Behandeling vliegroest

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Even in een aparte topic.

Op mijn bus kom ik soms plekken tegen die duidelijk niet doorgerot zijn, maar vliegroest vertonen, of iets meer (zonder gaten). Nu kan ik alles eruit gaan halen en opnieuw inlassen maar dan kan je volgens mij beter een nieuwe bus gaan bouwen. Wat is het slimste om te doen? Ik zat aan de volgende stappen te denken:

1. Kaal maken met staalborstel
2. Ontroesten met Fertan oid
3. Op niet zichtplaatsen in de Brantho Korrux
4. zichtplaatsen in de roestwerende primer
5. Staalplamuur (Alsi)
6. Polyesterplamuur?
7. Epoxy Primer
8. Aflakken in kleur

Plaatje ter herheldering

Afbeelding

- Is dit de juiste volgorde van aanpak?
- Plamuren op kaal staal of juist over de epoxy? Al veel over gelezen op internet, maar meningen lijken te verschillen
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
jochemp
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2014 12:13

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door jochemp »

Met Fertan ontroest je niet fertan is een omzetter zou ik niet aanbevelen hoewel het best soms handig kan zijn. Als je de roest wilt verwijderen met een goedje moet je een oplosser pakken bv. Rustyco.
groet Jochem
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door rick »

Jochem,

Al die oplossers of omzetters (juiste benaming) hebben dezelfde werking. Het werkzame bestanddeel fosforzuur zet de roest om in een droge stof (zout) die je kunt verwijderen. Het is een chemische reactie. IJzer(III)oxide wordt omgezet tot ijzer(III)fosfaat:

F e 2 O 3 + 2 H 3 P O 4 ⟶ 2 F e P O 4 + 3 H 2 O

Die middeltjes verschillen dus in de basis niet.

Erik, dit is geen vliegroest maar putroest, wat dus veel dieper in de plaat zit.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Heldere uitleg, fijn! Oké, putroest dus. Blijft het stappenplan dan een goede aanpak?
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
c vr6
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2014 23:20

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door c vr6 »

(Laten) stralen is denk ik de enige echt goede manier om van de roest af te komen
Daarna Epoxy / primer en vervolgens 2k aflakken
Groet, Berry
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Stralen moet lukken, maar dan heb je nog een goede afdekking nodig. Is epooxy voldoende? En heeft plamuur een roestwerende werking?
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Nee
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door rick »

Ik heb het al vele malen opgetikt, de combinatie die lang stand houdt bij mijn bus. En dit is dan een methode als je beperkte mogelijkheden hebt om dit aan te pakken.

- voorbehandeling borstelen/schuren (zie archief voor beste borstel) of stralen
- fertan volgens de gebruiksaanwijzing!!! toepassen (mogelijk 2x)
- ferpox (dun aanbrengen!!!! dus niet één keer willen laten dekken)
- Aflak

Zoals alles valt of staat ook dit met de uitvoering;
- vochtinwerking tijdens behandeling (luchtvochtigheid); dus snel behandelen na stralen met Fertan. Geeft direct beschermingslaag tegen roesten.
- voldoende laten inwerken
- droog en uithardingstijden
- geen hygroscopische plamuur toepassen
- binnenzijde daar waar het kan afstrijken met hete Mike Sanders vet
- enz. (zei archief of elders)
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Plamuur en groend verf is niet roest werend, deze zijn poreus en nemen vocht op. Let maar eens op auto's die langduurig in de grondverf plekken zitten , vaak roest dat gezelig verder.

Grondverf is dus puur om de aflaklaag te hechten of je plamuur .
Grondverf is ook handig om oneffenheden op te sporen , dus daarom alleen al eerst grondverf en dan strakmaken met plamuur. Nat schuren glad resultaat.

Na dat gedoe aflakken.
En voor je roest duivel zijn hierboven top tips geleverd, due zou ik zondermeer aanhouden.

Bij de action hebben ze spuitbussen stop roest. Kost geen drol en werkt ook gewoon goed je loopt dan niet met een kwastje te leuren . En het is meteen primer dus het roest niet meteen verder.
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Rick, prima stappen lijkt me. Alleen, op welk punt maak jij strak met plamuur? Op kale plaat of na de primer?

Marcel, helder. Heb zelf geen goede ervaring met dat spul van de Action, na een jaar was de roest terug. En in zegt dus ook plamuur op kale plaat? Daarna afdekken met epoxy primer.

Nu gebruik ik zink-Alu spray van Zwaluw om de boel af te dekken totdat ik in de plamuur en strakmaakfase kom. Dit kocht ik bij Toolstation.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door luizenbos »

erik

plamuren doe je op de kale plaat zoek een plamuur die niet hygroscopisch ik lees over een staal plamuur hier op het kever forum
waar is gelast heb ik eerst strak gemaakt met staalplamuur (wordt net ze hard als dat je het vertint) en dan strak maken .

of het waar is weet ik niet en of die ook vocht door laat meer of minder :?: ook niet maar .....

spuitbussen is 1 component laat op den duur vocht door dus alleen voor even tijdelijk isoleren --- altijd 2 componenten gebruiken

maar denk ook eens en dat viel mijn gisteren :idea: op dat ik motor fiets bezig een plaatje ijzer in omgevenigs in een geïsoleerde garage omstandigheden ging ik de plaatje voor verwarmen met de hete lucht föhn om te kunnen spuiten .zag ik de vocht condens druppels te voorschijn komen en toen pas droog worden .

zal in jouw schuur niet veel beter zijn :mrgreen: puntje om ook rekening te houden luchtvochtigheid :wink: invloed :?:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door rick »

Even nog een belangrijke tip.
Fertan zal naar zo'n 24 uur afgewassen moeten worden. Dan blijft een voornamelijk zwart getint blik over. Dat zwarte moet er zoveel mogelijk af. Laat dat zwarte lang drogen. Minstens een dag of langer. Je zult zien dat na dat wachten zich een poeder vormt. Dat gaat er na die wachttijd met een hard borsteltje makkelijk af (n.b.. Als je direct na het afwassen gaat poetsen krijg je het er niet goed af). Je houdt grijsgetint blik over. Dat grijze is een roestwerende laag. Die is de basis voor de volgende fases en moet liefst NIET doorgeschuurd worden. Ik plamuurde nooit maar als je dat wilt zou ik dat doen NA de laag Ferpox (=grondlaag maar neemt GEEN vocht op). Schuur daar ook niet doorheen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Behandeling vliegroest

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Precies, Fertan gebruik ik ook om plekken te behandelen werkt op zich prima en wordt zwart. Het metaal eronder wordt niet heel schoon uiteindelijk, waardoor ik twijfel of de roest wel voldoende weg is. Zou iets als Rustyco beter werken??

Hier nog twee voorbeelden van kleine plekjes. Dit zou ik er toch niet allemaal uit slijpen lijkt me.

Foto 1: het gaat om het deel rechts, niet om de goot zelf die is slecht. Rustyco o.i.d. en dan plamuur en primer?

Afbeelding

Foto 2: Als ik dit kaal slijp blijft er iets over zoals op foto 1. Lang niet door het schone staal heen dus. Plekje is misschien 3 cm. Zelfde procedure?

Afbeelding

Iemand voorbeelden van hoe men dit heeft aangepakt?
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Plaats reactie