fault finding rem- koppelingsolie lekkage

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Misha
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 mei 2014 16:52
Locatie: santpoort-zuid

fault finding rem- koppelingsolie lekkage

Ongelezen bericht door Misha »

damn... zul je altijd zien.... helemaal klaar om mn busje naar de RDW te brengen voor een camperkeuring... spontane lekkage... :cry:

Onder de instapbak van de bestuurderszijde ontdekte ik gisteren een plasje (half reservoir) rem- of koppelingsolie... de oorzaak kan ik dus niet vinden. even mijn stappen:

- de koppelingscilinder lijkt droog (deze heb ik afgelopen zomer vervangen). Ook de aansluiting tussen het reservoir en de achterkant van de koppelingscylinder lijkt droog.
- instrumentenpanneel verwijderd en de diverse leidingen op de hoofdremcylinder bekeken, deze zijn ook droog.

zowel de koppeling- als remdruk zijn prima. Ik twijfel wel of ik iets van luchtbelletjes zie vormen als ik op de rem druk, niet heel duidelijk.

Waar nu te zoeken?!

Kan het zijn dat de hoofdremcylinder aan de achterzijde door de servo lekt? Ik voel alleen vet aan de achterkan maar zo goed kan ik er nu ook weer niet bij :) )

wie o wie heeft wijze raad voor mij? hoe vind ik mijn lekkage?

Ik heb nu het reservoir weer tot max gevuld om te kijken hoe hard het lekt en of ik (nu ik alles droog en schoongemaakt heb) het lek kan spotten 8)

Misha
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: fault finding rem- koppelingsolie lekkage

Ongelezen bericht door who2010 »

Misha,

Ik heb iets soortgelijks gehad.
Bij mij was het de slang die van het reservoir naar de koppelingscilinder loopt.
Ik had bij de restauratie van mijn bus deze (kunststof) slang vervangen (in mijn onwetendheid door benzineslang).
De nieuwe slang bleek niet bestand tegen remvloeistof en begon na een paar dagen te "zweten".
Er lag dus onder de rubber mat een mooi plasje remvloeistof (die de lak al aan het aantasten was :(
Na een speurtocht bleek uiteindelijk Volksrepairs (in Berkel) de juiste slang te kunnen leveren.
Hiermee was het probleem opgelost.

Je kan via de pedaalkant kijken/voelen of de slang nat is.

Suc6,
M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: fault finding rem- koppelingsolie lekkage

Ongelezen bericht door leof »

Daar loopt toch geen slang maar een metalen leiding? Komt toch druk op?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Br3cht
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2015 20:37

Re: fault finding rem- koppelingsolie lekkage

Ongelezen bericht door Br3cht »

er gaat een rubber/stof omwikkelde slang van het reservoir naar het pompje en dan een metalen buisje naar de versnellingsbak
er komt enkel druk op de laatste leiding niet op de aanvoer
Grtz Brecht
Plaats reactie