Pagina 2 van 3

Geplaatst: 14 dec 2006 13:21
door Arnaud
Zo, dat ziet er lekker uit zeg. [[thumbup]] Zo'n oude bus in verse lak. Als nieuw! Zo te zien gebruik je ook nieuwe rubbers? Zijn die makkelijk erin te krijgen?

groetgen
Arnaud.

Geplaatst: 14 dec 2006 13:31
door Hornox
t3td schreef:Zo, dat ziet er lekker uit zeg. [[thumbup]] Zo'n oude bus in verse lak. Als nieuw! Zo te zien gebruik je ook nieuwe rubbers? Zijn die makkelijk erin te krijgen?

groetgen
Arnaud.
Arnaud,

De rubbers zijn 2de hands. Alleen het rubber voor de voorruit heb ik nieuw. Op zich gaat het wel als je de bekende truc met het draadje uithaalt. Mocht het niet zo soepel gaan dan kun je altijd nog de rubber verwarmen met een föhn of zo. Die gozer wat de bus gespoten heeft doet dit soort dingen dagelijks dus ik laat hem sowieso de voorruit plaatsen: safety first!!

Bob

Geplaatst: 27 jan 2007 16:53
door Hornox

Geplaatst: 27 jan 2007 21:04
door Voormalig lid 91
Echt een mooije bus joh. Ik ben benieuwd of ik hem een keer life kan zien [[toast]]

Geplaatst: 27 jan 2007 21:14
door Theo Postma
Ja, klopt ziet er mooi uit! Kleur staat de bus ook goed.
Ik vind vers gespoten bussen er altijd zo mooi uit zien [[thumbup]]
Niet alleen bussen, andere auto's ook.
Zal wel iets te maken hebben met het verse lak.

Groeten,
Theo

re oranje via photobucket

Geplaatst: 27 jan 2007 22:05
door Leo M
Dag Bob

Mooi werk,,,in nederlands oranje,

Maar de foto's in photobucket op deze wijze bekijken is lastig,

Op photobucket kan je de onderste link kopiëren ,dit is een Img-link,waardoor je foto's direkt te bekijken zijn,Of anders had je een andere bedoeling mss,

Geplaatst: 01 mar 2007 11:01
door Hornox
Gertje schreef:...ik zie dat je glaswol isolatie hebt aangebracht, let hierbij op dat dit spul ook als spons kan gaan fungeren...
Hallo Gert,

Eigenlijk heb ik het spul er terug ingestopt omdat het er al zat toen ik hem kocht. Lijkt me idd het beste om het eruit te halen. Dit heb ik gisteren dan ook gedaan. vervolgens heb ik al die holtes volgespoten met holleruimtewas. Zo'n bus met dat spul kost 6 euro en daar zit toch behoorlijk veel in.

Wel een meevaller: de koelkast blijkt nog te werken! Althans op 220v werkt dat beestje nog. Gas en 12v probeer ik dit weekend. Gisteren kreeg ik de fles niet goed aangesloten aan de koelkast. Had niet de juiste koppeling. Wel super dat dat ding nog werkt! [[thumbup]]

Gert, heb jij (of een andere Eurec Cassandra bezitter) een tekening van de stroominstallatie? De vorige eigenaar was nogal creatief: het stikt er van de kroonsteentjes etc! Lijkt me beter het opnieuw aan te leggen. Zo zitten er trouwens achter op mijn koelkast twee zekeringen en een relais. Deze staan niet op mijn tekeningen van Electrolux...

Mvg,
Bob

Geplaatst: 01 mar 2007 11:38
door René
Hornox schreef: Hallo Gert,

Eigenlijk heb ik het spul er terug ingestopt omdat het er al zat toen ik hem kocht. Lijkt me idd het beste om het eruit te halen. Dit heb ik gisteren dan ook gedaan. vervolgens heb ik al die holtes volgespoten met holleruimtewas. Zo'n bus met dat spul kost 6 euro en daar zit toch behoorlijk veel in.

Wel een meevaller: de koelkast blijkt nog te werken! Althans op 220v werkt dat beestje nog. Gas en 12v probeer ik dit weekend. Gisteren kreeg ik de fles niet goed aangesloten aan de koelkast. Had niet de juiste koppeling. Wel super dat dat ding nog werkt! [[thumbup]]

Gert, heb jij (of een andere Eurec Cassandra bezitter) een tekening van de stroominstallatie? De vorige eigenaar was nogal creatief: het stikt er van de kroonsteentjes etc! Lijkt me beter het opnieuw aan te leggen. Zo zitten er trouwens achter op mijn koelkast twee zekeringen en een relais. Deze staan niet op mijn tekeningen van Electrolux...

Mvg,
Bob
Ha Bob,

Er wordt altijd geroepen dat glaswol of steenwol de veroorzaker is van roest, dat is echt niet zo!!!
Het probleem zit vooral in lekkende raamrubbers en keukens waar het een of ander aan mankeert.
Je hebt zelf alle glaswol verwijdert uit je auto, was het dan overal verroest waar die glaswol gezeten heeft? Ik ben er haast zeker van dat dat niet het geval is. Na meer dan 25 jaar was het roestprobleem van binnenuit beperkt tot 2 plaatsen, die zijn nu opgelost dus met een gerust hart stop ik de glaswol er weer in omdat het goed isoleert zowel warmte als geluid.
De holleruimtewax is natuurlijk altijd een goed idee.

Bij mijn joker restauratieprojekt waren er ook plekken waar werk aan de winkel was maar keek je iets hoger dan zag je de gaatjes onder de raamrubbers waar het water door naar binnen drong. Als dat eenmaal gebeurd dan is glaswol niet het beste isolatiemateriaal omdat dat heel lang nat kan blijven maar zelfs de beste isolatiematerialen welke geen vocht opnemen kunnen niet verhinderen dat de zaak uiteindelijk toch gaat roesten als de rubbers lekken :oops:
Achter de keukenkast zijn vaak de openingen in de zijwand of eigenlijk de rubber afdichting tussen die doorvoeren en de wand het probleem. Die moet je dus absoluut waterdicht zien te krijgen, desnoods met kit oid.

Ik hoop dan ook dat je bij je restauratie ook gekozen hebt voor nieuwe rubbers anders mag je over een aantal jaren weer.

René

Geplaatst: 01 mar 2007 11:50
door rick
Hallo Rene,

Zo is het!.
Ook bij mij hebben (onzichtbare) gaten onder het ruitrubber geleidt tot overmatige roest in de naad eronder. Gerepareerd (veel laswerk) en de binnenzijde ingesmeerd met Mike Sanders vet (ja, daar is onze Mikey weer!). Ik heb Mikey ook maar eens uitgeprobeerd op de buitenzijde. Daar zit een naad die zowel binnen als buiten op behandeling wacht. Ik heb de roest weggekrabt en hem tijdelijk ingesmeerd met onze Mike. En dat werkt perfect zolang je er tenminste niet met je Zondagse pak langsgaat.

Geplaatst: 01 mar 2007 12:06
door René
rick schreef:Hallo Rene,

Zo is het!.
Ook bij mij hebben (onzichtbare) gaten onder het ruitrubber geleidt tot overmatige roest in de naad eronder. Gerepareerd (veel laswerk) en de binnenzijde ingesmeerd met Mike Sanders vet (ja, daar is onze Mikey weer!). Ik heb Mikey ook maar eens uitgeprobeerd op de buitenzijde. Daar zit een naad die zowel binnen als buiten op behandeling wacht. Ik heb de roest weggekrabt en hem tijdelijk ingesmeerd met onze Mike. En dat werkt perfect zolang je er tenminste niet met je Zondagse pak langsgaat.
Ha Rick,

Dezelfde gedachte :mrgreen:
Alleen heb ik bij gebrek aan Mike vet homokinetenver gepakt en dat was wat minder slim omdat je die bijna niet uit je kleren krijgt :oops:

René

Geplaatst: 01 mar 2007 12:40
door Hornox
Hallo allemaal,

De raamrubbers zijn al eens gebruikt. Echter de raamsponningen heb ik gerestaureerd en deze zijn helemaal dicht. Overigens sluiten de rubbers wel erg goed geloof ik. Ze erin krijgen was een behoorlijke klus. Ze klemmen echt aan alle kanten flink tegen de sponning. Wellicht is het een idee om alsnog wat kit onder de rubbers aan te brengen? Mijn voorkeur heeft om de isolatie wél te plaatsen. Maar van de andere kant kan ik best begrijpen dat als er vocht bijkomt dit een flinke spons wordt!

grt,
Bob

Geplaatst: 01 mar 2007 17:46
door rick
Hornox schreef:Hallo allemaal,

De raamrubbers zijn al eens gebruikt. Echter de raamsponningen heb ik gerestaureerd en deze zijn helemaal dicht. Overigens sluiten de rubbers wel erg goed geloof ik. Ze erin krijgen was een behoorlijke klus. Ze klemmen echt aan alle kanten flink tegen de sponning. Wellicht is het een idee om alsnog wat kit onder de rubbers aan te brengen? Mijn voorkeur heeft om de isolatie wél te plaatsen. Maar van de andere kant kan ik best begrijpen dat als er vocht bijkomt dit een flinke spons wordt!

grt,
Bob

Hallo Bob.

Voordat ik de ruit heb geplaatst heb ik eerst de raamrubbers en de raamstijl flink ingesmeerd met Mike Sanders vet. Daar komt nooit meer water bij?

Geplaatst: 01 mar 2007 17:47
door René
Hornox schreef:Hallo allemaal,

De raamrubbers zijn al eens gebruikt. Echter de raamsponningen heb ik gerestaureerd en deze zijn helemaal dicht. Overigens sluiten de rubbers wel erg goed geloof ik. Ze erin krijgen was een behoorlijke klus. Ze klemmen echt aan alle kanten flink tegen de sponning. Wellicht is het een idee om alsnog wat kit onder de rubbers aan te brengen? Mijn voorkeur heeft om de isolatie wél te plaatsen. Maar van de andere kant kan ik best begrijpen dat als er vocht bijkomt dit een flinke spons wordt!

grt,
Bob
Ha Bob,

Hoe kan er roest onder de raamrubbers gezeten hebben als ze overal goed afsloten??
Rubbers van 20 jaar of meer zijn uitgehard en gekrompen, vaak zie je ook haarscheutjes ontstaan. Het feit dan je ze er haast niet meer in terug kreeg bevestigd dat. De ruiten zijn altijd in beweging, staat de zon erop dan worden ze groter en vriest het dan worden ze kleiner en normaliter wordt dat verschil opgevangen door het rubber. Het oud rubber is die funktie kwijt en doet niets meer dan de ruit op zijn plaats houden.
Na zo'n restauratie is het zaak alle oude rubbers te vervangen voor nieuwe die het weer 20 jaar volhouden. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Let wel, je moet niets maar dit advies wil ik je toch meegeven.

René

Geplaatst: 01 mar 2007 21:33
door René
JanmetDoKa schreef: Dag René,

Strikt genomen heb je gelijk. De veroorzaker van roest is vocht, niet de wol.

Feit is wel dat die wol op twee manieren kan bijdragen aan het bevorderen van die roest:
1e) De ventilatie in de holle ruimtes wordt belemmert wanneer deze vol zit met wol
2e) Wanneer het binnen warm en vochtig is en buiten een stukje kouder, dan slaat het vocht in de lucht neer als condens op het koele staal van de buitenwand. Als de wol tegen deze wand aan ligt zal het daar langer nat blijven.

Precies om die reden wordt in de accomodatie van schepen de wol in folie verpakt of tussen lagen kippengaas vrij van de stalen wand gemonteerd.
Dit verlengt de levensduur van het verfsysteem. Blijkbaar is de autolak van VW voldoende goed om hier 25 jaar weerstand aan te bieden.

Met vriendelijke groet, Jan van Klink.
Ha Jan,

Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet, wat ik zeg is eigenlijk een pure constatering uit de praktijk van een 7tal campertjes T2 en T3 waar in allemaal de holle ruimtes opgevuld waren met glaswol omdat dat nu eenmaal het materiaal was waar Westfalia mee werkte in die tijd. Ik heb een aantal bussen gesloopt en een aantal gerestaureerd dus ken die plekken van binnen en van buiten.

Bij al die busjes was het beeld hetzelfde: roest onder het raamrubber betekende ook roest op de naden waar dat binnendringende water uiteindelijk terecht kwam. Op de plaatsen waar de rubbers intakt waren was er in geen van de gevallen roest van binnenuit te vinden en dat kan echt geen toeval zijn.

Het is zeker niet zo dat ik die glaswol wil promoten maar als er op alle plaatsen waar de raamrubbers niet lekken absoluut geen roest te vinden is dan denk ik dat het met condenswater allemaal wel meevalt. Die metalen buitenwand heb je tenslotte ook geisoleerd en daarom zal die condens niet of in heel kleine mate optreden.

Ik denk wel dat als je met een T3 de zee opgaat om een stukje te varen dat die kippegaasmethode een goed idee zal zijn maar voor een campertje wat met mooi weer mee mag op vakantie lijkt dat niet echt nodig :mrgreen:

Een andere misvatting is dat alle roest op de naden van binnenuit komt. Ook dat is absolute nonsens! Zet maar een paar T3 busjes naast elkaar en loop alle naden na, je zult zien dat bij al die bussen de lak op de naden gescheurd is. Tot daar is het niet zo'n probleem maar als de kitnaden ook nog eens meer dan 20 jaar oud zijn en door al die jaren heftige temperatuurwisselingen te hebben ondergaan hun funktie ook gaan veliezen dan is het bal. Tussen de naden van de plaatdelen zit niets anders dan een laagje grondverf die op vele plaatsen ook nog gesneuveld is door de puntlassen. De naden zijn van buiten gekit en gelakt, dat is alle bescherming die ze hebben. 1 barstje in de kit zorgt ervoor dat de naden volgezogen worden met vocht door de capilaire werking van die naden.
Uiteindelijk kan dit zo lekker doorroesten dat je de schade binnen ook ziet, misschien nog wel eerder dan aan de buitenkant maar komt het dan ook van binnen?? Ik zeg van niet, althans zeker niet altijd!!

De carroserie werkt altijd, de plaatdelen bewegen dus en als de rek uit de kit in de naden is wat na 20 jaar echt geen schande is dan gaat het mis. Vooral de buitenslapers hebben het wat dat betreft het hardst te verduren.

Tot zover mijn roestfrustratie :mrgreen: ik heb het teveel gezien denk ik?

René (met een bijna roestvrije joker [[thumbup]] en over de syncro hebben we het even niet maar daar heb ik de naden van dichtgekliederd met vet tot het weer mooier weer wordt)

Geplaatst: 02 mar 2007 10:31
door Hornox
Rene,

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest geloof ik. De rubbers zijn al eens gebruikt MAAR komen uit een andere bus. Voor de zekerheid zal ik nog wat kit toevoegen. Overigens is het rubber van de voorruit wél nieuw. Over het glaswol verhaal zal ik nog eens nadenken. Aangezien de camper toch een goedweer-campertje zal zijn denk ik dat ik het er gewoon uitlaat. Wordt vervolgd. Denk dat het resultaat eind April in Biddinghuizen te zien is! [[toast]]

Wel bedankt voor al jullie reacties. Het forum bewijst zijn waarde maar weer...

Grt,
Bob

Geplaatst: 16 mar 2007 10:05
door Hornox
Goedemorgen,

Kleine update en weer gelijk een nieuwe vraag...

Eerst een update:
- De koelkast werkt! Op gas, 220v en 12v geen probleem. Daar ben ik echt wel blij mee. Mag ik ook eens een meevaller hebben!
- Nieuwe gasveren geplaatst op de achterklep. Wat een verschil. De oude veren waren echt totaal op.
- Binnen bekleding aan het plafond vervangen. Véél werk. Ongeveer drie dagen high geweest van de lijmdampen maar het resultaat mag er zijn.
- Het rubber rondom het hefdak vervangen. Zelf ben ik lang op zoek geweest naar dit rubber. Uiteindelijk gevonden bij JustKampers.com. Mijn uitvoering is een Eurec Cassandra. Eigenlijk dus een Devon Moonraker. Wellicht een tip voor mensen die dit rubber ook zoeken? In elk geval was JustKampers enorm snel met leveren.

Nu dan weer een vraag:
Hoe pak ik de elektra aan? Ben nog aan het twijfelen over een 2de accu etc. Maar wat ik me meer afvraag: welke veiligheids middelen dien ik in te bouwen? Zekeringen/aardlek/etc? Heeft iemand hier een schema of tekening van?

Mvg,
Bob