Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door T3-83 »

Sinds dat we onze camper hebben, zit er een hele lichte 'bonk' in het rechtervoorwiel. Tijdens het rijden, bij elke wielomwenteling, voel je een lichte bonk, alsof je telkens over een klein ribbeltje heenrijdt. Zo rond 40-60 km/u is het het meest duidelijk, boven de 80 voel je het niet meer omdat het te snel gaat. Het is een vrij lichte bonk, zodra het asfalt wat ruwer is dan voel je er niets meer van, maar op nieuw asfalt voel je het duidelijk in de cabine, de pedalen, het stuur etc.

Bij het gasgeven, sturen of remmen lijkt het niet erger te worden, je voelt het ook niet terug in het rempedaal. Tijdens de afgelopen vakantie in de bergen, volgeladen bij heuveltje af tijden het remmen in scherpe bochten naar links kwam er een nieuw geluid, een metaal-op-metaal tik, alsof er 2 stangen tegen elkaar tikken. Dit is alleen in een afdaling, remmend in een scherpe bocht naar links.

Toen thuis maar eens de remschijf bekeken, hij was niet krom (gemeten met een micrometer op draaiende schijf) maar wel al te ver versleten. Tijdens het draaien van de schijf had tie wel op 1 plek wat meer weerstand, maar liep verder vrij goed rond.
Ze waren versleten, dus alles maar vervangen, links+recht nieuwe schijven + blokken (ATE), lagers (FAG), en die dekplaten erachter.

Links zit alles perfect, maar rechts zit die bonk er alsnog gewoon in helaas. Ik heb ook het wiel even verwisseld voor het reservewiel, maar geeft exact hetzelfde. De lager iets strakker of losser zetten geeft ook geen verschil. De naaf wordt sowieso tijdens het rijden rechts iets heter dan links, de linker naaf kan je nog gewoon vastpakken (is zo'n 45-50 graden), maar rechts is tie zo'n 60 graden (gemeten met IR temp.) Het lager losser of vaster zetten heeft hier overigens ook geen effect op.

Wat kan het nog meer zijn? De stuurinrichting, dat er iets mis is met een rubber of een stang? De vering of schokbrekers? (er zitten nieuwe veren op voorin) Zit er iets op de as zelf, of kan die krom zijn en dit veroorzaken? Ik heb de as gewoon goed schoongemaakt, ook het vlak waar de schijf en de lagers op komen, er was niets vreemds te zien verder. Heb de oppervlakken gecheckt zoals in de handleiding staat.
Alvast bedankt! Hier wat foto's, hopelijk helpt het:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door Olaf »

Komt er geen wielbout ergens tegen aan??
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door T3-83 »

Bedankt voor de tip, heb daar nog niet aan gedacht. Dan zouden ze uit moeten steken aan de achterkant? Heb gewoon 5x dezelfde lengte bouten, zijn volgens mij de standaard T3 bouten. Verder ook standaard wielen.
Maar als ik het wiel opkrik en draai, dan voel je die bonk verder niet. Hoe check je zoiets, wiel eraf, bouten in de schijf en dan draaien?
En waar moet ie dan tegenaan komen, de remklauw?
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door krisg »

Ben je zeker dat het van vooraan komt ?
Achteraan zou het een homokineet kunnen zijn.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door T3-83 »

Ja...wel vrij zeker, ook omdat het in je stuur voelbaar is, en vooral tijden die bergritten de laatste keer. Het klonk en voelde echt alsof er stuurstangen tegen elkaar aan tikten. In de cabine komt het ook van rechtsonder.
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door Coen »

Bij mij bonkt het linker voorwiel omdat er een plat stukje in de band zit. Bus staat geregeld 9 maanden stil.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door Olaf »

Bouten er 1 voor 1 uit en draaien maar.
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door T3-83 »

Coen schreef: 26 jul 2019 14:52 Bij mij bonkt het linker voorwiel omdat er een plat stukje in de band zit. Bus staat geregeld 9 maanden stil.
Ja dat dacht ik ook, maar heb het wiel vervangen voor het reservewiel en het is precies hetzelfde. Dus dat lijkt me sterk dan.
Olaf schreef: 26 jul 2019 15:02 Bouten er 1 voor 1 uit en draaien maar.
Maar als het wiel opgekrikt is, en ik draai aan de band, dan is er niets te voelen.. Lijkt alleen te komen als de zaak belast is.
Wielbout zou in beide gevallen moeten raken, toch?
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door Olaf »

Is het wiellager al eens vervangen of goed bekeken ?
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door rick »

Lager wordt niet veel warmer dan handwarm. Dus 60 graden geeft aan dat er iets niet klopt.
Te strak zetten van de nastelbare lagers kan daarvan de oorzaak zijn. Hoe stel je de lagers af?
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door T3-83 »

Heb nieuwe lagers in de schijven gedaan inderdaad. Afstellen gaat met die borgmoer, die kun je losser of vaster zetten zodat de lager meer of minder klemt, en dan borgen door in te tikken (foto 4).
Er zit een plaatje achter de borgmoer die tegen de buitenste lager drukt (Foto 1 en 2). Dit plaatje moet je met een vinger en schroevendraaier nog kunnen verschuiven (foto 3). Als dat niet kan, dan ziet ie te strak (al draait het wiel dan nog wel gewoon goed vrij).
Ik heb het lager op 2 manier afgesteld, eerst zo afgesteld dat het plaatje nog netaan verschoven kan worden, en nu zit ie zodat het plaatje vrij makkelijk verschoven kan worden. Bij beide wordt die zo heet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hoe oud zijn je banden? Wel eens trottoirbandje of varkensrugje mee gepakt? Ik had een 'bonk' in de voortrein bij aankoop bus, was mooi onderhandelpuntje. Dacht ook de remschijven en had daar in eerste instantie geen haast mee. Totdat bij een langere rit met zwaar vervoer de bonk ineens verergerde. Dat bleek dus vanwege een bobbel op de band vanwege een karkasbreuk vermoed ik, of lucht(bel) tussen de rubberlagen. In begin na aankoop geen afwijking te zien aan loopvlak. Toe het beduidend erger werd was de bobbel duidelijk zichtbaar en ook afwijkend slijtage patroon. Ik had het dus wel eerder kunnen waarnemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

wat is een varkensrugje?
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door T3-83 »

Maar ik heb exact hetzelfde geluid/gevoel met 2 verschillende banden rechtsvoor.. Nu met het reservewiel uit 2013, en het gewone wiel uit 2016 ook. Voel en zie bij beide niks vreemds op het loopvlak. Hebben er nu 15.000km mee gereden. En ja, met parkeren raak je wel eens een stoeprandje maar probeer het altijd te vermijden dat je ze verkeerd pakt

Edit:
Vanmorgen een uurtje mee gereden, nu werd links zo'n 40 graden en rechts net 50. Stuk minder, misschien was het ook de hitte van de afgelopen week, maar er zit nog steeds verschil in
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door rick »

Je hebt van alles aan de verdachte kant verandert en dat levert geen verandering op.
Dan vraag ik mij af of het wel van die kant komt.
Misschien toch eens goed luisteren en alle wielen nog eens bekiijken.
Trillingen kunnen zich via veel wegen verplaatsen.
Gebonk bij elke omwenteling denk ik nog steeds aan een aandrijfas. Die voel je niet in de vrijloop.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bonk in rechtervoorwiel tijdens rijden

Ongelezen bericht door RoonT3 »

w.m.weemhoff schreef: 27 jul 2019 00:48 wat is een varkensrugje?
varkensrug
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie