Camper elektra

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3682
Lid geworden op: 22 Jun 2007 20:54

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door Bob » 12 Feb 2018 21:24

:buiken:
Bob

2.5 TDI+ bj 2000

Gebruikersavatar
RoonT3
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1514
Lid geworden op: 20 Mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door RoonT3 » 12 Feb 2018 21:55

Die 24V spanning was enkel voor accessoires. Dus voertuig eigen boordspanning 12V en de inbouw radioset of werkplaatsuitvoering 24V. Maar zo zijn er ook 2e 12V dynamo's geweest voor bijvoorbeeld (grens)politiewagens, douanewagens, rijdende bureau's etc.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik

Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2342
Lid geworden op: 31 Jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door insomnia » 13 Feb 2018 09:42

2e dynamo verwijderen levert wel weer brandstofbesparing op lijkt me? (wat weer resulteert in lager brandstofverbruik.. )

toch?

Voordeel: lager brandstofverbruik en altijd vollere accu's

heb je veel grotere stroomverbruikers waardoor je vaker/sneller accu's moet laden? dan is het rendabel.. heb je dat niet dan vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde blijft van een 2e dynamo?

(ik heb in mijn camper wel 2 accu's maar alles gaat via de reguliere dynamo (1))

ps ik ben niet zo sterk in energietechniek dus vandaar de vraagtekens. :wink:
Groet,

Ralph


trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'77er Honda CB 550 Four Café
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)

Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 Nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door VW_Sk8r » 13 Feb 2018 14:49

De reden dat er een 2de dynamo aanwezig was, heeft te maken met de 24V uitrusting die ooit in de bus aanwezig was. 24V betekend minder ampere's voor het zelfde vermogen dus dat is gunstig in veel gevallen. Over brandstof besparing maak ik me niet zo'n zorgen, ik heb me al lang neergelegd bij de draaikolk in m'n tank. Vond het nu wel makkelijk en het is ook wat goedkoper op deze manier. Bij komend voordeel is ook dat ik nu standaard een reserve dynamo bij heb haha.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (Binnenkort te koop)
T3 1.6TD Syncro knutsel Westfalia

Plaats reactie