Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Beste allen,
De “caravelle” die ik onlangs heb aangeschaft en welke wij nu met volle overgave aan het aanpakken zijn heeft een uitdaging in de vorm van de zijramen.
Het punt is als volgt... Deze bus is zijn bestaan begonnen als dichte bus (noem het grijs kenteken) en dus zonder zijruiten.
Om deze reden is het ook een tikkie vreemd dat hij als Caravelle te boek staat omdat dat juist een 9 persoons versie was...
Anyway... Met de conversie naar camper zijn er destijds kunstof zijramen gemonteerd.
Echter wil ik deze vervangen voor de reguliere glazen varianten (omdat ik dat fraaier vind) en tevens wil ik aan de passagiers zijde een extra derde raam plaatsen.
Nu is het zo dat het plaatwerk niet is voorbereid op het plaatsen van een raam... Het plaatwerk is niet “verjongd” aan de buitenzijde.
Vraag is dus of iemand mij op weg kan helpen met hoe wij de originele ramen goed pas kunnen krijgen in, met name, het achterpaneel... Zijn hier bijvoorbeeld speciale rubbers voor die de extra afstand kunnen overbruggen?
Wellicht foto’s van bussen waar een soortgelijke installatie is gedaan zodat ik een beetje kan zien hoe dit aan de binnenzijde is opgelost... Alvast dank voor de input!
De “caravelle” die ik onlangs heb aangeschaft en welke wij nu met volle overgave aan het aanpakken zijn heeft een uitdaging in de vorm van de zijramen.
Het punt is als volgt... Deze bus is zijn bestaan begonnen als dichte bus (noem het grijs kenteken) en dus zonder zijruiten.
Om deze reden is het ook een tikkie vreemd dat hij als Caravelle te boek staat omdat dat juist een 9 persoons versie was...
Anyway... Met de conversie naar camper zijn er destijds kunstof zijramen gemonteerd.
Echter wil ik deze vervangen voor de reguliere glazen varianten (omdat ik dat fraaier vind) en tevens wil ik aan de passagiers zijde een extra derde raam plaatsen.
Nu is het zo dat het plaatwerk niet is voorbereid op het plaatsen van een raam... Het plaatwerk is niet “verjongd” aan de buitenzijde.
Vraag is dus of iemand mij op weg kan helpen met hoe wij de originele ramen goed pas kunnen krijgen in, met name, het achterpaneel... Zijn hier bijvoorbeeld speciale rubbers voor die de extra afstand kunnen overbruggen?
Wellicht foto’s van bussen waar een soortgelijke installatie is gedaan zodat ik een beetje kan zien hoe dit aan de binnenzijde is opgelost... Alvast dank voor de input!
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 12 nov 2019 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr/Arnold
VW T3 ‘82 luchtkoeler
VW T3 ‘82 luchtkoeler
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Ik had ook een panel gekocht en heb er donorramen van een sloopbus in gelast, dat zou ook een oplossing kunnen zijn.
Dan heb je dus de ramen met een stuk plaatwerk er omheen nodig en die las je (of laat je lassen) in deze bus.
Dan heb je dus de ramen met een stuk plaatwerk er omheen nodig en die las je (of laat je lassen) in deze bus.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Klopt... Dat is een optie die ik ook bedacht had maar ik denk dat dit zaken vrij gecompliceerd gaan maken.
Ik ben al wel afbeeldingen tegen gekomen (zie onderstaand) waarin mijn scenario al wel gedaan is, alleen kan ik weinig vinden over de binnenzijde en hoe dit netjes pas te maken is. Ik heb het vermoeden dat hier dan extra brede rubbers gebruikt worden maar echt helder kan ik dit nog niet krijgen.
Mocht iemand een dergelijke bus situatie hebben dan zou ik hier graag wat over horen
Ik ben al wel afbeeldingen tegen gekomen (zie onderstaand) waarin mijn scenario al wel gedaan is, alleen kan ik weinig vinden over de binnenzijde en hoe dit netjes pas te maken is. Ik heb het vermoeden dat hier dan extra brede rubbers gebruikt worden maar echt helder kan ik dit nog niet krijgen.
Mocht iemand een dergelijke bus situatie hebben dan zou ik hier graag wat over horen
Gr/Arnold
VW T3 ‘82 luchtkoeler
VW T3 ‘82 luchtkoeler
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Hoi Arnold, naar mijn idee is een donor stuk zoals Eric al aangeeft wel de enige manier om het er netjes in te krijgen. Je hebt namelijk de sponning nodig om het raam te plaatsen. Je kan niet gewoon een gat zagen en er een origineel raam in zetten. Hou er ook even rekening mee dat de thermoruiten een hoop doen voor de isolatie met glas verlies je een hoop meer warmte. Als je alleen in de zomer kampeert is dat niet zo erg maar als je ook met kouder weer weg gaat wel vervelend.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Bespaar je de moeite om 'origineel' in te bouwen. je hebt ook al een universeel schuifdeur raam. Ik zou een gelijkaardig inbouwraam zoeken voor achter. Dometic of carbest hebben daarvoor wel spul genoeg. Je zou kunnen overwegen om het schuifdeur raam naar achter te plaatsen en een schuifraam in de schuifdeur te monteren. Schuif of klapraam achter de schuifdeur is niet zo'n beste combinatie (voor als je de deur open schuift zonder in te gaten te hebben dat je raam open staat of iemand zijn hoofd naar buiten steekt)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Ik zal domestic en carbest ook eens bekijken... Let wel dat ik de ramen die er nu in zaten niet weer wil gebruiken.RoonT3 schreef: ↑13 nov 2019 11:45 Bespaar je de moeite om 'origineel' in te bouwen. je hebt ook al een universeel schuifdeur raam. Ik zou een gelijkaardig inbouwraam zoeken voor achter. Dometic of carbest hebben daarvoor wel spul genoeg. Je zou kunnen overwegen om het schuifdeur raam naar achter te plaatsen en een schuifraam in de schuifdeur te monteren. Schuif of klapraam achter de schuifdeur is niet zo'n beste combinatie (voor als je de deur open schuift zonder in te gaten te hebben dat je raam open staat of iemand zijn hoofd naar buiten steekt)
Toch blijft het voor mij een feit dat de glasramen met de oorspronkelijke afmetingen er wel in moeten kunnen dus een kleine uitdaging gaan wij niet uit de weg
Ik realiseer mij dat thermo ramen wel wat doen voor de warmte. Voor mij de voornamelijkste reden voor de andere ramen is dat ik de afmeting van 43x109 wil gebruiken aangezien dan alles veel beter in proportie is naar mijn mening.
Ik heb ook al wel kunstof gezien in deze maat...
Gr/Arnold
VW T3 ‘82 luchtkoeler
VW T3 ‘82 luchtkoeler
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
- Locatie: Texel
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Met dit rubber ,kan je de ramen monteren die er in horen https://www.rubbermagazijn.nl/volrubber ... 10190.html
Rene
Rene
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Hi Rene,
Dank voor je reactie... Geeft dit ook meteen extra body zodat deze ook over de binnenste rand van het plaatwerk valt?
Dank voor je reactie... Geeft dit ook meteen extra body zodat deze ook over de binnenste rand van het plaatwerk valt?
Gr/Arnold
VW T3 ‘82 luchtkoeler
VW T3 ‘82 luchtkoeler
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Ok, als je sowieso het grote raamwisselfeest wil doorvoeren Dan zou ik toch ook kiezen voor universeel rubber. Wanneer je persé je sponningen wil omlassen was het uitzoeken van een bus met ramen misschien makkelijker geweest. Rubbermagazijn heb ik net zelf hamerslagmat besteld voor op de laadvloer en in dubbele cabine. geen klagen over.
Bij de tekeningen van de rubbers kan je de maten aflezen. Deze geeft enkel dikte voor 1 plaat. De vraag gaat ook zijn of het formaat raam overeenkomt met je binnenafwerking/sponning.
voor brede sponningen zoek je denk ik zoiets; https://www.jasicamp.nl/raamrubber-vast ... 8036/p1703
Bij de tekeningen van de rubbers kan je de maten aflezen. Deze geeft enkel dikte voor 1 plaat. De vraag gaat ook zijn of het formaat raam overeenkomt met je binnenafwerking/sponning.
voor brede sponningen zoek je denk ik zoiets; https://www.jasicamp.nl/raamrubber-vast ... 8036/p1703
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Ik ben dus juist niet van plan om sponningen om te lassen...
Dank voor de tip van de raamrubbers... Die ga ik checken!
Gr/Arnold
VW T3 ‘82 luchtkoeler
VW T3 ‘82 luchtkoeler
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Ik zou zelf even navragen bij rubbermagazijn of ze zoiets kunnen leveren. Ik zie liever de brede rubber rand aan de binnenzijde. Lijkt dat deze met opstaand randje aan buitenkant komt. (Pees aan binnenzijde)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Inderdaad... Idealiter vind ik een rubber die aan de binnenzijde een extra flap heeft die de extra afstand kan overbruggen.
Gr/Arnold
VW T3 ‘82 luchtkoeler
VW T3 ‘82 luchtkoeler
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Ik zag onlangs bij een ducato/jumper/boxer type 244 wel zo'n breed rubber in de schuifdeur. Ik weet niet of daar nog een frame of opvulling tussen zit. Je kan natuurlijk ook het enkelplaatsrubber gebruiken en op de binnenrand een kantafwerkprofiel https://www.rubbermagazijn.nl/pvc-kanta ... 10776.html
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Waar ik nu aan denk is ramen lijmen met randprofiel zoals de moderne auto doen .
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Die ramen liggen allemaal net verzonken in een sponning, dus de buitenzijde vlak met de stalen huid/omlijsting. Heb ik ook al naar gekeken voor mijn Jumper met vlakke wanden. Jammer genoeg vind ik dat geen optie ivm kwetsbaarheid als er een obstakel tegen de opliggende rand van het glaspaneel raakt of haakt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Ramen in een “grijs kenteken” / panel bus etc.
Als ik naar de constructie kijk en hier even een "Jip en Janneke" tekening van maak dan denk ik dat het hier op neer komt.
De rechter variant is de originele set-up en de linker is zoals hij bij mij in de garage staat. Een van origine aannemers busje dus
In mijn optiek zou ik een rubber moeten hebben die aan de binnenzijde een extra "flap" heeft die de extra afstand tussen het buiten en binnenpaneel kan overbruggen.
Ik ben dus al druk aan het zoeken naar een bus (in real life of foto) waar dit gedaan is... Ik weet dat ze er zijn maar ik kan nergens echt een goed beeld van de afwerking aan de binnenzijde vinden.
De rechter variant is de originele set-up en de linker is zoals hij bij mij in de garage staat. Een van origine aannemers busje dus
In mijn optiek zou ik een rubber moeten hebben die aan de binnenzijde een extra "flap" heeft die de extra afstand tussen het buiten en binnenpaneel kan overbruggen.
Ik ben dus al druk aan het zoeken naar een bus (in real life of foto) waar dit gedaan is... Ik weet dat ze er zijn maar ik kan nergens echt een goed beeld van de afwerking aan de binnenzijde vinden.
Gr/Arnold
VW T3 ‘82 luchtkoeler
VW T3 ‘82 luchtkoeler