DIY beugels voor luifel

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

DIY beugels voor luifel

Ongelezen bericht door Radje69 »

Beugels maken voor een zakluifel is iets waar ik al een tijdje over dacht, het moet tenslotte stevig genoeg zijn, stel dat de luifel losbreekt in volle rit.Dat wil je niet meemaken en diegene achter jou ook niet
IMGP0029resadap.jpg
Na een intense periode” data-mining”, gemerkt dat er toch wel wat variaties bestaan, niet alleen onder de zelfbouw- maar ook onder de fabrieksbeugels
googlen op zelfbouw luifel adapter / beugel, DIY awning bracket, selbstbau markise adapter/halter/, adapter / attache auvent bricolage
Ik deed een poging het beste van de twee werelden te kombineren en maakte mijn eigen versie.
IMGP0023res.JPG
Belangrijk voor mij was de materiaaldikte , aangezien ik alles koud en op spierkracht moest buigen in de bankschroef .
Ik koos voor ijzer met een plaatdikte van 3mm en sneed 5 stukken van 8cm x 35cm en 2stukken van 4cm x 35cm . (8cm is de max breedte op de stijl tussen schuif- en passagiersdeur, 4cm is de max breedte op de stijl tussen zijraam en schuifdeur). Na het plooien worden 2 stukken van 3mm dik op elkaar gepuntlast om 1 beugel van 6mm dik te maken. Voor de tussenbeugel van 4cm breed moet je rekening houden met de linkerboventip van de schuifdeur ( bij het openschuiven van de deur raakt de tip de beugel), daar heb ik een stuk uit de beugel verwijdert.
Op elk stuk van 35cm plooi ik 5cm naar een basishoek van 17°( bij het passen wordt deze bijgeplooid)
IMGP0026res.JPG
IMGP0034res.JPG
Voorts gebruikte ik nog een ijzer hoekprofiel (90°)van 4mm dik waaruit ik 3 stukken van 2.9cm (schuift onder de dakgoot )x 2.5cm en 3 stukken van 1.00cm(om de hefdakrand niet te raken bij het openen) x 2.5cm kon snijden.
IMGP0037res.JPG
Het is een stevige constuctie geworden, mede dankzij de M8-draadpluggen(rivet) die ik gebruikte om de beugels tegen de stijl te schroeven, redelijk simpel te maken , de middelste beugel(4cm) heb ik in de dikte van 3mm gehouden, ik merkte dat deze eigenlijk niet noodzakelijk is voor stevigheid van het geheel, enkel bij de montage( ik was alleen) van de luifel was de middelste beugel handig als steunpunt

Grtzz, Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: DIY beugels voor luifel

Ongelezen bericht door luizenbos »

Koen

Netjes gemaakt [[thumbup]] leuk he dat ijzer werk om te doen en iets zien groeien onder je handen je zou de beugels kunnen dompelen in een vloeistof naar keus dat het er goed tussen trekt omdat het binnen tussen in kan roesten maar aan de andere kant voor dat dat door roest
ach dat duurt wel even :D
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: DIY beugels voor luifel

Ongelezen bericht door Radje69 »

@Fritz, idd het proces van zelfbouw geeft voldoening en de reden om zelf te bouwen is meestal een stukje zelfverkenning,... "kan ik het?"
de twee helften zijn afzondelijk in fosfaatprimer gespoten en de deklaag is een 1-component industrielak, daarna zijn beide voorgevormde helften op elkaar"gekleefd" met antisteenslag pasta(butyl/rubber) en samengeperst, na een droogtijd heb ik ze gepuntlast( 4 punten: boven/onder en 2 zijkanten), het zou de insijpeling van water moeten tegenhouden , ... time will tell

Grtz Koen
mun bullebak
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mei 2015 13:26

Re: DIY beugels voor luifel

Ongelezen bericht door mun bullebak »

beetje hetzelfde idee
alleen aan onderzijde niet vastgezet met bouten maar alleen een rubber er tussen voor het beschadigen

gr nico
beugel1.jpg
beugel2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
t3 met 2e en un1
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: DIY beugels voor luifel

Ongelezen bericht door Radje69 »

[[thumbup]] Knap gedaan Nico, ziet er stevig uit

Grtzels Koen
Plaats reactie