VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

Ik had mij eerder al even voorgesteld. Nu is het tijd voor wat meer over project bus.
4 weken werk, wat was ik denkende :buiken:

Het plan was om in een vakantie van 4 weken een rijdend restauratie object te hebben. Dat verliep niet helemaal zoals gepland. Ik wou dingen toch wat grondiger doen en besteedde meer en meer tijd er aan.

Ik ben begonnen met het makkelijkste; het laswerk.

Al bij het bekijken van de bus was mij opgevallen dat er het nodige roest aanwezig was op de bus. De onderkant en de kokerbalken zagen er echter goed uit. De gebruikelijke plekken rondom de ramen, bilnaden en wielkasten waren verroest.

raam_roest.jpg
raam_gat.jpg
raam_plaatwerk.jpg


Al met al is er aardig wat nieuw staal in gegaan;

zijkant_nieuw_plaatwerk.jpg


Overal heb ik nieuw staal ingelast. Alle bilnaden heb ik gezandstraald en met Fertan behandeld. Om zeker te zijn dat al het kale metaal goed geconserveerd zou worden heb ik eerst alles in de primer gezet, gekit en pas daarna gespoten.
Hier is de bus geschuurd, met Fertan behandeld en afgespoeld. Zo heeft hij ruim een week staan drogen in een verwarmde ruimte.

fertan.jpg

Volgende stap is primer. Voor de primer heb ik een 2K epoxy primer gekozen. Er zit geen enkele plamuur op. Dat zag ik als een roest-risico omdat plamuur vocht aantrekt. De bus is dus heel erg eerlijk in zijn uiterlijk. Alle imperfecties van de afgelopen 30-40 jaar zitten er nog in.

zijkant_epoxy_primer.jpg

Na enkele kleur lagen (RAF blue-grey) en meerder lagen blanke lak kon de samenbouw weer beginnen. Alle holle ruimtes zijn behandeld met Mike Sanders Fett en alle (raam)rubbers ook vóórdat de rubbers geplaatst zijn. Op die manier zou er geen vocht meer tussen de raamrubbers en het staal moeten kunnen komen. Zelfde geldt voor alle rubbers bij handvaten, ruitenwissers etc.

zijkant_clear_coat.jpg

Aan de onderkant zijn alle lasnaden ook met Fertan en epoxyprimer behandeld. Daarna afgesmeerd met kwast kit en daarna dikke tectyl er op gesmeerd. Op die manier kan er nergens meer vocht tussen komen. Betekend wel dat de hele bus onder de vette vingervlekken zit 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door hippie »

Geen half werk [[thumbup]]
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Ewout »

Goed bezig geweest! Maar als ik het goed begrijp heb je dit 6 jaar geleden gedaan? Dan ben ik wel benieuwd hoe goed je fertran en geen plamuur gewerkt hebben. Is de bus redelijk roestvrij gebleven?
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Prachtwerk en kleur!
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door RVB »

Ah. Mooi. Je bent al erg onderweg zie ik.. Vraag van Ewout is erg interessant. Hoe heeft de behandeling uitgepakt. Mbt aanpak van roest missen conclusies in mijn ogen vaak bewijzen.

Dat Fertan niet zou werken kan je pas concluderen als je weet hoe nauwkeurig iemand de specifieke instructie voor gebruik opvolgde.en of het wél goed werkt weet je pas na wat jaren. In jou geval lijk je de instructie goed te hebben gevolgd en zijn er wat jaren verstreken...

Ik heb ook een vraag (tbv van mijn project):
Op de fotos meen ik te zien dat je op sommige plekken de lak hebt weggeschuurd en op andere plekken niet. Met het gegeven dat je geen plamuur gebruikte vraag ik mij af hoe dat optisch heeft uitgepakt? Of.. heb je die oneffenheden dmv filler en veel schuren juist weggewerkt? Mijn project heeft nl. Veel steenslagschade. Dwz ik zie roestpuntjes door de lak komen. Daar moet ik het grondig aanpkken. Maar om nu die hele laklaag te verwijderen is ook weer wat.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Goed werk Evert!!!
Ik ben evenals Ewout erg benieuwd naar jouw (lange termijn) ervaringen met de genoemde werkwijze...
...wil ook binnenkort de bovenkant/buitenkant aanpakken; verschillende roestplekken had ik ook al (veel) eerder behandeld c.q. vervangen door ander plaatwerk; roest is tot dusver nog niet teruggekomen. Ben met name geïnteresseerd in de ervaringen met roest in de naden...
...(nog) meer foto's mag van mij :-)

Groet Robert
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door hippie »

rkoffrie schreef: 11 feb 2021 23:30 Goed werk Evert!!!
Ik ben evenals Ewout erg benieuwd naar jouw (lange termijn) ervaringen met de genoemde werkwijze...
...wil ook binnenkort de bovenkant/buitenkant aanpakken; verschillende roestplekken had ik ook al (veel) eerder behandeld c.q. vervangen door ander plaatwerk; roest is tot dusver nog niet teruggekomen. Ben met name geïnteresseerd in de ervaringen met roest in de naden...
...(nog) meer foto's mag van mij :-)

Groet Robert
+1 , ik moet de bekende plekken nog aanpakken .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door rick »

Tik in zoek scherm; roest naden fertan

https://www.bus-forum.nl/search.php?key ... den+fertan

Dan vind je veel ervaringen over het gebruik van Fertan, waaronder die van mij
.
Citaat daaruit: (n.b. naden zijn behandeld met fertan en afwerklakken)
Als de naden goed zijn uitgeruimd en behandeld kun je het vet (verwarmd) met een dun en smal kwastje zo diep mogelijk aanbrengen. Met perslucht onder lichte druk kun je het verder blazen. Uiteindelijk masseer je met de vingers de hele naad vol en aan de binnenzijde heb ik het gekwast. Het is een uiterst precies werkje; uiteindelijk moet er zich geen vet bevinden op de plek waar de afsluitende kitnaad aanhecht (*) ) Van alle behandelingen die ik geprobeerd heb was dit degene waar ik jarenlang geen roestplekje heb aangetroffen.

* diverse malen ontvetten met dot gedrenkt in oplosmiddel en net zolang herhalen totdat het ontvet is. Bij het ontvetten raak je ook de strook MS-vet, dus een beetje opletten dat je dat niet uitsmeert over het te ontvetten deel waar de kitnaad komt te liggen..
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door RVB »

Rick, dank voor het delen.

Interessant. Ik koos (bij een projectje waar ik mee bezig ben) voor een andere weg.

1 zorg dat de naden maximaal ontdaan zijn van kit.(beste manier: dremel met flexibele as. Door de as kun je haaks op de naden aan het werk met hele kleine dunne rondraaien de staalborsteltje waarmee je best ver tussen de naden komt) ) (hbm hele set a 30 eu) .. losse staalborsteltjes zijn daar ook te koop a 25ct meen ik.
2. Verwijder dus de roest zo veel mogelijk
3. En dan mijn volgorde: Eerst owatrol olie, dan Owatrol CIP(ik geloofdat dat nu Rustol heet) en daarna kan je er met een 1K of 2K laksysteem er over. Owatrol zover je er bij kan ook binnen. Ev. Vet er idd over.

Voor de owatrol producten is droogtijd absolute must.

Onderbouwing: Owatrololie laat zich graag door roest opzuigen. De olie pakt de roest in en deze wordt beschermd tegen water en zuurstof. Het droogt maar blijft flexibel. Het zal niet barsten. CIP kan er goed over en is de basis voor het laksysteem. Over owatrol kan geen 2k lak.

De reden dat ik geen Fertan kies voor de naden is dat Fertan de roest omzet en dat het het materiaal waarin het wordt omgezet een harde niet poreuse laag vormt. (Het is naast dicht ook bros) Voor owatrol betekent dit dat deze in eerste instantie niet meer goed wordt opgezogen door poreuse roest. En de harde laag zal onder werking van de plaatdelen van de bus scheuren.

Wat fijn trouwens dat er zo veel wegen naar Rome leiden! [[thumbup]]

[[bye]] Rolf
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

De lak zit er nu 8 jaar op en ik heb nog geen roest kunnen ontdekken.
Nu moet ik toegeven dat de eerste 2 jaar de bus binnen gestaan heeft. Nu staat hij buiten, maar 's winters onder een bushoes.
Oh en ik heb er niet mee gereden. Dus echt een zwaar leven heeft hij niet gehad sindsdien.

Ik heb alle roest verwijderd, en allen voor de bijna niet zichtbare roest Fertan gebruikt.
Op basis van deze test; https://timemax.de/wp-content/uploads/o ... teil_3.pdf heb ik gekozen voor Mike Sanders Fett.

Voor wat betreft zijn gevlekte uiterlijk vóór het spuiten, er zaten meerdere laklagen op. Ik heb geschuurd tot ik overal minimaal tot op de oorspronkelijk laklaag zat. In mijn ogen is hij vlak geschuurd en het patroon zie je niet door de laklaag heen. Je ziet wel gewoon dat het staal niet overal meer vlak is.
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

De originele VW motor was aan het einde van zijn leven. Ergens kreeg ik het wilde idee om een Subaru motor in te bouwen. Na 5 minuten googlen bleek dat helemaal geen gek idee.
Dus oude motor er uit;

VW_motor.jpg

Nieuwe motor gevonden, een EJ20MUB uit een Subaru Legacy. Een andere enthousiaste T3-eigenaar had deze al uit de auto gesloopt inclusief 4 verhuisdozen vol aan kabelboom. De complexiteit van de ombouw en het geld wat er nog ingestoken moest worden maakte dat het project bij hem strandde.

subaru_motor.jpg

De motor was hard toe aan wat liefde. De kleppen en zitting zijn opnieuw geslepen, de kop gevlakt etc. nieuwe pakkingen overal, nieuwe klepseals (of hoe dat ook in het nederlands heet) en de hydraulische klepstoters gecontroleerd en vervangen waar nodig. Nieuwe oliekeerring en koppeling natuurlijk.
De cylinderwanden in het onderblok zagen er nog goed uit, dus daar hoefde weinig aan te gebeuren.

motor_kop_voor.jpg

Dit was voor, van na heb ik geen foto meer helaas.
Verder natuurlijk een nieuwe distributie riem, spanrol en waterpomp geplaatst.

motor_klaar.jpg

Voor het aanpassen van de kabelboom was het vooral een uitdaging om een passend schema te vinden. Een die exact overeen komt met mijn kabelboom. Uiteindelijk heb ik dit stappenplan gevolgd; https://www.shoptalkforums.com/viewtopi ... 9&t=136053
Wat goed te begrijpen en volgen was en werkbaar voor verschillende kabelbomen. De plaatjes missen helaas inmiddels. Ik heb de site destijds als PDF bewaard, mocht iemand belang er bij hebben.

wiring.jpg

Alle bekabeling heb ik door hittebestendig glasvezel versterkte beschermkous (Thermotubix) getrokken. Op die manier is het beschermd tegen vibraties en warmte.
Voor de conversie ga ik uit van RJES plan. Dus een RJES belhousing, omdat dit zo origineel mogelijk er uit ziet. De andere onderdelen zoals RJES die kan leveren heb ik zelf gemaakt, zoals de motor steun en reversed cooling manifold. Ik heb de engine bay in een licht groen geschilderd. Op die manier zijn vloeistoflekkages makkelijker op te sporen. Eigenlijk had ik wit moeten gebruiken zodat je aan de kleur nog kan zien wát het is, maar ik vond wit niet zo mooi :lol:

RJES_belhousing.jpg

Na het plaatsen van de motor in de bus, wou hij niet lekker lopen. Stationair redelijk prima, maar als jet het gas opende smoorde de motor. Het klonk alsof de vacuum vervroeging niet goed werkte. Maar ja, elektrische ontsteking heeft geen ouderwetse vacuum vervroeging 
Ondanks de select monitor / EvoScan was een diagnose niet eenvoudig te stellen. Uiteindelijk begonnen met het vervangen van de nokkenassensor. Dit was een gok, maar het was wel de juiste.
Ik had alleen het spruitstuk met katalysator gemonteerd. De motor loopt als een ongedempte boxer . Tijd voor een uitlaat. Dat is waar ik 6 jaar geleden gestrand ben wegens gebrek aan tijd.



Nieuwe fase;
Sinds de verhuizing en de verbouwing probeer ik af en toe wat aan de bus te doen. De kinderen beginnen ook aan het idee te wennen en dat makat dat ik langer dan een half uur achter elkaar wat kan doen :D

Simpel beginnen; de uitlaat


Het standaard spruitstuk past qua hoogte niet. Deze heeft er wel 6 jaar opgezeten, wat voor de nodige problemen zorgde bij het transport tijdens mijn verhuizing.

uitlaat_origineel.jpg

Om het passend en eenvoudig te houden heb ik het uitlaatspruitstuk gesplitst en een dubbele uitlaat gemaakt. De uitlaat heb ik gewrapt met uitlaadband om alles tegen de hitte van de uitlaat te beschermen en de uitlaat zelf tegen roest. En het ziet er nog cool uit ook (denk ik).

uitlaat.jpg
uitlaat_gemonteerd.jpg

De motor klinkt nog steeds als een ongedempte boxer. Er zitten natuurlijk ook eigenlijk geen restricties in de uitlaat. De volgende stap is om er DB-killers in te zetten. Zal de RDW blij van worden.



elekta
Hoewel de motor liep en te starten was, was hij nog niet goed in de kabelboom van de bus ingevlochten. Er moest nog een hoop draadjes naar het dashboard gelegd te worden. Omdat door de vorige eigenaren er zoveel in de elektra geknutseld en geprutst was, moest alles nagelopen worden. En eigenlijk gewoon vervangen. Kroonsteentjes in een auto... :he!!!:
Om het werkbaar voor mijzelf (en degenen na mij) te houden heb ik een nieuw gecombineerd elektrisch schema gemaakt;

wire_diagram.jpg



koelsysteem


De laatste hobbel is het koelsysteem. Ik krijg het koelsysteem nog niet werkend. De thermostaat gaat niet open helaas, en dus niet ontlucht. Volgens mij gaat de thermostaat niet open omdat er lucht in het systeem zit :’-)

Het koelsysteem is volgens dit schema van RJES gemaakt;

Willy_cooling_diagram.jpg

De waterpomp had ik al vernieuwd toen ik de motor herbouwde.
Nu heb ik ook een nieuwe radiator geplaatst, de oude viel na afblazen echt uit elkaar;

radiator.jpg

De koelslangen van de Subaru heb ik gemaakt met deze slangen
https://www.wildkamp.nl/product/optimit ... 0-m/756213
Deze kunnen maximaal 100 graden aan, maar voor de time-being is het goed genoeg.

Verlopen heb ik gemaakt met VSH Xpress koppelingen van RVS waarbij ik de slang over de buitenkant geduwd heb en met slangenklemmen vastgezet. De meeste officiele verlopen en T-stukken zijn niet geschikt voor hoge temperaturen of passen niet op de benodigde slangen.
Verder is het druktankje nieuw en de ‘blue cap’ ook.

Na het vullen van het koelsysteem volgens de RJES methode (met een vat koelvloeistof op het dak het via de radiator naar binnen laten lopen) heb ik gekeken of het systeem werkt. Met de truc om water op het motor te gieten is duidelijk dat de motor heet wordt, maar de thermostaat niet open gaat.

Als ik naar het koelschema van de Subaru motor kijk begin ik te snappen waarom. Althans, ik denk te weten waarom.

EJ20_cooling_diagram.jpg

De aanvoer van water naar de waterpomp komt uit het verwarmingscircuit. Omdat dat niet gevuld wordt of ontlucht kan worden zonder draaiende motor (toch?) hapt de waterpomp lucht en komt er nooit heet water bij de thermostaat. Zelfs ondanks de shunt uit het RJES schema.
De T3 heeft geen ontluchting op het verwarmingscircuit nodig;

VWt3_cooling_diagram.jpg
Dus hier ben ik even gestrand aan het einde van de zomer...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Ewout »

Mooi verslag hoor! Alleen al bij het zien van je kabel-spaghetti zinkt de moed mij in de schoenen...
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door hippie »

Ewout schreef: 14 feb 2021 20:38 Mooi verslag hoor! Alleen al bij het zien van je kabel-spaghetti zinkt de moed mij in de schoenen...
:lol: :lol: :lol:
bij mij ook .

wat betreft de koeling , beakerflo (moderator hier) had ook problemen met de koeling en heeft veel uitgezocht .
hij heeft een eigen site waar dat op staat .

linkje .. https://beakerbus.nl/2020/koelsysteem-met-een-subaru/
hopelijk heb je er iets aan.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Interessante opmerking over het vullen van het kachelcircuit. Als je de warme kraan open hebt staan, loopt toch hier altijd vloeistof rond? Dit noemen we het 'korte' circuit. Of begrijp ik je verkeerd?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

hippie schreef: 14 feb 2021 20:53 wat betreft de koeling , beakerflo (moderator hier) had ook problemen met de koeling en heeft veel uitgezocht .
hij heeft een eigen site waar dat op staat .
daar heb ik ook het nodige uit gehaald.

Ik denk dat het vullen van het kachelcircuit iets is wat specifiek voor het RJES coolschema een probleem zou kunnen zijn. Maar het is een theorie. De volgende keer dat ik het systeem ga vullen laat ik de aansluiting van het korte circuit open bij de thermostaat om te controleren of daar koelvloeistof überhaupt komt.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Ongelezen bericht door RVB »

Mooi verslag. Top. Rolf
Plaats reactie