LPG veiligheidsrelais

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
jacot3
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 feb 2011 21:29
Locatie: Hilversum

LPG veiligheidsrelais

Ongelezen bericht door jacot3 »

Beste lezers,

even een melding na een puzzelweekje.

mijn bus reedt niet meer op LPG, dit nadat hij al een paar weken wat onregelmatig stabiel reed op LPG.
de laatste keer startte hij wel, maar bleef niet lopen.
op benzine geen problemen.

ik dus puzzelen en wat bleek: de Safety Switch, een veiligheidsrelais die de afsluiters van de LPG bedient was kapot.

ik meten en even uitgewisselt met een zelfde relais uit een andere LPG auto en ja hoor: alles doet het weer prima.
mooi, denk je dan, maar bij mij de vraag: hoe kan dit? menigeen garage zegt dat dit helemaal niet kapot gaat, of nagenoeg nooit.
en bij mij wel: na 4 jaar al, terwijl de relais in mijn volvo er al 20 jaar inzit.

ik belde mijn LPG-inbouwer voor een nieuw relais en hij vroeg mij direct of ik ook een "stroomversterker" had op mijn bobine kabel.
"Ja!" ën dat werkt heel goed.
"klopt", zei mijn garagist, maar de inductiekabeltje van je relais (die dus het signaal oppikt van de bobine kabel) moet of vóór de versterker zitten, of op de 1e bougiekabel en niet op je bobinekabel Ná de versterker, dit geeft een té heftige en frequente inpuls, waardoor je relais kapot gaat.

klinkt goed, zeker ls je weet dat ik de versterker er op de keverbeurs 5 januari op heb gedaan en sindsdien zo 5000 km mee heb gereden.

dit is wat ik met jullie wildde delen: die er je winst mee.

Jaco
Helder!

Jaco, Hilversum

VW T3 Westfalia 1983, 2.1 SS op LPG injectie
VW T4 Multivan, 2002, 2,5tdi
VW Kever 1200 1975
Zastava 750 uit 1978
VW 412 variant 1973, 1.7 LBX-injectie