camper stroom schema

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
rikverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2013 12:38
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door rikverhoeven »

[[thumbup]]
Groetjes, Rik
Klus project uit 1981.
Gebruikersavatar
rikverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2013 12:38
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door rikverhoeven »

Zojuist alle kabels binnen gekregen van "de stroomwinkel". Ik had 10 mm dikte besteld, maar als ik dit opmeet met mijn lineaal is dat het niet. Eerder 6 mm. Maar er staat wel 10mm op gedrukt. :???: Klopt dit?
En verder had ik bedacht op de stroom tussen de accu en de "walstroom" handmatig te gaan omschakelen via http://www.pcnautic.nl/Accu-Schakelaar/ ... s.tpl.html.
Veranderd er dan nog iets in het schema?

Alvast bedankt!
Groetjes, Rik
Klus project uit 1981.
Bokkie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door Bokkie »

Hoi Rik,

Als je mijn berichten leest heb je kunnen lezen dat ik de volgende maten heb aangegeven:
6mm2
10mm2
Ach, windhoos is nog niet zo ver dat de TWEE (2) iets naar boven schuift, zodat het automatisch KWADRAAT gaat worden.
We spreken hier namelijk van VIERKANTE MILLIMETER.
Immers de draad dikte wordt in OPPERVLAKTE weergegeven.
Nu kun je zelf de diameter bepalen, ik schat zo dat de diameter: ca 4mm is.

Waarom zou je dit handmatig doen?
Dan hoef je de walstroom ook niet aan te sluiten!
PAS JE WEL OP DAT JE DE 230Volt AC NIET SCHAKELD MET DAT DING?

Succes.

Haije Bekkema.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Gebruikersavatar
bassa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2012 22:02
Locatie: Leusden

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door bassa »

Het is wellicht wat laat voor een reactie, maar ik zit me erg te verbazen over de complexiteit van de installaties:
schakelaars; relais, extra omvormers..... lijkt me allemaal overbodige ballast, en kans op problemen.
Enkel een slimme lader (Bijv C-tek) Deze aansluiten op je 230 en op accu.
De lader regelt alles voor jou, sta je aan de paal, dan laad hij bij, zo niet doet ie niets. Verbruik je veel stroom, dan merkt je lader dat de accuspanning daalt en gaat netjes bijladen. Vergis je niet, een simpel en goedkoop ladertje geeft al snel 5 ampere indien nodig. Je accu is een prima buffer, en die zorgt er voor dat je prima een uurtje 20 ampere kan trekken (kun je heel wat koffie mee zetten hoor) (al kan ik me niet voorstellen waarmee je dat zou doen, tenzij je een 230V omvormer hebt)

Nog even een leuke zeker-annekdote over hoe het niet moet.
De vorige eigenaar van mijn bus had het elektra paneeltje helemaal achterin de bus gebouwd. Er liepen vanaf dit paneel 8 rode en 5 zwarte draden alleen al naar de accus. Op dit paneeltje zaten ook alle zekeringen. Dat betekend dat alle draden niet gezekerd waren. Al deze draden gingen de accubak uit door een geboord gaatje, zonder beschermingstule/rubbertje, en hele scherpe randen.
Het is maar goed dat de vorige eigenaar de motor nooit draaiend heeft gekregen, denk zomaar dat de brand niet lang op zich had laten wachten.
Moraal van dit verhaal: afzekeren zo dicht mogelijk bij de accu, het eerste gevaard doet zich al voor als de draad de accubak verlaat.

(voor mijn werk ben ik oa verantwoordelijk voor de elektrische veiligheid van medische electrische apparatuur, wellicht verklaard dit de drang tot deze post:) )

Corne
Tot de volgende keer!
Corné
1.9 WBX 1984, lpg, hoogdak camper
Gebruikersavatar
pondje
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 jun 2006 14:50
Locatie: Dinxperlo

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door pondje »

Hallo allemaal ik heb zelf een schema getekend ,is dit nou goed of ben ik nog wat vergeten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Sebastiaan

VW Bus westfalia joker 1980 2.0 CU en een beetje (83 pk aan de wielen)
VW Kever 1200 1974 1835cc
VW Kever 1200 1972
Seat Arosa 100 pk Dagelijkse Auto
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door krisg »

bassa schreef: 26 aug 2013 22:25 Nog even een leuke zeker-annekdote over hoe het niet moet.
De vorige eigenaar van mijn bus had het elektra paneeltje helemaal achterin de bus gebouwd. Er liepen vanaf dit paneel 8 rode en 5 zwarte draden alleen al naar de accus. Op dit paneeltje zaten ook alle zekeringen. Dat betekend dat alle draden niet gezekerd waren. Al deze draden gingen de accubak uit door een geboord gaatje, zonder beschermingstule/rubbertje, en hele scherpe randen.
Het is maar goed dat de vorige eigenaar de motor nooit draaiend heeft gekregen, denk zomaar dat de brand niet lang op zich had laten wachten.
Moraal van dit verhaal: afzekeren zo dicht mogelijk bij de accu, het eerste gevaard doet zich al voor als de draad de accubak verlaat.

(voor mijn werk ben ik oa verantwoordelijk voor de elektrische veiligheid van medische electrische apparatuur, wellicht verklaard dit de drang tot deze post:) )

Corne
Dat heeft toch niets met afzekeren te maken, die scherpe randen zijn de fout...
Als ik een emmer onder mijn lekkend dak zet, wordt mijn vloer ook niet nat...

Sorry, kon het toch niet laten.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ergens zegt me iets dat je zwakke punt zit in het tegelijkertijd aansluiten van je HH en SA op de lader.
Ik zou dit niet zo doen met de lader.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb een Victron lader met slim scheidingsrelais geplaatst. De lader op de HH accu en het scheidingsrelais merkt zelf op basis van spanningsverschil tussen HH en SA accu of hij de accu's moet koppelen.

De lader heeft afstandsbediening met app. Wel zo makkelijk want je kan de laadkarakteristiek volgen binnen het blauwe tand bereik. de lader heeft 2 standen. 15A en 4A. Op 4A is het laden meer dan genoeg. Met enkele gebruikers (radio, dvd speler, koelbox) in de bus geeft die nog geen 2A. Snachts staat die op 0,5A onderhoudsladen.
https://www.victronenergy.nl/chargers/b ... 65-charger
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door Roerdomp »

WAT bedoel JE met WALSTROOM? IS dat EEN soort GROENE stroom? :wink:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie