Bus verven

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Lisanne
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2018 21:51

Bus verven

Ongelezen bericht door Lisanne »

Hoi allen,

Ik ben nu een tijdje bezig met mijn busje. Heb al het roest weg gewerkt en behandeld.
En ben helemaal klaar om te gaan verven. (Een spuiter kan ik niet betalen, en vind het gewoon super leuk om het zelf te doen!)

Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf verven van je bus?
Hoe veel lagen verf heb je gebruikt? En hoe krijg je hm mooi glansend op het eind? (dmv schuren? of hoogglans?)
Tips zijn welkom!

Alvast dank!!
Groetjes Lisanne
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door luizenbos »

Hylke :mrgreen:

Wederom ben ik niet met je eens :!: er zijn genoeg situatie die mijn bekent zijn die ik zo effe zo niet zo gouw kan vinden dat mensen met rollen hele mooie resultaten bereiken alles valt staat met voor werk er is zelf en pdf hoe je dat kan doen .

dus dat dat niet gaat is niet waar :wink:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door Bob »

Gewoon rollen met hoogglanslak uit de bouwmarkt. Als er dan volgend jaar weer roest door komt is het simpel bij te werken.
Wel rollen met een lakroller ipv schuimroller. Lakroller wel eerst even met verf op een stuk karton oid rollen, om de losse haartjes er uit te krijgen.
Om de lak goed te laten vloeien is het handig om het te doen op warm plaatwerk (verwarmen in de zon). Wel lakken in de schaduw.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door Bob »

Wat kost het spuiten van je 10.000 euro bus dan? Waarschijnlijk net zoveel als het met een kwast laten verven van je 200.000 euro huis. Snap niet dat mensen het een bus waard vinden deze te laten spuiten. [[head]]
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Yep... Vraagt wat geduld en gereedschap, maar als het wil, is het leuk.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door Bob »

Waar schrijf ik dat mensen niet tevreden en blij mogen zijn met het spuitwerk Hylke?
Ik snap alleen niet dat mensen tevreden zijn met schilderwerk op hun dure huis, maar dat ze de bus voor veel geld laten spuiten.

En ja, zelf spuiten kan ook leuk zijn. Zelfs met spuitbussen prachtige resultaten gezien.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door Jeltuh »

In Engeland gebruiken ze veel rustoleum, kijk maar eens op YouTube. Zelf zou ik een goede (Epifanes) 2k botenlak nemen. Goed verdunnen en met lakroller aanbrengen. Kan heel mooi worden!
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Ik heb hem vorig jaar met de roller gedaan; hoogglans roestwerende scheepsdekken verf die je op kleurcode kunt laten mengen. Ik heb verschillende rolletjes geprobeerd en de ene werkte beter dan de andere. Vlgns mij deed een hoogglans aflak rolletje van de hornbach het het beste. En flink verdunnen met owatroll hielp ook. Ik ben tevreden met het resultaat na twee lagen; het was niet duur en nieuwe plekken rol je zo weer bij. Vanaf dichtbij zie je echt wel dat het geen spuitwerk is, ik geloof er ook niks van dat dat lukt met rollen. Op YouTube staan wel voorbeelden dat het heel behoorlijk kan worden
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Voor je wat doet met verf wel handig te weten wat je basis is. Ik heb er nog geen plaatje van gezien. Roestbehandeling bij een T3 is tegenwoordig wel meer dan een lakje om het mooi te houden. Goede voorbereiding geeft voornamelijk hoofdpijn met wat je vervolgens allemaal aan roestnesten aan kan treffen.

De uitzonderingen daargelaten maar kijk gerust rond.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Het rollen was idd maar de 'kroon' op het werk: het slijp las en schuurwerk was de bulk van het werk...
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Dat je met rollen niet het zelfde resultaat kun verwachten als een kwaliteits spuiter lijkt me logisch. De vraag is alleen of dat moet? Zelf heb ik mijn achterklep vervangen en deze gerold met sikkens rubbol satura. Geen goedkope verf geloof ik, maar van de vorige eigenaar gekregen die toevallig schilder was en dat blik nog over had van het dak. Toch zeker tevreden met het resultaat, mooi uitgevloeid. Geen merkwaardige sinaasappel structuur. Stuk netter geworden dan bijv. mijn bed dat ik ooit met gamma huismerk gedaan heb en enorm sinaasappel is. Dat het niet de kwaliteit heeft van professioneel spuitwerk maakt voor mij niet uit, mijn bus heeft toch geen perfecte lak. Moet er wel bij zeggen dat ik binnen gewerkt heb bij +/-23 graden en relatief stofvrij.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door RVB »

Lisanne. Eens met het advies van Bob. . Ik heb gebruikte wel 1K autolak ik meen van firma "de beer" . Het is lak die niet nog eens een blanke toplaag nodig heeft. Tenminste. Ik heb dasrna nog wel eens een 1K lak gekocht. Het was zo dun als water en megaduur. En daar werd uitdrukkelijk bij verteld dat die blanke lak nodig was.

Tegenwoordig kwast ik gewoon. Nu gebruik ik hammerite op kleur. Op den duur zou dat wat dof worden. Maar ach. Ik ben tevreden. De vernieuwde antiroest spuitbus van de action vind ik top. Die zou je als primer kunnen gebruiken... schat ik in. Ik ben verder geen expert.

Ik ben toevallig gisteren en vandaag ook weer bezig. Dat terwijl ik mijn bus alleen wildd stofzuigen.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi,

Een tipje van mij, ik merk dat ik bij het spuiten van mijn bus geen goede primer heb gekregen. Mijne heeft totaal geen etsende werking en dat ga je echt zien! Dus koop een product dat bewezen goede kwaliteiten heeft om je blanke lak te beschermen en ga daar lekker overheen in de kleur die je wil. Maak het jezelf gemakkelijk door een kleur te kiezen die je eenvoudig bij kan kopen zodat je evt touchups makkelijk kan uitvoeren. Dan maakt een evt krasje ook niet veel uit.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door Erik »

Bob schreef: 13 aug 2018 19:35 Waar schrijf ik dat mensen niet tevreden en blij mogen zijn met het spuitwerk Hylke?
Ik snap alleen niet dat mensen tevreden zijn met schilderwerk op hun dure huis, maar dat ze de bus voor veel geld laten spuiten.
Een huis wordt opgeleverd met geschilderde kozijnen, zoals het hoort. Als je dat opnieuw moet doen dan doe je dat op dezelfde manier, schilderen dus.
Een bus wordt af fabriek opgeleverd met een gespoten carrosserie, dus als je dat opnieuw moet doen vanwege roest oid dan doe je dat op dezelfde manier, spuiten dus. Omdat dat zo hoort.
En natuurlijk kan je daar vanaf wijken omdat je vindt dat het rollen van je bus een prima prijs/kwaliteit verhouding is maar ik snap niet waarom je het vreemd vindt dat mensen ervoor kiezen om hun bus te spuiten.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Verf is het duurst om te kopen, zelf het spuiten is met 60 euro betaald.
Een uur werk voor de hele bus? Dus 1 keer een lak laag er op?
Het grootste geld zit of moet gaan zitten in al het werk wat er voor moet gebeuren.
Roest vrij maken en eventueel plaatwerk, daar gaat tijde en geld in zitten.
Het spuiten is dan het dikke geld niet meer.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bus verven

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Erik schreef: 19 aug 2018 09:58
En natuurlijk kan je daar vanaf wijken omdat je vindt dat het rollen van je bus een prima prijs/kwaliteit verhouding is maar ik snap niet waarom je het vreemd vindt dat mensen ervoor kiezen om hun bus te spuiten.
Ik vind het serieus vreemd dat mensen een bus voor veel geld laten spuiten terwijl de onderliggende roest niet afdoende geadresseerd wordt anders dan het zichtbare. Dan is dat werk soms binnen 2 á 3 jaar voor niets geweest. Anderzijds heb je mensen die voor het afscheid nemen van de bus (of huis) deze nog eens cosmetisch bijwerken met een verse laklaag (gekwast, gerold of gespoten) om zo een hogere verkoopprijs te rechtvaardigen. Beide niet mijn ding. En dan bedoel ik niet de mensen die hun huis en goederen altijd goed onderhouden.

Naast kwasten, rollen of laten spuiten kan je misschien ook wel zelf HVLP spuiten. Ik heb dat zelf gedaan om alle wanden en plafonds van mijn woning voor het spackspuiten te 'sealen' met een goede kwaliteit latex. Ben nu al mijn binnendeuren aan het voorbereiden zodat ik die tzt net maar hoef te reinigen en in één keer alles spuiten. Kan enkel aanraden om voor elk project eerst een proefstuk te spuiten.

Theo, de man met de spuit in de hand krijgt dan wel 60 per uur maar daarvoor sta ik nog niet in de spuitcabine. Een plaatselijke spuiter hier wil best meedenken in de prijs maar hij spuit geen werk waar die niet achter staat. Met andere woorden, hij kan van een drol geen taart maken, nog dat die dat wil.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie