Vastzittende voorremmen T3 '86

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
jps
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2016 14:44

Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door jps »

Twee weken geleden moest onze T3 1.6D uit 1986 naar de APK en werd afgekeurd. Er zat een een bobbel op de remslang linksvoor en ook het wiel linksvoor draaide niet soepel. Na nieuwe remslangen gehaald te hebben en deze aan beide zijden vernieuwd te hebben ben ik eens gaan kijken naar het linker voorwiel.
Het bleek dat de zuiger niet meer terug liep als je het rempedaal los liet. Ook voor de zekerheid de rechterkant bekeken en deze bleek hetzelfde probleem te hebben. Vervolgens ook de remklauwen vervangen en opnieuw ontlucht.
Maar ook met de nieuwe remklauwen blijven de zuigers tegen de remblokken staan. :( Heeft iemand een idee wat dit kan zijn (en hoe dit te verhelpen)?


Groeten,
Jean-Paul
jps
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2016 14:44

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door jps »

De boel draait inderdaad weer als ik de nippel op de remklauw opendraai.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door RVB »

Hmmm. Ooit heb ik hetzelkfde probleem gehad met remmen. Geen t3. En toen wist een vriend van mij gelukkig te vertellen dat het mogelijk is dat de binnenvoering van een flexibele remslang zodanig los kon komen dat het als klep fungeerde. Kortom. Wanneer je remde kwem er vloeistof langs. Maar wanneer je losliet sloot de klep. Je hebt eea al vernieuwd. Maar ik zou rekening houden dat iets dergelijks gebeurd.... Dat hij pas los komt wanneer je de nippel lost past ook in dat plaatje ik zou het zoeken terug in het systeem. Als je idd nieuwe remschoenen of revisie hebt.

Kun je handmatig wel de zuiger terugduwen? Direct na het remmen. En als je even wacht? Gaat het dan makkeljjker(dat zou ook in het beeld passen) Bij mij was het zo.

Je verhaal nog eens doorlezend ... misschien valt het mee. Dat de blokken tegen de schijf blijft staan is niet vreemd. Het gaat er om dat er geen druk op het systeem blijft staan of dat de zuigers óf het mechaniek zoveel weerstand geven dat je feitelijk blijft remmen. Succes!

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Andere hoofdremcilinder monteren, zou het moeten zijn.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door RVB »

Andere hoofdremcilinder monteren, zou het moeten zijn
Hoe weet je zeket dat dat het probleem is Jelte?

Vriendelijke groet
Rolf
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Omdat ik vermoed dat die zuiger niet goed terug komt, de huidige goed reinigen en het system verversen zou wellicht ook helpen maar dan heb je kans dat het niet genoeg blijkt en moet je nog een keer..
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
mad mud man
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
Locatie: ergens op de Veluwe

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door mad mud man »

volgens TS:

Er zat een een bobbel op de remslang linksvoor en ook het wiel linksvoor draaide niet soepel. Na nieuwe remslangen gehaald te hebben en deze aan beide zijden vernieuwd te hebben ben ik eens gaan kijken naar het linker voorwiel.

en

Vervolgens ook de remklauwen vervangen en opnieuw ontlucht.

dus de slangen vervangen en nieuwe remtangen... blijft de hoofdremcilinder over... Dit is niet ongebruikelijk bij lange stilstand en oude remvloeistof. Als dan bij het ontluchten /doorpompen van de nieuwe vloeistof het rempedaal helemaal tot de bodem wordt ingetrapt kan dat interne schade geven aan de hoofdremcilinder. Zelf zou ik in dergelijke geval altijd de hoofdremcilinder mee vervangen, evenals de remcilinders en slangen achter. Dat je de remmen achter in ieder geval controleert cq onderhoud geeft lijkt mij logisch na stilstand. dat kost nu ook weer niet veel en remmen tja, is toch wel een dingetje wat goed moet zijn.
Niels

Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door RVB »

Ik vertelde niet dat het de slangen waren maar dat er iets druk blijft geven. En dat je dit verhaal niet moet vergeten als je ooit problemen hebt. Ik zou er nooit achtergekomen zijn.

Iets met de hoofdremcylinder klinkt aannemelijk. Ik vroeg mij alleen af wat er dan mis zou kunnen zijn. Jelte was vrij definitief. Ik moet wel zeggen dat ik mij geen voorstelling kan maken dat de zuiger in de hoofdremcylinder blijft hangen. Volgens mij zou je pedaal dan niet meer omhoog komen. Ik neem aan dat dat als euvel wel gemeld zou zijn door de topicstarter. Als dat wel mogelijk zou zijn dan betekent het dat je na het lossen van de nippels de zuiger in een stand achterlaat die onvoldoende is om remdruk te genereren. Gevolg is dat je na je systeem te hebben ontlucht je kans hebt dat hij niet meer remt. Ik moet bekennen dat ik nooit een hoofdremcylinder uit elkaar haalde.

Ik zou gaan rijden en kijken of hij inderdaad remdruk geeft. Misschien is het gewoon het mechaniek wat wat stug is. Beetje kopervet. Of... dat vraag ik mij ook af... waren het idd nieuwe of gereviseerde klauwen. Want als het exemplaren zijn die al is het recent gedemonteerd zijn van een bus met prima remmen, dan.kunnen ze toch al vastig zitten.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Het zou kunnen gebeuren dat de cup om de remzuiger defect raakt(in de hoofdremcilinder)en dan het gaatje verstopt naar het reservoir zodat de vloeistof niet terug kan vloeien(of vuil uit het remsysteem) zodat de rem merkbaar aan blijft duwen, voelbaar door dat het wiel niet draait, wielen voorzien van schijfremmen mogen enigszins aanlopen
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door luizenbos »

ik denk aan roest vuil en en ander verontreiniging rond om de zuiger zou dat eerst minuscuul nakijken waardoor de zuiger niet volledig uit zicht zelf terug kan zakken :wink:

zowel bij mijn auto als de motor fiets had ik dat probleem .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
the puritan
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 okt 2016 23:00

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door the puritan »

Heeft het pedaal wel iets vrije slag? Anders komt het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder niet vrij en kan er iets druk op het systeem blijven staan.
Mark
boesch80
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2014 02:26
Locatie: helvoirt

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door boesch80 »

vrije slag, hoe kan ik deze afstellen.
ik heb nl ook deze klachten maar heb ondertussen heel mijn remmerij vernieuwd afgelopen jaren.
als laatste een nieuwe hoofdrem cylinder en nu blijven de remmen aanlopen.
groet,
marcel.
2.0cu 1980
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Heb je dit probleem ook als er geen vacuüm is? Dus met de motor uit zeg maar en even t vacuüm laten verdwijnen als ie onlangs aan was
Als ze dan wél loskomen kan de bekrachtiger stuk zijn, dat had ik laatst, maar dan steeds voor enkele seconden
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
boesch80
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2014 02:26
Locatie: helvoirt

Re: Vastzittende voorremmen T3 '86

Ongelezen bericht door boesch80 »

de bekrachtiger heb ik ook al een keer losgegooid en dan is het wel minder maar na een stukje rijden lopen de remmen toch weer aan.
ik heb vandaag 2 revetten tussen de hoofdremcylinder en bekrachtiger geplaatst, 2mm ongeveer, en nu komen de remmen wel vrij.
even apk keuren komende week en in de wintermaanden maar eens verder zoeken naar het probleem, dan mag ik toch niet rijden.
groet,
marcel
Plaats reactie