Dakgoot heeft roest

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
dennis_85
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2017 02:42

Dakgoot heeft roest

Ongelezen bericht door dennis_85 »

Beste mede-forumleden,

Wij hebben sinds kort een T3 aangeschaft en we zijn er ontzettend blij mee! Het is voor het eerst dat ik een bus/camper zo flink onder handen neem en vind het erg leuk dat ik zoveel leer in zo'n korte tijd. De camper heeft namelijk nog wel wat werk nodig. Bij het strippen kwamen we onder andere helaas toch wel wat roest tegen.

Ondanks dit een klein tegenslag is, zijn de meeste plekken al aangepakt of nog goed te behandelen. Alleen zit ik nog met één wat complexer probleem. De dakgoten zijn ook best wel aan roesten en is linksachter zelfs wat doorgeroest naar binnen. Het lastige is, is dat de dakgoten (zover ik kan zien) verwerkt zitten in de carrosserie tussen het dak en de zijkanten. Ofwel, de dakgoten vervangen gaat zo makkelijk nog niet.

Ik zie zelf 3 mogelijke scenario's:

1. Dit is niet meer te verhelpen, smeer het in met roest omvormer etc. en geniet van de bus zolang nog mogelijk.
2. Slijp met een haakse slijper de dakgoot aan de buitenkant eraf. Vervang een stukje plaatwerk linkssachter voor de roest van binnen.. Plamuur de naad aan de buitenkant en kit of las er nieuwe dakgoten op.
3. Het dak (plus vast hoogdak) moet eraf, dus alle spanten en verbindingen los maken en dan plaatwerk vervangen waar nodig. Betwijfel of dit me lukt gezien ik geen flauw idee heb waar ik dan aan begin en er zit gigantisch veel vastgemaakt aan het dak.

Heeft iemand ervaring hiermee? Alle tips zijn zeeer welkom, gezien ik een beetje met de handen in m'n haren zit betreft dit puntje.
Dennis
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Dakgoot heeft roest

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik denk dat je je af moet vragen wat je met de bus wilt. Heb je hem voor het gebruik als camper of ben je een echte VW freak? En is het een originele Westfalia of een zelfbouwcamper? Qua geld gaat een grondige restauratie de waarde van de bus wellicht te boven en is uitstel van executie met nog flink wat jaren plezier te prefereren boven een grote (financiele) inspanning en een lange periode waarin je de bus niet kunt gebruiken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Dakgoot heeft roest

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Hangt van de schade af. Optie 2 lijkt mij meestal haalbaar met een vervangend stuk goot.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Dakgoot heeft roest

Ongelezen bericht door RVB »

www.bus-forum.nl/forum/viewtopic.php?f= ... t&start=80

Mijn verhaal. Ik rij al 7 jaar met een goot die vergaan is. Ik kan het niet lassen omdat ik een hoogdak heb. Ik kán wel maar dat is een heel groot project wat altijd nog kan. Ik heb wel een gootfunctie en ik zorg dat er zo min mogelijk vocht bij het roest komt. Roest heb ik behandeld met alle middeltjes die ik voor handen heb. Mijn goot bestast nu uit metaal, roest, polyester, kit, middeltjes en PVC! Over de lengte van mij bus heb ik een PVC Z profiel geplaatst die dienst doet als goot. Aan de eindes wat vervormd door het pvc warm te maken. Om het jaar laat wel weer ergens de kit los waarmee hij vast zit. Dan doe ik er weer wat mee.

Groetjes Rolf... link is van mijn bus. Staat wat over in
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Dakgoot heeft roest

Ongelezen bericht door Bob »

wel jammer dat je foto's het niet meer doen Rolf
Bob

2.5 TDI 2008
dennis_85
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2017 02:42

Re: Dakgoot heeft roest

Ongelezen bericht door dennis_85 »

Top reacties! Bedankt!

Vind een T3 oprecht echt geweldig, maar wel een beetje spijt dat we deze bus gekocht hebben voor het geld dat we er voor betaald hebben. Heb de afgelopen tijd veel geleerd over roest en roestvorming... en in verhouding is het niet helemaal reëel en had ik deze bus achteraf toch overgeslagen. Het is een bus die we nooit meer voor hetzelfde geld kunnen doorverkopen. Maar goed, al doen leert men.

Neemt niet weg dat we er alsnog iets van willen maken waar we een aantal jaartjes plezier van kunnen hebben.. een soort van gulden middenweg weliswaar. Vandaag nog eens goed geïnspecteerd en het vast hoogdak eraf halen plus het dak lijkt op een mega project. Ik heb vrij veel tijd, maar ook weer niet zoveel! En ervaring mist daar helaas ook. :lol:

Dus dan maar de grotere roestplek aan de binnenkant zo grondig mogelijk aanpakken. Ik had dit het liefst laten lassen maar daarvoor kunnen we er niet echt bij. Ofwel, ik ga proberen zoveel mogelijk roest weg te schuren, slijpen en borstelen en dan te behandelen met Brunox met vervolgens een laagje Hammerite om het toch zoveel mogelijke te remmen.
Via één van de bovenstaande draadjes kwam ik tegen om een L-profiel te gebruiken. Dus ben van plan om de huidige kit eruit te halen, het originele dakgoot eraf te slijpen, met een lamellenschijf het overgebleven randje weer kaal te maken zodat daar het L-profiel aan vastgemaakt kan worden. Denk dat dit toch wel een goede gulden middenweg voorlopig is. Ziet het er toch weer wat netter uit en kan het weer even.

De bus was al geverfd door de vorige eigenaar met een roller en willen we ook weer opnieuw doen. Dus dan nemen we die L-profiel meteen mee.

We willen er wel wat jaren plezier van hebben, dus hoop dat deze aanpak toch een uitstel van executie is voor een aantal jaar. Met de reizen die we er mee van plan zijn is de aanschafprijs dan toch misschien nog enigszins de moeite waard geweest. :roll:
Dennis
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Dakgoot heeft roest

Ongelezen bericht door Ewout »

Hoi Dennis, lijkt me een prima pragmatische oplossing!

Ennuh, sluit je berichten svp af met je (echte) naam, dat waarderen we hier.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Plaats reactie