Glaswol inpakken
- eric.c
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
- Locatie: Betuwe
Glaswol inpakken
Hallo,
Ik ben mijn bus aan het isoleren, en gebruik daar (deels) glaswol voor.
Nu heb ik al een paar stukken gedaan maar opeens weet ik het niet meer: slim of dom bezig?
Ik pak de glaswol in in plastic/PE folie. Dit plastic folie komt tegen de buitenwand. Mijn twijfel is nu of de condensvorming niet juist tussen plastic folie en buitenwand optreedt, waarna het vocht veel moeilijker weer weg kan dan wanneer de folie er niet zou zijn (alleen glaswol dus).
Kan iemand een steekhoudend argument vóór of tegen het inpakken van glaswol met plastic folie geven?
vriendelijke groet, Eric
Ik ben mijn bus aan het isoleren, en gebruik daar (deels) glaswol voor.
Nu heb ik al een paar stukken gedaan maar opeens weet ik het niet meer: slim of dom bezig?
Ik pak de glaswol in in plastic/PE folie. Dit plastic folie komt tegen de buitenwand. Mijn twijfel is nu of de condensvorming niet juist tussen plastic folie en buitenwand optreedt, waarna het vocht veel moeilijker weer weg kan dan wanneer de folie er niet zou zijn (alleen glaswol dus).
Kan iemand een steekhoudend argument vóór of tegen het inpakken van glaswol met plastic folie geven?
vriendelijke groet, Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Eric rijdt met een 1900D
- Thomasrs
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
- Locatie: omg. Alkmaar.
Re: Glaswol inpakken
tegen,
glaswol met / afgedekt door plastic isoleert niet. (anders was het wel met plastic en al geleverd, scheelt veel jeuk!)
glaswol zonder plastic blijft vochtig (helemaal tegen het plaatwerk aan, daar zit altijd condens) en volgens mij blijft het vocht lang hangen (capillaire werking)
en Eric ik zit met het zelfde probleem, ik heb de glaswol al terug gebracht.
glaswol met / afgedekt door plastic isoleert niet. (anders was het wel met plastic en al geleverd, scheelt veel jeuk!)
glaswol zonder plastic blijft vochtig (helemaal tegen het plaatwerk aan, daar zit altijd condens) en volgens mij blijft het vocht lang hangen (capillaire werking)
en Eric ik zit met het zelfde probleem, ik heb de glaswol al terug gebracht.
MfG Thomas
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Glaswol inpakken
Bij mij zit het er al 28 jaar in, perfect hoor
Theo
Theo
-
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
- Locatie: Omg. Nijmegen Uden
Re: Glaswol inpakken
Maakt niet zo veel uit denk ik. Glaswol wordt niet nat in een bus.
Tenzij je raamrubbers of carosserie niet meer zo goed is. En het van buiten naar binnen komt.
Normaal gesproken zakt het dan door het glaswol naar beneden waar het toch niet meer opdroogt.
Meeste condensvorming heb je alleen bij koud weer aan de binnenkant van de binnenste wand. (denk wel dat je me kunt volgen)
Niet tussen buitenwand en de isolatie.
Om het probleem van vocht en glaswol te omzeilen heb ik gekozen voor armaflex van 13mm en 9mm.
En dit tegen de buitenwand geplakt. Toch geisoleerd en er is voldoende lucht voor ventilate.
Gr. Perry
Tenzij je raamrubbers of carosserie niet meer zo goed is. En het van buiten naar binnen komt.
Normaal gesproken zakt het dan door het glaswol naar beneden waar het toch niet meer opdroogt.
Meeste condensvorming heb je alleen bij koud weer aan de binnenkant van de binnenste wand. (denk wel dat je me kunt volgen)
Niet tussen buitenwand en de isolatie.
Om het probleem van vocht en glaswol te omzeilen heb ik gekozen voor armaflex van 13mm en 9mm.
En dit tegen de buitenwand geplakt. Toch geisoleerd en er is voldoende lucht voor ventilate.
Gr. Perry
Perry
1986, wbx dg
1986, wbx dg
- Thomasrs
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
- Locatie: omg. Alkmaar.
Re: Glaswol inpakken
dit word zo'n gaaf topic...
echt glaswol/steenwol .....pfffff ennouwistiehetnietmeer
echt glaswol/steenwol .....pfffff ennouwistiehetnietmeer
MfG Thomas
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
- eric.c
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
- Locatie: Betuwe
Re: Glaswol inpakken
Dit gaat inderdaad alle kanten op!
Per, je zegt dat condensvorming optreedt aan de binnenkant van de binnenste wand. Maar is het niet zo dat de condens meestal tegen de binnenzijde van de metalen buitenwand ontstaat, omdat dit het koudste deel is? (En daar wil ik het net niet hebben, in verband met roestvorming.)
vriendelijke groet, Eric
Per, je zegt dat condensvorming optreedt aan de binnenkant van de binnenste wand. Maar is het niet zo dat de condens meestal tegen de binnenzijde van de metalen buitenwand ontstaat, omdat dit het koudste deel is? (En daar wil ik het net niet hebben, in verband met roestvorming.)
vriendelijke groet, Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Eric rijdt met een 1900D
Re: Glaswol inpakken
Eric,
Je hebt de dampwerende laag " lees plastic", aan de binnenkant! Dat is goed, zo blijft het vocht voor de isolatie, en blijft de isolatie "droog"
Niet meer twijfelen, doorgaan.
Je hebt de dampwerende laag " lees plastic", aan de binnenkant! Dat is goed, zo blijft het vocht voor de isolatie, en blijft de isolatie "droog"
Niet meer twijfelen, doorgaan.
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
- Thomasrs
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
- Locatie: omg. Alkmaar.
Re: Glaswol inpakken
eric.c schreef: Per, je zegt dat condensvorming optreedt aan de binnenkant van de binnenste wand. Maar is het niet zo dat de condens meestal tegen de binnenzijde van de metalen buitenwand ontstaat, omdat dit het koudste deel is? (En daar wil ik het net niet hebben, in verband met roestvorming.)
vriendelijke groet, Eric
We zijn het volgens mij over 1 ding eens, het meeste condens komt aan de binnenzijde van het buitenste plaatwerk. (daar is het verschil warm koud het grootst) toch?ceessie schreef:Eric,
Je hebt de dampwerende laag " lees plastic", aan de binnenkant! Dat is goed, zo blijft het vocht voor de isolatie, en blijft de isolatie "droog"
Voor isolatie is lucht nodig, beter gezegt laagjes lucht(denk maar aan laagjes kleding) volgens mij
Ingepakte spullen zullen NOOIT goed ademen, het is namelijk ingepakt. (tenzij je het doet met folie met speciale gaatjes, een richtings verkeer gaatjes) leg maar eens een vers warm brood in een dichte zak, in een koudere kamer... krijg je nat brood... of blaas een zak op, knoop hem dicht en leg hem in de zon.... krijg je ook condens (handig voor in nood in de woestijn )
Maar tadadadadaaaaaaa
Isoleer je voor een temperatuur en/of een geluids kwestie?
MfG Thomas
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
- Dré2100
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4350
- Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
- Locatie: Tuitjenhorn
Re: Glaswol inpakken
.......... zelfs in Garfield zit glaswol.
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Re: Glaswol inpakken
Westfalia heeft in alle productie jaren van de T1, de T2 en de T3 glaswol gebruikt als isolatiemateriaal en dat werkt tot op de dag van vandaag prima. Ik heb ervaring met meerdere T2 westfalia campers en in ieder geval 1 T3 westfalia camper waarbij alle wanden geisoleerd zijn met glaswol en de bussen welke ik persoonlijk gerestaureerd heb hadden geen van allen last van vocht in die glaswol maar waren allemaal kurkdrook op 1 plek na in de T3 achter bij de keukenkast en daar bleek sprake te zijn van indringend water wat de ellende veroorzaakte.
Het is dus zoal Perry zegt: is de afdichting van je bus OK dan is glaswol of steenwol geen probleem en is je bus lek dan heb je al een probleem wat dan weer niets te maken heeft met glaswol.
Dit zijn dus praktijkervaringen en mensen die proberen dit theoretisch onderuit te halen doen hun best maar, ik weet wel beter
Westfalia pakte in ieder geval helemaal niet in van de glaswol dus de ervaring is ook dat dat helemaal niet nodig is, of het bezwaarlijk kan ik je niet zeggen maar ik gok van niet.
René
Het is dus zoal Perry zegt: is de afdichting van je bus OK dan is glaswol of steenwol geen probleem en is je bus lek dan heb je al een probleem wat dan weer niets te maken heeft met glaswol.
Dit zijn dus praktijkervaringen en mensen die proberen dit theoretisch onderuit te halen doen hun best maar, ik weet wel beter
Westfalia pakte in ieder geval helemaal niet in van de glaswol dus de ervaring is ook dat dat helemaal niet nodig is, of het bezwaarlijk kan ik je niet zeggen maar ik gok van niet.
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- Thomasrs
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
- Locatie: omg. Alkmaar.
Re: Glaswol inpakken
MfG Thomas
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Glaswol inpakken
Als het een interne link is, het begint met http of www, dat maakt het verschil.
Bij mij is het wel in het blauw
Veel mensen weten niet hoe de zoek functie werkt, vragen gaat sneller.
En als je schrijft dat je bus al 28 jaar dat spul heeft, is dat niet het gewenste antwoord
Theo
Bij mij is het wel in het blauw
Veel mensen weten niet hoe de zoek functie werkt, vragen gaat sneller.
En als je schrijft dat je bus al 28 jaar dat spul heeft, is dat niet het gewenste antwoord
Theo
- Thomasrs
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
- Locatie: omg. Alkmaar.
Re: Glaswol inpakken
Maar Rene,René schreef: Het is dus zoal Perry zegt: is de afdichting van je bus OK dan is glaswol of steenwol geen probleem en is je bus lek dan heb je al een probleem wat dan weer niets te maken heeft met glaswol.
René
vraagje waarom is (enkel) glas s ochtends nat aan de binnenkant?? het raam is namelijk niet lek...
of een koud biertje aan de buitenkant vochtig, als je hem in de zon zet?.
Ps ik weet het zelf ook niet, net als Eric... en ik heb zelf geen natte bus trouwens..
enne wat VW 30 jaar geleden deed is soms wel al achterhaald (helaas maakt vw ook foutjes)
MfG Thomas
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Re: Glaswol inpakken
In een huis isoleer je van binnen naar buiten als volgt: gips (or whatever) , dampdichte folie, isolatie, (eventueel een spouw), (eventueel dampopen folie), buitenmuur, MAAR...
Een bus is geen huis (hoewel). Een stenen muur of een dakbeschot of wat dan ook ademt, en dat doet je metalen buitenkant van je bus niet. Daarom kun je rustig glaswol gebruiken, maar moet je het NIET afdichten met plastic folie. Condens/vocht moet namelijk via je interieurbekleding en andere tochtgaten in de carrosserie weer afgevoerd worden. Glaswol en steenwol reguleren vocht prima.
Maar vraagje... als je de bekleding er toch af hebt, waarom spuit je de binnenkant dan niet in met een Holzraumschutzmittel, zoals b.v. Mike Sanders Fett o.i.d? Dan weet je zeker dat het nooit meer roest.
Een bus is geen huis (hoewel). Een stenen muur of een dakbeschot of wat dan ook ademt, en dat doet je metalen buitenkant van je bus niet. Daarom kun je rustig glaswol gebruiken, maar moet je het NIET afdichten met plastic folie. Condens/vocht moet namelijk via je interieurbekleding en andere tochtgaten in de carrosserie weer afgevoerd worden. Glaswol en steenwol reguleren vocht prima.
Maar vraagje... als je de bekleding er toch af hebt, waarom spuit je de binnenkant dan niet in met een Holzraumschutzmittel, zoals b.v. Mike Sanders Fett o.i.d? Dan weet je zeker dat het nooit meer roest.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Glaswol inpakken
Het was niet VW die isoleerde met glaswol maar Westfalia en dat deden ze al veel langer dan 30 jaar. Dat functioneerde toen prima en nu ook nog net zo, ook met enkel glas wat ze later wel aangepast hebben naar isolerend dubbel glas. Hoe innoverend waren ze vroeger al heThomasrs schreef:
Maar Rene,
vraagje waarom is (enkel) glas s ochtends nat aan de binnenkant?? het raam is namelijk niet lek...
of een koud biertje aan de buitenkant vochtig, als je hem in de zon zet?.
Ps ik weet het zelf ook niet, net als Eric... en ik heb zelf geen natte bus trouwens..
enne wat VW 30 jaar geleden deed is soms wel al achterhaald (helaas maakt vw ook foutjes)
Schijnbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt bij je en gezien je reactie's via pb probeer je mij nu uit te dagen maar geloof me maar dat het beter is dat je dat niet doet want je gaat het niet leuk vinden. Op dit soort pb-tjes ga ik al helemaal niet reageren.
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- Thomasrs
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
- Locatie: omg. Alkmaar.
Re: Glaswol inpakken
Ik vraag toch alleen wat?
en ik daag je niet uit vraag je gewoon wat. reageer dan eens gewoon normaal ipv opgefokt of iemand tot de grond toe aftezeiken.
en ik daag je niet uit vraag je gewoon wat. reageer dan eens gewoon normaal ipv opgefokt of iemand tot de grond toe aftezeiken.
MfG Thomas
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses