Reservewiel klem
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Reservewiel klem
Beste busvrienden,
Het reservewiel bergen we op tussen de voorwielen.
Enige jaren geleden heb ik daar een een 6J Caratwiel met 185 75 14C in plaats van het originele 5,5J stalen wiel opgeborgen. Met het ouder worden krijg ik het deksel met het wiel nauwelijks meer naar boven zodat het inklikt omdat de beugel boven het wiel veel weerstand biedt. Als het uiteindelijk toch gelukt is, draai ik het wieldeksel met de bekende bout vast.
Nu zag ik dat de beugel boven het wiel aan de voorzijde, aan elke kant waar het in de karosseriebalk insteekt, 2 insteekgaten heeft. Zijn deze extra insteekgaten bedoeld om de beugel boven het wiel te verplaatsen zodat het wiel iets meer ruimte krijgt? Trek ik de beugel dan gewoon uit de gaten om het te kunnen verplaatsen?
Maar is dit wel het euvel? Het lijkt erop dat de band en niet de (bredere) velg, tegen de beugel daarboven duwt. En de band heeft de standaard breedte van weleer.
Kortom, is dit een algemeen probleem of kan ik iets doen met de draadbeugel of nog iets anders verzinnen?
Wie weet hier iets over te zeggen?
Met vriendelijke groet,
Anco
Het reservewiel bergen we op tussen de voorwielen.
Enige jaren geleden heb ik daar een een 6J Caratwiel met 185 75 14C in plaats van het originele 5,5J stalen wiel opgeborgen. Met het ouder worden krijg ik het deksel met het wiel nauwelijks meer naar boven zodat het inklikt omdat de beugel boven het wiel veel weerstand biedt. Als het uiteindelijk toch gelukt is, draai ik het wieldeksel met de bekende bout vast.
Nu zag ik dat de beugel boven het wiel aan de voorzijde, aan elke kant waar het in de karosseriebalk insteekt, 2 insteekgaten heeft. Zijn deze extra insteekgaten bedoeld om de beugel boven het wiel te verplaatsen zodat het wiel iets meer ruimte krijgt? Trek ik de beugel dan gewoon uit de gaten om het te kunnen verplaatsen?
Maar is dit wel het euvel? Het lijkt erop dat de band en niet de (bredere) velg, tegen de beugel daarboven duwt. En de band heeft de standaard breedte van weleer.
Kortom, is dit een algemeen probleem of kan ik iets doen met de draadbeugel of nog iets anders verzinnen?
Wie weet hier iets over te zeggen?
Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Re: Reservewiel klem
Zou het nog uitmaken hoe het reservewiel ligt ,
Toen ik de mijne voor het eerst controleerde lag deze op kop en was ook het ventiel beschadigd .
Toen ik de mijne voor het eerst controleerde lag deze op kop en was ook het ventiel beschadigd .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Reservewiel klem
Er zijn andere 'bakken' voor bredere reservewielen, de beugels zouden een paar cm langer zijn waardoor het geheel iets lager hangt.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Reservewiel klem
Dank voor jullie antwoorden tot dusver.
Ik leg het wiel ook met de holle kant naar boven in de wielbak.
Ik denk nu dat de (een soort) spanbeugel boven het reservewiel niet te veel mag toegeven.
Daarboven lopen immers de koelslangen en meer.
Begrijp ik nu goed (Steven) dat er verschillenden bakken bestaan waar het wiel in ligt? Dus diepere voor iets bredere wielen? Dan zou dat een mooie oplossing kunnen zijn, als ik die zou kunnen vinden.
Misschien dat Hylke een diepere wielbak heeft en/of dat het met mijn spierkracht toch bar slecht is gesteld hetgeen ik denk. Ik gebruik nu een zinken emmer en een wig om het geheel dicht te klikken. Maar dat blijft onpraktisch.
Mvg., Anco
Ik leg het wiel ook met de holle kant naar boven in de wielbak.
Ik denk nu dat de (een soort) spanbeugel boven het reservewiel niet te veel mag toegeven.
Daarboven lopen immers de koelslangen en meer.
Begrijp ik nu goed (Steven) dat er verschillenden bakken bestaan waar het wiel in ligt? Dus diepere voor iets bredere wielen? Dan zou dat een mooie oplossing kunnen zijn, als ik die zou kunnen vinden.
Misschien dat Hylke een diepere wielbak heeft en/of dat het met mijn spierkracht toch bar slecht is gesteld hetgeen ik denk. Ik gebruik nu een zinken emmer en een wig om het geheel dicht te klikken. Maar dat blijft onpraktisch.
Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Reservewiel klem
Ik weet zeker dat ze bestaan, die diepere bakken, ik heb ze nog nooit gezien, maar ze bestaan.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Reservewiel klem
Ik heb altijd gedacht dat ze het zelfde waren bij elke bus.
Theo
Theo
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49
Re: Reservewiel klem
ik leg de mijne zo neer dat het ventiel net voor een opening zit zodat ik de banden kan oppompen en meten zonder hem eruit te halen.
gr.cees.
gr.cees.
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Reservewiel klem
De 901A is voor 205 banden
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Reservewiel klem
ziejewel
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Reservewiel klem
En voor de syncro is er een versterkte bak. Er is ook een 2wd versterkte wielbak voor landen met onverharde wegen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Reservewiel klem
Dat wist ik dus wel
Theo
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Reservewiel klem
Niet elke M code komt terug in de @ka. Die 2wd onverharde weg wielbak stond ook niet in de optielijst maar was volgens mij enkel voor bepaalde landen. Afrika en zo...... Dat was een wielbak van dik geperforeeerd plaatstaal.
edit deze speciale wielbak komt uit een speciaal VW uitgave "radgeber reisen unter erschwerte bedingungen"
Ik heb hem enkele jaren geleden gezien maar het is toch niet blijven hangen dat dit een 'standaard' wielbak was met extra geperforeerde plaat eromheen geplaatst.
Onderste foto de zware syncro reservewielbak waarin ik mijn 58 liter ringtank heb liggen. Deze bak hangt nu van voren ca. 6cm lager omdat de tank tegen de schakelpot aan klemt.
edit deze speciale wielbak komt uit een speciaal VW uitgave "radgeber reisen unter erschwerte bedingungen"
Ik heb hem enkele jaren geleden gezien maar het is toch niet blijven hangen dat dit een 'standaard' wielbak was met extra geperforeerde plaat eromheen geplaatst.
Onderste foto de zware syncro reservewielbak waarin ik mijn 58 liter ringtank heb liggen. Deze bak hangt nu van voren ca. 6cm lager omdat de tank tegen de schakelpot aan klemt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Reservewiel klem
Beste allen,
Dank voor alle antwoorden. Het raadsel is opgelost. Het vinden van zo'n grotere bak zal niet meevallen denk ik.
Mag ik aan Douwe vragen welke site en dan zelfs in het Nederlands zo te zien je gebruikt om onderdelen met nummers te vinden. We zouden daar heel veel plezier van kunnen hebben.
Met vriendelijke groet, Anco
Dank voor alle antwoorden. Het raadsel is opgelost. Het vinden van zo'n grotere bak zal niet meevallen denk ik.
Mag ik aan Douwe vragen welke site en dan zelfs in het Nederlands zo te zien je gebruikt om onderdelen met nummers te vinden. We zouden daar heel veel plezier van kunnen hebben.
Met vriendelijke groet, Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Reservewiel klem
Anco, boven in de afbeelding van Douwe staat de URL. voer dat in en je komt in een algemene voertuigcatalogus waar je TYP 2 kan selecteren voor je bus. Taalinstellingen op NL zetten.
ps de band trouwens als op de afbeelding met de holle kant naar boven erin leggen. Dat geeft ruimte aan de schakelpot. Andersom kan het zijn dat de velg dan met de bolling er tegen aan drukt?
ps de band trouwens als op de afbeelding met de holle kant naar boven erin leggen. Dat geeft ruimte aan de schakelpot. Andersom kan het zijn dat de velg dan met de bolling er tegen aan drukt?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Reservewiel klem
Dank allen voor de goede raad.
Ik heb een iets grotere wielbak besteld bij Classic Parts in Wolfsburg.
Het scheelt in hoogte een centimeter ten opzichte van de algemene zag ik op de tekeningen.
Ik denk dat het een kwestie van overzetten wordt.
De spanbeugels zijn denk ik universeel zodat ik die niet vernieuw.
Met vriendelijke groet,
Anco
Ik heb een iets grotere wielbak besteld bij Classic Parts in Wolfsburg.
Het scheelt in hoogte een centimeter ten opzichte van de algemene zag ik op de tekeningen.
Ik denk dat het een kwestie van overzetten wordt.
De spanbeugels zijn denk ik universeel zodat ik die niet vernieuw.
Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.