accu's opladen
- reindert
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
- Locatie: westland
accu's opladen
Heeft iemand hier een schema voor hoe dat loopt incl het nummer van het relais?
Ik heb het idee dat er namelijk iets goed fout zit, de start accu lijkt niet op te laden, de huishoud accu kookt over.
het kan ook zijn dat de huishoud accu blijft doorladen vanaf de start accu na het uitzetten van de motor. De start accu was leeg vanmorgen (zelfs met de massa sleutel los!
Wie o wie?
Ik heb het idee dat er namelijk iets goed fout zit, de start accu lijkt niet op te laden, de huishoud accu kookt over.
het kan ook zijn dat de huishoud accu blijft doorladen vanaf de start accu na het uitzetten van de motor. De start accu was leeg vanmorgen (zelfs met de massa sleutel los!
Wie o wie?
groeten,
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: accu's opladen
http://www.bus-forum.nl/phpBB/search.ph ... mit=Zoeken
Hier kwam ik de uitleg topics tegen, hoe het werkt
Theo
Hier kwam ik de uitleg topics tegen, hoe het werkt
Theo
- reindert
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
- Locatie: westland
Re: accu's opladen
hee, jij gebruikt andere zoek woorden, het schema heb ik hier uit:
http://www.bus-forum.nl/phpBB/viewtopic ... en#p198041
jammer genoeg is mijn duits niet heeeeeel best. Ik zie bijvoorbeeld de start accu niet staan. Is dat de a1 in dit schema?
http://www.bus-forum.nl/phpBB/viewtopic ... en#p198041
jammer genoeg is mijn duits niet heeeeeel best. Ik zie bijvoorbeeld de start accu niet staan. Is dat de a1 in dit schema?
groeten,
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: accu's opladen
Rechts in het schema zie je staan wat wat is.
A1 staat bij, batterie lade gerad/sitzbank
Theo
A1 staat bij, batterie lade gerad/sitzbank
Theo
- reindert
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
- Locatie: westland
Re: accu's opladen
Dat had ik gevonden theo, maar ik weet niet precies wat ze daarmee bedoelen, is dat de 12v -> 220v omvormer in de achterbank? Of gaan ze uit van 3 zitplaatsen voor en is dat de start accu?
groeten,
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: accu's opladen
Engels is niet mijn sterkste kant, ik gebruik dan http://www.vertaalmachine.eu/ om de juiste betekenis te krijgen.
Een lade gerad lijkt veel op laad apparaat, en is geen accu.
Ik heb met een scheel oog naar het schema gekeken, en zag maar een accu beschreven.
Dat was de HH accu.
De andere kant van het relay, moet dan verbonden zijn met je start accu.
Denk ik dan hoor
Theo
Een lade gerad lijkt veel op laad apparaat, en is geen accu.
Ik heb met een scheel oog naar het schema gekeken, en zag maar een accu beschreven.
Dat was de HH accu.
De andere kant van het relay, moet dan verbonden zijn met je start accu.
Denk ik dan hoor
Theo
- reindert
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
- Locatie: westland
Re: accu's opladen
.....
zou best eens kunnen zeker! hahaha
zou best eens kunnen zeker! hahaha
groeten,
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: accu's opladen
Er zijn 2 verschillende 'dingen'. Ttz, de lader onder de bank die in principe alleen laadt terwijl je stilstaat en aan de 230V hangt en de dynamo die laadt als je rijdt.
De eerste heeft 2 uitgangen, gescheiden door 2 diodes. Op het moment dat je motor niet draait, is je scheidingsrelais ook open, dus zijn het 2 losse accu's.
Als je begint te rijden, komt er spanning op de D+ klem, daardoor trekt het scheidingsrelais aan en staan beide accu's parallel en worden ook beide geladen door de dynamo.
Als je relais zou blijven hangen, en dus beide accu's parallel blijven staan, zouden ze, in het slechtste geval, allebei halfvol moeten zijn. Spanningsgewijs kan je het vergelijken met 2 communicerende vaten (lagere school ) als de ene vol is en de andere leeg, loopt de helft van de volle naar de lege en ben je klaar.
Als ze allebei maar zus-en-zo geladen zijn, zou je lager dan half kunnen uitkomen maar dan is er volgens mij al iets anders mis met je accus.
De eerste heeft 2 uitgangen, gescheiden door 2 diodes. Op het moment dat je motor niet draait, is je scheidingsrelais ook open, dus zijn het 2 losse accu's.
Als je begint te rijden, komt er spanning op de D+ klem, daardoor trekt het scheidingsrelais aan en staan beide accu's parallel en worden ook beide geladen door de dynamo.
Als je relais zou blijven hangen, en dus beide accu's parallel blijven staan, zouden ze, in het slechtste geval, allebei halfvol moeten zijn. Spanningsgewijs kan je het vergelijken met 2 communicerende vaten (lagere school ) als de ene vol is en de andere leeg, loopt de helft van de volle naar de lege en ben je klaar.
Als ze allebei maar zus-en-zo geladen zijn, zou je lager dan half kunnen uitkomen maar dan is er volgens mij al iets anders mis met je accus.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- reindert
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
- Locatie: westland
Re: accu's opladen
de start accu is een jaar oud, de huishoud accu (gebruik ik niet, maar zeker een paar jaar). Ik zal eens kijken en meten vanavond
groeten,
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Re: accu's opladen
Zucht. Ik meen hier gisteren een post aan gewijd te hebben
achterop de dynamo zit een spanningsregelaar. Als deze defect is kun je dergelijke zaken tegen komen. Als de D+ geen stroom krijgt trekt het relais niet aan. Als het scheidingsrelais te hoge spanning krijgt kan het wel eens opgeven. Beide accu's worden dan niet meer met elkaar verbonden waardoor maar 1 accu (in dit geval de HH accu) wordt opgeladen. Los dus eerst de borrelende accu op en zoek dan verder. Een accu die borrelt die gaat zeker een keer kapot. Wat is er nu erger als een accu die borrelt? 2 accu's die borrelen?
Als ik Reindert zijn posts lees, heeft hij een kokende accu, dus een te hoge spanning! Nu kun je het in de hele auto gaan zoeken, maar de bron (defecte spanningsregelaar op de dynamo) had ik meen ik al aangegeven.krisg schreef:Als je relais zou blijven hangen, en dus beide accu's parallel blijven staan, zouden ze, in het slechtste geval, allebei halfvol moeten zijn.
Even een duidelijke uitleghoutstoker schreef:Borrelende accu = (meestal) spanningsregelaar defect op de dynamo http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... &start=120
achterop de dynamo zit een spanningsregelaar. Als deze defect is kun je dergelijke zaken tegen komen. Als de D+ geen stroom krijgt trekt het relais niet aan. Als het scheidingsrelais te hoge spanning krijgt kan het wel eens opgeven. Beide accu's worden dan niet meer met elkaar verbonden waardoor maar 1 accu (in dit geval de HH accu) wordt opgeladen. Los dus eerst de borrelende accu op en zoek dan verder. Een accu die borrelt die gaat zeker een keer kapot. Wat is er nu erger als een accu die borrelt? 2 accu's die borrelen?
- reindert
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
- Locatie: westland
Re: accu's opladen
komt goed ad, dat ga ik ook eerst oplossen! eerst even kijken hoe! De dynamo kapot...ik hoop het toch echt niet, dat zou wat vervelend zijn...ach hebt blijft troep die japanse zooi
groeten,
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Re: accu's opladen
De dynamo hoeft niet defect te zijn. Kijk eerst naar de spanningsregelaar
Re: accu's opladen
Beste mensen,
Excuus als het antwoord al ergens staat, maar ik kon het niet precies vinden. Heb eenzelfde probleem, maar dan wanneer hij op de camping aan de stroom hangt. Startaccu borrelt na een tijdje en bij doormeten 14.x volt. Na afkoppelen loopt deze weer terug en na tijdje stopt het borrelen. Nu vraag ik me enkele dingen af:
1. Is dit gevaarlijk (we slapen er min of meer boven)
2. Zou de omvormer dit moeten voorkomen? Dat accu stopt met bijladen boven bepaald voltage.
3. Hoe zou ik het kunnen oplossen?
Hartelijk dank alvast.
Groeten,
Rik
Excuus als het antwoord al ergens staat, maar ik kon het niet precies vinden. Heb eenzelfde probleem, maar dan wanneer hij op de camping aan de stroom hangt. Startaccu borrelt na een tijdje en bij doormeten 14.x volt. Na afkoppelen loopt deze weer terug en na tijdje stopt het borrelen. Nu vraag ik me enkele dingen af:
1. Is dit gevaarlijk (we slapen er min of meer boven)
2. Zou de omvormer dit moeten voorkomen? Dat accu stopt met bijladen boven bepaald voltage.
3. Hoe zou ik het kunnen oplossen?
Hartelijk dank alvast.
Groeten,
Rik
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: accu's opladen
Stink het naar rotte eieren ? dan is het knalgas en gevaarlijk.
Het klinkt alsof je accu de geest gegeven heeft.
De 'omvormer' waar je van spreekt is, vermoed ik, de lader onder de bank ? die stopt normaal als je accu vol is, dat is geen rocketscience, dat is gewoon het principe van communicerende vaten, spanning accu=spanning lader => geen spanningsverschil en dus geen stroom = geen lading meer.
Het klinkt alsof je accu de geest gegeven heeft.
De 'omvormer' waar je van spreekt is, vermoed ik, de lader onder de bank ? die stopt normaal als je accu vol is, dat is geen rocketscience, dat is gewoon het principe van communicerende vaten, spanning accu=spanning lader => geen spanningsverschil en dus geen stroom = geen lading meer.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: accu's opladen
Dank voor reactie! Het stinkt niet, ik ruik er überhaupt niets bij. De omvormer onder de bank inderdaad.
Groeten,
Rik
Groeten,
Rik
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: accu's opladen
Die lader, de LG20, laadt beide accu's op uit dezelfde bron, veel elektronica zit er niet tussen, als je andere accu er niet van weet, ligt het eerder aan de accu dan aan de lader.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<