werking automatisch stelmechaniek handrem

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door marcel w »

Hallo arjan,

je schrijft dat je de handrem maximaal aantrekt.bedoel je dan dat de handel gewoon niet verder omhoog kan of dat je de boel zo strak aan trekt dat je het fysiek niet strakker kan trekken?
in het eerste geval zou ik dan zeggen stel je handrem kabel iets strakker af.
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Hoi Marcel,
Maximaal aangetrokken handrem, de handel krijg ik fysiek niet strakker aangetrokken. Overigens is deze netjes afgesteld (2 a 3 klikken).
Dit klopt gewoon niet, bij mijn T4 kom ik echt niet weg bij aangetrokken handrem.

Ik ga de proef op de som nemen door het te vervangen door origineel VW of een setje van Brembo....
Arjan
:shock:
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door marcel w »

Dan is er idd iets anders aan de hand.
word toch lastig om dan op afstand er nog iets nuttigs over te zeggen.
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Beste Marcel,

Jouw opmerking dat er iets anders aan de hand is heeft mij tot nadenken aangezet....

Bij de koop van de bus wist ik dat de remmerij was gereviseerd, dit zou kunnen betekenen dat de remtrommels zijn uitgedraaid, waarschijnlijk hierdoor ook geen randjes waardoor de trommels er niet af willen. Maar bij uitgedraaide remtrommels horen remschoenen met dikkere remvoeringen.
Aangezien ik de remschoenen/voeringen heb laten vervangen door standaard spul zou dat de reden kunnen zijn van de slechte handrem functie [[head]]

Dus ik ga nu over op het aanschaffen van nieuwe remschoenen/voeringen en remtrommels :oops:

Als ik dit van tevoren had bedacht had veel ellende mij misschien bespaard gebleven. [[sad]]
Ik laat weten hoe het afloopt, wordt vervolgd.....

Groetjes,
Arjan
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door luizenbos »

Arjan

denk niet dat nieuwe remtrommels en schoenen de oplossing ben dus bezig geweest en wederom constateert ik dat 1 slagie draaien vaster zit die vast
1 slagie losser sleept die maar toch niet vrij dat is niet goed .dan met hand nog iets met moeite draaien dus weer niet goed met handrem aantrekken

maar ook dat op de rechter segment dat de onderkant segment bij mijn daar niet goed aan sluit dus niet volledig benut word heb jij dat ook dat is ook een reden dat die . minder remt het lijk wel dat de onderkant niet ver genoeg omhoog komt

ik zelf zou eerst de rand weghalen :?: dan is het probleem ook bij jouw iets makkelijker te constateren net als bij mij dan eventueel nieuw kopen dat kan altijd nog dat die rand er zit wil niet beteken dat je al aan de slijt grens zit of dat die verder omhoog gesteld kan worden het zit meer in het totale grip en slijt oppervlak

ben ook nog zoekende maar nu even andere prioriteiten [[thumbup]]

ook mijn segmenten zijn nieuw met toen rem plunjers oude remtrommels
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door René Vis »

Op de foto lijkt het of het stelgedeelte er niet goed tussen zit
Rene
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Beste Frits,
Ik denk dat ik het eens ben met Rene, dat het stelmechanisme er niet goed tussen zit. Ik had dat ook aan één kant (zie bijgaande foto) hier zat het gaffeltje verkeerd om zodat deze naar boven kon opschuiven. Aan deze zijde zal de handrem niet veel doen.
20170526_195628.jpg
De volgende foto is van de andere zijde waar het gaffeltje wel goed zit.
20170526_195703.jpg
Ik zie inderdaad dat alleen de bovenste helften van de remvoeringen de trommels raken, dit betekent m.i. dat jouw remtrommels ook te groot zijn. Aan de onderzijde worden de remschoenen niet naar buiten gedrukt bij het remmen, is een vast steunpunt.
Ik weet niet wat de binnendiameter moet zijn van nieuwe remtrommels, zal even moeten zoeken naar de juiste maten.

Ik hoor graag van anderen of mijn zienswijze wordt gedeeld...... :roll:

Groetjes,
Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Arjan ,Om de een of andere reden heb ik vaak gehoord dat bij de oudere modellen problemen zijn met de handrem.Ik heb zelf geen verschil kunnen vinden in het "systeem" [[sad]] Ik zelf rij nu 30 jaar rond met mijn bus (km 400000?) enkele jaren geleden 3x p.j.naar noord Denemarken (verder nog de vakantie's naar Finland,Zweden,Noorwegen enz. er zijn jaren geweest dat ik er 20.000km p.j.mee gereden heb.
Het probleem met de handrem heb ik nooit kunnen vinden [[head]] Alles al 2 keer vernieuwd (trommels,voering ,cylinders ,enz.
Verleden jaar nog eens een poging gewaagd (ik wilde zowiezo al een een keer naar de kabels kijken,al veel kommentaar gehad dat de rechter kabel er onderuit hing.Mijn idee was toen dat er een keer een te lange kabel was gemonteerd,wilde ook nog eens de gerepareerde draagarm vervangen.
Geen verschil in kabels,wel een nieuwe :buiken: (gebruikte gemonteerd) alles weer afgesteld Scheisse [[feuer]] geen verschil.
OOk nog bij een andere T3 remmen gecontroleerd (klachten handrem!) Trommels eraf alles bijna nieuw,ook tekende het over het hele draagvlak van de voering.Alles weer opnieuw afgesteld:lichte verbetering maar niet zoals het zou moeten zijn [[head]] .
Meet de trommels ,leg de remschoen in de trommel,deze moet dan helemaal aanliggen.Ik heb zelf een spec.schuifmaat voor truck trommels overgehouden :mrgreen: Als alles goed aan de maat is :eerst remmen stellen (handrem terug gesteld) trommel vast steller ca.3 tandjes terug,dan zou de trommel vrij of licht aanlopend moeten draaien.Als je veel meer moet terug draaien is de maat voering/trommel niet goed.
Als alles goed draaid de handrem stellen.
Iets fout geschreven???? laat maar weten.

Groeten
Henk (nu nog overzee :buiken: Filipijnen
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Hoi Henk,
Waarschijnlijk het beste plan om op de Filipijnen te zijn dezer dagen, half Nederland heeft de griep incluis mijzelf :|

Ik zou niet weten wat het verschil is in de achterremmen oude bussen versus nieuwe bussen. De onderdelen zijn voor de bouwjaren 1979 tot 1992.

Pas ook de handremkabels (links en rechts) vervangen, komen volledig overeen met de oude, deze waren wel met beugeltjes vastgezet onder de draagarmen zodat ze er niet onderuit hangen.

Wanneer je een set (trommels en remschoenen) aanschaft zou het goed moeten werken (hoort bij elkaar) wanneer dit op de juiste manier gemonteerd wordt. Alleen de kwaliteit van de set zou een spelbreker kunnen zijn..... [[sad]]

Ik blijf moed houden, de handrem heeft goed gewerkt toen ik de bus de eerste jaren in mijn bezit had... [[thumbup]]

Nog één maand te gaan dan mag 'Brownie' weer naar buiten, voor die tijd moet het gefikst zijn. Eerst opknappen :cry:

Groetjes,
Arjan
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Arjan,temp.is hier niet verkeerd (rond de 30 graden,maar goed uit te houden) griep heb ik meegenomen.November bij de dokter een kuur gehad en ook malaria prik.Helaas was het niet over ,2 weken geleden hier naar het ziekenhuis geweest en weer een kuur gehad o.a. pretnison ,maar het sap loopt nog steeds uit mijn neus en hoesten (dus ook niet geholpen) schijnt een hardnekkig virus te wezen.Sorry maar daar los je jouw probleem niet mee op.
Kwaliteit heeft volgens mij niet zoveel te maken met de handrem (denk ik) meer op het totale remvermogen,voetrem.Er zijn /waren zoveel kwaliteiten wva nummers dat je echt advies moest hebben van de leverancier ,voor personen auto's wat minder .Heeft allemaal te maken met soorten van vervoer en belasting,ook het soort trommel : plaatstaal of gegoten.Remmen diensten zijn bijna overal verdwenen (o.a.Kühne) Daar zou je eens advies kunnen vragen.Merken voering/remblokken ;Jurid en nog enkele (te lang geleden,vergeten) Systemen zijn het zelfde,maar dat heb ik vaak gehoord als ik erover begon(handrem) dat de vroegere modellen slecht werkten.Maar heb je voor de "weet"al een keer gekeken of de schoen aansluit in de trommel over het hele vlak ??? 24.00uur nu ga zo naar bed.
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door rick »

kroonhome schreef: 31 jan 2018 23:18 Beste Marcel,

Jouw opmerking dat er iets anders aan de hand is heeft mij tot nadenken aangezet....

Bij de koop van de bus wist ik dat de remmerij was gereviseerd, dit zou kunnen betekenen dat de remtrommels zijn uitgedraaid, waarschijnlijk hierdoor ook geen randjes waardoor de trommels er niet af willen. Maar bij uitgedraaide remtrommels horen remschoenen met dikkere remvoeringen.
Aangezien ik de remschoenen/voeringen heb laten vervangen door standaard spul zou dat de reden kunnen zijn van de slechte handrem functie [[head]]

Dus ik ga nu over op het aanschaffen van nieuwe remschoenen/voeringen en remtrommels :oops:

Als ik dit van tevoren had bedacht had veel ellende mij misschien bespaard gebleven. [[sad]]
Ik laat weten hoe het afloopt, wordt vervolgd.....

Groetjes,
Arjan
Blijkbaar heb je mijn bericht van 30 december over het hoofd gezien want daarin wees ik je al op het volgende;

"De kromming van de remschoen moet enigszins overeenkomen met de kromming van de remtrommel. Door slijtage of doordat de trommel is afgedraaid kan een nieuwe remschoen niet meer goed aanliggen. De remwerking neemt dan af. Beter alles vervangen dus ook de remtrommel"
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Hoi Rick,

Inderdaad, ik had de reacties beter moeten lezen. In december had je dit al aangedragen (problemen bij uitgedraaide remtrommels), toen viel het kwartje nog niet. [[head]]
Alles wijst erop dat de remtrommels zijn uitgedraaid, ga ik nog nader onderzoeken.....
Maar toch mijn dank om mij weer de goede richting op te sturen. [[thumbup]]

@ Henk:
Ik dacht dat je de dans ontsprongen was, alsnog beterschap maar wel in een warm oord! [[bye]]

Zo nu geen woorden meer maar daden. Ik meld me weer als ik zover ben.

Groetjes,
Arjan
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Hoi allen,

Gisteren nieuwe set trommels met remschoenen binnen gehad, zie bijgaande foto:
CIMG0265.JPG
Ik heb een paar vraagjes over het setje met veren wat er ook bij zit, waar zijn de twee omega vormige plaatjes voor, en de twee (veer) ringetjes?
Verder valt op dat het stelmechaniekje met veel ruimte op het asje zit, moet kijken of dat ook zo is bij het nu gemonteerde setje.

Misschien wordt alles duidelijk als ik de set ga monteren, a.s. vrijdag is het zover als het niet te koud is en ik niet meer ziek ben...... :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door René Vis »

Deze zijn over , soms moet je de gaffel van de handrem overzetten op je remschoen ,daar waren ze voor
Rene
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Beste René,

Bedankt voor het antwoord.
De remtrommels zitten rondom in de grijze lak, voor het monteren zal ik dit eraf moeten schuren aan de binnenzijde daar waar de remschoenen tegen aan gedrukt worden. Of is het geen probleem als ik de lak laat zitten??
De remvoeringen moeten in ieder geval geschuurd worden voor montage....

Het merk van de trommels is Zimmermann (Duits) is dit een bekend merk voor jouw? :shock:
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door luizenbos »

Arjan

ik zou de plekken waar de remsegmenten op de trommel komen weghalen het gaat vreten stoterig remmen minder remwerking en verbranden en nog meer .dus gewoon glad EN KAAL maken [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Plaats reactie