Ombouw naar camper vraag

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
teedrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
Locatie: Zwolle

Ombouw naar camper vraag

Ongelezen bericht door teedrie »

Ik heb een Multivan gekocht die ik wil ombouwen naar camper. Mijn doel is om de bus te laten voldoen aan de minimale campervoorschriften, hem op camperkenteken te krijgen en dan weer door te verkopen.
Nu wil ik er een popup dak in plaatsen. Ik lees echter de site van de belastingdienst hierover
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting
En hierin is iets me niet duidelijk
Afwijkende hoogte

Is de binnenruimte van uw kampeerauto niet minimaal 170 cm hoog, maar wel minimaal 130 cm hoog? Dan mag u de binnenruimte verhogen. Het dak moet dan zijn voorzien van een al dan niet uitklapbare, permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 100 cm en een breedte van minimaal 90 cm. Dit mag alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.

Wanneer aan de binnenkant van de binnenruimte materialen zijn aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond, wordt voor de beoordeling van de vraag of de binnenruimte voldoet aan de vereiste afmetingen uitgegaan van de verkleinde ruimte. Dat geldt zowel voor het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.

Volkswagen type Transporter

Hebt u een Volkswagen type Transporter waarbij de motor van fabriekswege achterin is geplaatst? En ligt de 'datum eerste toelating' vóór 1 januari 1994? Dan gelden de voorwaarden aan de binnenruimte alsof de motor niet achterin is geplaatst.


Hoe zit dit nou, moet je dus voor een T3 tegenwoordig inderdaad een hefdak hebben van 200 cm lengte om campergoedkeuring te krijgen?
Groet,
Jorn

VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Ombouw naar camper vraag

Ongelezen bericht door Bob »

Nee. Zoals jij het leest zou het hele hefdak 170 hoog moeten zijn. :wink:
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
teedrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
Locatie: Zwolle

Re: Ombouw naar camper vraag

Ongelezen bericht door teedrie »

Ik weet dus ook niet of ik het juist concludeer. Waarom wordt er nu gesproken over een blok van 170x200x90 en over een blok van 100x90x170
Groet,
Jorn

VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ombouw naar camper vraag

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Er wordt over 2 zaken gesproken.

1) fictief blok van 170 (hoog) bij 200 (lang) en 90 (breed) in wagens met binnenhoogte van 170 cm of meer
2) fictief blok van 170 (hoog) bij 100 (lang) en 90 (breed) in wagens met binnenhoogte van 130 cm tot 170 cm

Dus de T3 is standaard te laag maar hoger dan 130 cm. Je moet dus een hoogdak of hefdak plaatsen waarbij de minimale binnenmaat voor een fictief blok altijd 170x100x90 bedraagt. Dus ook opletten met kasteninbouw ter plaatse van je verhoogd dakruimte. Maar of ze op dat laatste actief controleren?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
teedrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
Locatie: Zwolle

Re: Ombouw naar camper vraag

Ongelezen bericht door teedrie »

Dank voor het meedenken! Ik ga verder met de puzzel.
Groet,
Jorn

VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Ombouw naar camper vraag

Ongelezen bericht door Bob »

Ik weet niet waar jullie het blok vandaan halen waarin een maat van 100 cm in voorkomt?????
Belastingdienst schreef:Dat geldt zowel voor het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.


Als het eerste blok in een bus past hoef je geen stahoogte te realiseren.
Als het tweede blok in de bus past moet je in een ruimte van 100 x 90 cm stahoogte van 170 cm creëren.

Zo moeilijk is het toch niet???
Bob

2.5 TDI 2008
Plaats reactie