laswerk tijdelijk beschermen

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
iceskater
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 sep 2014 09:34
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door iceskater »

Momenteel ben ik op verschillende plaatsen roest aan het verwijderen en aan het lassen.
Hoe kan ik nu vers gelast plaatwerk het beste beschermen tegen roest?

Uiteindelijk wil ik de hele bus na al het laswerk volledig kaal halen en dan in een 2-K epoxy primer zetten.
Nu bescherm ik het met zinkspray maar dat lijkt me niet zo slim omdat dit er weer af moet als je er epoxy primer over wilt doen.

Vers gelast werk meteen in de epoxy primer is ook geen doen omdat het steeds kleine stukjes betreft en je de primer met verharder moet aanmaken en dus veel weg moet gooien.

Na het lassen denk ik eerst aan een roestomvormer welke direct overschilderbaar is dus zonder afspuiten met water e.d. en dan dus meteen een goede primer er over waar ik later met 2K epoxy primer over heen kan.
Wie weet er een goede combinatie van producten om dit te bereiken?
Groetjes,
Ralph
iceskater
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 sep 2014 09:34
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door iceskater »

Groetjes,
Ralph
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door eric.c »

Ik werk na het lassen vaak met Owatrol C.I.P.
Daar kan iedere verfsoort overheen worden gezet.
Het droogt echter vrij langzaam, en de volgende laag mag er pas na 72 uur op, da's wel iets om rekening mee te houden.

Roest zie je de eerste jaren dan niet meer.

Vriendelijke groet,
Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5458
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Nitrofest van Brantho Korrux. Is met alle verfsystemen over te spuiten. Check de technische gegevens even voor de zekerheid. 2 lagen als niet direct afgelakt wordt.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door servicebus »

Of wel tijdelijk met zink, als je dan aan het spuiten toe bent was je de zink er met thinner zo weet af
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
koendd
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
Locatie: Ruddervoorde, België

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door koendd »

wou net hetzelfde als douwe zeggen.
Gewoon wat zincspray erop, in 2min droog. beschermt tegen roest en met wat thinner of remreiniger er zo terug af voor als je wil gaan plamuren of spuiten in deftige primer.
groeten,
koen

4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door servicebus »

Primer van de action is nog goedkoper :mrgreen:
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5458
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Toch beschermt Nitrofest beter tegen roest is mijn ervaring. Ik ben helemaal niet zo´n fan van Zinkspray als roestpreventie, maar dat is uiteraard persoonlijk.
http://www.hollandcoating.nl/images/Pro ... rofest.pdf
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
iceskater
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 sep 2014 09:34
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door iceskater »

Bedankt voor de tips. Ik ga het voorlopig maar eens met de primer van de Action doen. Met name omdat deze direct overschilderbaar is met alle systemen.
Wel jammer dat het zulk transparant spul is, daardoor knapt het voor het oog niet zo lekker op :lol:
Groetjes,
Ralph
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door reindert »

mijn bus is echt kaal geweest, daarna gelijk in de primer. Vervolgens na een maandje of 2 uiteindelijk gespoten. Na een jaartje toch weer bloemkolen. Is primer dan een goede oplossing?
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
koendd
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
Locatie: Ruddervoorde, België

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door koendd »

tjah, als er geen roest onder zit kan het op zich niet gaan roesten.
Maar grondverf is niet hetzelfde als bv epoxy primer.

Grondverf is niet "dicht" als epoxyprimer.
Het dak van mijn T3 staat al 3 jaar in de witte epoxyprimer, heb er ondertussen al 80.000km mee gereden en daar is nog niks aan. Mocht ik dat met grondverf doen dan is nu mn volledige dak verroest.

Maar als je een beetje roest achterlaat, soms zie je het niet als het in de naden zit, mag je er om het even wat op smeren, komt zoiezo terug.
Heb ik ook met mijn bus maar die heb ik maar snel snel gedaan, stoort me ook niet
groeten,
koen

4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door reindert »

kijk, dan zal dat het geweest zijn Koen! ;)
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Ongelezen bericht door Jeltuh »

En vooral ook binnen en buitenkant van plaatwerk behandelen! Voor de binnenkant is Owatrol dan weer uitstekend

Groet, Jelte
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Even terugkomend op dit oude onderwerp door een zoektocht op het forum. Ik overweeg vertinnen ipv plamuur maar wil dit het liefst wat later na het lassen pas doen. Kan ik dan mijn laswerk tijdelijk beschermen met bijvoorbeeld gewoon Ferpox primer, en die vlak voor het vertinnen schoonslijpen, of laat dat toch teveel resten over in de gaatjes?

Kortom, wat kan ik het beste gebruiken totdat ik het ga vertinnen? Of vertint iedereen per direct na het lassen.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door RVB »

Ik denk dat als je vertint het de bedoeling is dat het tin op het metaal komt zonder vervuiling van.lak of n ander laagje. Dus het maakt niks uit. Het moet sowieso er af. (Stralen?l)

Gr. Rolf
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: laswerk tijdelijk beschermen

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Stralen is inderdaad een goeie! Wellicht dat Ferpox ook wegbrandt als je er de vlam op zet.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Plaats reactie