus. En nee ook geen 10.000 eiro voorhanden... we hebben ooit 2 a 300p gehoord. Wordt nog niet zo makkelijk dus... :(
Groet Helen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

p?

Theo
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door krisg »

dat zal een extra nulletje moeten zijn Theo
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik denk dat als het 2 tot 3000 euro zou moeten zijn, ze beter een vakantie naar Polen kan maken.
Voor een week of 2 een hotel boeken.

Theo
Gebruikersavatar
Dali Hest
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 mei 2020 11:28

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door Dali Hest »

Yep inderdaad 2 tot 3000.
Groet Helen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door RVB »

Ons idee is om het grondig aan te pakken, dus helemaal strippen, de roest weg, naden (of lassen?) uit laten krabben, dan spuiten, 
Volgens mij is jullie beeld van het t3 nadenroestprobleem niet helder (genoeg). In het volgende filmpje is heel goed te zien (11.20 minuten) wat nadenroest in werkelijkheid is. De maker had voordat hij besloot de nadenroest het plaatwerk in zijn geheel te vervangen de naden schoongemaakt.... maar daar kwam hij op terug. Hij verwijderde alsnog het stuk plaatwerk. Wat hij laat zien is hoe de roest tussen de naden vrolijk doorwoekerd als je slechts aande zichtbare roest verwijderd. Er is maar 1 remedie om te komen tot een strak gelakte bus die niet in een jaar weer begint te roesten en dat is totale restauratie. Kortom al het plastwerk vervangen op plekken met nadenroest.

Als dat niet tot de mogelijkheden behoord, dan is het echt geen hopeloze zaak hoor; Je kunt het roestproces steeds afremmen en jaren en jaren met je bus vooruit.. maar spuiten is in veel gevallen weggegooid geld.

https://m.youtube.com/watch?v=r6s_xvgHX ... L&index=21

Succes Rolf
Gebruikersavatar
Dali Hest
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 mei 2020 11:28

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door Dali Hest »

Oh ik begrijp dat ik te makkelijk en kort door de bocht aan het denken was. Inutssen een aantal dagen verder en heel veel gelezen op het forum. Joh wat een ervaring en tips. Super. We gaan we gaan voor nu rustig verder met ons orienteren op wat kan en moet. Wordt vervolgd.

En zie intussen ook dat ik deze vraag in het verkeerde forum gesteld heb. Ik heb gekeken maar zie niet hoe ik zelf kan verplaatsen. Maar goed, als een beheerder dat wil doen, helemaal prima.
Groet Helen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hoi Helen, ik ben het met Ralph eens, maar wil het enigszins nuanceren. Van mijn bus heb ik, zodra ik hem in bezit had, zo goed en zo kwaad het ging de naden uitgekrabt, gegrond met een goede kwaliteit primer van BranthoKorrux, gekit met een Sikaflex (weet niet meer welke) carrosseriekit en afgespoten (of afgestreken) met 2K lak. Elfenbeinweiss, net als jullie bus. Ik heb de bus toen binnen gestript en helemaal ingespoten met Mike Sanders Fett, de dunne variant. Ik heb de bus deze zomer 9 jaar en de nadenroest is nog steeds niet aan de buitenkant zichtbaar, 1 plek bij de tankdop uitgezonderd. Daar komt nu weer een klein bruin pikje. Dus nee, het is geen totale restauratie, maar nog steeds ziet de bus er optisch zeer accceptabel uit, en niet onbelangrijk, ik doe ermee, waarvoor ik hem heb. Supermooie vakanties in de bush op mooie plekken. Hij is (voor mij) niet om in het museum te zetten. Ik ken Ralph's bus. Die ziet er (met alle respect Ralph) optisch minder mooi uit dan de mijne, maar de belevenissen en ervaringen die hij ermee gehad heeft, zijn de bus' gewicht in goud waard. Moraal van het verhaal: bepaal wat je wilt. Een showbus waar elke kras zeer doet, of gewoon een nette bus waar je een hoop verhalen mee verzamelt. Nadenroest is alleen echt op te lossen met een totale restauratie, maar ook dan is de nabehandeling intern van groot belang wat de tijdsduur qua effect van de maatregel is. Deze nabehandeling kan de zaak ernstig afremmen en (financieel) behapbaar houden.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: tip voor goede spuiter?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ja, inderdaad.... [[head]] Ik bedoel Rolf, maar voor de ingewijden is dat wel helder denk ik.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie