werking automatisch stelmechaniek handrem

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Hoi allemaal,

Gisteren van start gegaan met het vervangen van de achterremmen (remschoenen en trommels).
Toch maar de raad opgevolgd van Frits en de trommels aan de binnenzijde opgeschuurd en ook de remvoering netjes opgeschuurd.

Ik heb geprobeerd de diameters van de oude en de nieuwe trommels op te meten, ik kwam op een verschil van 1 mm, 253 en 252 mm.
Bij de volgende foto's van de oude trommels en remschoenen zie je dat de remvoering wijkt bovenaan bij de handrem hendel:
CIMG0286.jpg
CIMG0287.jpg
Na het demonteren van de oude remschoenen heb ik eerst de remankerplaten afgeborsteld met een staalborstel en goed schoongemaakt en gereinigd met remmenreiniger. Daarna in de Fertan gezet, zie de volgende foto's:
CIMG0274.jpg
CIMG0268.jpg
Vervolgens alles gemonteerd zie de volgende foto's:
CIMG0269.jpg
CIMG0270.jpg
CIMG0279.jpg
CIMG0283.jpg
CIMG0266.jpg
CIMG0277.jpg
De remmen vervolgens gesteld, en ook de handrem. Op 1 maart mag de bus weer uit de stalling, dan pas kan ik alles controleren en fijn afstellen.
De handrem voelt goed aan dus ik ben benieuwd als het zover is dat ik kan proefrijden...... :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door rick »

Dat zit er weer netjes op.
Echter één opmerking; Fertan is een voorbehandeling en geen afwerking. Het lijkt erop dat het niet goed afgewassen is. Om het goed af te kunnen wassen moet je het minimaal een dag of twee drie laten staan (indrogen). Dan pas komt het ijzerzout los van de ondergrond. En daarna met Ferpox aflakken.
Is de remankerplaat niet doorgeroest hier en daar? De roest zit er wel erg dik op. En aan de bobbels te zien is ie niet weg.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Hoi Rick,
Je hebt helemaal gelijk, Fertan is geen afwerking maar de ervaring leert dat het wel de roest zeer vertraagd. Nu was er de gelegenheid om er iets aan te doen bij het vervangen van de remschoenen.
Op de foto's is de Fertan net aangebracht en moet nog reageren met de roest en waar geen roest zit zal het lang duren voordat het droog is.
De remankerplaten zien er erg pokdalig uit omdat er toch een soort afwerking/tectyl opzit, van doorroesten is geen sprake voor zover ik het kon zien.
Zoals gezegd ga ik na 1 maart de remmen toch nog een keer open maken, kan ik dan alsnog de boel afwassen en eventueel in de 2K lak voor remklauwen zetten. Achter de remschoenen kom ik niet meer bij..... [[sad]]
Waarschijnlijk gaat het mijn tijd wel duren, de bus staat in de stalling (van de weg af voor drie maanden) en wordt gebruikt als camper voor de lange weekendjes weg en het bezoeken van meetings... :D
In het ergste geval moeten er een keer nieuwe remankerplaten gemonteerd worden.
Bij mijn T4 heb ik ook alle wielophangingen in de Fertan gezet zonder afwerking, jaarlijks als ik de zomerbanden verwissel met de winterbanden loop ik het allemaal even na. Tot dusver blijft het allemaal behoorlijk roest vrij.
Ook deze bus is alleen voor privé gebruik en voor de verre camper tochten. Zie volgende foto's voor een impressie:
CIMG0131.jpg
CIMG0132.jpg
In Noorwegen:
IMG_9487.jpg
IMG_9505.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Plaats reactie