Advies roest bij schuifdeur

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
EdwinMultivan
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 apr 2019 11:15

Advies roest bij schuifdeur

Ongelezen bericht door EdwinMultivan »

Beste forum leden,

Een paar weken geleden heb ik het aangedurfd om bij onze "nieuwe" T3 de afdekkap van de schuifdeur open te maken :shock:
IMG_9252.jpg
Ik wist al dat daar aardig wat roest aanwezig was maar wilde toch maar eens goed kijken hoe erg het probleem is. Zoals op de foto's te zien is de achterwand waar de rails van de schuifdeur op rijdt aardig aangetast met hier en daar zelfs volledig doorgeroeste gaten.
IMG_9248.jpg
IMG_9245.jpg
Ik zat zelf te denken om dit goed te borstelen, te behandelen met anti roest en dan uiteindelijk de gaten dicht te lassen. Ik realiseer me dat dit waarschijnlijk een tijdelijke oplossing is, maar ben benieuwd wat jullie mening is!

Groet,

Edwin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volkswagen Multivan Westfalia 1988 1,6 TD (JX)
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Advies roest bij schuifdeur

Ongelezen bericht door luizenbos »

Edwin dat heeft geen nut er zit er teveel roest daar schijt je zo doorheen ( lees geen hou vast ) als je tijdelijk wilt doen . voor een later stadium
kun je het beter dicht smeren over de roest heen bij voor beeld strijk kit die bij elke automaterialen zaak kan gaan halen is het tenminste water dicht .

en in een later stadium alles uitslijpen er er een nieuw stuk inzetten .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Advies roest bij schuifdeur

Ongelezen bericht door servicebus »

De rail zal er af moeten, daar achter zit nog meer narigheid.
Deze zit vast met een hoop puntlassen.
Mocht je het niet zelf aandurven dan kan ik je hiermee evt van dienst zijn.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
EdwinMultivan
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 apr 2019 11:15

Re: Advies roest bij schuifdeur

Ongelezen bericht door EdwinMultivan »

Bedankt voor de reactie mannen.
Ik ben bang dat strijkkit niet lukt over die gaten, en dat daar iets provisorisch overheen moet. Misschien wel een goed idee om dit op te schuren eerst?? Jullie merken het al: ik heb totaal geen ervaring hiermee dus alle info is welkom.
Bedankt voor je aanbod Douwe, ik ga je daar misschien wel aan houden op de lange termijn. Ik heb niet het idee dat dit probleem binnen nu en 2,5 maand opgelost kan worden, en we willen toch heel graag met onze bus op vakantie. Ik hoop alleen dat het geen kwaad kan om dit uit te stellen.
Volkswagen Multivan Westfalia 1988 1,6 TD (JX)
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Advies roest bij schuifdeur

Ongelezen bericht door luizenbos »

Edwin

kan geen kwaad hoor zit goed verborgen die paar maanden maken ook niet uit dus lekker op vakantie de kans dat er water inkomt zoal ik al zij is eigenlijk vrij klein .

maar die naden roest bij je spatbord naden roest daar zou ik wel even behandelen voor dat het erger word misschien nu niet door maar over een paar maanden :?:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Advies roest bij schuifdeur

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Hoi Edwin,

Kort geleden heb ik dezelfde klus bij mijn bus aangepakt. Enige oplossing is alles eruit halen en schoon plaatwerk teruglassen. Met dichtsmeren kan je over een half jaar weer aan de slag. Scroll even naar beneden in mijn topic, kan je zien hoe ik het heb aangepakt: viewtopic.php?f=24&t=27249&start=352#p321521

Overigens, die puntlassen uitboren is even een gedoetje. Ik ging er af en toe doorheen.

Tip: bekijk het ook even vanaf de binnenkant voor zover je erbij kan. Volgens mij zit een deel van het plaatwerk op elkaar gelijmd, maar hopelijk is het aan de binnenkant niet rot. Succes met de klus!
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
EdwinMultivan
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 apr 2019 11:15

Re: Advies roest bij schuifdeur

Ongelezen bericht door EdwinMultivan »

Beste mensen,

Erik, Bedankt voor je reactie en de verwijzing naar je post. Zo goed om te zien dat er wel degelijk iets mee te doen valt. Mooi herstel van het gedeelte van de schuifdeur zeg! Mijn rails ziet er nog best oké uit maar daarachter houdt ik mijn hart vast :???: Ik heb trouwens geen idee hoe ik er aan de binnenkant bij moet komen. Er zit daar zo'n plastic cover waarvan ik niet weet hoe die te verwijderen.. Helaas heb ik de kennis, apparatuur en kunde niet om dit allemaal te doen.

En inderdaad de naden daaronder zijn ook zeker een probleem. Misschien toch maar deze even schuren en met antiroest behandelen?? Is het in ieder geval behandeld.

Douwe, je had aangeboden om naar het roest te kijken. Waar zit je in NL? Advies zou erg welkom zijn [[toast]]

Edwin
Volkswagen Multivan Westfalia 1988 1,6 TD (JX)
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Advies roest bij schuifdeur

Ongelezen bericht door servicebus »

Ja hebt pb Edwin
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Advies roest bij schuifdeur

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Edwin, Douwe is inmiddels op je pad dus dat komt helemaal goed. Je kan er vanaf de achterkant redelijk bij als je het houten paneel aan de binnenkant weg haalt. Kan je gelijk zien of de naden daar nog netjes zijn en eventueel behandelen. Ben uiteraard benieuwd naar de foto's van de aanpak.

@ Douwe, voor het terugplaatsen van de schuifrail (deze zat met puntlassen vast) vind ik het lastig om de plaat waarop deze vast zit weer netjes recht te krijgen. Is dat gewoon een kwestie van rustig rechtkloppen met een hamertje?

Succes met de klus!
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Plaats reactie