VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

Het is nu een heel stuk aangenamer buiten om aan de bus te werken, dus direct van de gelegenheid gebruik gemaakt.

Om zeker te weten dat ik het systeem gevuld krijg, althans, om meer kans te hebben (en niet lek is enzo) heb ik een vacuum-vul-setje gekocht.

versie 1 was met plastic schroefdraad (hoe verzin je het?!?) en lek vanuit de verpakking. Een poging om met speciale loc-tite die ik nog had liggen de boel luchtdicht te krijgen liep op niets uit. Wat een waardeloos ding was dat. Dan maar een ge-upgrade versie van good old fashion metaal.

vacuum_vul_set.jpg

Met dit setje was het systeem vrij snel vacuum te trekken. Na het nadraaien van een paar slangenklemmen :oops: hield hij ook het vacuum redelijk goed vast. Dat wil zeggen, hij verloor 0.1 bar onderdruk in 5 minuten. Het lukte mij niet om verdere lekken op te sporen, dus dat wordt als het systeem gevuld is testen met overdruk.

onderdruk.jpg

Het klopt dat alle originele slangen plat gezogen worden, maar de nieuwe slangen behouden hun vorm. Het aansluiten van de vulleiding was eenvoudig en binnen een minuut ofzo had het systeem ruim 15 liter koelvloeistof opgezogen.

Ik heb goede hoop dat het systeem gevuld genoeg is om de thermostaat zijn werk te laten doen. Maarja, de accu was leeg toen ik de bus wou starten, dus die hangt nu aan de lading :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door luizenbos »

aaahh dat ziet er goed uit [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door hippie »

Accu al vol ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

De accu is helaas overleden volgens mijn lader en multimeter :cry:
Nou was het ook nog een 'originele' ANWB 44Ah accu die 8 jaar geleden bij de bus zat...

Ik heb even de accu van de familie auto gepakt. Maar om de een of andere reden draait de startmotor niet. Lampjes gaan allemaal branden, benzine pomp snort er vrolijk op los, maar bij doordraaien van de sleutel gebeurt er niets...
Ik moet nog even kijken of het signaal van het contactslot niet bij de ECU komt of niet van de ECU naar het start-relais of niet van het start-relais naar de startmotor (met relais). Maar dta wordt weer even graven in het interieur.

Nieuwe accu is in ieder geval besteld en onderweg. Nu met 60Ah zoals de Subaru zou hebben gehad.
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door hippie »

Jammer , succes met de zoektocht .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Coen »

Schakeldraad startmotor controleren. Die zit waarschijnlijk los.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Grappig met mijn Subaru conversie heb ik met precies dezelfde issues gezeten.
Ik heb uiteindelijk voor het Tom Shiels concept gekozen.

viewtopic.php?p=334975#p334975

Samen met een originele Subaru waterpomp, want al het andere spul kon gewoon niet genoeg power geven.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Afbeelding
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

Die waterpomp heb ik inderdaad een verkeerde keuze ingemaakt. Ik heb een gevouwen blik schoepenwieltje in plaats van een gegoten ding. Gaan we nog oplossen.

Ondertussen nieuwe accu ontvangen en er in gezet. Blijkt de startmotor daarmee wel gewoon te draaien. Dus de oempf uit de accu voor de Verso, die het verder prima doet, was niet genoeg om de Subaru in beweging te krijgen :buiken:

Maar goed, ook al draait de motor, starten wou hij nog niet gelijk. Ik vermoed dat de benzine (die ook al 8 jaar oud is) niet echt meehelpt.

we sleutelen in de verloren uurtjes rustig verder...
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Ewout »

8 jaar oude benzine gaat hem inderdaad niet meer worden. Ooit een eindeloos lopen prutsen om een aggregaat weer aan de praat te krijgen waar oude benzine in zat. Uiteidenlijk benzine vervangen en het kreng liep binnen 1 minuut... [[head]]
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

Het was inderdaad oude benzine!

Ik moet toegeven dat ik bijna niet kon voorstellen dat oude benzine zo'n verschil zou maken. Maar vertrouwend op jullie ervaring heb ik de oude benzine afgetapt en vervangen door verse. Er zat ook nog maar een liter of 2-3 in de tank en die had de kleur gekregen van mooi gerijpte whiskey;

oude_benzine.jpg

Hij was wel mooi helder, dus geen troep in de tank of de leidingen. Dit had ik ook eigenlijk niet verwacht met de nieuwe tank die ik 8 jaar geleden geplaatst heb. Om deze te drainen heb ik de brandstofleiding voor het benzinefilter los gekoppeld en de brandstofpomp even gebypassed. Toen die lucht hapte de leidingen weer bevestigd en de retour leiding losgekoppeld. Weer met de brandstofpomp geflushed tot de brandstof veel lichter van kleur werd.

Toen met samengeknepen billen en weinig hoop de motor gestart en hij liep vrijwel direct!

Vervolgens wat water op het blok gegoten om de temperatuur te controleren. Alle slangen werden in de juiste volgorde warm en heet en na circa een 20-30minuten stationair werd de radiator warm. Het koel systeem werkt! Okej, misschien kan het nog geoptimaliseerd worden, maar dat is voor nu voor later. De morele steun van een heel forum wat achter je staat is echt wel fijn!

Op mijn actielijst staat nu eerst de temperatuur meter aan de praat krijgen. Ik zou graag willen zien wat de temperatuur van het blok is voordat de thermostaat open gaat. Ik heb alleen geen idee (meer) hoe ik de Subaru temperatuursensor op mijn VW klokje aan moet sluiten. :roll:
Als die werkt zou ik er mee durven rijden zonder het blok te vernielen en kan ik gaan denken aan de waslijst aan open puntjes voor de RDW keuring :buiken:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

Oh en met rijden bedoel ik náár de RDW keuring toe met een eendagskenteken natuurlijk 8)
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Ewout »

[[thumbup]]
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

Alweer een jaar later... wat gaat de tijd toch snel.

In de tussentijd een aantal kleine klusjes gedaan aan de bus en een plan gemaakt met de RDW voor de herkeuring. Belangrijkste punten die nog opgelost moeten worden; APK-gerelateerde elektra.

Om redenen die voor mij niet duidelijk zijn doen de koplampen het wel, de achterlichten het niet. Verder doet eigenlijk niets van de hendels aan het stuur het. Om de oorzaak te achterhalen was ik op zoek naar een soort elektrische layout van de bus.

En dan niet het officiële schema zoals deze;
wiring_diagram.JPG

Maar een meer layout schema van het type 'je vind een 7 polige stekker in de motorruimte en daar zit dit op aangesloten';
wiring_layout.jpg

deze verteld alleen wel iets over onderdeelnummer maar weer niets over welke functie daar aan hangt..

Bestaat zoiets?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door krisg »

Je zal dan info uit het handboek moeten combineren, maar het meeste staat wel bij de schema's hoor.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

Weer bijna een jaar geleden, maar inmiddels is de lijst met kleine klusjes steeds kleiner geworden. Moet ook wel, er staat weer een verhuizing voor de deur en ik had weinig zin om weer op een aanhanger de bus te verplaatsen...

Dus afgelopen vrijdag was het zover. Met knikkende knieën naar de RDW. Niet zo zeer voor het schouwen van de motor ombouw, maar meer omdat het gelijk ook een shakedown zou zijn van de bus. Vrijwel alles is uit elkaar geweest en weer in elkaar gezet. Daarnaast had ik de koeling wel getest door de bus stationair warm te laten draaien, maar hoe zou hij het onder belasting doen? De remmen waren na jaren stilstand aardig verroest geraakt. Het functioneerde allemaal, dus mijn theorie was dat het roest wel van de schijf geremd zou worden op weg naar de RDW.

rijden.jpg
Het rijden ging best soepel, al is het weer even een aanslag op je zintuigen. Je hoort, ruikt, ziet en voelt vanalles. En hoewel ik er van overtuigd was dat ik het stuur vrij recht gemonteerd had, stond hij na enkele meters rijden toch echt vrijwel 90 graden gedraaid... Het motorlawaai met de minimale dempers die hij heeft, viel mij nog alleszins mee.

temp.jpg
De motor temperatuur werd in het begin even 110 graden, maar bleef daarna stabiel op net geen 90 graden. Het vertrouwen in de bus begon zich langzaam op te bouwen.

RDW.jpg
Ik had enig (technisch) oponthoud ingecalculeerd dus ik was een uur te vroeg bij de RDW...

RDW2.jpg
De man van de RDW was erg te spreken over de motor ombouw en de algehele technische staat van de bus, behalve;

* de remmen waren te verroest (put corrosie die er niet af te remmen was)
* kentekenplaat verlichting die niet (meer) werkte
* accu die niet degelijk vast stond (geen idee hoe dat origineel zat)
* claxon die niet (meer) werkte
* de beugels waarmee de uitlaatdempers vast zaten waren los gekomen, dus de uitlaat was niet gasdicht. Niet goed genoeg voor een uitstoot meting.
* de achterbank (rock&roll bed van hout en westfalia scharnieren). Dat dat gedoogd werd in een camper... in een personenauto moest dat toch echt van staal zijn. Dit verraste mij, maargoed zonder schriftelijke bewijzen ging ik die discussie niet winnen en er was ook wel wat voor te zeggen. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen?

Dus geen APK helaas, maar het is een overzichtelijke lijst met punten. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om met de afspraakbevestiging op zak de bus naar mijn nieuwe huis te rijden. Daar moet ik maar eens de laatste punten oplossen zodat het in ieder geval een rijdend project wordt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie