De Bastaard Bus

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Martyn
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2019 19:08

De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Martyn »

Na een jaar in het bezit te zijn van mijn T3 kwamen er tijdens de kampeer tripjes een aantal aandachtspunten naar boven, een paar missende plastic delen etc. Tijdens de winterslaap van de bus was het tijd om een plan te maken en onderdelen te verzamelen.

Choke hendel, aanjager knoppen en zekeringen cover waren snel gevonden en vervangen. Een grotere uitdaging was de relais deksel uit de motor ruimte, maar ook die is uit eindelijk gevonden!

In oktober tijdens een vrij stormachtig weekend op de camping bleek dat er ook een aantal lekkage plekken waren rondom het dak. Deze zou dus opnieuw gekit moeten worden. Dit was in april ook prioriteit één samen met het uitvoeren van een grote beurt & het inbouwen van een nul schakelaar.

Stap 1 Het demonteren van luifel, fietsendrager en ladder. Daarbij was bij het demonteren van het luifel al te zien dat daar het een en ander had doorgelekt.
0BAF3994-29C0-4533-860E-CD8EB5A544E3.jpeg
Stap 2 Het verwijderen van de oude kit en het opschuren van de gootjes. Dit werk had ik een beetje onderschat en was ik twee complete dagen mee bezig. Maar ja, goed voorbereiden is 50% van het werk.
1B129E56-3279-4A1A-8D10-21E305E63238.jpeg
Stap 3 De roest aanpakken (daar waar nodig). Dit heb ik gedaan met Rustyco wat boven verwachting werkte!
BDE7E0E5-BB66-4E56-84E5-BD8A458C283D.jpeg
Stap 4 Het kale metaal beschermen, dit heb ik gedaan met Hammerite Anti roest.
0A4EE602-8748-4D22-8EA0-A4AFE5720450.jpeg
Stap 5 Het opnieuw kitten van de dakrand, dit heb ik gedaan met SikaFlex 552-AT. Kitten is toch wel een vak apart, ik ben blij dat ik er weer een aantal jaar vanaf ben & mag niet klagen over het optische resultaat! (Nu nog een flinke bui afwachten en hopen dat alles droog blijft!)
B4831FFA-02EA-4EF9-8747-C5E1ACE26420.jpeg

De stalling waar ik mijn bus onderbreng heeft sinds dit jaar “verplicht” een nul schakelaar in te bouwen voor de motor accu. (HH accu moet sowieso los en stalde ik thuis met het oog op behoud van de accu. Dit heb ik gedaan achter het wel bekende inspectie luikje.
39569592-86B7-4026-A48E-190E12781179.jpeg
A2CFD54B-CE6A-4FCE-B39E-CA2C8FBE4571.jpeg
01095542-8E16-459D-A863-9515552774B3.jpeg
Het resultaat ben ik erg tevreden mee!

Dit was het dan voor een eerste update, de volgende zal spoedig volgen omtrent de APK werkzaamheden van afgelopen week.

Groet, Martijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Martijn

1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Gebruikersavatar
Martyn
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2019 19:08

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Martyn »

Ha Steven,

Op het moment is het alleen ontroest, in de verf gezet en gekit. Ik heb de doorgerotte plek (zitten er 3 van rondom het dak) op dit moment dus alleen geconserveerd en niet gerepareerd. Het plan is voor de 40e verjaardag de bus opnieuw te laten spuiten. Dan zal dus ook het dak eraf gaan en alle plekken aangepakt worden. (Op deze manier heb ik ook tijd om geld voor deze ingreep te sparen)

Groet, Martijn
Groet, Martijn

1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Gebruikersavatar
Martyn
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2019 19:08

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Martyn »

Nog een kleine bezigheid van afgelopen winter.

Van de winter was het tijd voor onderdelen zoeken & gordijnen naaien.
Qua gordijnen moest er iets “authentieks” inkomen. Uiteindelijke een mooi stofje gevonden en het resultaat mag er zijn al zeg ik zelf!
DBA2DFF1-1CBD-4190-850B-B783A90A3750.jpeg
F02A4366-D1F0-4233-8254-671B0230AB34.jpeg

Per toeval een originele krik tegen gekomen op marktplaats! :D
Netjes schoon gemaakt & in het vet gezet, klaar voor gebruik.
AD3E6283-2FFE-43A9-A53D-036FBCD97D6B.jpeg

Groet, Martijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Martijn

1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Ewout »

Mooi van lelijkheid, die retrogordijnen!
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Gvandaal
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 okt 2019 20:47

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Gvandaal »

Welkom!

Die krik noemen ze soms de “suicide jack”. Leuk om origineel te hebben , maar veiligheid is dan weer een ander aspect. Normaal gezien zit er ook de bredere voet bij, maar die ontbreekt vaak. Ik zou er een bredere voet aanmaken maar dan vern*uk je de originaliteit natuurlijk

Edit: aardig idee/plek voor de nul switch!
groet,
Geert

1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door casss »

Toch vind ik de krik heel makkelijk in gebruik! En lekker handzaam. Ik gebruik hem liever dan mn garagekrik.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Die krik is super. De kriksteunen soms niet... :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Martyn
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2019 19:08

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Martyn »

Haha! De kriksteunen zijn toch wel een bekend euvel. Daar heb ik ook op één punt las sporen gevonden toen hij op de brug stond.

Het is inderdaad een handig en compact ding voor spoed reparaties, maar dat is een krik altijd mits je geen pot of garage krik bij je hebt.
Groet, Martijn

1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door krisg »

Ik heb er ook altijd een potkrik inliggen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ik bel altijd de ANWB :)

Theo
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door insomnia »

Welkom..

Ik heb die krik alleen maar gebruikt om de bus level op zijn campingplek te zetten :buiken:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Martyn
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2019 19:08

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Martyn »

How about last week?

Afgelopen week had ik ‘s maandags afgesproken bij een garage waar ik altijd het onderhoud van mijn auto’s doe en waar ik zelf de werkzaamheden kan uitvoeren. De Eigenaar wie ik al ken vanaf mijn geboorte heeft zelf twee Caravelle busjes 2.1 WBX en heeft een hele lijst aan T3’s gehad, een echte liefhebber dus.

Het plan zou zijn het vervangen van de distributieriem (omdat ik niet exact weer wanneer dit gebeurt is) en APK. Ik ging er met de verwachting heen dat de APK niet veel zou voor gaan stellen. Helaas kwam ik toch thuis van een koude kermis. De grotere ingrepen die gedaan zouden moeten worden waren:
- Veerschotels achter
- Banden
- Remcilinder RA
- Versnellingsbak steun
- Achteras hoezen rechts

Maandag dus gelijk een rits aan onderdelen besteld om woensdag de werkzaamheden op te kunnen pakken op de brug.
1CA3F49F-852F-4072-BFD8-C8C025896E5C.jpeg
Het probleem van de veerschotels is vrij bekend, maar nooit opgevallen. Het zou mij ook verbazen als dat gevonden is bij de vorige keuring. Beide kanten waren aangetast door roest en moesten vervangen worden.
EA94425A-08FE-44EB-B7CB-B1B4A95ECFBA.jpeg
950765F8-BE55-4496-89BD-5494A5BF8137.jpeg
De schotels er afgebikt met een beitel:
7FAA9624-5B8E-402D-93C5-58EE572DB788.jpeg
Met de slijptol de arm schoongemaakt:
3AC1F444-0D6F-4F95-8C96-2A29B8709E50.jpeg
De schotels zijn gekocht bij Boelm en ik moet zeggen dat ik enorm te spreken ben over de dikte en kwaliteit van de schotels. Ik heb ze doorboord op de aangegeven punten om vast te lassen.
1E05461E-E315-4927-BC13-58E1CAA2EBAE.jpeg
Schotel op de arm gelast:
277E932F-D599-416A-BBB0-467D720FB5CE.jpeg
En met tectyl afgewerkt. Het plan is van de zomer om alle armen te behandelen met tectyl gezien deze er nu nog goed uit zien.
292F2C4D-F70A-45E8-915B-CF178308B8CE.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Martijn

1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Gebruikersavatar
Martyn
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2019 19:08

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Martyn »

De volgende klus was het vervangen van de achteras hoezen, daar kon je nu mooi bij gezien alles toch open lag. Dit is echt een klusje voor een goede slag moersleutel en ik had ook niet geweten hoe ik het anders had moeten doen. Het was goed kijken omdat er inbus en veeltand door elkaar waren gebruikt. Ik heb de dop er met een plastic hamer goed in getikt voor ik de slag moersleutel erop heb gezet. Uiteraard ging dit bij 9 van de 10 goed en moest bij de laatste toch de grip tang eraan te pas komen.
ECA96328-8EFE-47B2-B9A8-8445B71F73F3.jpeg
Gezien ik nu toch de achteras los had, heb ik gelijk maar beide kanten gedaan.
B1346DBD-497E-4104-8AA7-3B18AB988CBA.jpeg
Verder was de versnellingsbak steun compleet door, en is uitgevuld met moeren. Dit lijkt me niet een heel propere oplossing en hier moet ik nog iets op verzinnen. Ik heb geen idee nog hoe dit origineel zit. (Wellicht iemand een idee??)
Voor:
A5CEA742-13E5-4FF5-A6BB-32635505BE2F.jpeg
Na:
D1D9C567-92CA-416B-9A44-6828DCF168A6.jpeg
Verder zijn er 4 nieuwe banden op gegaan, twee waren er versleten en één was er APK advies punt, dus wat doe je dan? Exact, gewoon 4 nieuwe sloffen eronder. Als laatste punt kwam de remcilinder rechts niet meer mooi terug, deze is dus ook vervangen en vervolgens getest op de rem bank.

Met opgeheven hoofd kon ik dus op weg naar huis om aankomende week fijn op vakantie te gaan! Na aankomst deed ik de schuifdeur open en daar stond ik plots met de schuifdeur in m’n handen en een nieuwe kras op de zijkant. Wat er gebeurde is dat het lager door was gesleten. Met behulp van de foto reportage van Leo Menge het lager vervangen (Bedankt Floris voor alle informatie op Beakerbus.nl).
13E4CEFF-57BC-4B50-B8B5-97DF9B70432A.jpeg
F9A9504F-92EC-4F21-8D00-5D93DF72CDD8.jpeg
Nou zal er gedacht worden, maar je zou toch je distributieriem gaan doen? Klopt, maar daar is nog niks van gekomen. Dat zal van de zomer gebeuren, na een klein kampeertripje in Nederland (gezien de hele corona situatie).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Martijn

1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Gebruikersavatar
Martyn
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2019 19:08

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Martyn »

Steven V schreef: 19 mei 2020 10:08 Mooie verhalen Martijn. Die distributieriem komt zo te lezen wel goed.

Recent topic over de versnellingsbaksteun: viewtopic.php?f=15&t=30461
Ik denk dat je daar je antwoorden wel vindt.
Ha Steven,

De versnellingsbak steun zelf is het probleem niet, de steun is gevuld met moeren zoals aangegeven in rood op de volgende foto:
A5AAC271-3CB3-43B9-B5E2-6EB9B96716A8.jpeg
Het lijkt of mijn versnellingsbak korter is dan op de exploded view waar de steun wel direct op de bak zit.
B5EFD621-4C96-40B4-B846-598191E9E9DD.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Martijn

1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door René Vis »

De versnellingsbak is vervangen door het oude type , en dan moet de steun iets verlengt worden , en dat hebben ze op deze manier gedaan , ik verleng de steun altijd door 2 stripjes er op te lassen waar dan de bout van het rubber weer door gaat
Rene
Laatst gewijzigd door René Vis op 20 mei 2020 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door René Vis »

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie