Tip : bevestiging remleiding voor

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door Radje69 »

M'n busje is een 4WD, dus geen idee of dit werkt met een 2WD
Bij het vervangen van de voorste flexibele remleiding waren de bouten van de beugel aan de arm vastgeroest en na het nodige geduld/warmte/kruipolie /hameren uiteindelijk afgebroken
uitboren , draad tappen of een alternatieve oplossing?
Ik ging voor het alternatief en het werkt prima , en als het ooit kapot gaat is het heel simpel te vervangen.
IMGP0066res.JPG
Dit kun je halen in elke DHZ , het wordt o.a. gebruikt om buizen op een stenen oppervlak te bevestigen(gaatje boren, tap erin , buis vaststrappen)
Op de arm van het busje is het gat er al en hoef je enkel deze tap erin te duwen ,dan kun je met een strap je remleiding tegen de arm te trekken
IMGP0061res.JPG
de ene zijde zit al meer dan een jaar op zijn plaats en ziet er nog nieuw uit, goed genoeg voor mij

Grtz Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door rick »

Bedankt voor de tip maar;

Je schrijft: "dan kun je met een strap je remleiding tegen de arm te trekken"

Een remleiding wordt normaal gesproken vrij hangend (gebeugeld) gefixeerd en niet ergens tegenaan getrokken. Slijtage door schuren ligt dan voor de hand. Met remmen zou ik sowieso niet snel een alternatief toepassen dat niet beproefd is. Het lijkt mij, voor zover ik je verhaal goed begrijp, geen solide oplossing. Zal tot APK afkeur moeten leiden.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je al zover bent dat je de oude bout uitgeboord hebt en deze plug kan monteren kan je ook een gewone plug gebruiken en er het beugeltje erop vastschroeven? Of als dat gat toch al uitgeboord is even de moed erin en wel de schroefdraad tappen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
DGio
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 489
Lid geworden op: 07 apr 2009 21:38
Locatie: Mesen

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door DGio »

Deze heten Colson taps, hebben wij met hopen op't werk :)
Giovanni
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door Radje69 »

@Ronald,
Ik wil vermijden dat metaal op rubber schuurt, dat was trouwens de reden om de remleiding te vervangen, en je hebt gelijk, eens geboord is draadtappen niet het grootste karwei en er zijn ook met rubber beklede beugels natuurlijk

de ene zijde doet het al meer dan een jaar zonder schuurplekken of scheuren, meer recent de andere kant ook zo bevestigd , "vrij" hangend natuurlijk en zonder opmerkingen bij de keuring

Grtz Koen
Gebruikersavatar
mad mud man
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
Locatie: ergens op de Veluwe

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door mad mud man »

Wat maakt het nu uit of het een ouderwets vastgeschroefd metalen beugeltje is of een modern kunstof versie? Dat ie niet meer wegroest! Overigens zit de remleiding op de draagarm achter ook met een vastgeplopt kunstof houdertje vast.....
Niels

Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Volgens mij is het verschil dat het metalen beugeltje de metalen koppeling vasthoud en het trekbandje de leiding zelf. Wanneer dat trekbandje netjes aan ligt en stevig vast zit zie ik ook niet echt een probleem (meer). Die buttplug heeft zo te zien zo´n doorsteek in de kop zodat je het trekbandje netjes ´haaks´ op de leiding kan aantrekken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door wouth »

Ik vind het wel een creatieve oplossing en als de APK-keurmeester er niets van zegt is het natuurlijk helemaal top! [[thumbup]]
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nou ja, neem de APK-keurmeester als maatstaf voor de staat van je voertuig [[pang]]

Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid wat je met de bus doet. Leg het maar uit als na een ongeval blijkt dat je rem weigerde vanwege een defecte remslang die met een trekbandje vastzat in plaats van het origineel metalen beugeltje.

Kansberekening, te verwaarlozen waarschijnlijk, maar verschuil je niet achter de keurmeester. [[thumbup]]
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door krisg »

in dit geval komt er geen APK keurmeester aan te pas :)
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
mad mud man
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
Locatie: ergens op de Veluwe

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door mad mud man »

En een slang zet je nooit vast! Een leiding wel!
Niels

Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door Radje69 »

Het gaat idd over de remslang en trekken mag hangen worden, mea culpa voor de verwarring rond de technische termen,
en natuurlijk moet je kwaliteitsmateriaal gebruiken en geen goeikope rommel, dus "trekbandje" mag gerust "trekband" worden
al bij al , als de nood het hoogst is, is een simpele "alternatieve" oplossing soms de "permanente" redding, stop de pluggen en straps alvast in je reiskit :wink:

grtz Koen
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: Tip : bevestiging remleiding voor

Ongelezen bericht door Radje69 »

Bij het uitmesten van m'n foto's , deze teruggevonden en die wil ik effe delen,rijkelijk na datum weliswaar
De reden waarom ik de metalen beugels vermijd bij een rubber remslang.Als de metalen beugel en de rubberhuls goed zat, zou hij waarschijnlijk geen schade veroorzaken,wat de slang aan het schuiven bracht , geen idee, maar het gebeurde ..met een ingevreten remslang tot gevolg, als extra veiligheid kun je ook met rubber beklede beugels gebruiken, maar ik ging voor een kunststof variant en anno 2017 nog altijd zonder schade
IMGP0231 (2).JPG
Grtz Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie